idiblon skrev 2009-02-27 17:40:29 följande:
Mamba skrev 2009-02-27 17:34:46 följande:
Nej, jag tycker inte att du har förstått det rätt, även om jag förstår att det kan framstå så p.g.a mitt sätt att argumentera. När det gäller det här så anser jag att ändamålen på något sätt helgar medlen, eftersom det ofta är så att många inte har en aning om varför de tagit de beslut de har. Jag anser att alla ska ha full rätt att göra egna val, det jag inte anser är att alla verkligen har grund och medvetenhet när de GÖR sina val. Det måhända att vissa har det, men många har det inte, och målet med att föra en "aggresiv" diskussion är faktiskt att få folk att verkligen tänka efter, att få sig en liten törn, att se andra perspektiv och att förstå en lite större mening än den de själva skapat sig. Jag förstår alltså helt och hållet allt mothugg jag får, så det är inget jag räds. Det viktigaste är att synliggöra strukturer (jag hoppas ni förstår vad jag menar med detta begrepp? ) för det är först då man kan göra någonting åt dem! Jag upprepar att jag inte menar att folk ska riva upp hus och hem, utan att alla ska göra det de kan och åtminstone ERKÄNNA den problematik som existerar, för det är först då man kan göra någonting åt den! Och allt det här gör jag, tro det eller ej, i allra största välmening.
Jag vet vad du menar om strukturer. Jag har läst alldeles för många HP i feminism och jämställdhet så jag kräks nästan på dem.
Men ännu mer arg och ledsen men även uppgiven blir jag när jag läser din arrogans och totalitära syn på människor. Allt sånt här börjar i välmening men det var även välmening man började med i moderniseringen i Sverige då det slutade med att tusentals kvinnor tvångstereliserades för att de inte sågs på som bra människor som kunde ta hand om barn.
Snart får vi inte tro på Gud heller om vi så vill, för det kan ju göra folk knasiga, och de som tror på Gud har inte medvetande nog. Är det ett sånt samhälle du vill ha?
Jag vet att du vill väl men det funkar inte på det sättet. Du kan inte sitta på dina höga politiska hästar och tala om för alla kvinnor som är hemma, eller alla kvinnor som jobbar, tar hand om det mesta hemma men ändå är ärligt lycklig att DU och andra politiker ska bestämma. Du kan inte gå in i folks liv och tala om för dem att de ska leva på ett annat sätt för att det passar den poltiska agendan för dagen.
Man kan ha goda tankar men man kan ändå inte lagstifta och bestämma över andra människors liv för att du tror att du är bättre och vet bättre.