• Semlan10

Någon som blivit gravid efter FET?

Hej,
    Vårt andra ivf har precis misslyckats, det känns naturligtvis väldigt tungt. Men ett ljus i mörkret är att vi har 6 embryon i frysen (varav 4 är blastocyster), så nästa gång blir det FET. Har lite frågor till er som lyckats bli gravida med FET, blir jätteglad om ni kan svara!

Fick ni ett eller två embryon tillbaka (om 2, vilka faktorer avgjorde - ålder, antal tidigare försök)?
    Kort- eller långtidsodlat?
    Gjorde ni stimulerat eller ostimulerat? Avgjorde någon annan faktor än den egna ÄL?
    Hur länge väntade ni mellan färskförsök och FET?

• Svar på tråden Någon som blivit gravid efter FET?
  • Ammiz

Håller med sessan, tror inte heller att det finns någonting annat att göra än att hoppas på det bästa. Min fru har inte gjort någonting för att öka chanserna, snarare tvärt om. För ett par år sedan när vi började processen så åt hon duktigt, gick ned i vikt och tränade ordentligt. Den senaste tiden har varit jobbig för henne, med längtan, och hon har slarvat med träning, tröstätit och gått upp i vikt.

• Kotten7381

Ammiz: det där känner jag igen.... fungerar det inte så blir jag helt tvär och skiter i allt. Finns liksom ingen mening med att äta nyttigt när man inte ser att det leder någonstans... Dum tanke, jag vet.
    Blir säkert att man "överanstränger" sig också, fösöker att göra allt rätt och ändå blir det SÅ fel.

• majken81

Vi har gjort först 1 fullt IVF=minus, sen 1 FET=minus. Nästa försök 1 fullt IVF=plus men missfall v.10. Just nu ligger resultatet av 1 sista FET och sover, 8 veckor gammal
    Det FET som lyckades gjordes ca 4 månader efter missfallet. 2-dagars-odlat och 4-celligt. Ett ägg sattes in ostimulerat i naturlig cykel.

De gånger det har blivit minus och den gången det blev missfall gjorde jag allt som stod i min makt för att det skulle gå bra. I princip låg med benen i taket Det gick ju åt skogen iaf...
    Sista gången försökte jag leva som vanligt. Jag spelade fotboll och dylikt, och den gången tog det sig och ville vara kvar hela vägen.

Stort lycka till, och jag skickar några värmande kramar på vägen!!!

• blåsippa73

vad menar ni med ostimulerat? Att man inte tillför kropen något. Jag har ätit Femanest (som ökar slemhinnan i livmodern)inför min första FET är detta stimulering?

• majken81

blåsippa73 - tror inte att det är stimulerat. Det är det om man måste "framkalla" ägglossning, så man kan styra insättningsdag.

• Hanah

Gjorde ostim FET 3 mån efter misslyckat ET, pga sommarstängt.
    Fick tillbaka ett embryo, korttidsodlat.

• Ammiz

blåsippa73: ingen aning, men undrar samma sak. Vi har tagit progynon, också för att öka slemhinnan, och insättningen skedde ju då slemhinnan såg fin ut, helt oberoende av ÄL, vilken inte alls verkade vara på gång än. Jag trodde att det vi gjorde var ett s.k. stimularat FET, och att ostimulerat var att man inte på något sätt tillför hormonder, dvs ET sker i samband med ÄL, och sedan sköter kroppen allt, man behöver inte fortsätta ta hormoner som progynon och progesteron efteråt.

• kattennizze

Jag fick barn genom FET, mitt första. Jag fick två embryon insatta, förmodligen pga min ålder, 36 år. Jag gjorde stimulerat eftersom det är ägglossningen som jag har problem med.

• TokTess

Hej Hej,

Jag blev gravid efter mitt första FET. Fick tillbaka ett embryo i en ostiumlerad cykel. Mitt var 3 dagar odlat. Från ET till FET fick jag vänta en mens. Jag är i v.18 (17+ 0)

*BF 1/9-09*
  • TokTess

PS. jag är 34 år

*BF 1/9-09*
  • Semlan10

Skönt att höra att det är flera som lyckats!
    Jag ska göra ostimulerat FET i april, det blir helt utan några hormoner.

• Poddan

Hej! Ruvar för fullt (Rd 3) på två stycken blastocyster (långtidsodlade). Ville bara klargöra det här med stimulerad och ostimulerad:

Ostimulerad: inga hormoner alls tas, utan man ser via VUL när kroppens egna ägglossning sker och embryot placeras in i fas med denna.

Stimulerad: Östrogentabletter äts för att bygga upp en fin slemhinna för embryot att flytta in i. Ingen vanlig ägglossning sker då den månaden. Även vagiatorer (Progesteron) tas just innan och efter FET. Både östrogen och progesteron fortsätts det med i 10 veckor om man har turen att bli gravid.

• Loberg

{#lang_emotions_flower}Hej!

Vi lyckades på vårt 8:e försök. Det var stimulerat och fick tillbaka 2ägg. Pga av alla försök och nog även min ålder (38). Är nu i vecka 20.

Lycka till!

Lika ofta som föräldrar tänker på sina barn, lika ofta tänker ofrivilligt barnlösa på sina obarn
Svar på tråden Någon som blivit gravid efter FET?