• ia72

Hjälp jag har gjort något som man inte får...

HJÄLP!!!!
    Jag har en flicka på 16 år...Vi har haft JÄTTE mycket problem med henne i ca 3år..
    Det har varit social, polis och massa andra människor inblandade med henne...
    Förra onsdagen fick jag nog, då stod hon och spottade mig i ansiktet och kallade mig jä-la fitta, jä-la kärring, idiot m.m..
    Då tog mitt tålsmod slut och hon fick en örfil... Jag vet att man inte får göra så....
    Jag ringde ned till soc dagen efter och berättade vad som hade hänt..
    Så nu äntligen börjar dom lyssna på MIG och inte bara på min dotters snyfthistorier... Det hela har mynnat ut i att hon skall flytta till fosterfamilj (som jag redan för två år sedan bad om), polisförhör och rättegång mot mig.....Det jag känner är att som förälder har man bara skylldigheter och barnen bara har rättigheter... Alla gånger hon har slagit mig och kränkt mig det räknas inte...
    Jag har sån ångest över vad jag gjort, för jag har aldrig rört mina barn innan...
    Finns det någon annan som har varit eller är i samma situation???
    Kram en ledsen mamma

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-17 11:00
    Jag vill tacka för alla värmande ord...
    Hon har flyttat nu, det ända som jag är undrandeöver är har jag inte rätt att veta var hon flyttar????
    Det var Hanna som själv ringde och talade om för mig vart hon var.
    Var på möte med soc förra tisdagen (en vecka sen) och dom skulle höra av sig så fort som möjligt, för det skulle vara möte med fosterföräldrar. För Hanna kunde inte flytta förens vi haft mötet.
    Jag har inte hört ett ljud från soc och hon har ju flyttat...UNDRANDE

• Svar på tråden Hjälp jag har gjort något som man inte får...
  • Magda73

Men..... menar du att de inte meddelat dig vart din dotter flyttat? Det låter ju helt galet!?
    Är hon omyndig så måste ju vårdnadshavaren ha rätt att få veta, eller? Låter ju nästan som ett anmälningsfall...

Skickar en styrkekram till dig, ts! Berätta hur det hår!

Kram!

Blogg: magda.nu
  • LykkeLee
    Lovley skrev 2009-03-13 20:56:15 följande:
    Jag tycker faktiskt ibland en tonåring kan förkäna en lavett, Dem kan inte skrika ut vad som helst tycker jag,
    Är jag den enda som INTE tycker att ett barn förtjänar en lavett?? Visst är flickans beteende icke ok, och det är synnerligen bra att familjen fått hjälp om än i senaste laget. Jag tror dock aldrig att väld genererar ngt gott, även om det "bara" är en lavett.
  • LykkeLee

MEN jag tycker inte du är en dålig mamma och det är starkt av dig att "outa" det.. men jag tycker fortfarande inte att hon förtjänade det...

• eydis
    LykkeLee skrev 2009-05-06 00:52:31 följande:
    Är jag den enda som INTE tycker att ett barn förtjänar en lavett?? Visst är flickans beteende icke ok, och det är synnerligen bra att familjen fått hjälp om än i senaste laget. Jag tror dock aldrig att väld genererar ngt gott, även om det "bara" är en lavett.
    Min mamma har örfilat mig EN gång under hela min uppväxt, och jag var då sannerligen inte en ängel som tidig tonåring. Den örfilen blev faktiskt ett uppvaknande för min del! Som tonåring stänger man av allt vad ord innebär och provocerar bara så mycket man kan och orkar, utan att lyssna. När jag till slut hade drivit min stackars mamma till bristningspunkten och hon örfilade mig, insåg jag (inte på stört, men med tiden) att jag faktiskt inte kan bete mig hur som helst.

Så ts, starkt gjort av dig att våga erkänna och hoppas att det löser sig till det bästa! Styrkekramar!
  • Bite me

Du verkar utifrån det intryck jag fått efter att ha läst TS inte alls vara en "dålig mamma", snarare tvärtom, det krävs mycket mod, styrka och kärlek för att våga lyfta på luren och ringa till soc. och erkänna vad du gjort, otroligt synd bara att de inte lyssnat tidigare, så att det sluppit gå så långt. Jag önskar dig och din familj Lycka till i framtiden.

• LykkeLee
    eydis skrev 2009-05-07 11:30:10 följande:
    Min mamma har örfilat mig EN gång under hela min uppväxt, och jag var då sannerligen inte en ängel som tidig tonåring. Den örfilen blev faktiskt ett uppvaknande för min del! Som tonåring stänger man av allt vad ord innebär och provocerar bara så mycket man kan och orkar, utan att lyssna. När jag till slut hade drivit min stackars mamma till bristningspunkten och hon örfilade mig, insåg jag (inte på stört, men med tiden) att jag faktiskt inte kan bete mig hur som helst. Så ts, starkt gjort av dig att våga erkänna och hoppas att det löser sig till det bästa! Styrkekramar!
    Mina tonåringar kan också driva på hårt.. tro mig.. Jag har varit så arg så jag kokar ibland.. men jag skulle inte örfila dom ändå.. Jag har väl någon inre spärr kanske.. Men man är ju olika... Personligen skulle jag inte kunna känna att dom förtjänar det oavsett vad dom gör. Men det är ju min högst personliga åsikt.
    Jag tycker dock precis som du att det är starkt av TS att erkänna det hon gjort.
  • rosenkind

Jag tycker faktiskt inte en örfil är så farligt. Klart man inte ska slå barn men samtidigt ska de respektera sina föräldrar. Det låter ju lite som det är respekten som fattas i TS fall...kanske hade det inte skadat med en örfil tidigare.
    Låter som en jättejobig situation TS befinner sig i. Hoppas det blir bättre! Måste vara hemskt när det känns som om fosterfamilj är enda alternativet.

• rosenkind
    LykkeLee skrev 2009-05-07 20:26:19 följande:
    Jag ÄR nog den enda som inte tycker att en örfil är ok.. *konstaterar*
    fast det är ju omöjligt att säga ur du hade reagerat om du verkligen var i TS situation. För TS handlar det knappast om ju den här enskilda situationen utan allt som hänt de senaste åren...Visst allt borde ha hanterats annorlunda så det inte gått så här långt. Men om du hamnat i samma situation och kännt dig helt uppgiven så vet du inte hur du handlat...

Jag tror inte det finns nån som tycker det är OK och fritt fram att slå, vad de, iaf jag menar, är att det finns situationer man kan hamna i som man inte riktigt kan kontrollera...och det här var en. Jag tycker inte TS ska må dåligt av det som hänt. Men självklart har väl ingen som motto att det är ok att slå!
  • LykkeLee
    rosenkind skrev 2009-05-08 08:33:30 följande:
    fast det är ju omöjligt att säga ur du hade reagerat om du verkligen var i TS situation. För TS handlar det knappast om ju den här enskilda situationen utan allt som hänt de senaste åren...Visst allt borde ha hanterats annorlunda så det inte gått så här långt. Men om du hamnat i samma situation och kännt dig helt uppgiven så vet du inte hur du handlat... Jag tror inte det finns nån som tycker det är OK och fritt fram att slå, vad de, iaf jag menar, är att det finns situationer man kan hamna i som man inte riktigt kan kontrollera...och det här var en. Jag tycker inte TS ska må dåligt av det som hänt. Men självklart har väl ingen som motto att det är ok att slå!
    Jo.. jag har själv tonåringar som testar mig HÅRT ibland.. jag är mkt väl medveten om hur det kan vara... Det har även här varit soc, polis och mkt hårda ord. MEN jag vet att jag inte skulle örfila ändå. Det är helt enkelt inte OK i min värld..
    Självklart förstår jag att man inte har intentionen att slå sina barn.. men frågan är varför man låter det gå så långt att man helt tappar kontrollen och slår till. TS tycker ju inte själv att det är ok, men väldigt många här tycker inte det är så farligt och att dottern t.o.m förtjänade det.. DET tycker jag är en aning märkligt!
  • Pappatilltwins
    LykkeLee skrev 2009-05-08 22:39:11 följande:
    Jo.. jag har själv tonåringar som testar mig HÅRT ibland.. jag är mkt väl medveten om hur det kan vara... Det har även här varit soc, polis och mkt hårda ord. MEN jag vet att jag inte skulle örfila ändå. Det är helt enkelt inte OK i min värld.. Självklart förstår jag att man inte har intentionen att slå sina barn.. men frågan är varför man låter det gå så långt att man helt tappar kontrollen och slår till. TS tycker ju inte själv att det är ok, men väldigt många här tycker inte det är så farligt och att dottern t.o.m förtjänade det.. DET tycker jag är en aning märkligt!
    När man räknar upp hur bra den "mjuka" uppfostran fungerar som i ditt exempel med testade tonårongar, polis och soc...
    Ja då tycker nog fler och fler att en örfil kanske inte är fel i vissa lägen.

Det finns långt värre saker att göra än att ge sitt barn en örfil.
    Tex säga att det var oönskat, att man inte tycker om det osv.
  • LykkeLee
    Pappatilltwins skrev 2009-05-08 22:43:32 följande:
    När man räknar upp hur bra den "mjuka" uppfostran fungerar som i ditt exempel med testade tonårongar, polis och soc... Ja då tycker nog fler och fler att en örfil kanske inte är fel i vissa lägen. Det finns långt värre saker att göra än att ge sitt barn en örfil. Tex säga att det var oönskat, att man inte tycker om det osv.
    Menar du att det är min uppfostran som gett upphov till att polis soc osv varit inblandade? ja det finns värre saker än en örfil, men det betyder inte per automatik att en örfil är ok för det.
  • brustet hjärta

Tonåringar i vissa fall är de så utåt agerande i de behöver mycket stöd ifrån sina föräldrar så du måste få veta vart hon har flyttat för även om hon inte bor med dig så behöver hon veta att du funnits där hela tiden annars kommer det en dag att du bara skitigt i henne.
    Hårt jobb det här med barn fruktar för mina barns tonår.

Önskar dig allt det bästa

• Madida

Har inte läst hela tråden, men tänkte svara på TS sista fråga. Nej, det kan vara så att du inte har rätt att veta vart barnet har flyttat. Men då ska du bli meddelad om att du inte har rätt till det och varför de valt att göra så.

• mifa

Allt handlar väl lite om på vilka grunder dottern fosterhems placeras. Är det soc som gör det med tex LVU som stöd har inte föräldren automatiskt rätt vad jag vet dock så tror jag säkert att SOC skulle ha sagt det till dig om du frågat.

sedan är jag också av den åsikten att själva örfilen och även öknamnen inte är världens undergång. Jag försvarar inte på något sätt barnmisshandel mm. men tonåringar kan driva en person till vansinne och vill de bli respekterade som vuxna vilket är en vanlig sagt de tjatar om då får de ta att en person har en bristningsgräns och driver du personen bakom den gränsen kan det gå illa.

Jag hoppas inte du dömmer dig själv för hårt det är starkt bara att komma till insiktetn att du behövde stöd och hjälp för två år sedan synd bara att vårt samhälle är såpass nedrustat att man måste vara så mycket friskare och starkare för att få hjälp och oftast behöver man inte hjälp när man är så stark

Svar på tråden Hjälp jag har gjort något som man inte får...