Ni utlandsföräldrar med barn i förskolan/skolan, hur gör ni?
Jag är nyfiken på vilken typ av förskola/skola ni som bor och arbetar utomlands skickar era barn till. Har ni valt vanlig förskola/skola där all undervisning sker på det lokala språket, internationell eller tvåspråkig skola (engelska och det lokala språket) eller svensk skola.
Hur har det fungerat och är ni nöjda med era val? Motivera gärna varför ni har gjort som ni har gjort.
Mina barn är fortfrarande små, men sonen har nyligen börjat förskolan i Sverige och om vi skulle flytta, vilket inte är omöjligt eftersom min make söker jobb utanför Sverige, vill vi att han ska få chansen att fortsätta med det även i det nya landet.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-28 21:56
Givetvis är det så att alla inte har samma förutsättningar eller behov när det gäller skolgång. Vissa är utomlands för att de är utsända med jobbet (och kan då ev. få barnens skolgång betald) medan andra är utomlands pga. en utländsk partner, statliga skolor är billigare än privata skolor, etc. Icke desto mindre tycker jag det skulle vara intressant att få höra vilka val andra har gjort och varför, i den mån de har haft några valmöjligheter.