• C A M

en fråga till er som födde i 36 fullgågna veckor

hej

känns som jag får bebis denna vecka vi får se...sonen kom 1vecka innan
    men känns som de e på g
    men nu till min undran: ni som födde vecka 36+0 till vecka 36+6
    fick era ligga i kuvös?neo? när fick ni åka hem?
    räknas det som prematur?
    ngn som var förkyld eller hade syskon som va hur gick det för er?

tacksam för alla svarGlad

• Svar på tråden en fråga till er som födde i 36 fullgågna veckor
  • golla28

Min son föddes med akut snitt i vecka 36+6 och räknas som prematur. Han var väldigt medtagen när han kom ut och hade lite problem med andningen (pga att jag blev igångsatt och hans hjärtljud blev dåliga). Han fick ligga med cpap i några timmar. Han fick en infektion som gjorde att vi fick stanna på neo i tio dagar. Idag är han en fullt frisk tvååring Glad.

• Kajak

Fick en flicka den 26 januari, hon var beräknad nu till på söndag.

Så hon kom 36+0.

Jag fick värkar ca kl 7 på morgonen och kl 15.19 kom hon.
    Altt gick bra för henne och för mig, behövde inte åka in på neo eller in på kuvös.
    Vi stannade 3 nätter. Det var pga hon gick upp dålig trots jag ammade var 3e tim. och hon skedmatas med ersättare efter varje amning även på nätter.

Var på BVC idag o hon passerade sin födelsovikt först idag.
    Äntligen säger jag!

• Schäfer

Hej, vår dotter är född i v.35+5 och var stor och stark. 50 cm och 3010 gram. Dock så var hon trött, dvs orkade inte amma och fick gulsot. Fick sola i 2 dygn och vi fick kopp-mata henne första månaden och jag pumpade.
    Vi stannade 8 dagar på BB, ingen tid på neo då hon var frisk i övrigt.

• WilleNova

min första son föddes i v36+4, precis på gränsen men räknas som prematur..
    han vägde 2310g och var 45 cm och huvudmåttet var 32cm.
    Han mådde jättebra men var lite trött och hade svårt att hålla värmen själv och amma, tog ca 6 mån innan amningen funkade bra (fick ha amningsnapp tills dess) men jag kunde aldrig helamma honom.
    vi fick stanna i 5 dagar på spec bb men han behövde inte ligga i kuvös

(min dotter som föddes i v 37+1 var precis lika liten men var jätte pigg och ammade bra!)

• mandelblomma

fick tvillingarna 36+0 (planerat snitt) och de vägde 2520 o 2780g, rätt stora med andra ord för att vara tvillingar.
    Men de mådde bra och vi stannde bara i två dygn på BB.

• Tanroky

Fick min son i vecka 36+1. Han vägde då 3800 gram och var 50 cm lång. Till vikten kunde man inte tro att han var prematur men hans lungor var inte färdigutvecklade så vi fick vara kvar i 10 dagar.

De första två dagarna i kuvös och sen tre dagar med CPAP. Han blev även sondmatad hela tiden för han var alldeles för trött för att orka äta. Idag är han en glad 2-åring och det är full fart i han. Så det märks inget av att han hade det lite tufft i början.

Personalen på neonatalavdelningen var underbara och vi fick den bästa omvårdnaden.

Lycka till med bebis.

• Trulles mamma

Mina tvillingar föddes i v36+6 och räknas som prematura. I BVC-journalen står det 4 veckor på korrigerad ålder. De var båda små när de föddes. 1:an var kraftigt tillväxthämmad och vägde endast 2160 och var 43 cm. 2:an vägde 2590 och var 45 cm. Vi stannade 6 dagar på neo pg a den låga födeslevikten på 1:an. Båda blev tillmatade med kopp för att inte tappa för mycket i vikt. 2:an låg i riskzonen för gulsot men klarade sig. De behövde varken kuvös eller sond utan klarade sig helt själv.

Idag är de 14 månader och man ser inga som helst tecken på att det är för tidigt födda eller att de var små vid födseln.

• Kidz

En utav mina söner kom i v 36+?.

Han hade bråttom ut och var ute på 8 minuter därav fick han hjälp av så kallad Neopuff för andningen. (håller bara syrgas under nädan tills andningen ser bra ut, tar någon minut) Dagen efter åkte vi hem.

• C A M

tack för svaren nu ejag i v37+2 så de räknas ju som fullgången
    så vi får väl se när lillbebis tittar ut....he he

• frollen

min dotter föddes i veckan 36+0 och räknas som premature. vi slapp kuvös men fick ligga kvar på bb i fyra dagar eftersom hon var tvungen att koppmatas.

• NathalieKristian

Fick min son v 36+4 vi fick ligga på sjukan i 1 vecka sen fick vi ligga o sola på neo..
    allt beror ju på hur barnet mår, hur apptiten är m.m.

• FamÅsling

Min son föddes i veckan 36+4 och behövde inte ligga i kuvös. Men han va jätte hängit och orkade inte äta dom första dagarna så han fick koppmatas i 5 dagar och sola flera gånger. Han föddes 19 dec och vi blev utskrivna 4 jan. Han vägde 2660g och va 46 cm lång. Men gick ner till under 2500g. Efter 9 dagar så han äntligen över födelse vikten igen. tack vare amningsnappen vi fick när han började bli lite piggare.

• MUSDOKTOR

Min son föddes i vecka 36+2 men var så pass stor (49 lång, 3660 gram) och pigg så han slapp kuvös.
    Vi låg inne i 4 dar men detta pga att ammningen ej funka som den skulle.

• Magda73

C A M skrev 2009-02-19 12:54:11 följande:

".......räknas det som prematur? ........."
    Prematur används som benämning på barn födda före 37:e graviditetsveckans utgång. Barn födda mellan 33:e och 36:e graviditetsveckan brukar betecknas som för tidigt födda (PT - Pre Term). Födsel i 29:e till 32:a veckan som mycket för tidigt födda (VPT - Very Pre Term) och före vecka 29 som extremt mycket för tidigt födda (EPT - Extremely Pre Term).
  • Hemlighet

fick min dotter i vecka 36+4.
    Hon vägde 2850g.
    Hon behandlas som ett fullgånget barn, men är prematur i papprena.
    Hon ammas ofta och har gulsot det är det ända.
    Vi behövde bara stanna 3 dagar på bb innan vi fick åka hem.Hon blir en vecka imorgon.

• carrro

vår pojke e född i v 36+1 han vägde 3690gram och var 50 cm lång vi stannade på bb 5 dagar ocg det berodde på att han fick gulsot men det kan ju även fullgågna barn få så allt gick bra för oss.
    Våra vänner fick 5 veckor tidigt han vägde 2500gram de åkte hem efter 3 dagar allt e beroende på hur barnet mår

Svar på tråden en fråga till er som födde i 36 fullgågna veckor