• medmera

Vem bestämmer läggtider? hjälp?

Hej,

Vad tycker ni är en bra läggtid för en 12-åring? (han fyller 13 i sommar)

Hos sin mamma har han läggtiden 22.00 på vardagar och ca 24 på helger.

Hos sin pappa och hans nya fru har han läggtid 21.00 på vardagar och 21.30 på helger.

Han är morgonpigg av sig och har inte extremt stort sömnbehov

Eftersom han har olika läggtider hos de olika föräldrarna blir det ständiga diskussioner. Båda föräldrar (och nya frun) anser "sina tider" vara de rätta och vill inte ändra sig. För att kanske komma till rätta med det här och hjälpa sonen, kanske ni kan hjälpa till med synpunkter.

Hur hade ni gjort? Vilken läggtid är rimlig? Hur mycket påverkan ska en styvmamma ha barnets läggtid?

Tack för hjälpen!!

• Svar på tråden Vem bestämmer läggtider? hjälp?
  • Vintervirrig

Hur går det för TS, hur ser er situation ut?
  • SommarDahlia

Nu har jag visserligen inga barn (bebis på väg) och heller inga styvföräldrar då min mamma å pappa fortfarande är gifta men jag kan ändå minnas hur det var när jag själv va i den åldern.. när jag började högstadiet hade mina föräldrar åsikter om när jag skulle gå och lägga mej, men dom bestämde inget. däremot hade dom bestämda tider när jag skulle vara hemma om jag varit hos en kompis eller likn.
    Likaså hade vi bestämt att när någon hade lagt sig så skulle det vara tyst så attden som lagt sig kunde sova. och sist men inte minst så skulle tiden man gick och la sig inte påverka skolan, läxorna skulle göras och man skulle orka att gå upp på morgonen. sålänge detta fungerade så behövdes inte heller några bestämda tider.

• medmera

Hej jag ska utveckla frågan. Han vill vara upp längre hos pappan - särskilt på helgerna, för att kunna se Lets Dance med fler familjeprogram.
    Han har föreslagit pappan och styvmamman att han kan vara uppe till 22.00 eller 22.30 på helger men de vägrar och anger ingen orsak. Jag också tillägga att när pappan är själv med barnen får de vara uppe längre, även innan pappan träffade styvmamman.
    Sonen brukar komma upp på morgnarna utan problem med de läggtider han har hos mamman.

• AnnanAnna
    Svar på #13
    Jo, fast det förändrar ju i sak ingenting... Tyvärr för sonen kan man väl säga då. Mellan raderna så ser man att du menar att styvmamman är den som är orsak till att sonen är missnöjd med sina läggtider, att det är hon som påverkar så det blir tidigare än det skulle behöva vara, eftersom han får vara uppe senare när hon inte är hemma o.s.v. Men rent krasst, det kan ju fortfarande vara så att din f.d. tycker det är "vuxentid" efter ett visst klockslag han också, och när han är ensam vuxen så frångår han det?!
    Om han verkligen tyckte att hans barn skulle vara uppe längre skulle de förmodligen vara det...
  • iser
    medmera skrev 2009-03-11 07:51:32 följande:
    Hej jag ska utveckla frågan. Han vill vara upp längre hos pappan - särskilt på helgerna, för att kunna se Lets Dance med fler familjeprogram. Han har föreslagit pappan och styvmamman att han kan vara uppe till 22.00 eller 22.30 på helger men de vägrar och anger ingen orsak. Jag också tillägga att när pappan är själv med barnen får de vara uppe längre, även innan pappan träffade styvmamman. Sonen brukar komma upp på morgnarna utan problem med de läggtider han har hos mamman.
    Här är vi flexibla på helgerna när det gäller läggtider. På vardagarna mellan nio och tio. Jag tänker som så att om pappan och styvmamman har vissa regler så är det ju som sagt deras regler i deras hushåll. De har säkert sina orsaker och om de inte kommer med några konkreta orsaker så är det ju dock de som sagt som bestämmer i sitt hem.
  • Calles matte

Litet tillägg bara, de flesta sömnforskare är överens om att barn inte skall ha alltför stora skillnader mellan läggtiderna på helg och vardag, eftersom det stör sömnrytmen och gör att de blir tröttare. Att variera mellan 21 och 24 skulle nog de allra flesta tycka var alltför stor skillnad, även 22 och 24 kan anses som väl mycket.

Kan nog iofs hålla med om att 21:30 som läggtid på helgen för en snart 13-åring är tidigt, här lägger sig 13-åringen kl 23 på helgerna. Men det är faktiskt så att man behöver vuxentid också och det är väldigt svårt att hinna med det om barnen tillåts att vara uppe hela nätterna, så av den anledningen måste man nog få lov att anpassa barnens läggtider lite efter sina egna vanor. Brukar man själv gå och lägga sig tidigt så kanske man även vill att barnen skall vara i säng tidigt.

Själv skulle jag bli tokig om mina bonusars mamma skulle lägga sig i vilka tider som gäller i vårt hem. Här är det vi som bestämmer, barnens pappa och jag, och så länge inte barnen far direkt illa av det så bör biomamman definitivt låta bli att lägga sig i. Däremot lyssnar vi gärna på barnens egna argument när vi bestämmer vad som skall gälla, så om din son själv upplever att han vill ha senare läggtider hos sin pappa så bör han nog ta den striden själv. Han är trots allt snart 13 år och bör kunna argumentera med sin pappa utan att mamma skall behöva för hans talan hela tiden.

• Höströd
    medmera skrev 2009-03-11 07:51:32 följande:
    Hej jag ska utveckla frågan. Han vill vara upp längre hos pappan - särskilt på helgerna, för att kunna se Lets Dance med fler familjeprogram. Han har föreslagit pappan och styvmamman att han kan vara uppe till 22.00 eller 22.30 på helger men de vägrar och anger ingen orsak. Jag också tillägga att när pappan är själv med barnen får de vara uppe längre, även innan pappan träffade styvmamman. Sonen brukar komma upp på morgnarna utan problem med de läggtider han har hos mamman.
    Läs mitt inlägg #7 jag vet deras anledning...egoistisk anledning
  • mcsn83

När man börjar högstadiet så tycker jag att man själv kan styra sina läggtider. Så länge man sköter skolan...

• lyckans jag

jag måste vara styvmamman i from hell men här är jag som är med och bestämmer läggtider
    dels för att min man inte tänker på det annars dels för att för mig är vuxentiden väldigt viktig.
    min man har företag och mycket jobb med detta så våran gemensamma tid är så mycket värd för att sköta om förhållnadet sedan är jag en person som behöver lite lugn och ro innan man går och lägger sig.
    om bonus skulle bestämma så skulle han vara vaken dygnet runt han är aldrig trött.
    men jag tror att barn blir speedade om ni förstår vad jag menar?
    ju längre du är uppe desto mer slår det liksom över.
    jag tycker att det är viktigt att vi vuxna kan få tid för oss själva dels så är det inte alls bra att bonusbarn och biobarn hör vissa diskusioner och ämnen som vi vuxna i bland behöver prata om
    sen är det ju det där med samarbetet med biomamman det ska som bäst tas när inte bonus står och lyssnar i och med att det brukar leda till konflikter mer än ofta
    sen tycker jag att man även om man är förälder fortfarande är en kvinna och en man dessa titlar måste vårdas för att man ska orka vara en bra förälder
    att ha barn omkring sig dygnet runt tror jag tär på förhållandet
    och jag tycker inte att ett barn har rätten att lägga upp tider för sig själv jo de får gärna komma med förslag men jag tror nog inte att de är så smarta så att DE själva vet när de ska gå och lägga sig om de inte är barn som känner sig trötta förstås.
    att ditt barn lägger som förslag och säger till sin pappa att jag kan vara vaken till klockan,,,,,,,
    och pappan med bonusmamma säger nej
    så får tyvärr både barnet och du ta det!
    i deras hem är det deras regler som räknas inte dina och erat gemensamma barn.
    ni får bestämma läggtider i ditt hem. det är den mörka sidan av att gå isär att man fortfarande inte har 100% koll och bestämmanderätt över sina barn.

kan tillägga att vi även har ett gemensamt barn med betstämda läggtider.

• Nanna
    medmera skrev 2009-03-08 13:18:48 följande:
    Hej, Vad tycker ni är en bra läggtid för en 12-åring? (han fyller 13 i sommar)Hos sin mamma har han läggtiden 22.00 på vardagar och ca 24 på helger. Hos sin pappa och hans nya fru har han läggtid 21.00 på vardagar och 21.30 på helger. Han är morgonpigg av sig och har inte extremt stort sömnbehov Eftersom han har olika läggtider hos de olika föräldrarna blir det ständiga diskussioner. Båda föräldrar (och nya frun) anser "sina tider" vara de rätta och vill inte ändra sig. För att kanske komma till rätta med det här och hjälpa sonen, kanske ni kan hjälpa till med synpunkter. Hur hade ni gjort? Vilken läggtid är rimlig? Hur mycket påverkan ska en styvmamma ha barnets läggtid?Tack för hjälpen!!
    Här har vi alltid haft fasta tider, oavsett om det varit biologiska eller bonusbarn,
    Nu har vi ju inte problemet att mina bonusflickor bor hos mamman något för de bor hos oss på heltid.

Men visst är det så att där han är för tillfället, där bestämmer man hur de vill ha det tycker jag, man lever ju i så olika situationer.
    Barn anpassar sig lätt om man är bestämd att så här är det när du är här, sen är det kanske annat när du är hos mamma.
    Vi har för våran 14-åring läggtiden 21.00, läsning till 21.30.
    Den yngre flickan 11 år lägger sig 20.30, läsning till 21.oo.

Det är vad barn behöver på vardagen, men sedan helgerna finns inga tider här. Det är så olika vad som händer och vi är flexibla, blir det sent en kväll så blir det tidigare i regel faktiskt lördagkvällen då de annars sover såååå länge på söndagen och är som Zoombies till skolan på måndagen.

Hoppas det ordnar upp sig, men som sagt, barn behöver sin sömn.

Barn tar saker lätt bara de får en rutin, så är det.
  • Uca

jag tror att barn, om man är tydlig med att "hos-oss-gör-vi-så-här" så lär man sig att inte blanda ihop de båda hemmens regler.

För övrigt håller jag med Nanna :o)

Svar på tråden Vem bestämmer läggtider? hjälp?