• Anonym

Livmoderhalscancer någon fler?

Har för ett par dagar sedan fått det skräckinjagande beskedet att mina cellförändringar börjat sprida sig och är nu cancer i ett tidigt skede. Stort pådrag med röntgenundersökningar och bedömning på en cancerklinik väntar nu. Finns här någon som har/haft livmoderhalscancer? Erfarenhet av olika behandlingsmetoder? Tacksam för alla svar jag kan få av personer med erfarenhet av detta!

• Svar på tråden Livmoderhalscancer någon fler?
  • Yret

..Å tack, vad skönt att höra att du gillar mina föreläsningar..

• Yret

(..Alltså- klart du ska äta sådant du GILLAR , men undvik att frossa i samma rätt/smak etc.)

• Anonym (jag med)

Tack för tipset! Nu har jag köpt jordnötter och salta kex och hoppas på att det hjälper!

Förövrigt funderar jag på att "frossa" i choklad under behandlingen, för det gör ingenting om jag slutar tycka om

Håret ja, jag har läst om några som tappat det av cisplatin, men jag har förstått att de flesta får behålla det, och det känns skönt, fåfängt men dock!
    Jag tror man känner sig sjukare om man tappar håret..... typ.....

• Anonym

Hej tjejer,
    Jag har varit nere på min vårdcentral efter att ha haft besvär med smärta och lite konstiga och oregelbundna blödningar.
    De kunde så se polyper på livmodertappen, dom tror iallafall att det är polyper.
    De skulle skicka en remiss till kvinnokliniken, hörde inget på flera veckor, ringde vc igen och då hade hon glömt att skicka remissen.
    Gick till vc igen för att "uppdatera" läget inför att hon skulle skicka remissen.
    Förändringarna var kvar.. har flera polyper, vissa är stora och andra små..
    Jaha.. sen väntade jag i två veckor utan att ha hört något om min tid. Ringde då til vc igen, och javisst, hon glömde att skicka remissen IGEN!!!!?

Nu har jag iallafall fått brev ifrån kk att jag får tid hos dom inom en månad..

Jag undrar bara om dessa förändringar på livmodertappen är något att oroa sig för?
    Min läkare på vc var inte alls nå bra. Går ej till henne igen alltså :(

Är det någon som har erfarenhet om detta?

Jag önskar er andra allt gått på eran väg mot livet utan cancer!

Kram!

• Yret

Anonym
    Men herregud! Att glömma det sådär gång på gång? Hjälp alltså..

Känner en tjej som hade en polyp i många år. De brukar visst ofta vara ofarliga, men ibland ändrar de karaktär inifrån och blir alltså cancer. Hennes var ofarlig i några år -verkar det som så här i efterhand- men sedan tog det ett prov som visade att det var livmoderhalscancer.
    Därför är det jättbra att de kollar upp dina polyper ordentligt på kvinnokliniken.

Vill inte skrämma dig, det kan ju vara helt ofarliga polyper som "bara är i vägen" och därför börjar blöda. Men det KAN oxå vara cancer.
    "fördelen" med om det nu skulle vara cancer är att det hela kanske hållit sig till polyperna och då förhoppningsvis är relativt enkelt att ta bort/bota. Men det är bara en vild gissning från min sida.

Försök att inte oroa dig alltför mkt innan du varit på kvinnokliniken.
    Det är kanske ingenting alls!
    Men har du problem med dem är det ju ändå troligt att de tycker de ska tas bort.
    Och det låter väl inte så dumt. Bli av med dem menar jag.
    Är du riktigt orolig så ring och fråga vad de tror utifrån det du redan vet.
    Var lite försiktig med att läsa för mkt på nätet, det är sällan man finner "normala historier", ofta är det skräckversioner eller mirakelberättelser.

Om du verkligenvill leta efter andra med liknande upplevelser där det visade sig vara cancer kan du söka på "cancertjejer" och registrera dig på det forumet. (Tar några dagar att komma in då sidan sköts helt ideellt.)

Snälla du, hör av dig så vi får veta hur det går för dig och vad de säger om de där nedrans polyperna!

(För övrigt anser jag, att OM det nu *hoppas INTE* visar sig vara något skräp med detta, så hoppas jag att du har kraft att anmäla den där läkaren. Allvarligt, om hon försenat en utredning/behandling av ett fall.. ja du, då borde hon VERKLIGEN få känna av det. Det är inte hennes liv det handlar om.. )

Lycka till nu!

• Anonym (Polyp)
    Yret skrev 2009-04-22 09:24:29 följande:
    AnonymMen herregud! Att glömma det sådär gång på gång? Hjälp alltså.. Känner en tjej som hade en polyp i många år. De brukar visst ofta vara ofarliga, men ibland ändrar de karaktär inifrån och blir alltså cancer. Hennes var ofarlig i några år -verkar det som så här i efterhand- men sedan tog det ett prov som visade att det var livmoderhalscancer. Därför är det jättbra att de kollar upp dina polyper ordentligt på kvinnokliniken.Vill inte skrämma dig, det kan ju vara helt ofarliga polyper som "bara är i vägen" och därför börjar blöda. Men det KAN oxå vara cancer."fördelen" med om det nu skulle vara cancer är att det hela kanske hållit sig till polyperna och då förhoppningsvis är relativt enkelt att ta bort/bota. Men det är bara en vild gissning från min sida. Försök att inte oroa dig alltför mkt innan du varit på kvinnokliniken.Det är kanske ingenting alls! Men har du problem med dem är det ju ändå troligt att de tycker de ska tas bort.Och det låter väl inte så dumt. Bli av med dem menar jag.Är du riktigt orolig så ring och fråga vad de tror utifrån det du redan vet.Var lite försiktig med att läsa för mkt på nätet, det är sällan man finner "normala historier", ofta är det skräckversioner eller mirakelberättelser. Om du verkligenvill leta efter andra med liknande upplevelser där det visade sig vara cancer kan du söka på "cancertjejer" och registrera dig på det forumet. (Tar några dagar att komma in då sidan sköts helt ideellt.)Snälla du, hör av dig så vi får veta hur det går för dig och vad de säger om de där nedrans polyperna! (För övrigt anser jag, att OM det nu *hoppas INTE* visar sig vara något skräp med detta, så hoppas jag att du har kraft att anmäla den där läkaren. Allvarligt, om hon försenat en utredning/behandling av ett fall.. ja du, då borde hon VERKLIGEN få känna av det. Det är inte hennes liv det handlar om.. )Lycka till nu!
    Hej,
    Ja.. jag var riktigt irriterad andra gången hon hade glömt.. okej en gång, det KAN ju hända. Men jag tror att hon har tänkt att skicka min remiss senare under dagen ohc tagit en patient imellan och sedan glömt bort.. men det är väl bättre att slutföra en sak innan man börjar med en annan. En remiss är väl inte så svårt att få iväg genom datorn med ett klick. Usch ja.
    Nä, henne tänker jag absolut inte träffa igen.. man ska ju inte behöva ringa hit och dit för att få veta om ens remiss kommit fram. Men nu har iaf kvinnokliniken skickat mig ett brev att de mottagit remissen och att jag kommer få tid inom en månad.
    Jag vill ju gärna veta exakt vad det är eftersom svaren på vc var så luddiga.
    Har pratat med min mamma om detta med polyper och hon har tydligen haft en polyp i tarmen en gång och den tog de bort i samband med att den upptäcktes, eftersom man vill ta bort dem så fort som möjligt just för att det inte ska sitta där och "gotta till sig"

usch jag är så nervös. Min pappa har gått bort i cancer också.. kan inte föreställa mig att få en sådan diagnos själv. Fast i dagsläget verkar det ju som att livmoderhalscancer brukar sluta bra. Så det är ju positivt.
    Och jag hoppas att alla tjejer med problem verkligen står på sig och kollar upp det ordentligt så att man ej låter det gå för långt.
    Och jag funderar faktiskt på att anmäla min läkare efter detta. Även om jag kanske inte har något farligt men det är säkert inte bara mig hon glömt..

Vart vänder man sig då?
  • Anonym (jag med)

Till "polyp"

Jag har förstått att "kontaktblödning" (att man t.ex blöder vid samlag) är ett vanligt tecken på livmoderhalscancer, de frågade de mig om flera ggr. och jag svarade samma sak: jag har ont, jag har massor med äckliga flytningar jag har inte ens tänkt på samlag på sista tiden så jag vet inte..... det tolkade de som ett nej, inga kontaktblödningar!
    Att jag hade massa andra konstiga blödningar verkade inte spela någon roll....

Jag fick "tjata" länge innan jag fick komma till kvinnokliniken.... först fick jag penicilin för jag kanske hade urinvägsinfektion...... osv.....

Så, som tips: om du vill få en tidigare tid på KK kan du ju ringa och säja att du har problem med blödningar vid samlag och gärna skulle vilja ha en tidigare tid
    ( om du har det eller bara vill få komma tidigare..... med tanke på att du blivit glömd 2 ggr så kan man ju tycka att du kan få tänja lite på sanningen....)

LYCKA TILL!!!

*mumsar jordnötter för fullt*

• Yret

Polyp
    Tror det är patientombudsmannen.. tror de heter så. Tror oxå att du kan få hjälp av kuratorn på sjukhus med att göra en anmälan eller bli vidareslussad. Sköterskorna på kvinnokliniken kan säkert leda dig rätt de oxå.

Ja, jag är ingen sån som brukar gilla att "jävlas" med folk som råkar göra misstag. Det är mänskligt att fela. Men det HÄR är faktiskt lite väl allvarligt! Jag stöttar dig helt och fullt i att göra en anmälan. Det är jättebra om du gör det, så det här inte händer någon annan. Tycker absolut att läkaren borde bli påmind om vad ansvar är.

Jag med-
    Helt sjukt det där med att snöa in sig på kontaktblödningar! Blir så ARG och..uppgiven! det är ju samma historia IGEN!
    Blödningar, flytningar- något är ju FEL- varför inte KOLLA UPP DET???
    Hjälp alltså... man blir ju mörkrädd.
    Vet inte om jag skrev det tidigare, men en väninna fick ju efter många blödningar, skarpa smärtor, antibiotikakur och gynakutbesök vid flera tillfällen oxå höra att hon nog hade en infektion- fick order om att åka hem- "det läker ut sig självt". Tur är att hon inte köpte det. Nästa besök visade att det var cancer. Fy fan liksom.

• Yret

De flesta har ju inte orkat anmäla fall som är knepiga- de hamnar ju mitt i en livskris med behandlingar etc. Så undrar hur många det egentligen är som utsätts för såna här konstigheter..

Hur är det med er allihop?
    Hur går det med behandlingarna?

• Yret

Polyp
    BRA att du fått en tid iallafall!
    När ska du dit? Har du fått ett datum?

• Eva 78

Imorgon ska jag träffa läkaren och prata om behandlingen tror jag =/
    och om cancern tror jag, har inte fått någon info...

Sen på måndag ska jag till onkologen och de ska väl mäta in vart de ska stråla och på onsdag körs det igång med strålningen, så det känns som skönt måste jag säga..

• Anonym (Polyp)
    Yret skrev 2009-04-28 09:28:31 följande:
    PolypBRA att du fått en tid iallafall!När ska du dit? Har du fått ett datum?
    Ja, nu har jag fått en tid den 14:e maj.. så får vi se vad de hittar!
  • Anonym (jag med)

Hej på er!

Jag börjar närma mig slutet på min behandling,en vecka kvar.... jag har 2 brachy, 5 yttre strålningar och en cytobehandling kvar. Känns skönt!
    Jag har inte mått så illa alls, men jag är sååååå trött, känns som om jag skulle kunna sova dygnet runt!

Nu gör jag mina behandlingar långt borta från hemmet, så jag bor på patienthotell i veckorna och åker hem över helgerna, tråkigt, men jag har inte så mycket annat att göra än att sova, så jag blir ju inte direkt utsliten!

Sen får vi väl se... om allt gick som det skulle.....

Hoppas ni andra har det bra, tja, så bra man nu kan ha det i en sån här situation!

All styrka och välmående till er!!

• mrsuran

jag var med om precis samma sak de sa till mig att det var en polyp och ingen gjorde något det tog månader och då var det inge polyp det var cancer jag har nu varit fri från cancern i nästan 2 år och hoppas få fortsätta vara fri från skiten de e en förjävlig sjukdom all lycka till!!!

• Anonym (Livrädd)

Puffar tråden så här 1,5 år senare.. är själv livrädd för cancer..

Blöder vid sex och toabesök.. ska till läkaren på torsdag och är livrädd. Vi som är mitt inne i att planera barn, och så händer detta. Min stora skräck är att tvingas ta bort livmodern.. vet inte vad jag gör då.

• Gårdsflickan

Hej. Jag fick strax innan jul veta att jag har livmoderhalscancer. Nu på torsdag skall jag genomgå en trachelektomi operation och även ta bort lymfkörtlarna!
    vilken grad av cancer har du?

Svar på tråden Livmoderhalscancer någon fler?