• Cross

    AAAHHH!! Svampinfektion. Behöver bra tips!

    Jag är i v. 32, har fått UVI och äter nu kåvepenin. Och fick förstås svampinfektion i underlivet som ett brev på posten. AAAHHH vad det kliar.

    Nu kör jag hard-core med Canesten, men jag måste få lite bra tips på hur jag kan få ordning på balansen i underlivet. Redan nu så gör jag följande:
    - Smörjer in underlivet med jordnötsolja
    - tvättar aldrig underlivet med tvål
    - stryker mina trosor för att få bort alla bakterier
    - äter probiotika

    Mer tips någon??

  • Svar på tråden AAAHHH!! Svampinfektion. Behöver bra tips!
  • GullpuckotMe
    bebek skrev 2009-03-10 10:44:10 följande:
    Köp på apoteket ACO - EXTRA MILD TVÄTTKRÄM, smörj in, den behöver inte tvättas bort med vatten, och första gången behöver du inte torka bort den heller. Kan svida utav helvete några sekunder första gången men kliet och svedan släpper sen. Försök att inte tvätta dig för ofta också. Min bm rådde mig att om det var invärtes svamp använda vagitorer.. så många som det behövdes på raken för att få bort det, salva om det var utanför tills det verklligen var borta sen tvättkrämen. Hon sa att pevaryl ofta fungerade bättre än canesten. Och singeldos är inget att rekomendera.. ta flera nätter iran istället. Den är min räddning under grav efter säkert hundra canesten/pevarylkurer Du kan dricka fil också, om du har återkommande infektioner, samma sak som att köpa dyra lactaltabletter o grejer.  de där supersvamptabletterna å¨recept får man inte äta som gravid. hoppas det löser sig
    hur vet man om det e invärtes svamp eller utvärtes?
  • olandstoken
    aspie skrev 2009-03-10 10:56:24 följande:
    är svampinfektion farligt för fostret?
    nä, det tror jag inte
  • KlasStures mamma

    Gullpuckotme: Du känner var det kliar.

    aspie: Nej svamp är inte farligt för fostret.

    Om inget annat funkar så kan bm pensla med ett lila medel som oftast funkar bra!

    Jag har precis haft problem. Fick penslat tre ggr och sen har svampen försvunnit men läkaren sa att jag även har en bakteriell infektion. Så nu behandlar jag den med recept belagda vagitorier. Så be en läkare kolla på det om det inte ger med sig!

  • Lisabella

    Tvätta alltid alla underkläder, lakan och handdukar i minst 60 grader.

  • Cross

    Tack för alla tipsen.

    Jag köpte en en-dos variant av Canesten-vaginatorer (eller vad det nu heter) på Apoteket. Det kliar som attan kring blygdläpparna så jag utgår från att svampen är utvärtes och att jag därmed inte ska använda fler vaginatorer....? Eller??

    Det där lila som läkaren penslar på har jag fått några gånger tidigare, men inte tyckt att det har hjälpt helt.

    Suck, det här är verkligen inte roligt :(

  • Vi2är1

    Jag rekomnederar apotekets intimtvål, fungerar mycket mycket bra. Hade alltid svamp efter mens förut och denna "tvål" är det enda som fungerat och motverkat fler "anfall".

    Difflucan är kalas men som skrivet innan i tråden, kanske inte fungerar att ta pga garviditeten.

  • Lady Gaga
    Cross skrev 2009-03-10 21:07:39 följande:
    Tack för alla tipsen. Jag köpte en en-dos variant av Canesten-vaginatorer (eller vad det nu heter) på Apoteket. Det kliar som attan kring blygdläpparna så jag utgår från att svampen är utvärtes och att jag därmed inte ska använda fler vaginatorer....? Eller?? Det där lila som läkaren penslar på har jag fått några gånger tidigare, men inte tyckt att det har hjälpt helt. Suck, det här är verkligen inte roligt :(
    nja, om du har gryniga flytningar så ska du nog köra vagitorier oxå.
    Bättre bly än illa fäkta
  • LillyLu

    har haft svamp en gång ( dock innan jag blev gravid) och då testade jag canesten, men den hjälpte inte alls. Tog pevaryl istället och gick utan trosor och i kjol hemma så att det skulle komma luft till. Det hjälpte för mig.

  • lindalake

    Det ska väl räcka med en vagitator? Det kan ju vara så att du även fått sköra slemhinnor och då kan det bli värre med svampmedlet. Har de gryniga flytningarna avtagit/försvunnit så ska du iaf inte använda vagitatorer mer, smörj lite på utsidan bara...
    usch, hatar kli. själv har jag sköra slemhinnor och ibland kommer det kliattacker så man håller på att gå åt! Det går bättre denna grav iaf iom att jag smörjer med olja när jag duschar och inte tvättar mig så ofta. Jag använder apotekets babyolja, ACOs barnprodukt med ankan på

    Ja och som Lisabella skrev så tvätta underkläder i 60 grader. stryka behövs inte. Fast, jag har då aldrig fått svamp pga att jag tvättar mina trosor i 40 grader, använder dock parfymfritt tvättmedel.
    Tycker annars att du verkar ha god hand med ditt underliv

  • lindalake

    just det, såg att en till skrivit om intimtvål. skippa det! tvätta med vatten och smörj in med olja och skölj/torka av. "tvålen" är skit

    det enda som har funkat för mig är isf Nova TCo kräm (eller vad det heter), köpt på hälsokost. det är teatreaolja i. svider i början men tar bort kliet, kyler ner. var guld förra grav, inget fel på min son fast det står att det inte rekommenderas under grav (inga studier gjorda)......

  • Fru X

    Har aldrig haft svamp.
    Men det som alla gamla tanter pratar om är:
    Badda med fil/yoghurt, ev doppa en tampong i det och behandla "invärtes".

    Tvätta i 60 grader..

  • bebek

    canesten engångsdos har aldrig hjälpt mig...
    bm sa också den inte är den bästa..

    ta pevaryl tredagars minst.. salva om du är mycket röd utanpå, försvinner inte så använd tre vagiatorer till. Tvätta med aco tvättkräm eller någon olja, det som känns bäst. Det är rådet jag fick.. och nu har jag varit fri från infektion.. peppar peppar i två månader av dessa 6 1/2. Tvättar med acos extra milda tvättkräm utan vatten, och smörjer med den om det börjar svida/klia.

  • Lisaolsson44

    Har fått svamp flera gg under min graviditet, provat allt... o de kommer tillbaka hela tiden....MEN fick nytt tvättmedel av min mamma från clean by sweden, tvättar allt med det nu, och det funkar riktigt bra! Tackar gudarna för det!

  • Lilant

    Sluta andvände trosor, och sluta med jordnötsolja kör olivolja eller vagisan istället. Tvätta med lactacyd klart du får svamp om du inte tvättar dig där nere med mer än bara vatten

  • Lilant
    Lisaolsson44 skrev 2021-04-28 14:18:46 följande:

    Har fått svamp flera gg under min graviditet, provat allt... o de kommer tillbaka hela tiden....MEN fick nytt tvättmedel av min mamma från clean by sweden, tvättar allt med det nu, och det funkar riktigt bra! Tackar gudarna för det!


    Asså vad är det du håller på med människa när du återupplivar massa trådar för att göra reklam för detta märke? Bara ge dig
Svar på tråden AAAHHH!! Svampinfektion. Behöver bra tips!