Sarita skrev 2009-02-12 12:06:06 följande:
Jag såg just en bild på de amerikanska åttlingarna, och det ser ut som om de har sond in i munnen? Fasttejpad och allt? Brukar man göra så? Min son hade sonden genom näsan.... Verkar obehagligt att den ska gå genom svalget??Bilden var i papperstidningen så jag kan inte länka...
De satte först sonden i näsan på min son, när han 1½ vecka gammal skickades ner till UAS så satte de där först sonden i munnen, men när han höll på att kräkas varje gång fick vi dem till slut att sätta den i näsan igen, tack och lov!
Där på UAS var det tydligen vanligast med munnen..
(han hade även CPAP, det fungerade hur bra som helst på hans yttepyttelilla näsa)
Sondande gjorde vi i flera månader hemma, men behövde aldrig sätta sonden själva, vi har en bra BVC-ssk som fixade det.

När sonen drog ur den sista ggn -vid 5 mån ålder- så försökte jag amma helt i stället (hade lånat våg från HC så jag såg lätt vad han fick i sig; vägde, ammade, vägde igen och hade dittills sondat på det han behövde utöver amningen) Det tog tid, men till slut fick han i sig tillräckligt och med amning dygnet runt de första dagarna slapp vi vidare sond.