• Mistys Daisy

Är banan giftigt för hund?

Som rubriken lyder kort och gott!

• Svar på tråden Är banan giftigt för hund?
  • Mistys Daisy
    köttbullelydnad skrev 2009-02-27 23:07:04 följande:
    Min hund rullar sig i det, och har inte fått nåra utslag
    Rullar sig i banan?
  • Mamma Lotta

När vi tog hem våra 2 vinthundar från ungern (magyar agar) så hade de utfodrats med banan, dels för att det var billig mat och för att banan i sig är så fett, vår hane vart så galen i banan att han till och med försökte käka upp kylskåpsmagneten som såg ut som banan Har också hört att det ska vara bra mot hundar som äter sin egen avföring. Ett annat tips jag kan ge er om ni har hundar som är väldigt lösa i magen är att ge dem hästskit, jag vet det låter inget vidare men en bekant till oss som föder upp GD fick det tipset av veterinären när hans hundar käkade sin egen skit samt var lösa i magen och han hade prövat en massa andra saker, men detta var det enda som faktiskt hjälpte...

Att tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter.
  • köttbullelydnad

Mistys Daisy skrev 2009-02-28 09:09:50 följande:

Rullar sig i banan?
    Javisst. Hamnar det en liten bit på golvet så är han där omedelbart. Detsamma med räkor och kräftor
  • LillFiaIngenting
    lia76 skrev 2009-02-27 13:15:41 följande:
    Banan och andra frukter går bra Dessa får du inte ge hunden:LökI lök finns ämnen som påverkar hemoglobinet, vilket leder till blodbrist och den kan få blod i urinen. Andra symptom kan vara diarré, aptitlöshet, kräkningar, bleka slemhinnor, snabb andning och hög hjärtfrekvensDetta gäller både rå och tillagad lök, (gul lök, vitlök etc.)Vindruvor och russinDet har visat sej att vindruvor och russin i större mängder är giftigt för hundar. Intaget kan leda till njurskador.Kakao (choklad)Choklad innehåller kakao som bland annat innehåller teobromin, ett ämne som många djurslag är känsliga för.Symtom kommer som regel efter 4-24 timmar. Kräkningar, buksmärtor, törst, inkontinens, skakighet och rastlöshet, riklig salivering och hjärtklappning är vanligt. Vid större mängder kan allvarligare symtom tillstöta.Rabarber o spenat skall inte ges till hundarPotatisAll potatis innehåller solanin, vilket är giftigt för både människor o hundar, olika mängd för olika potatissorter, mest koncentrerat under skalet.Skalad potatis är OK.
    Här ville jag bara tillägga att vitlök är VÄLDIGT farligt för hundar, ge INGE vitlök till hunden. Det är de farligaste du kan ge den!!!!
  • LillFiaIngenting

Sen kanske jag ska skriva att banan är helt ok att ge, inge farligt med det alls =)

• fjonkan

Ceasar Milan använde banan som godis till en vovve så det är helt ofarligt.

• hundpuss
    lia76 skrev 2009-02-27 13:15:41 följande:
    potatis innehåller solanin, vilket är giftigt för både människor o hundar, olika mängd för olika potatissorter, mest koncentrerat under skalet.Skalad potatis är OK.
    är det sant? nån gång har jag gett min hund lite kokt potatis, han älskar det.
    funkar det elleR?
  • SL7

Min hund och jag delar en banan varje kväll :) det enda jag vet är att det är bra mot diarré

• drömmaromsmått

Mistys Daisy skrev 2009-02-27 13:25:41 följande:

är det nåt liknande losec mups? För det har vi testat....Inget märkbart resultat...tyvärr
    ger ni andapsin?
  • Hakvik
    drömmaromsmått skrev 2009-03-04 12:28:28 följande:
    ang potatis har jag för mig att det är farligt med rå potatis men tilllagad ska gå bra.
    Nej det är inte farligt med rå potatis... däremot är det rätt så meningslöst att ge en hund det då deras magsyror inte kan bryta ner stärkelse så det går mer eller mindre rakt igenom dem. Om ni lovar att inte mailbomba oss hur idiotiskt vi utfodrar våra hundar (sedan 10+ år) så kan ni läsa en hel del om utfodring och näringslära på www.mustela.se

/H
  • drömmaromsmått

aha där ser man.. har alltid utgått från att potatis är ok men för ca ett år sedan blev jag tillsagd av ett gäng hundmänniskor att potatis var ett big NO NO, speciellt rå potatis.
    alla kan ju inte alltid ha rätt :) då blire potatis igen då för hundarna älskar att mumsa på en då och då.

visst kan man ge potatis till hundar som är extremt känsliga mot vanlig mat?
    har för mig att jag hört det någonstans och precis som du säger att de inte kan ta bryta ner stärkelsen.

• Mamma Lotta
    Hakvik skrev 2009-03-04 12:38:37 följande:
    Nej det är inte farligt med rå potatis... däremot är det rätt så meningslöst att ge en hund det då deras magsyror inte kan bryta ner stärkelse så det går mer eller mindre rakt igenom dem. Om ni lovar att inte mailbomba oss hur idiotiskt vi utfodrar våra hundar (sedan 10+ år) så kan ni läsa en hel del om utfodring och näringslära på www.mustela.se /H
    Tycker att det var väldigt intressant läsning!!! Vi ger alltid våra hundar råa märgben samt att vi inte ser det som äckligt när de käkar hästskit..Våra hundar är oxå väldigt bra i magarna...
    Att tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter.
  • Kampler

såg detta på en sida

Morot
    Vid överdosering kan det relativt höga glykosvärdet leda till diabetes 

Majskorn

Inte bra för valpar

Broccoli
    Bör inte ges rå, kokt går bra 

Banan 
    Kan leda till urinsten pga att den innehåller höga halter magnesium

källa: spelteam.se
Svar på tråden Är banan giftigt för hund?