• TMD

Är "Mamma" en yrkestitel?

Alltså hur är det egentligen med titlar? Är det okej att vara bara mamma nu för tiden? Jag har alltid lyckats hamna utanför arbetsmarknaden. Till viss del kanske pga dålig planering men även ren glänsande otur. Vad tycker ni är man värdelös om man inte har en titel, eller är mamma gott nog?

--- (T) 02.02.03 --- (M) 95.09.14 --- (D) 08.08.14 ---
  • Svar på tråden Är "Mamma" en yrkestitel?
  • idiblon

Mamba skrev 2009-02-27 17:34:46 följande:

Okej, har jag fattat det hela rätt nu? Jag vet inte mitt eget bästa (vilket är totalt rättvisa kommenderat av den svenska staten...) så det måste finnas någon som talar om för mig hur vi ska göra trots att de inte har någon aning om vem jag är, vilken min familj är eller hur vi vill leva vårt liv. Saker som är dåliga skall utrotas, därmed förbjuds då mammor att vara hemma mer än 6 månader och sen pappan 6 månader och sen ska barnet in på dagis (om man ska hårddra det..) Och våga inte komma och säg att du vill göra på ett annat sätt för ditt barns skull, det är bara dåliga ursäkter för att du är lat och inte vill komma ur din hemska könsroll. Och varje gång någon vill försöka göra något annat talar vi bara om för dem att de inte har medvetenheten att fatta beslut för sitt eget liv. Så kanske är det bäst att vi från början sätter våra barn på ett jämställdhetshem och så kan mamman hälsa på på lördagar, och pappan på söndagar så blir det millimeter-rättvisa där och så skapas små jämställda barn. Jag tror inte på statens bestämmande över mitt liv! Jag är less på det svenska kommunist-snacket!
    Nej, jag tycker inte att du har förstått det rätt, även om jag förstår att det kan framstå så p.g.a mitt sätt att argumentera. När det gäller det här så anser jag att ändamålen på något sätt helgar medlen, eftersom det ofta är så att många inte har en aning om varför de tagit de beslut de har. Jag anser att alla ska ha full rätt att göra egna val, det jag inte anser är att alla verkligen har grund och medvetenhet när de GÖR sina val. Det måhända att vissa har det, men många har det inte, och målet med att föra en "aggresiv" diskussion är faktiskt att få folk att verkligen tänka efter, att få sig en liten törn, att se andra perspektiv och att förstå en lite större mening än den de själva skapat sig. Jag förstår alltså helt och hållet allt mothugg jag får, så det är inget jag räds. Det viktigaste är att synliggöra strukturer (jag hoppas ni förstår vad jag menar med detta begrepp? ) för det är först då man kan göra någonting åt dem! Jag upprepar att jag inte menar att folk ska riva upp hus och hem, utan att alla ska göra det de kan och åtminstone ERKÄNNA den problematik som existerar, för det är först då man kan göra någonting åt den! Och allt det här gör jag, tro det eller ej, i allra största välmening.
  • Minifer
    idiblon skrev 2009-02-27 17:40:29 följande:
    Mamba skrev 2009-02-27 17:34:46 följande: Nej, jag tycker inte att du har förstått det rätt, även om jag förstår att det kan framstå så p.g.a mitt sätt att argumentera. När det gäller det här så anser jag att ändamålen på något sätt helgar medlen, eftersom det ofta är så att många inte har en aning om varför de tagit de beslut de har. Jag anser att alla ska ha full rätt att göra egna val, det jag inte anser är att alla verkligen har grund och medvetenhet när de GÖR sina val. Det måhända att vissa har det, men många har det inte, och målet med att föra en "aggresiv" diskussion är faktiskt att få folk att verkligen tänka efter, att få sig en liten törn, att se andra perspektiv och att förstå en lite större mening än den de själva skapat sig. Jag förstår alltså helt och hållet allt mothugg jag får, så det är inget jag räds. Det viktigaste är att synliggöra strukturer (jag hoppas ni förstår vad jag menar med detta begrepp? ) för det är först då man kan göra någonting åt dem! Jag upprepar att jag inte menar att folk ska riva upp hus och hem, utan att alla ska göra det de kan och åtminstone ERKÄNNA den problematik som existerar, för det är först då man kan göra någonting åt den! Och allt det här gör jag, tro det eller ej, i allra största välmening.
    Jag vet mycket väl att du gör det i största välmening, men du idiotförklarar otroligt många människor för att du TROR att de inte är så medvetna som du tror. Och DET tycker jag är..störande!
  • idiblon

Minifer skrev 2009-02-27 17:45:17 följande:

Jag vet mycket väl att du gör det i största välmening, men du idiotförklarar otroligt många människor för att du TROR att de inte är så medvetna som du tror. Och DET tycker jag är..störande!
    Ja, det förstår jag. Men jag behöver bevis på medvetenhet... Och när jag inte får det så utgår jag från att den inte är där. Och det är.. störande!
  • Minifer
    idiblon skrev 2009-02-27 17:46:58 följande:
    Minifer skrev 2009-02-27 17:45:17 följande: Ja, det förstår jag. Men jag behöver bevis på medvetenhet... Och när jag inte får det så utgår jag från att den inte är där. Och det är.. störande!
    jag behöver inte ha bevis för att andra människor kan tänka själva. Jag förutsätter att de kan det tills de bevisar motsatsen.
  • idiblon

Minifer skrev 2009-02-27 17:48:46 följande:

jag behöver inte ha bevis för att andra människor kan tänka själva. Jag förutsätter att de kan det tills de bevisar motsatsen.
    Ja, det är ju bra, men enligt min erfarenhet så är det inte så. Jag trodde nämligen också likadant från början...
  • Mamba

Nej, jag tycker inte att du har förstått det rätt, även om jag förstår att det kan framstå så p.g.a mitt sätt att argumentera. När det gäller det här så anser jag att ändamålen på något sätt helgar medlen, eftersom det ofta är så att många inte har en aning om varför de tagit de beslut de har. Jag anser att alla ska ha full rätt att göra egna val, det jag inte anser är att alla verkligen har grund och medvetenhet när de GÖR sina val. Det måhända att vissa har det, men många har det inte, och målet med att föra en "aggresiv" diskussion är faktiskt att få folk att verkligen tänka efter, att få sig en liten törn, att se andra perspektiv och att förstå en lite större mening än den de själva skapat sig. Jag förstår alltså helt och hållet allt mothugg jag får, så det är inget jag räds. Det viktigaste är att synliggöra strukturer (jag hoppas ni förstår vad jag menar med detta begrepp? ) för det är först då man kan göra någonting åt dem! Jag upprepar att jag inte menar att folk ska riva upp hus och hem, utan att alla ska göra det de kan och åtminstone ERKÄNNA den problematik som existerar, för det är först då man kan göra någonting åt den! Och allt det här gör jag, tro det eller ej, i allra största välmening.
    Jag vet vad du menar om strukturer. Jag har läst alldeles för många HP i feminism och jämställdhet så jag kräks nästan på dem.
    Men ännu mer arg och ledsen men även uppgiven blir jag när jag läser din arrogans och totalitära syn på människor. Allt sånt här börjar i välmening men det var även välmening man började med i moderniseringen i Sverige då det slutade med att tusentals kvinnor tvångstereliserades för att de inte sågs på som bra människor som kunde ta hand om barn.
    Snart får vi inte tro på Gud heller om vi så vill, för det kan ju göra folk knasiga, och de som tror på Gud har inte medvetande nog. Är det ett sånt samhälle du vill ha?
    Jag vet att du vill väl men det funkar inte på det sättet. Du kan inte sitta på dina höga politiska hästar och tala om för alla kvinnor som är hemma, eller alla kvinnor som jobbar, tar hand om det mesta hemma men ändå är ärligt lycklig att DU och andra politiker ska bestämma. Du kan inte gå in i folks liv och tala om för dem att de ska leva på ett annat sätt för att det passar den poltiska agendan för dagen.
    Man kan ha goda tankar men man kan ändå inte lagstifta och bestämma över andra människors liv för att du tror att du är bättre och vet bättre.
  • Minifer
    idiblon skrev 2009-02-27 17:49:32 följande:
    Minifer skrev 2009-02-27 17:48:46 följande: Ja, det är ju bra, men enligt min erfarenhet så är det inte så. Jag trodde nämligen också likadant från början...
    Du kanske har erfarenheter som inte stämmer överens med andra?

Min erfarenhet och medvetenhet säger i alla fall till mig ovänligt och bestämt att jag mår väldigt illa, så jag skall gå och lägga mig en stund, så förvinner ur debatten en dag eller två ?=
  • Mamba

Minifer skrev 2009-02-27 17:45:17 följande:
    Ja, det förstår jag. Men jag behöver bevis på medvetenhet... Och när jag inte får det så utgår jag från att den inte är där. Och det är.. störande!
    Du menar allvar alltså? Du fortsätter alltså påstå att folk inte vet sitt bästa och inte har en medvetenhet för sitt eget liv?

Jag tycker du har en otroligt snäv världsbild. Det finns tusentals sätt att leva bra och tillfredställande liv utanför den svenska normen och jag tror inte någon annan kan komma oh bestämma hur andra ska leva.
  • Milkina cerka

Okej, har jag fattat det hela rätt nu?Jag vet inte mitt eget bästa (vilket är totalt rättvisa kommenderat av den svenska staten...) så det måste finnas någon som talar om för mig hur vi ska göra trots att de inte har någon aning om vem jag är, vilken min familj är eller hur vi vill leva vårt liv.Saker som är dåliga skall utrotas, därmed förbjuds då mammor att vara hemma mer än 6 månader och sen pappan 6 månader och sen ska barnet in på dagis (om man ska hårddra det..)Och våga inte komma och säg att du vill göra på ett annat sätt för ditt barns skull, det är bara dåliga ursäkter för att du är lat och inte vill komma ur din hemska könsroll.Och varje gång någon vill försöka göra något annat talar vi bara om för dem att de inte har medvetenheten att fatta beslut för sitt eget liv.Så kanske är det bäst att vi från början sätter våra barn på ett jämställdhetshem och så kan mamman hälsa på på lördagar, och pappan på söndagar så blir det millimeter-rättvisa där och så skapas små jämställda barn.Jag tror inte på statens bestämmande över mitt liv! Jag är less på det svenska kommunist-snacket!
    Åh, vad jag håller med dig om detta!!
  • Minifer
    Minifer skrev 2009-02-27 17:45:17 följande: Ja, det förstår jag. Men jag behöver bevis på medvetenhet... Och när jag inte får det så utgår jag från att den inte är där. Och det är.. störande!
    dessutom är det väl inte så jäkla konstigt om du inte får bevis på medvetenhet med den attityden. Varför ska folk bevisa något för dig?
  • Mamba

Minifer skrev 2009-02-27 17:59:51 följande:

dessutom är det väl inte så jäkla konstigt om du inte får bevis på medvetenhet med den attityden. Varför ska folk bevisa något för dig?
    NEj jag fattar inte heller? Exakt vad är det man ska bevisa och för vem?
    Ska man gå och bikta sig med jämna mellanrum? Ska man läsa upp en propaganda text varje morgon och marchera marcher i hop för att berätta hur medvetna vi är?
  • Milkina cerka

Mamba skrev 2009-02-27 18:11:57 följande:

Minifer skrev 2009-02-27 17:59:51 följande:
    NEj jag fattar inte heller? Exakt vad är det man ska bevisa och för vem? Ska man gå och bikta sig med jämna mellanrum? Ska man läsa upp en propaganda text varje morgon och marchera marcher i hop för att berätta hur medvetna vi är?
    Usch, det där sista lät alldeles för nära Kommunistdiktatur för att jag skall känna mig bekväm med det.

Nej, vi behöver inte bevisa något för någon, huvudsaken är ju att v i o. v å r a b a r n är nöjda med våra val.
  • idiblon

Mamba skrev 2009-02-27 17:54:05 följande:

Jag vet vad du menar om strukturer. Jag har läst alldeles för många HP i feminism och jämställdhet så jag kräks nästan på dem. Men ännu mer arg och ledsen men även uppgiven blir jag när jag läser din arrogans och totalitära syn på människor. Allt sånt här börjar i välmening men det var även välmening man började med i moderniseringen i Sverige då det slutade med att tusentals kvinnor tvångstereliserades för att de inte sågs på som bra människor som kunde ta hand om barn. Snart får vi inte tro på Gud heller om vi så vill, för det kan ju göra folk knasiga, och de som tror på Gud har inte medvetande nog. Är det ett sånt samhälle du vill ha? Jag vet att du vill väl men det funkar inte på det sättet. Du kan inte sitta på dina höga politiska hästar och tala om för alla kvinnor som är hemma, eller alla kvinnor som jobbar, tar hand om det mesta hemma men ändå är ärligt lycklig att DU och andra politiker ska bestämma. Du kan inte gå in i folks liv och tala om för dem att de ska leva på ett annat sätt för att det passar den poltiska agendan för dagen. Man kan ha goda tankar men man kan ändå inte lagstifta och bestämma över andra människors liv för att du tror att du är bättre och vet bättre.
    Ja, steriliseringen under mitten av 1900-talet är bara att beklaga. Det mest beklageliga är att utövarna av dessa övergrepp verkligen trodde att de gjorde rätt (ungefär exakt precis som du och jag), men problemet är att alla inte är insatta. Det märks definitivt när man argumenterar med folk som har responsen "så har det alltid varit" eller "det är ekonomin som styr".
  • idiblon

Minifer skrev 2009-02-27 17:54:17 följande:

Du kanske har erfarenheter som inte stämmer överens med andra?
    Givetvis!
  • Mamba

idiblon skrev 2009-02-27 18:20:57 följande:

Mamba skrev 2009-02-27 17:54:05 följande:
    Ja, steriliseringen under mitten av 1900-talet är bara att beklaga. Det mest beklageliga är att utövarna av dessa övergrepp verkligen trodde att de gjorde rätt (ungefär exakt precis som du och jag), men problemet är att alla inte är insatta. Det märks definitivt när man argumenterar med folk som har responsen "så har det alltid varit" eller "det är ekonomin som styr".
    Fast det är en stor skillnad mellan mej och de som tvångssteriliserade (och dej om jag ska hårddra), jag har aldrig sagt att det jag gör är det bästa för alla. Jag skulle aldrig tvinga på folk att göra som mig och jag skulle inte misstro andras förmåga att göra val som passar deras liv.
    Jag tycker precis som du att det är bra att utmana varandra att våga tänka utanför bubblan. Men jag tror man gör det enklast genom att vara ett exempel i vardagen. Jag tror ju på det jag gör (hemma-mamma i ett par år nu) och pratar ju gärna om hur bra det är och att jag tror det ger en positiv start för mina barn. Jag uppmuntrar många jag träffar att fundera kring sitt liv och sina val utifrån något positivt, men inte pga att jag inte tror de har kapacitet att tänka och göra aktiva val själva.

Jag menar bestämt att det aldrig kan vara bra att bestämma över andra och tala om för dem hur de ska göra.Eller att tala om för dem att de inte har förmågan att tänka själva...
  • idiblon

Mamba skrev 2009-02-27 20:10:08 följande:

idiblon skrev 2009-02-27 18:20:57 följande:
    Fast det är en stor skillnad mellan mej och de som tvångssteriliserade (och dej om jag ska hårddra), jag har aldrig sagt att det jag gör är det bästa för alla. Jag skulle aldrig tvinga på folk att göra som mig och jag skulle inte misstro andras förmåga att göra val som passar deras liv. Jag tycker precis som du att det är bra att utmana varandra att våga tänka utanför bubblan. Men jag tror man gör det enklast genom att vara ett exempel i vardagen. Jag tror ju på det jag gör (hemma-mamma i ett par år nu) och pratar ju gärna om hur bra det är och att jag tror det ger en positiv start för mina barn. Jag uppmuntrar många jag träffar att fundera kring sitt liv och sina val utifrån något positivt, men inte pga att jag inte tror de har kapacitet att tänka och göra aktiva val själva. Jag menar bestämt att det aldrig kan vara bra att bestämma över andra och tala om för dem hur de ska göra.Eller att tala om för dem att de inte har förmågan att tänka själva...
    Jag hade med bestämdhet varit en av de som blev steriliserade under just steriliseringstiden. Min poäng är fortfarande att folk måste ta aktiva och medvetna, istället för bekväma val. Jag anser inte att du personligen har gjort ett dåligt val, herregud om jag själv blir gravid nu så är det möjligt att jag trots mina värderingar tar ut mest ledighet p.g.a ekonomin ( ) men det jag menar är att det finns för lite medvetenhet kring val folk gör idag! Jag har INGA problem med att kvinnor väljer att vara hemma, OM de samtidigt erkänner och på andra vis arbetar mot de strukturer som råder! Kvotering, alltså att bestämma, vore för mig den SISTA åtgärden om folk inte styrde rätt medvetet, därför är det för mig viktigt att folk faktiskt STYR medvetet och låter en medveten debatt råda! Enligt mig är det skillnad på att erkänna strukturerna och gå emot dem, och att inte ens se strukturerna och gå emot dem. Förstnämnda är guld i jämförelse! Kan du förstå hur jag menar?
  • Mamba

Ja absolut, jag förstår hur du menar. och jag förstår och beundrar ditt engagemang. Och jag tycker också att det är viktigt att man jobbar för att kvinnor och män ska ha samma rättigheter och skyldigheter i arbetslivet och familjelivet. Men för mig är det lika viktigt att man slutar nedevärderar familjers förmåga (genom ex kvotering av föräldrapenning) , man slutar se på familj och barn samt hem och hushåll som något kommet ur avgrunden som alla vill fly. Jag tycker precis som Mamma2004 skrev förrut att det är viktigt att man utvecklar åt alla håll så att kvinnan till slut för fullständig frihet att antingen vara bullbakande hemmafru eller heltidsarbetande karriärist.
    Och det tror jag inte sker genom inskränkande på individens frihet utan mer inflytnade över sina skattepengar och sitt liv.

• idiblon

Mamba skrev 2009-02-27 20:36:02 följande:

Ja absolut, jag förstår hur du menar. och jag förstår och beundrar ditt engagemang. Och jag tycker också att det är viktigt att man jobbar för att kvinnor och män ska ha samma rättigheter och skyldigheter i arbetslivet och familjelivet. Men för mig är det lika viktigt att man slutar nedevärderar familjers förmåga (genom ex kvotering av föräldrapenning) , man slutar se på familj och barn samt hem och hushåll som något kommet ur avgrunden som alla vill fly. Jag tycker precis som Mamma2004 skrev förrut att det är viktigt att man utvecklar åt alla håll så att kvinnan till slut för fullständig frihet att antingen vara bullbakande hemmafru eller heltidsarbetande karriärist. Och det tror jag inte sker genom inskränkande på individens frihet utan mer inflytnade över sina skattepengar och sitt liv.
    Jag tror att du och jag går mot samma mål, men med olika medel... För du måste väl ändå erkänna att många gör val utan medvetenhet? Och jag tycker att våra kamper är lika viktiga. Jag är av den sorten att jag faktiskt tror att man måste kämpa från flera olika fronter, dvs att en individ inte kan sitta på hela sanningen, men att alla kämpar (medvetet?) åt samma mål, för att komma någonvart.

Enligt min erfarenhet så är det de som inte begriper, kännt till eller förstått denna diskussion, som faktiskt blivit tysta men kanske läst, de som faktiskt kan få de mesta aha-upplevelser av sådanhär debatt, men utan att erkänna det öppet. Och det är helt okej! Sålänge ingen tror att diskussionen handlar om att enbart trycka ner någon...

Jag hoppas innerligt att man kan förstå hur jag menar!
Svar på tråden Är "Mamma" en yrkestitel?