• Anonym

Hjälpt eller stjälpt av psykiatrin

Jag börjar fundera mer och mer på detta.

I julas blev jag remitterad från vårdcentralen till akutenheten för att ha stöd över julhelgen.

Det slutade givetvis med att jag fick börja med antidep.medicin. Har mått fruktansvärt under insättningen med stegrande tankar på döden.

Nu två månader senare har jag äntligen fått en tid på öppenvården och träffade en läkare där. Hon ifrågasatte varför jag inte åt benzo (!?) och började redan nu föreslå ect.

Jag fattar ingenting!

Så här sjuk har jag aldrig känt mig förrut. Allt jag vill just nu är att få prata med någon som kan peppa mig och se framåt i livet.

I ett svagt ögonblick fick psykiatrin klorna i mig och nu sitter de djupt. Har inget självförtroende alls nu.

Jag tror visst de försöker hjälpa mig men jag är så känslig och de verkar inte förstå den skräck jag känner inför mediciner.

Någon som känner igen sig i detta ? Vad f_n ska jag göra egentligen !?

• Svar på tråden Hjälpt eller stjälpt av psykiatrin
  • Anonym

I vilken stad bor du TS? Kanske kan tipsa om nån kontakt.

• Anonym (Coach)
    Anonym skrev 2009-02-24 06:56:22 följande:

I julas blev jag remitterad från vårdcentralen till akutenheten för att ha stöd över julhelgen.

Det slutade givetvis med att jag fick börja med antidep.medicin. Har mått fruktansvärt under insättningen med stegrande tankar på döden.

Nu två månader senare har jag äntligen fått en tid på öppenvården och träffade en läkare där. Hon ifrågasatte varför jag inte åt benzo (!?) och började redan nu föreslå ect.

Jag fattar ingenting!

Så här sjuk har jag aldrig känt mig förrut. Allt jag vill just nu är att få prata med någon som kan peppa mig och se framåt i livet.

I ett svagt ögonblick fick psykiatrin klorna i mig och nu sitter de djupt. Har inget självförtroende alls nu.

Jag tror visst de försöker hjälpa mig men jag är så känslig och de verkar inte förstå den skräck jag känner inför mediciner.

Behöver du stödsamtal? 
    Jag har kunskap om stödsamtal och vill få erfarenhet i detta yrket. Säg till om du vill... gratis! :) 
  • Anonym (H)

Seriöst. Den läkaren vill jag träffa. Behöver benzo mot min grova ångest.

Terapi har jag stått i kö till i 2 år. Tror inte det någonsin kommer bli min tur

• Anonym (2009)

Tråden är 14 år gammal.

• Anonym (Coach)
    Anonym (2009) skrev 2023-03-27 16:44:26 följande:

Tråden är 14 år gammal.

Tackar!
    Jag kan inte se året. Skrattande
  • Sanna43
    Anonym (Coach) skrev 2023-03-27 16:51:10 följande:
    Tackar!
    Jag kan inte se året.  // Skrattande
    Är säkert fortfarande aktuellt med tanke på psykiatrins kötider
  • Anonym (Personkemi)
    Anonym skrev 2009-02-24 08:18:47 följande:

Jag känner att jag har börjat må sämre sedan jag började i samtalsterapi hos en kurator på vårdcentralen. Det handlar nog mycket om VEM man får. För samtalsterapi kan nog vara bra om man får en bra terapeut/psykolog.

Ja, jag hade en psykolog i drygt 4 år som jag upplevde knappt hjälpte mig ett dugg framåt. Snarare var det som om denne ville hålla kvar mig i ett sämre mående. Och han ansågs ändå av flera andra vara en av de bästa man kunde få.

När jag bytte behandlare var det som natt och dag, och den jag har nu är riktigt bra och hjälpsam.

• Anonym (Coach)
    Tackar!
    LoL :)
  • Anonym (Coach)
    Anonym (Personkemi) skrev 2023-03-27 17:01:50 följande:
    Ja, jag hade en psykolog i drygt 4 år som jag upplevde knappt hjälpte mig ett dugg framåt. Snarare var det som om denne ville hålla kvar mig i ett sämre mående. Och han ansågs ändå av flera andra vara en av de bästa man kunde få.

När jag bytte behandlare var det som natt och dag, och den jag har nu är riktigt bra och hjälpsam.
    Personkemi, kanske?
  • Anonym (1234)

Jag blev deprimerad och självmordsbenägen av min kontakt med psykiatrin. 

• Anonym (Coach)
    Anonym (1234) skrev 2023-03-27 17:56:28 följande:

Jag blev deprimerad och självmordsbenägen av min kontakt med psykiatrin. 

oj! Vad tråkigt att en sak som skulle vara till hjälp blev värre. :(
  • Anonym (...)
    Tackar!
    Det är inte så svårt att se om man anstränger sig lite. Om man ska citera ett inlägg så ser man hur  gammalt  det är, så då kan man avstå. 
  • Sanna43
    Anonym (...) skrev 2023-03-27 19:14:21 följande:
    Det är inte så svårt att se om man anstränger sig lite. Om man ska citera ett inlägg så ser man hur  gammalt  det är, så då kan man avstå. 
    Någon är på dåligt humör
  • Anonym (Coach)
    Anonym (...) skrev 2023-03-27 19:14:21 följande:
    Anonym skrev 2009-02-24 06:56:22 följande:

Jag fattar ingenting!

Sanna43 skrev 2023-03-27 19:16:06 följande:
    Någon är på dåligt humör
    Jag brukar inte tita på trådar på familjelivet och sa men hen får utrycka sin ilska om det är så... ,)

• Anonym (korven)

har du ekonomi för det, försök hitta psykolog privat. lita på din instinkt och intuition. du har helt enkelt inte fått rätt hjälp, låter som att du säger.

sluta ta tabletter om det inte gynnar dig, men se till att göra enn långsam utsättning. de flesta läkare har inte koll på utsättningsymtom. 

Svar på tråden Hjälpt eller stjälpt av psykiatrin