• Pelargonen

Vad händer om man inte anmäler ett namn på sitt barn?

Man har som bekant tre månader på sig att välja namn. Till slut kommer ett kravbrev hem men vad händer om man ändå låter bli? Sitter det någon statligt anställd och väljer fritt ett namn eller blir det något slags standardnamn då? Typ "Anna" + mammans efternamn?

Nyfiken nu.

• Svar på tråden Vad händer om man inte anmäler ett namn på sitt barn?
  • siamusen
    Pelargonen skrev 2009-03-20 19:16:57 följande:
    Så tjusigt!
    Verkligen.
  • gnilmre

läste för ett tag sen om en sjuåring i sverige som fortfarande är namnlös. Problemet är att föräldrarna gett barnet ett namn som inte godkänns, därför betalar dom böter och fortsätter kalla barnet för ***
    Frågan är hur länge man kan göra så?

• Pelargonen
    gnilmre skrev 2009-03-20 19:18:13 följande:
    läste för ett tag sen om en sjuåring i sverige som fortfarande är namnlös. Problemet är att föräldrarna gett barnet ett namn som inte godkänns, därför betalar dom böter och fortsätter kalla barnet för ***Frågan är hur länge man kan göra så?
    Exakt min fråga!
  • Elsans

Intressant tråd! Vet en tjej som är 8 månader som fortfarande kallas för lillasyster, de kan helt enkelt inte bestämma sig. Har en kompis som känner henne och jag tjatar på henne att hon ska fråga vad som händer förutom böter (vite? vet inte skillnaden) men hon glömmer det hela tiden.

• Mumsen

"Skatteverket ska skicka brev till föräldrar som inte anmält barnets namn och berätta att om de inte bestämmer sig snart så kommer det bli böter. Kommer inget namn in trots detta ska Skatteverket skicka ett föreläggande om vite. Händer det fortfarande ingenting ska länsrätten döma föräldrarna till böter. "

www.sr.se/cgi-bin/malmo/nyheter/artikel.asp

"Innan skatteverket hotar med vite har socialtjänsten kopplats in för att lösa problemet."
    sydsvenskan.se/malmo/article393696/Dyrt-att-glomma-bort-sitt-nyfodda-barns-namn.html

"Observera: Om man inte anmäler förnamn för sitt barn
    kommer barnet att sakna förnamn i alla officiella register,
    t.ex. hos skolan och försäkringskassan."
    www.skatteverket.se/download/18.d1afd3103d689ac2a80002259/780901.pdf

• engladprick
    Elsans skrev 2009-03-20 19:41:27 följande:
    Intressant tråd! Vet en tjej som är 8 månader som fortfarande kallas för lillasyster, de kan helt enkelt inte bestämma sig. Har en kompis som känner henne och jag tjatar på henne att hon ska fråga vad som händer förutom böter (vite? vet inte skillnaden) men hon glömmer det hela tiden.
    man kan heta lillasyster även om det bara är 26 personer som gör det (till skillnad från över 900 st lillebror)
    fick lillasyster ett namn eller blev det lillasyster permanent? :) 
  • En Åsa
    engladprick skrev 2013-07-13 11:33:33 följande:
    man kan heta lillasyster även om det bara är 26 personer som gör det (till skillnad från över 900 st lillebror)
    fick lillasyster ett namn eller blev det lillasyster permanent? :) 
    Va lustigt, du vet att den här tråden är 4 år gammal va? (och jag har bytt nick) Och jag minns inte om hon fick nåt namn, jag umgås inte med hon som vi hade som gemensam vän längre så jag har inte hört nåt annat än lillasyster. Men hon är ju typ 4 år nu så jag räknar med att hon fått ett namn :)
  • LängtansBlåaBlomma
    En Åsa skrev 2013-07-13 23:31:21 följande:
    Va lustigt, du vet att den här tråden är 4 år gammal va? (och jag har bytt nick) Och jag minns inte om hon fick nåt namn, jag umgås inte med hon som vi hade som gemensam vän längre så jag har inte hört nåt annat än lillasyster. Men hon är ju typ 4 år nu så jag räknar med att hon fått ett namn :)
    Och i ditt fall blev det en Åsa ;)
  • engladprick
    En Åsa skrev 2013-07-13 23:31:21 följande:
    misssade faktiskt att det var en gammal tråd, hittade den via att jag googlade om ämnet ;)
Svar på tråden Vad händer om man inte anmäler ett namn på sitt barn?