• solencfo

Nu behöver jag råd. Börjar gråta snart.

Jag är så arg att jag nästan börjar gråta. Behöver veta ifall någon mer har fått höra samma info.

Jag har nu kommit så långt som 7+3 i min graviditet, och letar febrilt OB/Gyn som det fint heter på Cypern. Har nu besökt 2 st väldigt kända läkare som båda säger till mig att jag inte bör ha en vanlig naturlig födsel, utan kejsarsnitt är säkrast för IVF:are och den nya normen inom EU säger att det är bättre att planera kejsarsnitt.

Jag har febrilt försökt hitta info om denna 'norm' på nätet. Hittar inget. Är detta sjukt tänkande eller vad är det för fel på dess läkare???
    Jag är fullt frisk, 31 år, har själv inga fertilitetsproblem och anser att min graviditet är som vilken annan och jag tar det extra lugnt till 12:e veckan enligt ordination från min IVF läkare.

Har nån hört något om att kejsarsnitt är bättre för IVF:are?

• Svar på tråden Nu behöver jag råd. Börjar gråta snart.
  • Lorelei

Kan inget om IVF men har svårt att förstå varför det skulle vara bättre med kejsarsnitt bara för att man gått igenom ivf?

• Lorelei

Puffar således eftersom jag blev nyfiken

• Grönögat

Alltså jag vet inte, men jag har hört att läkarna ute i europa förespråkar KS framför vaginal födsel, att man blir tillfrågad om man vill ha KS, att det inte är värsta processen som här i Sverige. Men det är vad jag har hört.

Inväntar svar från någon kunnig i ämnet.

• Solkattan

Hej!
    Är också IVF:are och det låter ju jättekonstigt..?
    Min barnmorska har hela tiden sagt till mig att min graviditet räknas som vilket graviditet som helst. Att det skulle bli kejsarsnitt pga IVF har jag inte hört nåt om.
    Min läkare som var med o ordinerade mediciner och sånt inför IVF sa att det är väldigt bra om jag för min blivande barnmorska berättar att det är en IVF. För sen när det väl är dags för förlossning så kanske jag faktiskt får min IVF läkare som förlossningsläkare... {#lang_emotions_smile}. ( och min BM ska då ha skrivit i min journal att det är en IVF graviditet ).
    Och hon berättade att hon brukade ha lite extra koll på IVF behandlade mammor då hon efter flera års erfarenhet "vet" att dessa kan vara mer "oroliga" och kan behöva extra stöd vid förlossningen... ( antar mer stöd i psykisk form ).

Kan du inte maila typ nån klinik här i Sverige och fråga vad praxis är?
    Jag har mailat tex Linné och frågade lite frågor ibland per mail och fått svar...

//Solkatta

• M Pax

När du väl är gravid så din graviditet som vilken graviditet som helst även om befrukningen skedde genom IVF.
    Jag är själv gravid efter IVF och har aldrig någonsin hört något annat här i Sverige, men det är ju olika råd i alla länder. Här sägs det som sagt inget sådant.

Om du vill föda naturligt tycker jag du ska stå på dig! Lycka till!

• solencfo

Tack Lorelei för artikeln. Där står det verkligen att det är mycket kejsarnitt pga tvillingfödslar, men jag vet att det bara är ett embryo i mig nu. Andra alternativ är ju att kvinnans ålder brukar vara så hög, men har svårt att se mig själv som alltför gammal för att vara en naturlig föderska.

Solkatta, jag ska maila Linné också och fråga. Kul att höra att de svara på frågorna. Jag har också fått veta av min läkare att det viktigaste att tänka på är positivitet, då många IVF mammor blir så oroliga, och det blir tufft psykiskt. Jag har bara känt oro först nu efter dessa 2 läkarbesök. Sjukt va de har ställt till det för mig känner jag.

• Luella

Som många redan skrivit så spelar det ingen roll om man gjort IVF eller ej.

Angående alla de extra kontrollerna, enligt min barnmorska så beror dom på att man förut trodde att IVF-bebisar hade sämre tillväxt än vanliga bebisar. Nu har det visat sig att det inte är så och IVF-bebisar mår precis lika bra som vanliga bebisar och det finns ingen skillnad i tillväxten.

Svar på tråden Nu behöver jag råd. Börjar gråta snart.