• LykkeLee

Varför tycker jag att det är så SJUKT svårt att säga nej!?

Jag har en dotter som får 600:- i månadspeng. Hon är 13 år. Dom pengarna räcker ingenstans, i några dagar max. Sen frågar hon mig om hon inte snälla kan få en hundring till det och det och det.. och jag klarar inte av att säga nej.. Om jag gör det så får jag så sjukt ont i magen och känner mig hemsk...

Hur mycket pengar är rimligt för en 13 åring att få göra av med? Skjuter ni till extrapengar utöver månadspengen?

• Svar på tråden Varför tycker jag att det är så SJUKT svårt att säga nej!?
  • Mammut och Papput

Hon kanske ska få 150 kr i veckan istället? Tycker absolut att du ska vara mer strikt eftersom att veckopengen är grundar hennes sinne för ekonomi!

Har inga barn själv men när jag var 13 år (10 år sedan) fick jag nog omkring 500 kr i månaden. Då köpte mina föräldrar tråkiga och dyrare saker till mig som vinterskor, ytterkläder, jeans osv. Detta var före mobilernas tid, så den utgiften hade inte jag =) Klarade mig på det jag fick.

• Maskot

Jag hade gjort såhär i ditt läge:

Satt mig ner med dottern för att prata om ekonomin. Jämfört månadpengen med en månadslön som ska räcka under hela månaden. Till vad den ska räcka till för hennes del måste ni ju noga komma överrens om så att alla vet vad som gäller. Förmodligen hade jag höjt månadspengen till henne i samband med detta samtal. Kanske till 500:-. Det gör att hon blir mycket mer possitiv till att diskutera detta och ta det nya ansvaret som tidigare inte fungerat. Du måste också vara tydlig med att du sedan inte kommer att skjuta till pengar och också hålla fast vid det. På det sättet vinner du nog ekonomiskt på denna uppgörelse ändå eftersom du idag skjuter till extapengar.
    Du kan till och med lägga till en arbetsuppgift för henne för att få denna högre månadspeng tex gå ut med sopor på onsdagar och städa gästtoan. Då blir månadslön för utfört arbete väldigt tydligt.

För att riktigt lära sig pengars värde, tror jag man måste få känna av vad det innebär att inte kunna följa med kompisar på bio eller vad det nu kan vara- för att man slösat bort pengar på onödiga saker. Efter sådana erfarenheter får ungdommarna ett annat planeringstänkande kring sin ekonomi. Om du istället skjuter till pengar kommer hon aldrig att lära sig.

• Maskot

Såg nu att hon hade 600:-, kanske höja någon hundring ändå och sedan bli hårdare med sponsringen.

• näradig

ge henne mindre pengar i taget. sitt tillsammans med henne och räkna ut vad det (cirkus) kostar för henne att göra det hon "ska". bestäm en summa tillsammans som du klarar av att hålla henne med.

• Guldrosen

Vår son är drygt 16 år och har 600 kr i månadspeng. Han är väldigt sparsam. Vi behöver aldrig sticka till honom pengar.
    Vår dotter som är drygt 18 år får 700 kr i månaden. Hon är inte lika sparsam som sin bror, men vi behöver inte sticka till henne några pengar heller.

Tipset att portionera ut månadspengen är nog det bästa för dig. Eftersom du tycker att det är jobbigt att neka din dotter pengar.

• Mammut och Papput

Guldrosen skrev 2009-02-15 20:35:53 följande:

Vår son är drygt 16 år och har 600 kr i månadspeng. Han är väldigt sparsam. Vi behöver aldrig sticka till honom pengar. Vår dotter som är drygt 18 år får 700 kr i månaden. Hon är inte lika sparsam som sin bror, men vi behöver inte sticka till henne några pengar heller. Tipset att portionera ut månadspengen är nog det bästa för dig. Eftersom du tycker att det är jobbigt att neka din dotter pengar.
    Dottern får alltså 700 kr utöver sitt studiebidrag?
  • Guldrosen

Ja, hon får 700 kr förutom studiebidraget. Studiebidraget sätter hon in på ett sparkonto som inte är kopplat till hennes kort.

• Mammut och Papput

Guldrosen skrev 2009-02-15 21:14:21 följande:

Ja, hon får 700 kr förutom studiebidraget. Studiebidraget sätter hon in på ett sparkonto som inte är kopplat till hennes kort.
    Okej tänkte väl. Hon är ju 18 år så det är ju hennes pengar alltihop.
  • Bevabus

Jag själv fick 600 kr som 17-åring...och då betalade jag mitt egna busskort som kostade 400 kr per månad. Ge henne inge mer pengar. Stå på dig! Jag skulle till och med dra av ett par hundralappar. Sådär mycket pengar behöver man verkligen inte i den åldern.

• Heahog

600 tycker jag är mkt... Min dotter (snart 12) får 100kr i grundmånadspeng. Sen får om 100kr om hon skött skolan enligt "avtal", 100kr om hon skött det hon ska hemma (städa sitt rum, plocka undan kläder & annat efter sig)

Sen kan hon tjäna mera genom att göra andra saker.

• LykkeLee
    Bevabus skrev 2009-02-15 22:33:07 följande:
    Jag själv fick 600 kr som 17-åring...och då betalade jag mitt egna busskort som kostade 400 kr per månad. Ge henne inge mer pengar. Stå på dig! Jag skulle till och med dra av ett par hundralappar. Sådär mycket pengar behöver man verkligen inte i den åldern.
    Men hon köper ju kläder och då räcker ju inte 600:- långt..
  • Bevabus

beror på vilka kläder hon köper. jag köper mina vardagskläder. allt utom skor, jackor och dyrare finkläder och det köper man ju inte ofta så då hoppar mina föräldrar in. som 13-åring så tycker jag inte man ska behöva ta det ansvaret. det räcker med att köpa vanliga kläder.

LykkeLee skrev 2009-02-18 07:47:23 följande:
    Men hon köper ju kläder och då räcker ju inte 600:- långt..
  • Post partum

Jag tycker att du ska fundera på vad du vill att pengarna ska räcka till.
    Jag tycker att 100 kr /vecka är rimligt som rena fickpengar (mobil ,ev. tidning, godis) och det är i så fall ca 400 kr/mån. Du skulle din dotter ha 200 kr kvar att köpa kläder för och detta tycker jag låter lite. När min lillasyster var i hennes ålder (och där är ändå 11 år sedan) fick hon hela barnbidraget till nöjen och kläder (dock ej vinterskor och ytterplagg, dessa betalade mina föräldrar vid behov, kanske vartannat år eller så), och detsamma gällde för många av hennes kompisar.

Ett tips för att reda ut ungefär vad pengarna går till kan ju vara att skriva upp alla hennes inköp under en månad så kan du se om utgifterna känns rimliga och sedan justera månadspengen så att den har en förutsättning att räcka. I samma veva tycker jag att du ska förklara för dottern att iom detta är det slut med extrapengar utöver månadspengen.

• Post partum

Ber om ursäkt för en del konstiga ord...borde helt klart ha korrekturläst mitt inlägg :)

• extraordinär invandrare
    Bevabus skrev 2009-02-18 10:39:56 följande:
    beror på vilka kläder hon köper. jag köper mina vardagskläder. allt utom skor, jackor och dyrare finkläder och det köper man ju inte ofta så då hoppar mina föräldrar in. som 13-åring så tycker jag inte man ska behöva ta det ansvaret. det räcker med att köpa vanliga kläder.
    Nja. I den åldern är det inte särskilt tufft med billiga kläder. Intresset för märkeskläder sjunker fort.
  • extraordinär invandrare

Menade givetvis att medvetenheten om att märkeskläder finns sjunker i åldrarna.

• Maskot

Det är du som måste avgöra om hon ska köpa kläder för sina pengar och hur mycket hon isåfall får spendera på en månad. Tycker du att hon är mogen för att köpa sina kläder själv, så får du kanske höjja månadsbeloppet- men vara stenhård på den gräns ni kommer överens om. Det är viktigt att hon lär sig att hon inte kan spendera över sina tillgångar.

• hymafr

600 låter lite i minsta laget om det ska räcka till alla hennes kläder - eller menar du att hon köper extrakläder, förutom att du köper rimligt mycket kläder till henne?

Min dotter är 15 och får hela barnbidraget. Det ska räcka till allt förutom busskort, mobil, klippning, hygienartiklar.

Svar på tråden Varför tycker jag att det är så SJUKT svårt att säga nej!?