Råkade skriva detta i "här tipsar vi om billig mat DEL1", hoppas folk förlåter mig för att ha skrivit den 2 år gamla tråden ;P men postar det här i rätt tråd nu!
Lagade mat efter ett recept jag fått från mormor igår, som blev suuupergott. Kändes som lyxig helgmiddagsmat, men tycker ändå det är billigt att göra. (10kr/portion)
Räcker till 4 (vuxen) portioner
Detta behöver du:
-En hel fryst kyckling ca 1kg (28kr kostade min svenskuppfödda, men tror att man kan få tag på den billigare än så om man köper importerad!)
-Potatis, välj själva hur mkt ni äter (cirkus 5 kr)
-Ett par morötter (jag köpte mina för 10kr kilot, så blev runt 3kr för mig)
-Grädde/mjölk till brunsås (jag använde ca 2dl mjölk, 1dl grädde, alltså ca 5kr)
-Kryddor (förslagsvis: salt, vitpeppar, allkrydda(allroundkrydda) och paprikakrydda men man tager det man haver!)
Så här gör du:
Tina kycklingen under natten/dagen innan du skall tillaga den.
Skär loss vingarna samt lårklubborna, krydda dessa samt kycklingkroppen (lägg även kryddor inuti kyckligen) jag använde cirka 2tsk salt (har en saltälskare i hushållet) och kryddade på resten av kryddorna efter behag.
Värm upp en djup stekpanna / gryta (viktigt att du har ett tillhörande lock) ha i en klick smör.
Släng ner alla delar av kycklingen och bryn dessa. Slå sedan på ca 4dl vatten och lägg på locket.
Låt puttra i 1h under lock. Vänd på kycklingkroppen efter 30 minuter så båda sidorna får gosa till sig lite.
Rensa kycklingen, kasta skrovet och benen.
Använd skyn från pannan, slå på lite grädde/mjölk och ha ev i en hönsbuljongtärning eller salt - där har du en supergod brunsås!
Servera med kokt potatis, brunsåsen och kokta morötter. Eller någon annan billig kokt grönsak, typ broccoli :)
Portionspris för detta kalas blir cirkus 10,25kr, prisvärt skulle jag vilja säga!