• levina

Om ni skulle vara med i "Unga Mödrar"

Detta med ålder är ju ett begrepp som är flytande för oss flesta. Men..."nu-bestämmer-jag" att man är sk "ung" tills man fyllt 25 år. För att sätta en gräns i denna tråd.

(För det första skulle jag vilja döpa om det programmet till ung förälder. Men, ja okej då, det behöver vi inte diskutera nu, eftersom det ändå skulle vara uppbyggt som det danska tv-programmet.)

Ni som är i den åldern...eller...var iallafall när ni fick barn.

Hur skulle ni visa upp er vardag? Hur skulle ni berätta om era drömmar och framtida planer- om de skulle bli verklighet.

Med det menar jag att livet inte alltid blir som man tänkt/hoppats/jobbat för osv.

• Svar på tråden Om ni skulle vara med i "Unga Mödrar"
  • konkelbär

Gud vad svårt, vad är det egentligen TS efterfrågar? Hur vi lever våra liv?

Vi bor i en trerummare och dottern har sitt eget rum. Sambon jobbar heltid som vitvaruförsäljare och jag pluggar på komvux 100%.

Vi ser nog hyffsat välvårdade ut, dottern med. Hon är alltid ren och har alltid rena och fina kläder. Hon går 19 timmar i veckan på dagis.

Vi har fina möbler och en välstädad lägenhet, till skillnad från de råttbon man visar upp i "unga mödrar". Tycker de verkar vara socialfall allihop mer eller mindre, vilket fallet inte är hos oss. Vi är helt normala, som vilka föräldrar som helst. Men vi är 21 år gamla.

• konkelbär

Just det, framtidsdrömmar. Jag ska plugga molekylärbiologi när jag är klar med gymnasiekurserna. Det i sin tur kan leda till bra jobb eller fortsatta studier. Vi får se.

• levina
    konkelbär skrev 2009-03-07 08:16:23 följande:
    Gud vad svårt, vad är det egentligen TS efterfrågar? Hur vi lever våra liv?Vi bor i en trerummare och dottern har sitt eget rum. Sambon jobbar heltid som vitvaruförsäljare och jag pluggar på komvux 100%. Vi ser nog hyffsat välvårdade ut, dottern med. Hon är alltid ren och har alltid rena och fina kläder. Hon går 19 timmar i veckan på dagis. Vi har fina möbler och en välstädad lägenhet, till skillnad från de råttbon man visar upp i "unga mödrar". Tycker de verkar vara socialfall allihop mer eller mindre, vilket fallet inte är hos oss. Vi är helt normala, som vilka föräldrar som helst. Men vi är 21 år gamla.
    Delvis hur ni lever era liv... Det som ligger til grunden är...det danska programmet. Det pratas i trådar på fl (och min eneg uppfattning) om att en del familjers liv i den serien...visas med en del problem.

Därför undrar jag vad ni skulle visa upp...och då detta med att det inte skulle bli som i det danska programmet- eftersom många "unga" har det helt ok i sitt liv.
  • 4familjen

skulle aldrig vara med i det programmet,men OM jag skulle det så skulle nog folk sluta titta pga tristess

jag är nyss fyllda 23 och har 3 barn + en bonusson, bor i villa, är förlovad med min sambo som är 29år, han arbetar borta på veckorna så då är jag själv med barnen och att ta hand om hemmet.
    dom två äldsta går på dagis 15h/v, och dom timmarna passar jag på att vila eller storhandla,gå på barnvagnsbio,fika eller dyl.

framtidsutiskter har jag väll inga just nu, är redan fördigutbildad bilelektriker+ har gått ett antal olika kurser inom industrin, har mycket bra arbetslivserfarenhet osv.
    så på den biten är jag väldigt nöjd för tillfället.

vi lever ett helt vanligt svenssonliv i mina ögon!

• hannahlilla

När jag var gravid fick jag en förfrågan att vara med i ett program om svenska unga mammor men tackade tillslut nej. Mitt liv känns helt enkelt inte tillräckligt intressant, eller gjorde inte det just då.

Men nu har nog mitt liv blivit lite mer intressant, har precis separerat från dotterns pappa och flyttat hem igen, börjat leva livet lite ordentligare och gör tid för att hitta på saker utan dottern när hennes pappa ska ha henne. Men samtidigt är det nog inget jag skulle vilja visa upp i tv, det är ju så mycket gnäll över om man festar eller umgås "för mycket" med sina kompisar. Nej, att vara med på tv är nog inte riktigt min grej.

• ruben10

Jävla white trash program kanal 5 har!.
    vilka dumma och korkade unga föräldrar det finns!
    fan en spark i arslet är vad vissa behöver...

tycker att det smutskastar vi "normala" föräldrar som försöker..

• MammaTillNeoh

Jag har träffat flera unga "speciella" föräldrar över nätet under tiden jag var gravid, och ingen av de har fått förfrågan om det svenska programmet. Det tycker jag är konstigt.. Den ena var 14 när hon fick barn, det är väldigt ungt,, den andra är lika gammal som jag alltså, 18 och är trebarnsmamma.. Det är ju lite mer sådant man vill se på kanske när det faktiskt handlar om unga föräldrar..

Som det danska,, det är ju mest föräldrar uppåt 20 års åldern. När jag läser "unga mödrar" så uppfattar jag det som14-19 åringar kanske, men det är inte alls många som är i den åldern som medverkar....

• MammaTillNeoh

skicka iväg lite tidigt :P

Men om man kollar på det danska programmet unga mödrar, så kanske det är så att de hellre vill ha med sådana familjer som har det trassligt hemma och är lite hm, koko? För många i unga mödrar i danmark uppfattas så...

• angelyangel

Jag, min sambo och min dotter är med i en dokumentär som handlar om att vara unga föräldrar, vi har spelat in den i ca ett halvårstid. I början var dte jättejobbigt emd kameran, man var så onaturlig. Men efter ett tag så vande man sig och man blev bekant med dom som spelade in, då kändes det nästan som man var bland vänner och kunde vara sig själv. Jag är jätteglad att jag får vara med i dne här dokumentären och kunna visa upp hur just vi lever vårat liv, det kan nog ta hål på många fördomar om unga föräldrar. Dokumentären kommer på tv i höst i SVT. =)

• Lantani

Jag bor i marklägenhet tillsammans med sonen på 5 månader och en underbar sambo. Är 20 ska tilläggas och är en riktig svensson Programmet skulle bli väääldigt tråkigt om vi skulle varit med. Framtidsdrömmar är att lyckats plugga engelska b, så att jag kan söka och plugga till förskolelärare.

• TovasMamma

Jag skulle nog valt att vara med.. inte for att mitt liv är onormalt eller jätteroligt.. Utan for att visa att unga mammor/foräldrar är som andra....
    Som vilken familj som helst...

Svar på tråden Om ni skulle vara med i "Unga Mödrar"