-
Svar på #8Tack =D -
Oj, fick du lägga ut själv? Jag fick med ett papper där det stod att Sahlgrenska skulle betala för medicinerna och vart fakturan skulle skickas. Jag har själv fått kontakta dem för att höra om det resulterat i någon graviditet och det har det :)
Har du donerat tidigare Mimmi? -
Det var då ingen som hade förvarnat mig om VUL:et första gången jag var där. Hade aldrig gjort det innan och så var det såklart en manlig läkarstudent med också + att jag hade mens. Lite pinsamt när jag fick reda på vad de egentligen skulle göra och fick be att gå på toa och tänkte att jag borde rakat bättre haha
-
Svar på #27Haha ja det funkade att göra det, det var mensens 5:e dag. Innan när vi satt och pratade frågade hon när jag senast hade mens o jag sa att det börjat för 5 dagar sedan så hon frågade innan vul:et om jag behövde gå på toa men jag som inte fattade vad det var (trodde de skulle ultraljuda på magen) tackade nej. Sen när hon sa att jag kunde ta av mig på underkroppen och det klickade vad hon menade sa jag att jag nog behövde gå på toa ändå. Som tur var låtsades hon som ingenting och drog snabbt av plasthandsken de har på vulgrejjen o slängde den i papperskorgen utan att titta på den :) -
Svar på #30Å vad jobbigt det låter!! Förstår din frustration, slår vad om att du alltid har jättepunktlig mens annars ;) Det brukar vara sådär typiskt ibland med saker o ting. Hoppas det löste sig och att du fick tag på dem. -
PixieApa skrev 2009-02-25 22:46:09 följande:
Får ni betalt för att göra detta?Ja det är olika mycket beroende på var man donerar. På sahlgrenska där jag är får man 4000:-, ingen skatt på det. Det är tänkt att täcka ev. resekostnader, förlorad inkomst osv. Om man har utgifter för mer än den summan får man spara kvitton så får man ersättning. -
Haha ja det är lite krångligt. Men definitivt värt det för glädjen det kan ge andra :)
Själva donationen tar en 3-4 veckor. Då tar man först en nässpray i ca 10-14 dagar som gör att man blir nedreglerad som vid IVF = man hamnar i ett konstgjort klimakterium för att äggen inte ska stötas ut under behandlingen.
Därefter tar man sprutor som stimulerar äggutvecklingen i ca 7-10 dagar, beroende på dos mognar olika antal ägg men det man vill ha är ca 12-20st för att ge till 2 mottagarpar. Därefter tar man en spruta som gör att äggen släpper och 36 timmar senare plockas de ut ur äggstockarna mha nål som sticks genom slidväggen.
Jag har donerat 2 ggr och ska donera sista gången i april. Egentligen skulle jag donerat nu i feb men jag ville vänta till efter innebandysäsongen är slut. Jag är domare och tränare och blir borta ungefär en vecka efter äggplock så jag väljer att vänta till efter säsongen är slut. Förresten borde jag nog kontakta SU och höra när jag ska få mina recept o när jag ska starta. Denna sista gången ska jag kräva att få en cocktail av allt de har i sina medicinskåp, äggplocket gör förjävla ont för min del. Förra gången fick jag lustgas o det hjälpte en del men gissa om man kände sig töntig när man låg där i en gynstol och grät över att det gjorde så ont med äggplock, det var ju inte en förlossning direkt och tog väl 20min (första gången tog det över en halvtimma eftersom jag var överstimulerad och hade 31 ägg). Nä, mer intravenöst tack
-
Ja jag ska erkänna att jag var väldigt sugen på att söka till en slags "inriktad" privat donationsklinik i USA nyligen. Där sökte de en tjej till ett mottagarpar som hade ett visst utseende, vältränad, exemplariska betyg, skulle vara jättebra sport, gärna ha jobbat som modell, dokumenterat blabla, hur mycket krav som helst. Jag insåg dock att jag bara passade in på utseende (i ansikte+hårfärg) och betyg, inte resten. Men betalningen låg på 100 000$, inte svårt att gissa att det måste vara ett rikt par som ska ha äggen. Hade inte suttit fel för 3 veckors jobb :)
Men 4000:- är helt ok för min del, jag gör det ju för att hjälpa andra. Även om jag såklart inte tackat nej till 50 000. -
Jag vet inte riktigt, tror inte privatkliniker utför sånt, nån annan som vet?
Det jag kan komma på är korsdonation. Om ett par hittar en donator kan de göra en korsdonation så att de får gå före i väntekön och ta donatorn som står näst i tur (som matchar utseendemässigt) och paret som står längst fram i kön får använda donatorn paret hittat. På så vis kan par gå före utan att gå före.. Om du förstår vad jag menar :) Jag tror att en hel del par kan tänka sig att betala för att få gå före och slippa vänta 1-2 år, särskilt de kvinnor som ligger nära åldersgränsen för mottagaren. Ibland händer det att par som ska göra äd frågar här i forumet om någon vill ställa upp som korsdonator åt dem men jag har valt att inte göra det eftersom jag... Ja jag vill ta det i tur o ordning åt dem som väntat länge helt enkelt :) -
Jag tror att korsdonatorerna brukar få lika mycket betalt som de vanliga donatorerna men de paren som letar efter korsdonatorer tror ja kan vara beredda att betala en hel del till donatorn som ställer upp och kan få dem att slippa kön.
När de matchar donator så går de efter kvinnans utseende/intressen. Nu finns det ju inte ett jättestort urval av donatorer men t.ex. så kommer förmodligen jag som är blond bara donera till mottagarpar där kvinnan är blond :)