• Småtussar

    Hur långt kan din 2-åring räkna?

    Hur långt kunde ditt barn räkna i 2-årsålder (plus/minus några månader)?

  • Svar på tråden Hur långt kan din 2-åring räkna?
  • astalacasta

    Om han ska räkna saker på tex en sida i en bok så brukar han kunna koncentrera sig upp till sju ungefär. Om han får rabbla siffror så kan han upp till nitton (sedan börjar det om från tolv).

  • TessaS

    Upp till 4 saker kan han räkna "på riktigt" och varje gång.
    Ibland funkar det upp till 7-8...

    Rabbla siffrar kan han upp till tolv... men det är mer som en ramsa han bara drar av.

  • mia mamma

    6 eller mer röstade jag. Min tjej blir 2 år i april och kan nu räkna till 10!


    Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • Mli79

    Min dotter räknade till drygt 10 när hon var två. Min son fyller två i maj och han pratar inte än. Så olika kan det vara..


    ♥ Emma 060705 ♥ Hugo070514 ♥
  • kiron
    Har jag minsann inte ens tänkt på att man kan lära dem det redan, har inte börjat än...
    Sen när maginfluensan e väck ska vi börja öva

    Tack för tipset!!!
    Hugo 070421 & Agnes 090202
  • mia mamma
    Svar på #36
    Lite tips är att bara räkna högt i alla olika vardagssaker. Sätta på sko ett och sko två. Vi skall ha 6 potatisat och 3 morötter osv. Gör man så så slukar de allt med hull och hår!
    Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • Benet
    mia mamma skrev 2009-03-09 13:46:33 följande:
    Lite tips är att bara räkna högt i alla olika vardagssaker. Sätta på sko ett och sko två. Vi skall ha 6 potatisat och 3 morötter osv. Gör man så så slukar de allt med hull och hår!
    Visst är det så!
    Jag har aldrig satt mig ner och riktigt räknat med Wilmer utan man tar det som kommer i ens väg.
    AD-dropparna var ju en klassiker, trappsteg osv.
    ♥Wilmer -06 & Douglas -09♥ mina älskade killar
  • mot

    Beror på vad man menar med att räkna. Min nästan-tvååring kan rabbla ett-två-tre-fyra-fem-sex-sju-åtta-nio-tio men förstår bara ett och två. Om jag frågar henom hur många nappar hen håller i handen blir svaret alltid FEM! (Fast oftast har hen tre nappar i händerna när jag frågar...)

  • astalacasta
    mot skrev 2009-03-12 12:34:30 följande:
    Beror på vad man menar med att räkna. Min nästan-tvååring kan rabbla ett-två-tre-fyra-fem-sex-sju-åtta-nio-tio men förstår bara ett och två. Om jag frågar henom hur många nappar hen håller i handen blir svaret alltid FEM! (Fast oftast har hen tre nappar i händerna när jag frågar...)
    Det där känner jag igen. För ett par månader sedan var allting alltid "åtta" om man frågade vår då knappt tvååring.
  • snabla

    vår flicka gillar att räkna o kan till 12 hon ska snart fylla två
    vist är det skoj m eg fattar hon ju inte vad hon gör utan det blir som en ramsa ser att andra föräldrar blir stressade över att hon kan detta o inte deras barn m herregud det finns ju en massa annat hon inte kan, njut av era barn o sluta jämföra

  • Tindra02

    Inget.
    Hon pratar inte ens än...


    tjej -95, kille -00, tjej -02, kille -05, tjej -07, kille 7/11-08
  • fridaste

    Min son blev nyss 2år. Och han räknar, men tror inte han helt förstår vad räkna menas.
    För säger man kan du räkna så säger han - 1, 2, 3, 4, 6, 8, 10. Och tex om det är siffror i en bok så räknar han, men han pekar inte tex på 4 och säger fyra. Han räknar som huller om buller liksom :P

    Tycker inte man ska lägga så mycket vikt på vad dom kan & ej i vissa åldrar. Alla barn är olika, så ingen idé att jämföra.. Vissa är tidiga i talet men sena i att tex gå & stå och sen tvärtom! :)

  • Peja02

    Våran son kan räkna till tolv, om vi tex läser en bok och det är svarta prickar på en nyckelpiga, så räknar han dem. Han har även börjat räkna baklänges från 5, typ 5, 4,3,2,1. Han är 2 år 4 månader. Han har även börjat skriva bokstäverna. 

  • youdontknow

    Något man får tänka på är att barnen oftast lär sig en ramsa istället för att de vet budskapet att räkna 1, 2, 3, 4, 5. De vet inte betydelsen men när barn börjar inse vad som kommer före eller efter en siffra så har barnen förstått detta mer.

    Samma sak om barnen exempelvis räknar 3 äpplen. När de har kommit till bokstaven 3 i sitt räknande ska de säga bokstaven 3 en gång till för att visa att de förstått. Ofta har jag räknat med barn och då har de räknat till 3 och sedan har jag frågat "så hur många äpplen fanns det?". Då svarar de "5 stycken?". Detta är för att de bara har ramsan och inte nått förståelsen för detta ovan. 

  • Filttofflan

    Vårt barn (2, 5 år) kan räkna till 20, har uppfattning om antal upp till 6-7, kan alla bokstäver och har börjat försöka skriva ord på datorn. MEN hen är också grovmotoriskt sen och kan ännu inte hoppa jämfota och rör sig rätt spattigt.
       Barn är ett resultat av arv och miljö, vilka intressen som har stimulerats och uppmuntrats. Att lära sig något handlar om upprepningar i vardagen och kunde likväl handlat om att kunna hundraser, fordon eller sånger. Det bara låter mer fancy att kunna tio siffror och bokstäver än att kunna flera barnramsor. För vår del har vi räknat mycket i vardagen, som ett berättande när vi gör något, och barnet gillade tidigt bokstavsfilmerna på SVT så vi köpte bokstavsmagneter att leka med.
       Barn är såklart olika precis som vi vuxna, och tack och lov för det - för hur skulle samhället fungera om vi alla vore Zlatan? Ett barn har ett stort intresse för språk medan ett annat är en skicklig klättrare, ett tredje barn rör sig klumpigt men är en hejare på sociala lekar. Medan ett fjärde barn kan hela alfabetet på både engelska och svenska men saknar ett funktionellt språk.
       På 1177 finns bra utvecklingsbeskrivningar på vad barn i olika åldrar på ett ungefär förväntas kunna. Likaså i rikshandboken som BVC utgår ifrån vid sina kontroller (först vid 4-årskontrollen undersöks om barnet kan räkna till tre i antal). Men detta är ingen exakt vetenskap, några ligger före och några kan ligga lite efter utan att det behöver säga särskilt mycket om framtiden. 
    I mitt yrke hade aldrig förväntat mig att en tvååring ska räkna alls. Men jag hade hoppats på att föräldern har ett lekfullt lärande styrt utifrån barnets intresse. Så att ingen får för sig att drilla ett barn som inte alls har lust.

  • wyhib

    Min dotter är 26 månader och hon kan räkna till 100, sedan kan hon säga tal som är högre men jag har aldrig hört henne räkna till typ 853.

  • Pilsner
    astalacasta skrev 2009-03-09 11:55:37 följande:

    Om han ska räkna saker på tex en sida i en bok så brukar han kunna koncentrera sig upp till sju ungefär. Om han får rabbla siffror så kan han upp till nitton (sedan börjar det om från tolv).


    19 är ett tal, inte en siffra. Siffror är tecknen man skriver tal med.

    (Som bokstäver respektive ord.)
Svar på tråden Hur långt kan din 2-åring räkna?