• Cilmi

Någon som har ODD-barn (Trotssyndrom) ?

Hej,

Är ny här och undrar om det finns någon mer som har ett barn med ODD (Oppositional Defiant Disornder; Trotssyndrom)?

Sonen på 9 år har just fått diagnosen och vi håller fortfarande på med ytterligare utredningar och det lutar även åt ADD.

Skulle vara kul att höra från fler som har barn med ODD då det jag haft svårt
    att hitta det omnämnt, vanligtvis pratas det mest om adhd etc.

Ska också söka vårdbidrag för honom nu, visste inte ens att man kunde få det för
    honom men det skulle verkligen underlätta lite då han gör av med kläder på
    löpande band (sliter sönder dom, tappar bort dom, sliter ut dom etc).

Någon som har några tips, länkar el erfarenheter?
    Alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Någon som har ODD-barn (Trotssyndrom) ?
  • vimsen

Lappstockholmska: Jag förstår precis hur du känner, den där panikkänslan! Har under tidens gång och även nu känt att man bara vill dra täcke över huvudet och hoppas att allt är bra när man kryper fram igen! Men du ska se att det kommer att bli till det bästa!
    Vår son fick sin diagnos strax före jul-08, han är född 01,det var en lättnad samtidigt en sorg på nåt vis. Skolpsykologen gjorde ett par tester och sen var vi på bup så de fick träffa honom. Vi föräldrar började att gå på stödsamtal våren- 07, och sen har det bara rullat på. Vi har haft en enorm tur, vi har aldrig behövt vänta så länge eller tjata att de ska börja utredningen! Det är bara skolpsykologen jag tyckte man fick säga till ordentligt så det tog lite fart!
    Tror att upp tills de börjar klass ett så e det bvc som har hand om det, och efter det är det bup. Så var det för oss iaf!

• lappstockholmska

vimsen: TACK för de värmande orden! Å tack för att du berättar hur det gick till i ert fall! Man känner sig så vilsen o bortkommen i sådana här situationer, vet inte alls vad som händer i framtiden o hur BVC/BUP osv. jobbar....

• åsau

Jag har precis läst i boken och har gråtit mycket. Det känns både som en sorg och lättnad - på många, nästan alla ställen i början boken beskrivs både mitt och min sons liv. Några saker stämmer inte på honom men kanske ca 80% gör det! Herregud, jag bara grät...

Boken jag pratar om är "explosiva barn" av Ross Greene. Tack, ni, för tipset!
    Vi skall till BUP i nästa vecka och jag hoppas verkligen att vi får hjälpen vi behöver..

• wanderer

Hej!
    Hoppar in här om det går bra?
    Vi har tre barn varav vår äldsta son visar symtom på ODD, tvångssyndrom samt ev. ADHD.
    Har träffat skolsköterskan ett par ggr och sedan skolläkaren som beslutade att sända en remiss till BUP. Just nu väntar vi på kallelsen...

Vår son blir 7 år nu i augusti och har varit rätt extrem ända sedan 3-4-årsåldern. När han var 5 år gick vi på samtal hos en psykolog på BVC (dock utan sonen) och det var väl lite si och så med hur det hjälpte. Jag nämnde att jag hade funderat över ADHD eller liknande men fick veta att det bara var vanlig trots, och sedan dess har jag blint trott på det. Men nu visade det sig till sist att jag borde följt min magkänsla från första början...

Värst är han när jag är i närheten. Alla raseriutbrott är oftast kopplat till mig på något sätt, även om han kan bli förbannad på sin pappa med förstås.
    Han följer inte våra regler överhuvudtaget, sticker ofta iväg när han är ute & leker, glömmer saker hela tiden, har svårt att komma till ro vid läggdags, allt måste göras på hans sätt jämt. Och han måste alltid vara först med vissa saker...tandborstningen, ytterkläderna på, ut genom dörren, öppna grindarna på systerns dagis...
    Vill hans syster inte leka som han vill får hon sig en knytnäve i ryggen eller så biter han henne och säger att han ska döda henne. :(
    När han får raseriutbrott slåss han och bara gallskriker rakt ut. Vi kan bara stå och se på för han är i sin egen värld just då. Värst är det nog när han blir sån utomhus och alla stirrar, man vill ju bara sjunka genom jorden.

Vi hoppas på att få bra hjälp nu för vi orkar snart inte längre. Varje dag är ett helvete där vi nästan får trippa på tårna eller så går jag & min man runt som åskmoln hela dagarna, vilket såklart påverkar våra andra barn. De drabbas ju också av sin brors humör...Vår dotter har ?lärt sig? att om hon dricker vatten + tar fluortablett före sin bror så får hon en smäll, så varje gång hon är klar före honom...ja, då väntar hon snällt in honom.
    Även om minstingen på 4 månader är omtyckt så är storebror väldigt mycket PÅ hela tiden. Han fattar inte att lillebror ibland tycker det blir för mycket och för jobbigt. Han har ? än så länge- inte gjort illa sin lillebror men jag börjar bli orolig över att det ska hända något snart. Han har på sista tiden börjat kalla honom för äckel-Melvin, ful-Melvin m.m. men jag får hoppas att det bara är på skoj. Dock håller jag ett vakande öga över honom när de är tillsammans.

• åsau

På fredag får vi komma till BUP! Det ska bli så skönt att få prata av sig lite.

Idag hade sonen redan dåligt humör när han kom hem från skolan. Jag fick knappt någon kontakt med honom - han fanns liksom inte med oss. Jag lät honom vara och lagade maten. När maten var klar bad jag honom att komma och äta (jag hade såklart talat om att maten är på gång några gånger tidigare för att det inte skulle komma plötsligt)

Han kom och satte sig vid matbordet... Och utbrast att "det där vill jag inte äta! jag tar smörgås!" Jag lät honom vara och han fick ta sina smörgåsar.. Och igår hade vi köpt stenbitsrom, det tycker vi är gott på mackor. Han tog dubbel sats (först svart, sen rött) på en och samma smörgås - där tyckte jag att gränsen fick gå "ta inte så mycket på samma smörgås, du har fler smörgåsar" Då brast det - han smällde kylskåpsdörren hårt mot väggen och slog mig med knytnäven...

...pust

Nu hoppas jag att han somnar i lugn och ro och någorlunda i harmoni - han är väldigt svår att få sova på kvällarna. Rutinerna är bra men han försöker hela tiden tänja på gränserna. Ibland får han såna utbrott som varar i timmar. Jag ligger och kramar honom så gott jag kan även om jag får slag och sparkar då. Men säger han åt mig att lämna honom ifred så då går jag.

Idag, efter hans utbrott och slaget - frågade jag honom "vad tänker du när du är arg?"

svaret: "vet inte"

..Ja klart. Han vet ju inte. Han bara blir så arg.. Extremt arg.. Och använder en massa fula ord..

Men efter att ha läst boken av Ross Greene så har en sten släppt. Jag känner inte längre lika mycket skuld och dåligt samvete över hur jag kan vara en bättre mamma eller hur jag skulle ha gjort.. Han har varit krävande sen han var en liten bebis och jag har flera gånger försökt prata med min mamma om hur jag upplever honom och hans stora trots och ilska men jag har inte fått någon större stöd från henne. Men nu, efter att ha hittat denna tråden och att ha läst boken har jag fått en större insikt i hur det är att leva med ett krävande barn - och att det inte behöver vara mitt fel alltihopa. Jag har ju gråtit många kvällar för att jag tyckt att jag misslyckats i föräldraskapet.

fortsättning följer (säkert)

• åsau

Ps och jag gillar Ross tankar kring dessa barn + att jag nu håller på att införa Korg A, Korg B och Korg C härhemma - det har faktiskt fungerat fint ett par gånger att använda - min sambo stod med gapande mun häromdan för att min son och jag "diskuterade" oss fram till en lösning som vi båda tyckte var OK. I och för sig tog den diskussionen lite tid och lite ilska från hans sida men han hann inte låsa sig den gången - så då lyckades jag tänka ut alternativa förslag och han hängde på!

• Cilmi

Jag misstänkte ganska tidigt att min son var lite utöver det vanliga.. Jag myntade uttrycket att han är lite 'Extra Allt' på första mötet med skolan ang hans beteende och det är ett uttryck även Bup & skolan annammat för det stämmer så bra..*s*

Är han glad är han extra uppspelt (som en hundvalp som inte går att 'varva ner' utan att det urartar i en explosion).
    Är han arg är han totalt rabiat.
    Är han frustrerad så exploderar det, osv.

Han har gått på Ritalin 20 mg nu i snart 2 veckor och det känns som ett rent mirakel... Har hjälpt SÅ mkt på honom.

Jag satte honom medvetet hos dagmamma när han var 1½ år pga jag kände att han inte skulle fungera på dagis - så jag har iaf kännt sen den åldern att han är speciell.

Att det tagit så lång tid för min del med diagnosen beror till stor del på ett mkt dåligt äktenskap med hans styvfar (dock ej värd att kalla namnet ens) och det tog mkt kraft från mig och det lades fokus på helt fel saker så sonen hamnade i kläm =(

Nu efter min skilsmässa har sonen blivit mkt bättre, men diagnoserna finns ju där ändå. Vår psykolog på bup hade möte i måndags med läkaren och då skulle dom 'färdigställa' diagnoserna så jag väntar nervöst på att dom ska ringa oss nu.

Vet iofs varåt det lutar, men det blir så skönt att äntligen få den biten färdig.
    Jag har lånat ut mitt exemplar av Explosiva Barn till vår psykolog på bup - hon hade faktiskt inte hört talas om den men tyckte den lät jätteintressant. =)

Märkligt egentligen att boken är som en bibel för varenda människa jag läst inlägg av här - men varken Bup eller Skola har hört talas om den..*s*
    Nåja, jag sprider budskapet om boken vidare på varenda ställe jag kommer till med sonen. =)

• lolliepopsie
    wanderer skrev 2009-06-07 09:48:34 följande:
    Hej!Hoppar in här om det går bra?Vi har tre barn varav vår äldsta son visar symtom på ODD, tvångssyndrom samt ev. ADHD.Har träffat skolsköterskan ett par ggr och sedan skolläkaren som beslutade att sända en remiss till BUP. Just nu väntar vi på kallelsen...Vår son blir 7 år nu i augusti och har varit rätt extrem ända sedan 3-4-årsåldern. När han var 5 år gick vi på samtal hos en psykolog på BVC (dock utan sonen) och det var väl lite si och så med hur det hjälpte. Jag nämnde att jag hade funderat över ADHD eller liknande men fick veta att det bara var vanlig trots, och sedan dess har jag blint trott på det. Men nu visade det sig till sist att jag borde följt min magkänsla från första början...Värst är han när jag är i närheten. Alla raseriutbrott är oftast kopplat till mig på något sätt, även om han kan bli förbannad på sin pappa med förstås.Han följer inte våra regler överhuvudtaget, sticker ofta iväg när han är ute & leker, glömmer saker hela tiden, har svårt att komma till ro vid läggdags, allt måste göras på hans sätt jämt. Och han måste alltid vara först med vissa saker...tandborstningen, ytterkläderna på, ut genom dörren, öppna grindarna på systerns dagis... Vill hans syster inte leka som han vill får hon sig en knytnäve i ryggen eller så biter han henne och säger att han ska döda henne. :(När han får raseriutbrott slåss han och bara gallskriker rakt ut. Vi kan bara stå och se på för han är i sin egen värld just då. Värst är det nog när han blir sån utomhus och alla stirrar, man vill ju bara sjunka genom jorden.Vi hoppas på att få bra hjälp nu för vi orkar snart inte längre. Varje dag är ett helvete där vi nästan får trippa på tårna eller så går jag & min man runt som åskmoln hela dagarna, vilket såklart påverkar våra andra barn. De drabbas ju också av sin brors humör...Vår dotter har ?lärt sig? att om hon dricker vatten + tar fluortablett före sin bror så får hon en smäll, så varje gång hon är klar före honom...ja, då väntar hon snällt in honom.Även om minstingen på 4 månader är omtyckt så är storebror väldigt mycket PÅ hela tiden. Han fattar inte att lillebror ibland tycker det blir för mycket och för jobbigt. Han har ? än så länge- inte gjort illa sin lillebror men jag börjar bli orolig över att det ska hända något snart. Han har på sista tiden börjat kalla honom för äckel-Melvin, ful-Melvin m.m. men jag får hoppas att det bara är på skoj. Dock håller jag ett vakande öga över honom när de är tillsammans.
    Jag fick tårar i ögonen när jag läste ditt inlägg....
    Det var som att läsa om vårat liv och syskonen i våran familj.
    Lilla syster är en ständig slagpåse och nu har även lille-bror börjat utsättas.
    Det är våran äldsta på snart 7 år som bär på "problematiken" och vi står i kö till utredning.....

Detta känns så fel att säga,men det känns "skönt" att höra att vi är flera som har det såhär!
  • Little Ms Chatterbox

Har ni testat med bolltäcke?

Min son, Zander har inte någon diagnos än... MEN kommer dimpa ner en kallelse om utredning från BUP snart, har pratat med dom på telefonen.  *jippi*
    Så jag vet inte om han har ODD.

Z. har ett bolltäcke som han för det mesta sover med men om det är för varmt går det inte att ha det men vi har ibland satt honom i tex soffan med täcket över sig så han lugnar ner sig lite. Märks väldigt tydligt om det har varit något på skolan under dagen och han har nerverna utanpå kroppen när han kommer hem, 20 minuter under täcket är han en helt annan kille.
    Bolltäcket fick vi från HAB på remiss från BUP.
    www.komikapp.se/ sök i vänsterfältet på bolltäcke

WOW! En ny Omega-3 & -6 tråd www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
  • åsau

Hej!

Vi har varit på möte på vårt Bup igår. Det blir en öppen utredning av min son. Han har omfattande problem upplevde de på bup och de kan inte säga på rak arm vilken/vilka diagnoser han har - men den öppna utredningen skulle omfatta autism och adhd om jag förstått det hela rätt. Vilken lättnad det var att få sitta ner och berätta det mesta om våra problem. Äntligen!

Någon som har någon erfarenhet av öppna utredningar?

• TwistedSister

Min son kan man inte få att göra någonting han inte vill. Andra föräldrar kan muta sina barn eller hota med ingen bolibompa eller liknande i nödfall, men inget sådant har någonsin fungerat på min son. Alla känslor går över styr med honom, vare sig han blir glad eller ledsen eller arg slutar det bara i ett utbrott av frustration för det blir så mycket för honom. När han blir arg så slår han mig, eller andra vuxna t om såna som han inte känner, eller kastar saker, har tänt eld inne i lägenheten för att hämnas på mig då han tyckte jag var dum som inte kunde komma med en gång när han ville, ammade lillasyster vid tillfället.

Han klättrade i bokhyllor innan han kunde gå, klättrar högt upp och hoppar och gör andra helt livsfarliga saker så fort han får chansen. Har alltid rymt om man tittar bort en sekund, gör det fortfarande snart sju år gammal fast bara om han är arg. Stänger av öronen och bara springer omkring och kastar saker eller slår omkring sig, han hör inte när man ropar på honom för han är i en annan värld. Han kan inte följa flera instruktioner på en gång. Jag kan inte säga gå till lådan och hämta saxen, utan måste säga gå till lådan, och när han är där kan jag säga öppna lådan, sen ta upp saxen, sen kom tillbaka. Annars blir det för många moment för han att hålla reda på.

Jag kan inte gå till affären och handla med honom för han rymmer, bråkar med folk han inte känner, river ner saker, vägrar följa med hem igen så att jag får bära honom. När vi är ute är han helt gränslös, tar kontakt med precis ALLA människor som han inte känner, berättar för okända vuxna exakt var han bor och lämnar vägbeskrivning fast jag sagt att han absolut inte ska göra det. Tigger mat och pengar från okända människor, eller kan börja äta ur soptunnor (jag ger honom mat) om nån har slängt hamburgare eller nåt som han gillar.

Han blev uppmärksammad med en gång han började dagis, vid 1,5 års ålder. Kunde inte vara med på samling, klarade inte att sitta vid bordet och äta. Han fick en resurspedagog 10 tim i veckan. Han lärde sig inte att prata, vid 4 års ålder gjordes en psykologutredning då fastställdes språkstörning och han fick gå till en logoped. Psykologen trodde att alla problem berodde på frustration i att inte kunna kommunicera, men sen har han lärt sig prata men har fortfarande lika mycket problem i allt annat. Väntar nu på ny psykologutredning.

Jag brukar lyckas inbilla mig själv att han bara är en livlig, busig kille. Men ingen som jag känner har det såhär, eller har åtminstone inte haft det så här kontinuerligt under 7 års tid. Vet inte vad det är med honom, jag har känt det som att han är den enda unge i hela världen som beter sig såhär, och jag måste vara den absolut sämsta mamman i hela världen som har ett barn som uppför sig på det här sättet. Jag ser ju hur folk tittar på mig när han håller på.

• TwistedSister

Glömde skriva att han har börjat få problem med alla sina kompisar nu också, tyvärr. Om de inte vill göra det som han vill så kan han säga "jag ska skära halsen av dig" och när han leker med kompisar så håller han bara på och retar dem fast de blir jättearga på honom är det som att han inte kan sluta. Det funkade bra på dagis när han hade resurs och det alltid fanns en vuxen bredvid honom, när han gick över till skolan fick han ingen resurs och skolan har hela tiden vart emot att han ska ha det, ändå säger de att han fungerar inte i gruppen, har svårt med att följa instruktioner, kan inte vänta på sin tur och har svårt med det sociala. Han går hos en specialpedagog en timme i veckan, men där fungerar han bra, han trivs när han ensam får all uppmärksamhet. Sen han började skolan har han bara mått sämre och sämre, känns som han hamnat i ett negativt mönster och har definitivt börjat söka negativ uppmärksamhet. De bara vägrar söka extra resurs för honom, och jag bara vet att han behöver det. Vad ska jag göra?

Har aldrig blivit motarbetad såhär förut, på dagis var det personalen som sa till mig han ska ha extra resurs och psykologutredas, alla ställde alltid upp och var så måna om honom, bvc, dagis, psykolog och logoped. Men nu när han kommit till skolan så känns det som de ärligt talat bara skiter i honom, låter honom vara och köra sitt race för att slippa konflikter.

• hymafr

TwistedSister:

Jag har egentligen inga råd att komma med, men vill bara säga att du ska ALDRIG NÅGONSIN låta någon inbilla dig att du är en dålig mamma. Du kommer säkerligen stöta på de som säger det rakt ut, eller lindar in det, men de har ingen aning om hur jobbigt det är att ha ett barn med uppförandestörning och de kan därför inte uttala sig om dig.
    Tvärtom så är det ett under att du orkar med din son. Inte många av de som har åsikter om dig själv och ditt barn skulle klara av en enda dag av dina dagar.

*styrkekramar*

• TwistedSister

Vet inte hur många gånger folk som inte ens känner mitt barn och bara har träffat honom ett par gånger säger det är inget fel på honom du måste bara.....
    Som om jag inte redan har testat ALLT de här sju åren, de tror att jag inte ägnat en sekund i hans liv åt att tala om för honom vad som är rätt och fel.

Men om bara allt går som planerat och inget oväntat inträffar och det inte finns massa folk omkring som stör och han har sovit bra och ätit bra och är på ett allmänt gott humör och det är fint väder och jag är på mitt bästa humör med ett tålamod som klarar att han klättrar på precis allting utan att jag blir irriterad så är han en jättego kille som fungerar hur bra som helst.

• Jerker

hej twisted sister Jag förstår precis hur du har det Och hur utmattande det är för både kropp och själ Enda skillnaden är väl att jag hadde två med det här beteendet. så du kan ju tänka dej hur mitt liv såg ut .Inte ens på nätterna slapp man utbrotten .Rekomenderar boken Explosiva barn av författaren Ross W Green Den har varit mycket värdefull för många av oss med liknande problem

• Jerker

Jag befarade att det skulle bli värre i tonåren men till min stora lättnad har det inte blivit så .I tolvårsåldern började det vända till det bättre både i frekvens och styrka Numera kanske vi kan räkna med ett större utbrott i kvartalet

Svar på tråden Någon som har ODD-barn (Trotssyndrom) ?