• Isola80

Anna Wahlgrens bok, vad tycker ni?

Hej!

Jag har fått Anna Wahlgrens bok "Barnaboken" av min svägerska. Hon läste den jämt sa hon. Jag läste lite kort om skötsel av en treveckors bebis, vilket jag har en... Jag fick lägga ifrån mig boken då den innehöll aldeles för många regler och rutiner som inte alls stämmer på mig och min dotter. Jag blev lite irriterad.

Har jag dömt ut boken för snabbt? Vad tycker ni om hennes metoder?

• Svar på tråden Anna Wahlgrens bok, vad tycker ni?
  • Kalinka

*harkel* Nu har dus tartat en tråd som det kommer att ta fyr i. Det finns många starka åsikter om AW här på FL.

Vad JAG tycker om Barnaboken är att den har sina poänger, men jag går inte alls ihop med AW. Det funkar inte alls för mig och dottern och maken med hennes scheman och dylikt. Sen tycker jag att hon har konstiga åsikter om vissa saker, och håller inte alls med.

MEN hon har en del bra saker att säga också. Ibland.

• lövet2

Hon var ensamstående flerbarnsmamma, som dessutom jobbade hemifrån med att skriva artiklar och annat. För att kunna få den tiden och orken att jobba hemma (i fred) och försörja familjen, så var hon tvungen att tvinga in varje barn in i ett stenhårt schema redan från start. Inte för barnens bästa, utan för familjens överlevnad. Så långt allt väl! Problemet är att hon sedan bestämde sig för att eftersom alla hennes barn gick att tvinga in i exakt det beteende hon ville få fram, så var det en metod som skulle passa alla barn.

För föräldrar som vill leva ett exakt och inrutat liv och träffa sina barn så lite som möjligt - och dessutom inte bekymrar sig nämnvärt över hur barnens psyke och hälsa påverkas av AW:s metoder - så är boken en perfekt instruktionsbok.

... the only ones looking happy were the lions!
  • pojkens

jag blev rätt stressad av den oxå. Iom att hon så starkt propagerar för att dessa scheman går att ha på alla bebisar. Min kille skulle ha svultit ihjäl ifall vi gick efter sådana scheman. Men sen kan hon ju ha en del vettiga synpunkter, som t.ex. att man ska låta barnen komma in i sitt liv på ett naturligt sätt. Dvs att kanske inte bara skapa en speciell värld för dem utan verkligen inkludera dem i sitt vanliga liv. Men dessa strikta scheman ger jag inte mycket för, de skapar bara ångest för alla som verkligen itne kan ha sina barn styrda efter en klocka.

• TittaTi

ts: Låt boken ligga och ta upp den om 1 månad igen. Läs det som handlar om din bebis ålder då. Kanske finner du något du kan ta fasta på, bli uppmärksam på, kanske bekräftar det något du känt, kanske inte.
    Jag tycker inte man kan läsa några böcker om barns utveckling som biblar utan sålla och ta lite här och var. Däremot tror jag aldrig det kan skada att ta reda på saker ur många olika perspektiv.
    Jag har haft massa nytta av Barnaboken, men även andra böcker!

• alvaereva

Om den inte passar dig och din dotter just nu - lägg ifrån dig boken ett tag. Kanske du hittar något som verkar intressant om ett tag. Eller så gör du inte det.

• Miani

Jag hade (och har) mycket nytta av Barnaboken. Allt som står där har jag inte använt mig av, men ganska mycket. Man BEHÖVER inte vara bokstavstroende och följa boken slaviskt! Som det står i förordet - man tar till sig det man vill och struntar i resten. Svårare är det inte.

• MalinEddie

Om hennes "tänk" inte överenstämmer med ditt, låt det då vara. Det finns mycket bra läsning om barn och barns utveckling mm skrivet av andra författare.
    Jag känner likadant angående Anna Wahlgrens metoder. Mycket av det hon står för skrämmer mig faktiskt och jag kommer inte blanda in hennes metoder i mina barns liv.

• Glitter2

Jag började använda mig av standardmodellen med min lilla tjej i några dagar. Det som hände var hemskt för oss båda. Min tjej blev stressad och skrikig vid bröstet. Visst sov hon bättre på nätterna (de dagar jag hann testa) men dagarna var jobbiga med stress och en tjej och hennes mamma som inte mådde bra. Så jag slutade tvärt. Sen tog jag några av tipsen som jag tyckte om och nu mår vi alla bra. Om än lite trötta då och då
    Grattis till bebben!

Svar på tråden Anna Wahlgrens bok, vad tycker ni?