• Shagwell

Vad betyder "Middagsklädsel"

Kikar in på ett hotell som är 5 stjärnigt och det anges att det ska vara middagsklädsel.
    Då är min fråga, hur pass "fint" ska det vara då?
    Vi åker med en annan barnfamilj och hotellet är barnvänligt med barnpool,lekområden etc MEN just det här med "middagsklädsel" får mig att gå lite i spinn. Det ska ju vara en avkopplande, skön semester inte behöva klä upp sig till tänderna för att gå och äta mat.
    Någon som vart på hotell med detta krav och vad innebär det i praktiken?
    Är det långbyxor för männen till middags dags men mer avslappnat lunchtid??

mvh

• Svar på tråden Vad betyder "Middagsklädsel"
  • Mrs Moneybags

Exakt, jag tror de menar att man inte ska komma halvt avklädd till restaurangen. Påklätt och inga jeans gissar jag...

• Shagwell

hej, ringde faktiskt upp Ving som sade att det var påklätt som gällde, men svarade lite svävande som i att man skulle inte komma med bar överkropp (är det någon som gör det på en restaurang överhuvudtaget tänkte jag) och att herrarna skulle ha skjorta & långbyxor. Om det var samma som gällde för lunchtiderna fick jag inget direkt svar på. Det är ju lättare att vara tjej i dessa tider, vi kan ha en top + kjol, inte för varmt. Att ha skjorta + långbyxor kanske inte lockar våra killar lika mycket i 30 graders värme...
    Kände bara "åhh vad jobbigt, vi vill ju ha en slapp-semester, inte behöva gå och byta om 3 ggr/dag för att man ska äta..." Ja jag vet, ge mig en örfil, här snackar vi i-landsproblem...

Någon som varit på ett "middags-klädsel"-hotell och vad har det inneburit i praktiken???

• Oia

Beror lite på VAR det är. I Italien t.ex klär man sig väldigt propert. Ett charterhotell på Kanarieöarna inte lika strikt.

Jag har varit på hotell med middagsklädsel och där fungerade det med propra jeans. INTE shorts och öppna sandaler på killar till middagen. En snygg pike var också OK. Det är ju inte kostymbyxor man måste ha, tunna bomullsbyxor funkar ju fint.
    En kväll var det "Gala Evening" och då skulle man sätta på sig sina finaste kläder - några amerikaner hade satt på sig grilliga Hawaii-skjortor . Men det var Ok.

Lunch har jag ingen erfarenhet av men på frukosten tyckte jag att de flesta var ganska ledigt klädda. Nu var det inte så varmt så shorts var inte aktuellt.

Jag tror inte det är så strikt egentligen. Hotellen vill bara undvika att folk kommer med bar överkropp och i ett par flipp flopp...........tro mig det händer!
    Du kan ju maila hotellet och fråga efter deras Dress code.

• tuls1

Har varit på några sådana hotell och det var shorts och linne som inte var ok både till lunch och middag.
    Absolut inga badkläder i restaurangen.....men det fanns beachbar med lättare rätter och även vid poolen fanns det mat om man inte ville byta om och äta lunch. Jag upplevde det inte som något problem!

• Yosa

undrar också. Kan mannen har tex Capri-byxor eller 3/4dels byxor eller vad det heter? Måste man ha just skjorta kan en snyggare t-shirt (tex gråmelerad från Dressman) fungera? Detta är ett allinclusive hotell med "långbyxa" som klädkod

Svar på tråden Vad betyder "Middagsklädsel"