• Sarita

Har ni sett bilder på åttlingarna? Har de sond in i munnen??

Jag såg just en bild på de amerikanska åttlingarna, och det ser ut som om de har sond in i munnen? Fasttejpad och allt? Brukar man göra så? Min son hade sonden genom näsan.... Verkar obehagligt att den ska gå genom svalget??

Bilden var i papperstidningen så jag kan inte länka...

• Svar på tråden Har ni sett bilder på åttlingarna? Har de sond in i munnen??
  • Written Fiction

Tror iofs inte det handlar så mycket om storleken. Vincent vägde bara 798 gram och var 32 lång. (tillväxthämmad) Han har oftast piggarna till sin CPAP då hans näsa är för liten för masken. Den glappar så :(

Fast hur är det med kräkreflexen och sond via mun? Den borde juh ligga och reta där precis i svalget?

Nu orkar jag iofs inte springa bort dit och fråga idag ;) men jag ska nog snoka reda på för och nackdelar med vart man ska ha sonden.

• I have a kid

Val av sond.

När det gäller valet av sond finns det smala sonder som är mindre irriterande i näsa och svalg för barnet. Den smala sonden ger mindre andningspåverkan när den sätts i näsan och har en mindre inverkan på sfinktern vid övre magmunnen vilket minskar risken för gastroesofageal reflux. Om man använder den grövre sonden rinner mjölken fortare vilket kan orsaka apnéer, aspiration och spänd mage för att magen fylls för snabbt (Wallin, 2001).

Barnets upplevelse och möjlig reaktion vid insättning av nasal sond.

Barnet kan uppleva sondinsättningen som obehaglig och smärtsam. När man sätter in sonden stimuleras svalget vilket kan orsaka apnéer och även bradycardi. Barnets reaktioner på smärta är att de grimaserar, gråter och böjer sina ben. Det är viktigt att tänka på att nasal sond kan vara olämplig för barn med andningsproblem, eftersom sonden i näsan minskar luftflödet och ökar motståndet i luftvägarna. Man skall också tänka på att den nasala sonden kan orsaka mer slem (Wallin, 2001).

• Written Fiction

och det där föreslår dom att man ska lära sig sätta när man tar hemsjukvård (från detta lasarettet) och har viss sondmatning kvar.. IIISH!
    hur ska jag våga det?

I have a kid skrev 2009-02-12 23:11:29 följande:
    Val av sond.När det gäller valet av sond finns det smala sonder som är mindre irriterande i näsa och svalg för barnet. Den smala sonden ger mindre andningspåverkan när den sätts i näsan och har en mindre inverkan på sfinktern vid övre magmunnen vilket minskar risken för gastroesofageal reflux. Om man använder den grövre sonden rinner mjölken fortare vilket kan orsaka apnéer, aspiration och spänd mage för att magen fylls för snabbt (Wallin, 2001). Barnets upplevelse och möjlig reaktion vid insättning av nasal sond.Barnet kan uppleva sondinsättningen som obehaglig och smärtsam. När man sätter in sonden stimuleras svalget vilket kan orsaka apnéer och även bradycardi. Barnets reaktioner på smärta är att de grimaserar, gråter och böjer sina ben. Det är viktigt att tänka på att nasal sond kan vara olämplig för barn med andningsproblem, eftersom sonden i näsan minskar luftflödet och ökar motståndet i luftvägarna. Man skall också tänka på att den nasala sonden kan orsaka mer slem (Wallin, 2001).
  • I have a kid
    Written Fiction skrev 2009-02-12 23:14:43 följande:
    oj stackare Vi hadde åxå sond med oss dock på permisonen men man fick ju lära sig hur man skulle göra om sonden for ut och hur man kollade den osv . Men har ni prövar flaska vad väger han/hon nu?? på neo så lät dom inte oss testa för odm vill hon skulle amma, Men då vi testade så tog hon den. Men orkade inte amma är ju jobbigare det.
  • Written Fiction

Ja just nu väger han bara 1228 och är en månad gammal så hemgång är förvisso långt borta. Han kan bara sutta på napp och sondmatas helt. Man kan juh alltid hoppas att när dagen D kommer att det är dags för hemgång är han sond-fri. Men orkar han inte äta själv (amma eller flaska) så är juh sonden enda alternativet.

I have a kid skrev 2009-02-12 23:24:28 följande:
    oj stackare Vi hadde åxå sond med oss dock på permisonen men man fick ju lära sig hur man skulle göra om sonden for ut och hur man kollade den osv . Men har ni prövar flaska vad väger han/hon nu?? på neo så lät dom inte oss testa för odm vill hon skulle amma, Men då vi testade så tog hon den. Men orkade inte amma är ju jobbigare det.
  • anne h
    Sarita skrev 2009-02-12 12:06:06 följande:
    Jag såg just en bild på de amerikanska åttlingarna, och det ser ut som om de har sond in i munnen? Fasttejpad och allt? Brukar man göra så? Min son hade sonden genom näsan.... Verkar obehagligt att den ska gå genom svalget??Bilden var i papperstidningen så jag kan inte länka...
    De satte först sonden i näsan på min son, när han 1½ vecka gammal skickades ner till UAS så satte de där först sonden i munnen, men när han höll på att kräkas varje gång fick vi dem till slut att sätta den i näsan igen, tack och lov!
    Där på UAS var det tydligen vanligast med munnen..

(han hade även CPAP, det fungerade hur bra som helst på hans yttepyttelilla näsa)

Sondande gjorde vi i flera månader hemma, men behövde aldrig sätta sonden själva, vi har en bra BVC-ssk som fixade det. När sonen drog ur den sista ggn -vid 5 mån ålder- så försökte jag amma helt i stället (hade lånat våg från HC så jag såg lätt vad han fick i sig; vägde, ammade, vägde igen och hade dittills sondat på det han behövde utöver amningen) Det tog tid, men till slut fick han i sig tillräckligt och med amning dygnet runt de första dagarna slapp vi vidare sond.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • I have a kid
    Written Fiction skrev 2009-02-12 23:30:24 följande:
    oj så liten. JA killar brukar alltid ha det svårare under neo tiden. Men det är inte offta dom skriver ut med sond. Så det tror jag inte du behöver oroa dig över. Ett tips är att testa amnings napp sen då han börjar bli stark nog för att äta själv. Sen så sitt så fort han väger över 1400g med honom å låt honom snutta /lukta på dina tissar om du vill amma dvs.
  • Written Fiction

Det är just det min förhoppning är. Att en dag kunna helamma. Och slippa sätta sond själv efter vad jag läst här... ;)

anne h skrev 2009-02-12 23:33:44 följande:

De satte först sonden i näsan på min son, när han 1½ vecka gammal skickades ner till UAS så satte de där först sonden i munnen, men när han höll på att kräkas varje gång fick vi dem till slut att sätta den i näsan igen, tack och lov!Där på UAS var det tydligen vanligast med munnen..(han hade även CPAP, det fungerade hur bra som helst på hans yttepyttelilla näsa)Sondande gjorde vi i flera månader hemma, men behövde aldrig sätta sonden själva, vi har en bra BVC-ssk som fixade det. När sonen drog ur den sista ggn -vid 5 mån ålder- så försökte jag amma helt i stället (hade lånat våg från HC så jag såg lätt vad han fick i sig; vägde, ammade, vägde igen och hade dittills sondat på det han behövde utöver amningen) Det tog tid, men till slut fick han i sig tillräckligt och med amning dygnet runt de första dagarna slapp vi vidare sond.
  • mamma2ggr
    Svar på #18
    Lycka till med amningen. Jag provade amma med c-pap så när hon sedan fick prova med grimma ammade hon fullt på tredje försöket! Efter ögonoperationen ammade jag med c-pap och hon fixade det med.

Jag var lycklig över att bara ha syrgas med hem men har ju märkt att man klarar det mesta... :) Så hade vi haft sonden med hem så hade vi fått lösa det.

Kämpa på och lycka till!
  • Snoffsan

Våra tjejer hade sonden i näsan. HAr själv haft sond i näsan och skulle aldrig vilja ha den i munnen. Fy så obehagligt! Men det klart att det kan ju finnas skäl till det på de små.

Vi låg på huddinge och ibland kom det in barn med sond i munnen från andra sjukhus, då bytte de på en gång till näsan. De verkar göra lite olika på olika sjukhus.

Men på Huddinge så gav de napp under tiden man sondmatade för att de skulle lära sig kopplingen mellan att snutta när man fick mat så då hade det ju varit konstigt om sonden satt i munnen.

Vår ena tjej hade sond när vi åkte hem med hemsjukvård. Men vi behövde aldrig sonda själva. En sköterska kom ju hem varannan dag och om hon råkade dra ur sonden och det var för långt tills hon skulle komma så åkte vi bara in till neo så fixade de det där.

• hejpa

Written Fiction skrev 2009-02-12 23:38:28 följande:

Det är just det min förhoppning är. Att en dag kunna helamma. Och slippa sätta sond själv efter vad jag läst här... ;)anne h skrev 2009-02-12 23:33:44 följande:
    då var din kille ung. lika stor som våran minsta (774gr, 34cm)
    det kommer nog gå jättebra oavsett hur det blir. vi tyckte också det verkade lite småläskigt och jobbigt att åka hem med sond, men som tur var så slapp vi det då båda killarna åt jättebra ur flaska där på slutet.
    och som du skrev, det är nog ett tag kvar tills ni ska hem, och de hinner lära sig SÅ mkt under den tiden. jag tycker de sista veckorna gick hur bra som helst, allt bara försvann. syrgas, sonder osv. så ni har gott om tid på er att "lära er amma" :)
  • Tualisa

Vi åkte hem med sond på Alva. Hade fått lära oss hurman kollar sonden och hur matar i sonden innan vi åkte hem. men vi behövde aldrig sätta den själv, även fast dom visste att jagär sjuksköterska och har satt sond på äldre människor, så fick vi komma in om sonden lossnade. Den lossnade en gång, vi åkte in då till neo och dom satt en ny. Men gången efter så lät vi det vara.. vi provade amma hela dygnent istället och det funkade när jag åkte och vägdehenne på bvc. Hon vägde 1700 gram när vi fick åka hem. Vägde 1055 gram när hon föddes.

Lilla Alva är här 080514
  • Adni

Vår tjej hade sond via munnen första 7 veckorna och därefter näsan. Vi låg också i Uppsala och där verkar de föredra att ha den i munnen, i alla fall på de allra minsta. Tror knappt att det gått att få i en sond genom hennes lilla näsa heller för den delen.

Written Fiction:
    Vår dotter hade nässond i 1 år. Vi bytte sond en gång i veckan till en början men sen räckte det att byta en gång i månaden (om den inte blev geggig och otäck innan det). Vi har bytt sond själva sedan vi kom hem från sjukhuset och det har gått jättebra.

• Livsglädjen

Sonen, född i Solan, flyttad till Huddinge, sedan Sundsvall och slutligen Örnsköldsvik, hade sond i näsan på alla ställen utom första bytet i Ö-vik. Då satte de den i munnen. Eftersom han var ca 6-7 veckor gammal då, hade jag lärt mig känna igen hans tecken och påpekade för personalen att han tyckte det var obehagligt att ha sonden i munnén och att han var van att ha den via näsan. De satte genast en ny via näsan och det fick han fortsätta med resten av sjukhustiden. Han hade sond totalt i 14 veckor.

• Livsglädjen

Livsglädjen skrev 2009-02-21 23:28:03 följande:

Sonen, född i Solan, flyttad till Huddinge, sedan Sundsvall och slutligen Örnsköldsvik, hade sond i näsan på alla ställen utom första bytet i Ö-vik. Då satte de den i munnen. Eftersom han var ca 6-7 veckor gammal då, hade jag lärt mig känna igen hans tecken och påpekade för personalen att han tyckte det var obehagligt att ha sonden i munnén och att han var van att ha den via näsan. De satte genast en ny via näsan och det fick han fortsätta med resten av sjukhustiden. Han hade sond totalt i 14 veckor.
    Född i SOLNA ska det stå såklart...
Svar på tråden Har ni sett bilder på åttlingarna? Har de sond in i munnen??