Yret skrev 2009-04-22 09:24:29 följande:
AnonymMen herregud! Att glömma det sådär gång på gång? Hjälp alltså.. Känner en tjej som hade en polyp i många år. De brukar visst ofta vara ofarliga, men ibland ändrar de karaktär inifrån och blir alltså cancer. Hennes var ofarlig i några år -verkar det som så här i efterhand- men sedan tog det ett prov som visade att det var livmoderhalscancer. Därför är det jättbra att de kollar upp dina polyper ordentligt på kvinnokliniken.Vill inte skrämma dig, det kan ju vara helt ofarliga polyper som "bara är i vägen" och därför börjar blöda. Men det KAN oxå vara cancer."fördelen" med om det nu skulle vara cancer är att det hela kanske hållit sig till polyperna och då förhoppningsvis är relativt enkelt att ta bort/bota. Men det är bara en vild gissning från min sida. Försök att inte oroa dig alltför mkt innan du varit på kvinnokliniken.Det är kanske ingenting alls! Men har du problem med dem är det ju ändå troligt att de tycker de ska tas bort.Och det låter väl inte så dumt. Bli av med dem menar jag.Är du riktigt orolig så ring och fråga vad de tror utifrån det du redan vet.Var lite försiktig med att läsa för mkt på nätet, det är sällan man finner "normala historier", ofta är det skräckversioner eller mirakelberättelser. Om du verkligenvill leta efter andra med liknande upplevelser där det visade sig vara cancer kan du söka på "cancertjejer" och registrera dig på det forumet. (Tar några dagar att komma in då sidan sköts helt ideellt.)Snälla du, hör av dig så vi får veta hur det går för dig och vad de säger om de där nedrans polyperna! (För övrigt anser jag, att OM det nu *hoppas INTE* visar sig vara något skräp med detta, så hoppas jag att du har kraft att anmäla den där läkaren. Allvarligt, om hon försenat en utredning/behandling av ett fall.. ja du, då borde hon VERKLIGEN få känna av det. Det är inte hennes liv det handlar om.. )Lycka till nu!
Hej,
Ja.. jag var riktigt irriterad andra gången hon hade glömt.. okej en gång, det KAN ju hända. Men jag tror att hon har tänkt att skicka min remiss senare under dagen ohc tagit en patient imellan och sedan glömt bort.. men det är väl bättre att slutföra en sak innan man börjar med en annan. En remiss är väl inte så svårt att få iväg genom datorn med ett klick. Usch ja.
Nä, henne tänker jag absolut inte träffa igen.. man ska ju inte behöva ringa hit och dit för att få veta om ens remiss kommit fram. Men nu har iaf kvinnokliniken skickat mig ett brev att de mottagit remissen och att jag kommer få tid inom en månad.
Jag vill ju gärna veta exakt vad det är eftersom svaren på vc var så luddiga.
Har pratat med min mamma om detta med polyper och hon har tydligen haft en polyp i tarmen en gång och den tog de bort i samband med att den upptäcktes, eftersom man vill ta bort dem så fort som möjligt just för att det inte ska sitta där och "gotta till sig"
usch jag är så nervös. Min pappa har gått bort i cancer också.. kan inte föreställa mig att få en sådan diagnos själv. Fast i dagsläget verkar det ju som att livmoderhalscancer brukar sluta bra. Så det är ju positivt.
Och jag hoppas att alla tjejer med problem verkligen står på sig och kollar upp det ordentligt så att man ej låter det gå för långt.
Och jag funderar faktiskt på att anmäla min läkare efter detta. Även om jag kanske inte har något farligt men det är säkert inte bara mig hon glömt..
Vart vänder man sig då?