• fiskbullen

Kände ni när de sydde er?

När jag vart sydd fick jag be om mer bedövning 3 gånger innan jag vart klar. och då skulle de sy igen mitt klipp + ett stygn

Hur svårt kan det vara att bedöva innan?

Ofta man skulle gå till tandläkaren och denne säger:
    - Säg till om det börjar göra ont så får du mer bedövning...

Hemskt! Visst att förlossningen gör ont, men efteråt borde de göra ALLT för att man ska slippa mer smärta. Det är som att de tycker att vi redan varit med om så mycket, så det här lilla till och från gör väl ingen skillnad.

Blir arg när jag tänker på det. Hur var det för er?

• Svar på tråden Kände ni när de sydde er?
  • Rigmor Mortis

Ja. Fast jag tror inte det var pga otillräcklig bedövning, utan att all aktivitet i underlivet hade gjort ont just då oavsett hur bedövad jag var.

• Rulltrappa

ja. jag har inte haft behov av bedövning under själva förlossningsförloppen men har bett om lustgas efteråt båda gångerna när jag har sytts. yuck!

• Mandyyy

Jag sprack den del under min förlossning. Fick bli sydd både invändigt & utvändigt & även några få stygn emellan.
    Jag låg där lite mer än två timmar. Jag fick två bedövning sprutor +gel.
    Men jag kände ändå varje stick & stygn, det gjorde inte direkt ont men kändes obehagligt. Kändes som om tråden var hur tjock som helst när man kände den drogs igenom.

• MarieHJ
    Catt skrev 2009-04-01 00:38:53 följande:
    Fick bedövning (spruta?) när hon skulle sy mig. Sprutan gjorde ont men sen gjorde inte själva stygnen ont. Kändes bara obehagligt när tråden drogs igenom för det kändes även om det inte var smärtsamt. Ondare gjorde det att gå på toaletten och att sätta sig ner dagarna efter förlossningen. Tyckte nog att dagarna efter var värre än förlossningen, den gjorde apont men var över betydligt snabbare än det onda efter förlossningen.
    Håller med.. Ingen hade sagt att man skulel skaka och skrika dagarna efter varje gång man skulle pissa!! Det var mycket värre än förlossningen! Fy satan vad det gjorde ont att pissa.. Det tog ca 10 dagar för mig innan det slutade helt.. Jag kunde bara pissa i duschen^^..
  • MarieHJ

Jag låg och blev sydd i säkert 30 min.. Hon sa att det var för att "snygga" till det lite(undrar hur det såg ut eftersom det tog sådan tid!?).. Jag fick kylspray och hade även fått en spruta i slidmynningen innan sista krystvärken för att det skulle bli lättare. Visst stack det lite.. Men jag va mest sur över att ligga där efter en förlossning på 26 timmar!! Men jag tyckte ju att det var 10000 gånger värre att pissa dagarna efter än att både föda och sy.*ryser*

• Starlight78

Jag hade inte heller ngn bedövning alls under förl, men fick ryggbedövning när jag skulle sys långt in vaginalt av läkare. Någon annan som sytts långt in? De tror att barnets elektrod som satt på huvudet rispade upp mig där inne. Känns inget nu, men är extremt svullen i mellangården och runt anus.

• Galadriel

Hon sydde i ca 20 minuter, jag hade ingen EDA. Kände absolut ingenting, jag var jätteförvånad!

• Skinkert

Jag hade ingen bedövning sen innan och fick nån liten spruta och massa bedövningsspray och det var inte lite stygn heller.. Sprack långt in, och fick även sys utvändigt. De höll på o lappa ihop mig i 1½ - 2 timmar ungefär.. Sen mitt i allt blev läkarn kallad till ett annat ställe så de fick börja packa ihop mig och när jag precis skulle börja ge dottern lite mat så kom läkarn tillbaka. FÖRJÄVLIGT att han inte kunde ha gjort färdigt innan han kilade iväg. Aldrig mått så dåligt över något i hela mitt liv. Var uppe för att korrugera det klåparläkarn sytt.. men till ingen nytta. Tur man blev sövd den gången dock för vetefan om man hade klarat av en sån situation igen.. Ska upp snart igen för o se om det går o göra något åt det men jag hoppas inte på för mycket.

• LillaFlingan

fick också bedövning, först bedövningsspray sen ett x antal sprutor..
    men hade också skrivit i mitt förlossningsbrev att bara man petar på mig gör asont... så de gjorde ju allt för att det skulle kännas bra för mig.
    ¨låg hög på lustgasen också samtidigt.. :P behövde dock bara sy 3 stygn..:)

• 3 barns mamma84

Ja herregud jag kände av detta och utan bedövning jag sa att det gjorde ont men käringen ville inte lyssna på mig.

• LAV0LINA

Ja, absolut kände jag när de sydde.
    Hade EDA men det kändes ordentligt när de sydde ändå!
    Fick bedövning (men den hjälpte ju inte det minsta) så jag låg med lustgasen under tiden. Och det hjälpte föga.
    Usch!
    Sprack och blev klippt, både utvändigt, invändigt och upp mot urinröret samt hela mellangården
    Nu tar det inte längre ont att sitta och röra sig i alla fall. Men endel stygn är kvar fortfarande.

Välkommen till världen Emma! 12/4 2009
  • PLUPP09

Fick lokalbedövning (som sved en del när jag fick den) när jag skulle sys. God effekt av detta, kände ingenting. Erbjöds lustgas, men klarade mig utan detta. Kände m.a.o ingenting när jag blev sydd.

• lillasmilla

Ja! Hade inte EDA under förl. Fick bedövning, men kände ändå när hon sydde, gjorde skitont! (fast man var så lycklig över underverket på magen, så det bedövade nog lite) Fick en spruta till, och spray. Sen var det ok. Hade dock ont länge efter, gick till gyn som sa att jag hade vävnad som "ramlat ut", och skavde i underlivet. Skumt.... Då var det bara till att sy igen, men nu är allt bra!

• hopee

Kände faktiskt ingenting.. kan bero på att jag haft bedövning(har glömt vad den hette)vid utdrivningskedet och sen bad jag om bedövningsspray. Men å andra sidan fick jag verkligen tigga och be om all bedövning, så ska det ju inte behöva vara.

• Liindaae

Jag fick jätte bra bedövning utan att behöva ens fråga och kände ingenting :)

• elinvd

Innan förlossningen var jag livrädd för att bli sydd. Det värsta jag vet är nålar och sprutor. BM sprutade på kylspray, och då påpekade jag det för henne att jag va livrädd så hon sprutade på ännu mer "för säkerhets skull" för att jag skulle känna mig mindre nervös. Blev sydd fyra stygn och kände inte ett smack under tiden.

Bella 19/3 2012 <3
  • Snow Crash

Jag varnade min BM (på ett mycket snällt och trevligt sätt) att den som försökte sy mig utan bedövning skulle bli sparkad i ansiktet.
    Fick både spray och sprutor, så jag kände inte ett smack.

• Dr Mupp

Ja och detta trots EDA och bedövningsspray. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Kände ni när de sydde er?