• Pistou

Ni utlandsföräldrar med barn i förskolan/skolan, hur gör ni?

Jag är nyfiken på vilken typ av förskola/skola ni som bor och arbetar utomlands skickar era barn till. Har ni valt vanlig förskola/skola där all undervisning sker på det lokala språket, internationell eller tvåspråkig skola (engelska och det lokala språket) eller svensk skola.

Hur har det fungerat och är ni nöjda med era val? Motivera gärna varför ni har gjort som ni har gjort.

Mina barn är fortfrarande små, men sonen har nyligen börjat förskolan i Sverige och om vi skulle flytta, vilket inte är omöjligt eftersom min make söker jobb utanför Sverige, vill vi att han ska få chansen att fortsätta med det även i det nya landet.

People don't care how much you know until they know how much you care.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-28 21:56
    Givetvis är det så att alla inte har samma förutsättningar eller behov när det gäller skolgång. Vissa är utomlands för att de är utsända med jobbet (och kan då ev. få barnens skolgång betald) medan andra är utomlands pga. en utländsk partner, statliga skolor är billigare än privata skolor, etc. Icke desto mindre tycker jag det skulle vara intressant att få höra vilka val andra har gjort och varför, i den mån de har haft några valmöjligheter.
  • Svar på tråden Ni utlandsföräldrar med barn i förskolan/skolan, hur gör ni?
  • Tuntalisa

Bor i Schweiz med Schweizisk man och tva barn (2.5 ar och 11 manader). Vi har inga planer pa att flytta nagon annanstans sa barnen kommer ga i det lokala (kommunala) dagiset och den vanliga kommunala skolan där de talar det lokala spraket (som in detta fall är italienska). Det finns inget svensksprakigt dagis eller skola men vi hade nog inte valt det även om det fanns.

Det finns privata skolor och även privata internationella skolor pa engelska men jat tycker den kommunala skolan verkar bra här sa vi väljer det.

Däremot söker jag kontakt med andra svensktalande familjer för att kunna träffas med barnen och prata lite svenska.

• Lequisha

Bor på Madeira i Portugal och har valt att sätta sonen på internationell förskola. Språket är dock främst engelska och en del portugisiska. Detta eftersom vi vetat hela tiden att vi inte kommer stanna för alltid.

• Lequisha

Så, nu är älskade trotsmonstret på dagis så det är lättare att skriva.
    Sonen som går på dagis är nu 21 månader och har gått sen han var 10 månader.

Vi valde som sagt ett privat alternativ istället för kommunala förskolor. Mest pga språket men även för att det skulle vara färre barn per personal.
    Vi betalar 350euro/månad och får ingenting för de pengarna utom själva personalen och lokalen.
    Sängkläder, blöjor, våtservetter, salvor och mat får vi stå för själva. Jag gör alltså lunchlåda varje dag som han får ta med, och det kan kännas väldigt surt när man ändå betalar så pass mycket pengar.

Å andra sidan är personalen och jobbet de gör guld värt. Det går 3 barn per personal och varje avdelning har max 9 barn, vilket känns underbart. Varje barn blir sett ordentligt och man arbetar mycket med både språken ( eng + portugisiska ) samt kreativitet. De pysslar och donar och har med sig olika saker hem varje dag som de gjort i olika material och färger.

Vi har en bok där de skriver i varje dag vilka tider han ätit frukost, lunch och mellis. Vilka tider han kissat och bajsat, vilken konsistens Samt sovtider. Lite extra info om det behövs, tex ätit dåligt, varit extra trött osv.
    Den boken får vi med hem varje kväll att titta i för att se hur dagen varit, och lämnar tillbaka dagen efter.

Meningen är även att barnen ska gå där tills de är 10-11 år, och alltså ska börja "högstadiet". Man har även en personal med sig genom årskullarna vilket är superbra. Det är alltså en av dagisfröknarna som hade barnet från bebisåldern som sedan blir en av lärarna ( alla är lärarutbildade ) så de känner verkligen sina elever i grunden.

Vi har alltså varit jättenöjda med vårt beslut trots kostnaden.

Nu blev det långt, men är det nåt du undrar är det bara fråga

• Pistou

Hej Lequisha!

Kul att du skrev så utförligt. Jag tycker ändå att ni verkar få ganska mycket valuta för pengarna, trots att måltider, skötsaker etc. inte ingår i avgiften. När personalen följer barnen så långt upp i åldrarna får de ju dessutom en alldeles särskild relation till det, som måste vara främjande för utvecklingen.

Som jämförelse kan jag nämna att när vi bodde i USA kollade vi upp en Montissori-förskola, som skulle kosta 250 dollar (!) i veckan. Då ingick förvisso måltider, men det är ju ändå förfärligt mycket pengar att betala (och man kan säkert hitta betydligt dyrare).

• HarperSeven

Min son är 4 år och hans förskola kostar 530 euro/månad. Då ingår allt dvs mat, lokal, personal och material. Förskolan är öppen mellan kl 9-15. Om man vill så kan man köpa en timme extra. Vi behöver dock inte betala själva utan det gör min mans jobb.

• Hëllef

Intressant att veta vad det kostar på olika ställen. Dotterns heltidsplats på dagis kostar 980 euro i månaden (allt ingår) men man har precis infört ett system här som gör att man får ett visst antal timmar i veckan gratis och ett visst antal timmar till reducerat pris. Vet inte vad slutsumman blir ännu men förhoppningsvis kommer det bli åtminstone ett par hundralappar billigare.

• Lequisha

Men oj, vilka priser ni har. Jag ska sluta klaga

• Ain

Tja här kostar vart dagis 1350 Euro Fast man far 100 euro i bidrag fran staten tror jag... Statliga dagis är saklart billigare, men där vi bor finns inget. De har just börjat bygga, men det tar ju ett tag innan det är klart.

Men vi är nöjda med vart dagis, sa det var det väl vara värt da.

• TyraPaloma

Man får nästa vänta med att flytta tills det är dags att börja skola. Det verkar ju om inte annat enklare hehe.
    Man har ju själv så svårt att förstå att det inte finns dagisplatser så det räcker överallt. Man är ju bortskämd på den fronten här hemma i Sverige.

• Laurentia

Ain,

Förutom eventuella bidrag från la CAF, så får du dra av hälften av dina utgifter, upp till en viss gräns, för barnomsorg från inkomstskatten. Du minskar alltså skatten du betalar, inte din beskattningsbara inkomst. Jag tror att gränsen ligger på 13500? för ett gift par med ett barn, alltså 6750? mindre att betala i skatt. Om ni betalar fransk inkomstskatt är det värt att kolla upp. På franska heter det "réduction d'impôts".

• Ain

Laurentia:
    Numer är det inte en reduction d'impots man far utan en credit d'impot. Man far 50% av kostnaderna upp till 2300 euro, vilket ger ungefär 100 euro i manaden för oss. Vart dagis pastar att man far mer eftersom vart dagis är privat, men det aterstar att se!

För oss är detta bättre, eftersom ingen av oss betalar skatt, för en credit d'impot far man även om man inte betalar skatt/tjänar pengar, medan man ju bara kan fa en "reduction" av skatten om man betalar skatt!

• Hëllef

Just det ja, hade glömt att dagisavgiften är avdragsgill här också. Då är det ju inte riktigt så illa iallafall

• Laurentia

Ain,

Fel av mig! Jag trodde att dagis hamnade i samma kategori som när man anställer en barnflicka, då det är réduction d'impots som gäller.

• 3 barn i familjen

Hej! Jag bor i Bulgarien med man och 3 barn, de två äldsta går i statlig skola, funkar bra tycker jag och läronivån är hög. Skolan är gratis men man får köpa en del läromaterial själv (en del böcker, pennor, skrivböcker, mm) och barnen har med smörgås varje dag. Minstingen som är två är hemma med mej men följer med mej de dagar jag jobbar på ett privat dagis. De statliga dagisen kostar ca 200 sek per månad inkl mat, men de privata kostar ca 200-300 euro i månaden.
    Pistou - till vilket land skulle ni ev. flytta?

• Pistou
    3 barn i familjen skrev 2009-04-07 21:50:25 följande:
    Pistou - till vilket land skulle ni ev. flytta?
    Just nu vet vi inte riktigt. Min man söker jobb lite överallt. Han har varit i kontakt med företag i bl.a. Irland, Schweiz, Frankrike och Danmark. Jag och maken har tidigare bott i England, Spanien, Frankrike och USA (med barn, endast i de två senaste länderna) och vill egentligen helst undvika att behöva introducera ytterligare ett språk för sonen som bara är 3 år.

Sonen pratar svenska (hans starkaste språk) med mig och släkten på min sida, engelska med sin pappa och sin farfar, spanska med sin farmor, och får höra franska talat i familjen när vi är hemma hos farmor och farfar som bor i Paris.

Visst hör man ofta att små barn har så lätt för att lära sig nya språk, men det hade givetvis varit enklare om sonen slapp lära sig ett helt nytt språk när allt övrigt ändå kommer att vara nytt om vi flyttar. Vi har bara varit "hemma" i Sverige i tio månader och på denna tid har vi hunnit få ett litet syskon och köpt hus här, så det är ganska motvilligt jag går med på att flytta igen. Maken söker dock arbete här i Sverige också, med eftersom han inte talar svenska flytande har han svårt att hitta jobb inom sin bransch här (finanskrisen gör väl inte saken enklare heller).

Sonen föddes i Frankrike och när han var 1,5 år flyttade vi till USA, så han har alltså redan flyttat två gånger i sitt korta liv.
Svar på tråden Ni utlandsföräldrar med barn i förskolan/skolan, hur gör ni?