• Mini Pantern

Här tipsar vi om billig mat Del 3

Här tipsar vi om billig mat Del 3

Då är det dax för ännu en ny tråd.

Roligt att så många hänger på och delar med sig av sina billiga recept.

Denna tråd ska alltså endast ta upp billig mat. Alltså mat som kostar iaf under femtiolappen.
    Fortsätt ös in med massa tips nu och skriv recepten i receptråden!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-17 13:46
    Nu har vi även en recepttråd där vi ENDAST lägger in våra recept på billiga maträtter.
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39418095.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-09 16:57
    Förra tråden:
    Här tipsar vi om BILLIG mat!

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39187812.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-12 22:32
    Nya recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42177417.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-12 22:34
    Blev nått fel så jag försöker igen:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42241136.html
  • Svar på tråden Här tipsar vi om billig mat Del 3
  • mandelblomma

Hemgjord köttsoppa
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2012/01/en-vintrig-mustig-kottsoppa.html

Köttfärs o potatisgratäng
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/11/kottfars-och-potatisgratang.html

Köttgryta
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/10/mustig-hostig-kottgryta.html

Potatisomelett
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/10/mustig-hostig-kottgryta.html

Rotsaker i ung, här med biff men med köttfärsbiffar eller kyckling blir det billig mat.
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2012/01/fredagsbiff-med-citronskysas-med.html

Gulasch med rotsaker.
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2012/01/mustig-gulasch-med-rotsaker.html

Kyckling i cider och rotfrukstsås
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2012/01/mustig-gulasch-med-rotsaker.html

• pezz

Några tips, dom flesta middagarna är för runt 10 kr per portion

Billiga ica basic vecka 3 (7 dagar, recept+bilder) 
    Gårdagens middag ca 10 kr per portion(Bilder)  
    Billiga ica basic vecka 2 (7 dagar, recept+bilder)  
    Billiga ica basic vecka 1 (8 dagar, recept+bilder)  
    Dagens billiga middag med ica basic (BIld)  

--------------------------------
    Kategorier
    Dagens bus  
    träning
    mat/bak
    familjen

www.nattstad.se/pez     

• luzorsus

handla efter det som finns billigt i butikerna är ju a och o, kolla reklamblad, köp nedsatta varor.

• mia20

puffar den här tråden lite

Kevin 060228 och Linus 110129
  • katwa

Råkade skriva detta i "här tipsar vi om billig mat DEL1", hoppas folk förlåter mig för att ha skrivit den 2 år gamla tråden ;P men postar det här i rätt tråd nu!

Lagade mat efter ett recept jag fått från mormor igår, som blev suuupergott. Kändes som lyxig helgmiddagsmat, men tycker ändå det är billigt att göra. (10kr/portion)

Räcker till 4 (vuxen) portioner

Detta behöver du:

-En hel fryst kyckling ca 1kg (28kr kostade min svenskuppfödda, men tror att man kan få tag på den billigare än så om man köper importerad!)
    -Potatis, välj själva hur mkt ni äter (cirkus 5 kr)
    -Ett par morötter (jag köpte mina för 10kr kilot, så blev runt 3kr för mig)
    -Grädde/mjölk till brunsås (jag använde ca 2dl mjölk, 1dl grädde, alltså ca 5kr)
    -Kryddor (förslagsvis: salt, vitpeppar, allkrydda(allroundkrydda) och paprikakrydda men man tager det man haver!)

Så här gör du:

Tina kycklingen under natten/dagen innan du skall tillaga den.
    Skär loss vingarna samt lårklubborna, krydda dessa samt kycklingkroppen (lägg även kryddor inuti kyckligen) jag använde cirka 2tsk salt (har en saltälskare i hushållet) och kryddade på resten av kryddorna efter behag.

Värm upp en djup stekpanna / gryta (viktigt att du har ett tillhörande lock) ha i en klick smör. 
    Släng ner alla delar av kycklingen och bryn dessa. Slå sedan på ca 4dl vatten och lägg på locket.
    Låt puttra i 1h under lock. Vänd på  kycklingkroppen efter 30 minuter så båda sidorna får gosa till sig lite.

Rensa kycklingen, kasta skrovet och benen.

Använd skyn från pannan, slå på lite grädde/mjölk och ha ev i en hönsbuljongtärning eller salt - där har du en supergod brunsås!

Servera med kokt potatis, brunsåsen och kokta morötter. Eller någon annan billig kokt grönsak, typ broccoli :)

Portionspris för detta kalas blir cirkus 10,25kr, prisvärt skulle jag vilja säga!

• Night Angel

Underbar tråd som jag gärna ansluter mig till för tips..
    En undran ni som skriver här ...hur många personer är ni i hushållet och mycket är matbudgeten på?

Vi i vår familj har tänkt börja på ruta 1 nu och försöka inte förköpa oss på dyr mat.utan äta så billigt som möjligt visst har vi tänkt oss lite *finare mat* på helgerna eller hur man ska uttrycka sig..tex  tacos en lördag,fläskfile nån dag.räkmacka nån utav helgdagarna..men absolut inga dyra oxfileer,hummer och annan ån dyr lyx..utan mer lyxig billig mat på helgerna..
    Så vad är rimligt för oss som familj på 2 vuxna och 3 barn under tonåren att ha för matbudet?
    Ser gärna fram emot att se era billiga varianten av matmenyer så man kan få tips..

Jag har redan börjat handla på ställen som Netto.öb,willys och ibland på city gross....Hört att citygross inte ska vara så jättebilligt men är man kund medlem och använder scanner så kan man ibland få vettiga billiga erbjudanden.....och ja ibland handlar vi kött på willys som är kort datum o halva priset..oftas då kött..tycker inte det är nåt fel med det...

har försökt att så lite örter och så men det gick inget vidare..frukter och bär är viktigt som oss barnfamilj att ha hemma så försöker alltid se till att ha frukt hemma och nu på sommaren bli det ju jordgubbar som inte alltid är så billigt  på alla ställen..mn då väntar jag med att köpa tills man hittar..har  en frukt o bär trädgård som vi bara väntar in nu så vi slipper handla frukt o bär och behöver gärna tips på vad man kan göra med det..det vi får i år i trädgården är blåbär.krusbär.persika.plommon.äpplen .sensommaren hoppas vi på hallon o björnbär..

Så hur gör ni andra när ni är på jakt efter billig nyttig mat?

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • NoahLeah

Jag har precis blivit ensamstående  tvåbarnsmamma som kommer jobba som timvikarie så denna tråd kommer besökas flitigt.
    Har ju turen att ha Willy´s, Lidl, Netto, Öb och Maxi väldigt nära där jag bor.

• riboflavin

Ratatouille

Idag handlade jag för 99 kr.

Lök 5

Aubergine 15

Zucchini 13

Blomkål 27

Krossade tomater 17

Paprika 22

Hemma fanns tomatpuré, lagerblad, salt, peppar och citronjuice.

Av detta lagade jag en stor gryta ratatouille, totalt 10 portioner. Ca pris per portion 11 kr. Lokala ICA är dock ganska dyrt, hade kommit undan med kanske 7 kr/port om jag orkat åka till en större butik. Toppengott

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Ros-Marie

Jag gör många olika lätta pastarätter, blir billigt att köpa stora paket med pastasorter och sen så finns det såna oändliga möjligheter med just pasta tycker jag. Nu är kanske inte det här receptet representabelt för att vara billigt, men man kan ju byta ut tryffeln. MEN tryffel är SÅ gott, så värt det ibland. 

www.vinochmatguiden.se/recept/vin-matguiden/pasta-med-vit-tryffel

Går ju även bra med tryffelolja!

• Malinans
    Ros-Marie skrev 2016-01-05 12:58:07 följande:

Jag gör många olika lätta pastarätter, blir billigt att köpa stora paket med pastasorter och sen så finns det såna oändliga möjligheter med just pasta tycker jag. Nu är kanske inte det här receptet representabelt för att vara billigt, men man kan ju byta ut tryffeln. MEN tryffel är SÅ gott, så värt det ibland. 

www.vinochmatguiden.se/recept/vin-matguiden/pasta-med-vit-tryffel

Går ju även bra med tryffelolja!

Mums! Älskar tryffel! 
Svar på tråden Här tipsar vi om billig mat Del 3