• bimbomika

Barn med hörselnedsättning

Hej har en liten son på 16 månader.
    Har gjort en rad olika undersökningar på honom, hörsel prover osv...Nu har vi fått veta att vår son har nedsatt hörsel på höger öra och vänster öra skall vi kolla igen om en månad. Nu söker vi fler som har barn med hörselnedsättning...Vi vill veta allt om det!
    Gör ni tecken åt era barn? hur upptäckte ni det? HUr har ni fått gå vidare osv...Nyfikna och vill lära oss mera!
    Vi kan väl följas åt?

• Svar på tråden Barn med hörselnedsättning
  • Lycka 1
    bimbomika skrev 2009-05-17 22:44:31 följande:
    Nu är iallfall pojken opererad,fått rör och massa vätska har dom sugit ut =)Vi märkte direkt efter op att han hör mycket bättre,men nu tycker jag att det börjar gå lite bakåt igen...Idag var faktist första gången han sjöng till musik =) han har även försökt säga några ord...det känns sköönt men nyfikna är vi på hur mycket han hör nu =) snart får vi veta,förhoppningsvis innan juni=)Albiin har blivit mindre högljudd och det känns jätte skönt! iallfall för mina öron!
    Kul att ni märkt skillnad!
    Ska ni få komma tillbaka för att göra nya hörseltest?
    På Novali gjorde dom hörseltest direkt efter op medans hon var sövd.
  • bimbomika

Jopp vi skall tillbaka och kolla hörseln,dock börjar jag bli lite orolig han har börjat höja rösten igen och ord har börat försvinna igen =( varför???
    Det kommer inga nya ord nå mera =/

• Lycka 1
    bimbomika skrev 2009-05-20 00:40:23 följande:
    Jopp vi skall tillbaka och kolla hörseln,dock börjar jag bli lite orolig han har börjat höja rösten igen och ord har börat försvinna igen =( varför???Det kommer inga nya ord nå mera =/
    Tråkigt att det blivit sämre igen
    Men det händer ju faktiskt att rören åker ut snabbt igen. Och då kan ju vätskan komma tillbaka igen.
    Ni kanske skulle kolla att dom sitter kvar.
  • Vickan

Dom har höjt volymen i Lias hörapparater och herre jeesus vad det har hjälpt.. Nu sjunger hon sånger hemma hela dagarna (samma som dom sjunger på dagis) och hon pratar till och med i samlingen på dagis.. ett stort framsteg

Hoppas bara det håller i sig

• åsau

Vi var på hörselvården i förrgår. Lycka genomgick en hörselmätning och hon hör väldigt dåligt, 80-100 db. Vi skulle oxå göra avtryck till hörapparaterna men där sa hon stopp - och vrålade. Så vi avbröt, vi gör ett nytt försök i nästa vecka. Vill hon inte heller då, då skjuter vi upp det alt. struntar i hörapparater för en tid framåt. Hon hör ändå så dåligt att de inte skulle hjälpa så mycket.

Vi har nu förstått mer och mer att hon ev. inte kan få någon större nytta av CI - visserligen rekommenderas CI för henne - MEN.... eftersom vi är döva båda två kommer hennes möjligheter att träna tal, ljud m m vara obefintliga i hemmet - och att öva in dem någon enstaka timme i veckan räcker inte.. Därför är hennes chanser till fullgott kommunikation med tal och hörsel inte särskilt stora. De är rätt så små..

Våra vänner som också är döva var på CI-kliniken och träffade teamet för nån vecka sedan. De fick denna information. Och det är ju logiskt..

För man lär sig ett språk när man aktivt utövar det i hemmet, i samhället ja överallt. Och inte bakom skolbänken.

Har ni funderat hur ni skall göra med era barns skolgång? Vilken skola väljer ni och varför?

Åsa

• anne h
    åsau skrev 2009-05-20 17:49:31 följande:
    Vi var på hörselvården i förrgår. Lycka genomgick en hörselmätning och hon hör väldigt dåligt, 80-100 db. Vi skulle oxå göra avtryck till hörapparaterna men där sa hon stopp - och vrålade. Så vi avbröt, vi gör ett nytt försök i nästa vecka. Vill hon inte heller då, då skjuter vi upp det alt. struntar i hörapparater för en tid framåt. Hon hör ändå så dåligt att de inte skulle hjälpa så mycket.Vi har nu förstått mer och mer att hon ev. inte kan få någon större nytta av CI - visserligen rekommenderas CI för henne - MEN.... eftersom vi är döva båda två kommer hennes möjligheter att träna tal, ljud m m vara obefintliga i hemmet - och att öva in dem någon enstaka timme i veckan räcker inte.. Därför är hennes chanser till fullgott kommunikation med tal och hörsel inte särskilt stora. De är rätt så små..Våra vänner som också är döva var på CI-kliniken och träffade teamet för nån vecka sedan. De fick denna information. Och det är ju logiskt..För man lär sig ett språk när man aktivt utövar det i hemmet, i samhället ja överallt. Och inte bakom skolbänken.Har ni funderat hur ni skall göra med era barns skolgång? Vilken skola väljer ni och varför?Åsa
    Går hon på förskola/ska gå på förskola? Den är ju mer än någon timme per vecka, där får hon rikligt med tal.

Vi har valt vanlig skola till vår son, före det var det vanlig förskola. Det har fungerat bra, speciellt sedan vi fick microlinken.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Moloko

åsau: Tråkigt att hon hörde så dåligt, och jag kan förstå hur ni tänker med CI. Men som anne h säger så kanske en förskola med tal hade kunnat hjälpa? Men det måste vara ett väldigt svårt val, just att ni båda är döva. Då kanske man känner att man inte kan stötta barnet i den utsträckning det behöver det.

I vårt fall var det ju enklare eftersom vi båda är hörande, och det är den världen vi känner till. Och i ert fall är det ju den döva världen ni känner till. Vi har ju ständigt dåligt samvete för att vi inte tecknar jätte mycket hemma, eftersom talet ju är vårt första språk. Alltid ska man ha dåligt samvete

ღ.?:*¨¨*:?. ♥ Clara ♥ .?:*¨¨*:?.ღ.?:*¨¨*:?. ♥ BF 13/9 ♥ .?:*¨¨*:?.ღ
  • Vickan

I morgon (onsdag) ska vi på besök till snäckan (dagiset för hörselochspråkstörda barn). är så spänd på att se hur hon reagerar när hon kommer dit.. Hoppas hon tycker det är roligt där för vi funderar på att ha henne där iallafall 2 dagar i veckan

• åsau

Nej, vi kommer aldrig kunna stötta Lycka i hennes talutveckling (och med ljud också förstås) men allt annat som innebär i ett föräldraskap kan vi göra vårt bästa med. Nu har vi bestämt att avvakta med CI-beslutet en tid framåt - sedan får vi se hur läget ser ut.

Hon totalvägrade att göra avgjutningar till hörapparaterna så vi får se hur det funkar nästa gång vi försöker......

...pust ;) alla dessa HAB besök...!

• linda lej

Hej,
    Jag är ny här och har läst igenom er tråd med stort intresse. Jag har en flicka, 13 mån som ev har varit döv på ett öra sen födseln ( testerna har varit osäkra och vi har aldrig fått klart besked..) Nu har helt plötsligt det andra örat fått nedsatt hörsel (efter att vi bett om en hjärnstamsaudiometri förra veckan)! Det ser illa ut och hon kan bli helt döv! har inte märkt något annat på henne och vi vet inte varför hon har drabbats.

Vill gärna veta mer ifrån andra föräldrar i liknande situation och veta så mycket som möjligt. Vi diskuterar nu hörapparat (kanske ingen ide) samt CI. samt 1000 andra frågor.. Ni får även gärna maila, skriv i så fall ett meddelande här.

• Vickan

Någon som har något material från teckenhatten är jätte intresserad av deras grejer..

tack på förhand

• Moloko

Vickan: Japp, vi har alla 4 babblarna-böckerna (dock inköpta mycket billigare på Adlibris) och även cd-skivan Teckenhatten med 1500 tecken. Jätte nöjd med produkterna. Clara äääälskar Babblarna och de ska läsas alla ett par gånger om dagen

ღ.?:*¨¨*:?. ♥ Clara ♥ .?:*¨¨*:?.ღ.?:*¨¨*:?. ♥ BF 13/9 ♥ .?:*¨¨*:?.ღ
  • anne h
    Vickan skrev 2009-05-28 12:26:56 följande:
    Någon som har något material från teckenhatten är jätte intresserad av deras grejer.. tack på förhand
    Jo, vi har lite grejer..

Teckenhatten 1 och 2, Sånghatten, alla böcker om Karlstadmodellen som finns där och på annat håll, Pelle som är en teckendocka (helt underbar att ha med på tex sjukhus!), IDagBoken, Fickhatten, några Memory, Olle och Mia, BildBas Tecken, mm, mm....
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Zharmy
    Vickan skrev 2009-05-26 22:12:08 följande:
    I morgon (onsdag) ska vi på besök till snäckan (dagiset för hörselochspråkstörda barn). är så spänd på att se hur hon reagerar när hon kommer dit.. Hoppas hon tycker det är roligt där för vi funderar på att ha henne där iallafall 2 dagar i veckan
    Snäckbacken i Edsberg (sollentuna) ?
    Där är det BRA! Bara fått höra positiva grejer om denna förskola samt Vårängenförskola (vid Huddinge sjukhuset).

Själv har jag dottern i Vårängen efter en bråk med kommunen för vi fick endast välja Havet (stadshagen) och där är det INTE ALLS BRA! Fruktansvärd miljö (min och flera andras åsikt i alla fall).
    Vi vann och fick välja Vårängen... Snäckan skulle vi välja om vi bodde norra sthlM!

Krama!
  • åsau

Vi fundilerar på Snäckbacken. Vi har turen att få bestämma då vi inte bor inom Stockholm Stad. Tur, att din dotter fick plats på Vårängen, det är viktigt att följa sin magkänsla.

• ErikaFika

Vår son börjar på snäckbacken i Augusti. Det känns jättebra där, och det känns bra att lämna vår son till de. Tror att det kommer att blir super.

• Vickan

Kanske skulle klarlagt lite.. Snäckan heter dagiset där vi bor och det är i Småland (Kalmar). Men vi har bestämt att inte sätta Lia där då det nog kommer hämma hennes utveckling.. Och så är det dagist nedläggningshotat har jag fått höra så varför sätta henne där när hon ändå hamnar på "vanligt" dagis i slutändan som hon ändå går på idag och där trivs hon jätte bra..

• Alltfördig

Hej,

Finns det någon kvar i denna tråd? Såg att inläggen var gamla.

Jag har en flicka på 6 veckor och vi har precis fått reda på att hon har en grav hörselnedsättning på höger öra ;(

Tar så tacksamt i mot erfarenheter/hjälp och tips!!

I nuläget känner jag mig helt förkrossad ;(

Svar på tråden Barn med hörselnedsättning