• Sommarluft

Ni som har eller haft en Renault Laguna

Hej!

Vi är på jakt efter en bil och funderar lite på Renault Laguna.
    Vad har ni för erfarenheter av denna bil? Hur är packutrymmet? Hur mycket bensin drar den? Har ni haft några problem med bilen, vilka i så fall?
    Rekommenderar ni bilen?
    Vi får snart vårat första barn, så vagnen måste gå in. Dessutom har vi hund, och kommer troligen ha bur i halva lastutrymmet.

Tack!

• Svar på tråden Ni som har eller haft en Renault Laguna
  • Mother of 5

Vi hade en sån från -01. Den drog 0,7 när det var 5 vuxna och knökafullt m packning i den, så den drar INTE mkt.

Vi har också hund (Schäfer). Det är ganska stort bagageutr i den, men man fick ändå välja...ant hund el vagn.

Det vi fick laga på den var hjullager. Men det är ju inte ngt som är typiskt för den bilen. Det är ju lite rep på i princip alla bilar.

En neg sak dock är väldigt dåligt andrahandsvärde. Man får INTE många kronor när man ev säljer den.

• hot fuss

vi har en. den värsta skitbil jag upplevt. går aldrig igenom en besiktning. spindelleder som går sönder osv.

ett stort plus (o anledningen att vi valde den) är det stora bagageutrymmet o rymliga baksätet. vi jämförde med andra bilar tex volvo o lagunan är bra mkt större.

plus att den drar typ 0,65/milen. så billig är den att köra.

men skit som sagt.

• hundpuss

Jag har aldrig personligen ägt en laguna, däremot har jag kört en mycket. Och den bilen är en riktigt pensionärs-bil, den tar död på allt vad körglädje heter.
    Tråkigare bil finns inte...

• Mjolle

Inte den bästa hållbarhet, diplomatiskt sagt. En hel del elektriska fel på Lagunorna. Man kan naturligtvis ha tur och få en felfri.
    Bekväm att åka och köra. Dåligt andrahandsvärde.
    För problemfria bilar rekommenderas främst japanska och i dagsläget de moderna koreanerna som Hyundai och Kia också.
    Tyska bilar är solidare men går sönder oftare än asiaterna.

• marsbebis

Vi har en Renault Laguna -04 och är jättenöjd med den! Vi köpte den alldeles ny så vi har haft den nu i ca 5 år. Vi har en 6-växlad 2,0 turbo och den drar ca 0,6 l/milen. Hittils har den inte missat en besiktning (skam vore väl annars på en så pass ny bil )och jag tycker den är fantastisk att köra!

Singelvagnen (brio) går in på längden och vi har haft vår BT syskonvagn + singelvagn + massa picnic saker i bakluckan på en och samma gång - jag tycker att det är bra utrymme i den!

Jag har hört en del negativt om Renault, men än så länge har vi inte råkat ut för något sådant. Lycka till med bilköpandet!

• snabbavinden

Har aldrig haft en Laguna men dock en Renault Megan Senic. Och det är den sämsta bilen jag någosin har haft. Fast visst anledningen till att jag köpte den var att den var stor och rymlig och billig i bensin kostnad. Men där slutar det possitiva.

Blir hur mkt fel som helst och det är INTE bara dom vanliga felen sådana som man alltid får räkna med utan det kan va det mesta skit fel som sen är dyra att köpa delar till. Men visst köper man en årsmodell -09 så kanske den funkar men den blir ju äldre den oxå.

Och som Mjolle sa att Hyundai (Santa Fee) är bra håller jag inte eller med om de har ju oxå massa skit fel. Mkt problem med elen.

Vi köpte en Toyta Previa XL förra året då vi fick tvillingar o redan hade två barn. Bilen är ju inte jätte ny precis (95) men den går som en klocka. Toyta är ju kända för att ha bra motorer. Dock har de väl inte vart så populära med rost men det har väl blitt bättre på nyare bilar.
    Våran bil var väldigt bra skött så det är bara torkar armen som är lite rostig.

• Mjolle

Hm... Hyundai i allmänhet håller rätt bra, bättre än genomsnittet. Lite rappligare, skramligare men mekaniskt bra.

Att Santa Fe skulle vara en problembil är inget jag känner till, en källa på det skulle uppskattas. Sämre än medelbilen på spindellederna, men så är det för de flesta suvar.
    Har ingen Santa Fe själv, men svärföräldrarna har en. Verkar ha funkat okej hittills, köptes 2002.

• Mjolle

hot fuss skrev 2009-03-22 22:20:13 följande:

japanska bilar är skit. toyota håller bra. men inte mkt annat. satsa på en volvo. bra hållbarhet och mkt delar till billigt.
    Nja, nu vågar jag påstå att du har helt fel. Tyvärr.
    Även här efterlyser jag källor för påståendet.

Japanska bilar är inte skit, de håller ihop bra.
    Toyota och Honda är i topp, följt av Mazda, Mitsubishi och Nissan.
    Volvo går i regel sönder oftare än vilken japansk bil som helst. En V70 är inte längre så okomplicerad som en 240/740/940 var.

För min del har jag jobbat med Volvo, Renault, Mazda och Ford.
    De bilar som överlägset strulade absolut minst var Mazda. Att påstå att japanska bilar är skit är alltså totalt felaktigt.
  • Stålmamma

vi har oxå en renult laguna. jag HATAR den den är så seg man får ha en j*dra lång omkörningsträcka för att hinna om en lastbil tex. men visst den har bra bagage. men nej jag rekomendera den inte! vi har köpt ny bil i dag en volvo v 70.
    jag skulle inte ta emot en renault laguna om jag så fick den!

• Anghammarad

Jag har en Renault Megane Touring 05 som jag ägt sedan ny. Det är en billig, bekväm, rymlig, tyst, snål och välutrustad bil. Däremot är kvalitén dålig för att inte säga usel.

• Anghammarad

hot fuss skrev 2009-03-22 22:20:13 följande:

japanska bilar är skit.toyota håller bra. men inte mkt annat.satsa på en volvo. bra hållbarhet och mkt delar till billigt.
    Påstår man detta så har man sannerligen inte mycket koll.
  • hot fuss
    Anghammarad skrev 2009-03-23 08:50:22 följande:
    Påstår man detta så har man sannerligen inte mycket koll.
    jag har inte ens körkort personligen. men när vi skulle välja bil så ringde jag min vän som är chef för bilprovningen här i linköping. o hon kunde gå igenom register om vilka fel alla bilar o modeller o årgångar o allt hade. o då förklarade hon att franska bilar gick bort (sen gick vi emot henne ändå eftersom vi var rookies på den här fronten) och själv kör hon en toyota just för att de håller bäst genom alla besiktningar. men resten av de japanska bilarna sågade hon totalt. volvo har mkt småfel men billiga delar. främst om man väljer modellerna innan v70.

så jag säger inte ngt taget ur luften utan saker det faktiskt finns statistik på.
  • Mjolle

hot fuss skrev 2009-03-23 11:24:27 följande:

jag har inte ens körkort personligen. men när vi skulle välja bil så ringde jag min vän som är chef för bilprovningen här i linköping. o hon kunde gå igenom register om vilka fel alla bilar o modeller o årgångar o allt hade. o då förklarade hon att franska bilar gick bort (sen gick vi emot henne ändå eftersom vi var rookies på den här fronten) och själv kör hon en toyota just för att de håller bäst genom alla besiktningar. men resten av de japanska bilarna sågade hon totalt. volvo har mkt småfel men billiga delar. främst om man väljer modellerna innan v70. så jag säger inte ngt taget ur luften utan saker det faktiskt finns statistik på.
    Den som ringer till Honda, Nissan, Mitsubishi, Subaru eller Mazda, eller gör sig besväret att kolla på bilprovningens begbilguide kommer nog få en annan uppfattning.
    Statistiken därifrån visar ofta på att de vanligt återkommande felen på japanska bilar främst är ägarrelaterade, dvs trasiga lampor och sånt.

Fråga vilken bilmek som helst om japanska bilar håller dåligt och strular mycket. :)
  • hot fuss

hon gick igenom alla böcker från bilprovningen o det var ur dem hon tog faktan,

men men... jag har inte mer koll än det hon gett mig. så jag böjer mig.

renault laguna har vi iaf personligen o den rekommenderar jag aldrig till ngn efter alla våra fel.

• Pentas

Vi har en Renault Laguna som är tillverkad 1999. Normalt är det som en del skriver en skitbil, men så är det faktiskt inte för vår del.
    Vi köpte den från en bilhandlare i Skara då vi inte ville ha en beg som gått nära saltvattenskusten. Den hade gått 4000 m. och var körd av en person i landstinget. Priset var måttliga 98 000 för en så stor bil ( den tar ett kyl/frysskåp på två m. med stängd baklucka.
    Det första vi gjorde var att underredsbehandla den TUFFCODE och det var det bästa vi gjort. Idag efter 26 000 m. inga rostangrepp, men så har jag en gång om året "duttat"  undertill med lite rostskyddsspray även i de ihåliga balkarna.
               På besiktningen sa de att de inte brukar se ut så här under. Visst har jag bytt lite bak och framhjulslager, en och annan spindelled samt att den som "godis" äter tändspolar. Just nu är den på det humöret att den kan gå kanon i en eller två veckor och sedan går den på tre cylindrar just nu.
    Har idag bytt tändspole utan att det hjälpte (undrar vad det är)?

Men skall jag framhålla det positiva så är det mycket bil för pengarna, går relativt snålt knappt 0,7 och drar ingen olja, men så byter jag relativt ofta.
    På sin tid var ju detta Renaults statusbil med elektriska fönsterhissar fram, centrallås, uppvärmda säten fram, varvräknare, bekväma säten, motorstyrda backspeglar e.t.c. Den har också bra krockvärde.
    Trodde att min TOYOTA Corolla var den bästa bil jag haft, men som tur var sa jag att jag skulle uttala mig när jag kört lika långt med Lagunan.
    Och nu kan jag  det. Tittade noga på reservdelspriser, och andrahandsvärdet samt Svensk Bilprovnings folder "Bilens svaga punkter" innan jag valde bil.
    Eftersom andrahandsvärdet är så dåligt kunde jag köpa en rymlig bil
    till lågt pris. Så det är mycket bil för pengarna. Men kolla så den inte rostat för mycket undertill. Inte konstigt att att en billigare bil kan dra med sig lite reparationer. Titta på märkes och statusbilarna, och kika sedan in på en sådan verkstad när du kommer förbi, vad ser du då; inte bara service i form av oljebyte m.m. Och försök att få en tid inom rimlig tid för att de har så mycket att göra med reparationer. Har själv kollat för skoj skull.

Men som Robban Broberg sjöng " Min bil är inte lik din bil"

Hälsningar från en som kört billig bil billigt

Svar på tråden Ni som har eller haft en Renault Laguna