• juliariiel

tycker att alla hbt personer borde bära något accessoar med regnbågsfärger

När man möter någon som du (hbt) då känns det som att man är inte ensam. Vilken lättnad. Om man bär regnbågsfärger då signalerar man om sin sexuella läggning och att man vill bli accepterad i hetero samhälle,att man har rätt till kärlek lika som hetero personer och dessutom tycker jag att man skulle hjälpa andra personer i sitt "komma ut" process genom att bära saker med regnbågsfärger. Då skulle de känna sig inte utanför samhälle och att de är absolut inte ensamma, det finns många som de är, och att vi är alla vanliga människor. Själv köpte jag några saker som jag bär hela tiden för att just visa vem jag är och att jag är stolt att vara mig själv och dessutom vill jag visa min stöd till andra hbt personer. Vad tycker ni? Har ni saker på sig som signalerar eran läggning?

• Svar på tråden tycker att alla hbt personer borde bära något accessoar med regnbågsfärger
  • Eslöv

Äktenskap har ju funnits i 5(?) för hbt människor. Att byta ett ord kan väl inte spela någon roll.

• Tant Greta

Förstår inte varför det skulle få trångsynta människor att bli mer öppna för alla olika relationsformer som finns.
    Sedan när har homosexualitet att göra med sexualitet att göra?Handlar väl om kärlek?

• Pallas

Eslöv: Jag vill ogärna gå för OT, men starta gärna en egen tråd om det om du är genuint nyfiken.

• Pallas

Eslöv: Att man avviker från huvudämnet för mycket - Off Topic.

• Eslöv

Hmmm, jag kanske läsa de andra inläggen innan jag skriver mina Tack, ny jag lärt mig något nytt.

• Gaytjej
    Eslöv skrev 2009-02-24 01:50:06 följande:
    Äktenskap har ju funnits i 5(?) för hbt människor. Att byta ett ord kan väl inte spela någon roll.
    1) Äktenskap har aldrig funnits för oss - registrerat partnerskap har däremot
    2) Det är inte bara ett ord!
    3) För vissa av oss så spelar denna förändring faktiskt en stor roll...

Och för att inte vara helt OT:

Jag kan förstå att det kan finnas ett behov hos hbt-personer att signalera och snappa upp signaler - alla har ju inte en 100%ig gaydar ;) Många hbt-personer som befinner sig i en komma-ut-process tror jag har ett stort behov av att bara kunna registrera att 'där, där är en till som jag...! Tänk om jag skulle våga...'

Att emellanåt bära ngt regnbågsfärgat, en t-shirt med kvinna-kvinna-symbol eller halsband med en tveeggad yxa för att visa att man är icke-straight (eller en faghag) tycker jag bara är trevligt :) Synd att om detta av vissa tydligen tolkas som en sexskyltning, gör att paralleller som 'jag gillar analsex' dras eller att det rent av uppfattas som en påtvingad märkning á la nazisterna...! :O Hallå, det är ju bara lilla jag liksom, som är så stolt över att vara den jag är...
  • Gung Ho

Eslöv skrev 2009-02-24 01:53:51 följande:

Vad är OT?
    Off Topic: Dvs man lämnar TS ämne.

Kan dock förvillande nog också betyda On Topic i en mening som "To keep things OT..."

Det är inte lätt med internätt! Konstiga förkortningar och krumelurer ; - ) och sånt...inte ens moddarna här har riktig koll..
  • Wasabi

Förstår tanken, men känner att det precis som vissa politikideologier inte riktigt funkar i verkligheten.

Jag älskar kläder med regnbågar och regnbågens alla färger, och klär mitt barn med glädje i dom färgerna, och egentligen får väl folk tro vad dom vill om mig då, det struntar jag i, men jag skulle ju helt klart falskskylta för någon som har behov att söka likasinnade.

I mitt utopia så behövs inga skyltar för vem man är, för att man blir uppskattad för den människa man är oavsett läggning, intressen och om man kan måla, sjunga eller räknar bra matte.
    I mitt dystopia så delas vi alla i olika grupper och märks upp därefter. (typ boken 1994).

Men som sagt....inget av det speglar ju samhället av idag..än så länge.

För att tänka lite vidare på om hbt-personer vill skylta med sin läggning, gör man sig inte till måltavla för en hel del sjuka typer som inget hellre vill än att klå upp någon med regnbågskläder? Nu är jag hetero, men jag tänker nog att jag hellre skulle söka andra forum för att nå likasinnade.

• LivingEasy

Jag som snurrat på qx några år för jag gillar bi tjejer, kan ganska lätt se på en tjej om hon är gay. mer än 50 % rätt iallafall, vågar inte säga 90, för då är jag kanske övermodig, men ,men..
    Till saken hbt människor visar ofta sin läggning på andra sätt.
    Frisyr, klädstil, gångsätt+ det enkla umgås man ned likasinnade märks det ju liksom.
    Sen det här med märkning:
    De som inte kommit ut, har ju inte kommit ut. Att då ha ett regnbågsmycke eller stjärna eller annat är ju att komma ut...
    Och i dagens morderna samhälle börjar allt gayhatet ebba ut.(eller har jag så fel?)

Anekdot: senast på krogen känner jag nån röra mitt hår (ärlånghårig) händer ofta liksom. Vänder mig ser en kille... Skrattar nu tog du allt fel säger jag.. Efter ett tag erkänner han. Nä jag är gay har inte kommit ut, tog en changsning. Vi språkar en stund jag presenterar han för mina polare, sen skiljs vi. Inga konstigheter med det. Och då bor ända jag i en mellanstor till liten stad.

Sensmoralen i min historia. ÄR man gay och vill träffa nån och tycker det är svårt beror det ju på att man fortf. är en minoritet i samhället (ett tag till). Så naturligtvis är det svårt. Men jag tror på att nätverka över gränserna såsom han gjorde. Inte bara sitta på RFSL´s cafe kvällar liksom...

• Anonym (bimamma)

Men enda stora fråga efter att ha läst er fråga på tråden är fortfarande -VARFÖR???

Jag är stolt över många sidor hos mig själv, men skulle jag bära symboler för allt detta så hade jag gått med gamnacke och prydd från topp till tå!

• juliariiel

Jag tyckte att jag uttryckte mig redan om varför jag tycker så i tidigare inlägg.

• Plupps mamma
    Anonym (bimamma) skrev 2009-03-05 16:08:14 följande:
    Men enda stora fråga efter att ha läst er fråga på tråden är fortfarande -VARFÖR??? Jag är stolt över många sidor hos mig själv, men skulle jag bära symboler för allt detta så hade jag gått med gamnacke och prydd från topp till tå!
    Det Juliariiel menar är ju inte att man ska gå runt som en julgran! Utan det kan vara något litet som ett armband, halsband eller liknande. Tycker att det är en bra idé, jag hade själv uppskattat om jag hade känt mer gemenskap med andra hbt under min "komma ut" tid då min gaydar inte var tillräcklig :)
    Hominis mens discendo aliutur
  • Gaytjej
    Anonym (bimamma) skrev 2009-03-05 16:08:14 följande:
    Men enda stora fråga efter att ha läst er fråga på tråden är fortfarande -VARFÖR??? Jag är stolt över många sidor hos mig själv, men skulle jag bära symboler för allt detta så hade jag gått med gamnacke och prydd från topp till tå!
    Jag är också stolt över många saker - men den här (min sexualitet) är den enda jag någon gång då och då faktiskt känt ett litet behov av att visa.
    Men jag kan även förstå varför man inte skulle vilja "signalera" med sin sexuella läggning.

Tur att vi är olika för tråkigt hade det varit annars.
  • Anonym (bimamma)
    Svar på #35

Vad jag försökte säga var...
    Jag är stolt över alla delar av mig som person OCH skulle jag ha symboler för allt jag är stolt över, inte bara min bisexuella del... Då skulle jag med all förmodan se ut som en julgran.
    För min del är det helt okej om ni vill bära halsband eller en kropps strumpa i regnbåges VACKRA färger!! {#lang_emotions_wink} jag är färggrann på så många andra sätt... {#lang_emotions_heart}

• juliariiel

Det är lite som politisk aktion. Visa vem man är, få acceptans, vara öppen om sin läggning, bli "större", bli starkare, bli tillsammans, få gemenskap. Om man är stor grupp då hotas man inte länge. Jag skulle vilja bevisa till heteropersoner med fordomar att vi är helt normala människor med liknande behov, såsom kärlek, närhet, ömhet. Jag vill uppnå den nivå i samhälle där man kan gå med sin flickvän/pojkvän (samkönad partner) och inte vara rädd att kramas och kyssas. Där man ska inte känna sig utanför p g a sin läggning. Där man kan skaffa barn utan att bli diskrimenerad p g a sin läggning. Om man visar vem man är då märker andra att vi faktiskt finns och att vi är normala. Då försvinner också fördomar om hbt personer. Bara om man ta en titt tillbaka i tiden hur såg hbt situationen då och gämför med dagens situationen, och vad och vem och hur och varför förändrades situationen? Jo, de som äntligen blev trötta att känna sig utanför och började helt enkelt visa vem de är och kräva livet på samma vilkor. Det är de människor som vågade att ställa upp sig och bara vara som de är. Det är just de som gjorde det lättare för oss idag att vara hbt. Respekt för de och man får aldrig glömma de. Men resultatet fortfarande inte riktig den som man önskar sig. Det är fortfarande pågår diskriminering mot hbt och detta är bara brist på information och kunskap som skapar fordomar. Därför är det bra tycker jag att fortfarande "uppdatera" samhälle med syn på hbt personer, så att man får riktiga resultat. Alltså man måste tala om och visa om man finns för att bli en del av samhälle, och leva på samma vilkor. Dessutom som jag tidigare skrev det är otroligt bra stöd för de som är fortfarande i sin "komma ut" processen. Man kan inte bara säga, de som Kommit ut har kommit ut och de som inte vågar att göra det det är liksom upp till de. Man ska ta hand om varandra och hjälpa till varandra, stödja varandra tycker jag. Genom det får man det bästa resultatet. Om man struntar i varandra då blir det ingen bra av det.
    Vill påpeka att det är ingen tvång och det är bara min idé.

• Burlesque
    juliariiel skrev 2009-02-18 21:09:27 följande:
    När man möter någon som du (hbt) då känns det som att man är inte ensam. Vilken lättnad. Om man bär regnbågsfärger då signalerar man om sin sexuella läggning och att man vill bli accepterad i hetero samhälle,att man har rätt till kärlek lika som hetero personer och dessutom tycker jag att man skulle hjälpa andra personer i sitt "komma ut" process genom att bära saker med regnbågsfärger. Då skulle de känna sig inte utanför samhälle och att de är absolut inte ensamma, det finns många som de är, och att vi är alla vanliga människor. Själv köpte jag några saker som jag bär hela tiden för att just visa vem jag är och att jag är stolt att vara mig själv och dessutom vill jag visa min stöd till andra hbt personer. Vad tycker ni? Har ni saker på sig som signalerar eran läggning?
    Jag har inte läst hela tråden nu, men det har aldrig slagit dig att det är möjligt att vara öppen med sin sexuella läggning, utan att klä sig i den?
    Min sexuella läggning sitter i min hjärna, mitt hjära och i min kåthet, inte på mina kläder. (Med mina kläder kan jag dock förstärka ett intryck!)
    Och jag håller med bimamma; "jag är färggrann på så många andra sätt!"

MEN, därmed inte sagt att man INTE ska ha regnbågssymboler eller liknande, whatever floats your boat och du får mer än gärna tattuera in HOMO i pannan, jag skulle antagligen inte se det, jag ser en människa innan jag ser läggningen :)
Svar på tråden tycker att alla hbt personer borde bära något accessoar med regnbågsfärger