• Nagoyam W

Adopterad och gravid

Det fanns ett annat forum som hete lika dant men det slutade och det var ingen som tog upp den igen. Vore roligt om det finns fler som är adopterade och gravid eller varit gravid och får barn som vill prata.

Jag är då född i Indonesien är gift med en Thailändare sen sept 08. Vi väntar vårt första barn nu i april.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-20 23:02
    Får nog ta och bytta namn på den här sidan. För jag är inte heler gravid längre utan har själv fåt barn.
    En dotter nu den 25 april.
    Jätte rolgit att så många har hört av sig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-20 23:03
    ojoj nu blev det fel. Det ska vara den 15 och inte den 25.... =)

• Svar på tråden Adopterad och gravid
  • allfrida
    mammamys06 skrev 2009-04-29 20:30:14 följande:
    Jag är gravid och är själv adopterad. Vi kommer få ett vinterbarn om allt vill sig. Jag tycker det är läskigt att vara gravid...känns väldigt....onormalt. Har ju adopterat barn innan och jag vet inte...jag är rätt ensam om at känna så här, jag känner mig verkligen som en alien på något sätt. Många adopterade känner att det är så viktigt att bli gravid och få föda barn och se sig själv i barnet, jag känner inte så...det är knepigt....
    Med första barnet kände jag inte heller så. Var nog lite rädd för att jag inte varit i den situationen förr och var lite främmande för att få se ngn likna mej själv eftersom jag inte gjort det förr. Men även hur främande det än är nu så kommer det vara så självklart när du väl får bebisen i famnen. Precis som det säkert känts den dagen ni fick er son i famnen.. Allt annat förbleknar och man ser bara det underbaraste barnet som finns :)
  • mammamys06
    allfrida skrev 2009-04-29 21:27:23 följande:
    Med första barnet kände jag inte heller så. Var nog lite rädd för att jag inte varit i den situationen förr och var lite främmande för att få se ngn likna mej själv eftersom jag inte gjort det förr. Men även hur främande det än är nu så kommer det vara så självklart när du väl får bebisen i famnen. Precis som det säkert känts den dagen ni fick er son i famnen.. Allt annat förbleknar och man ser bara det underbaraste barnet som finns :)
    Ja det är väl så....spännande
    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • Annoj

Först TS: Grattis till bebben!!!

Jag är adopterad från Indien, min sambo från Sri Lanka.. Hade man aldrig trott för ett par år sen Men vi väntar en liten bebbe nu 31maj.. Min 1a ska bli så spännande! Men graviditeten har inte vart så kul, mkt ont i rygg osv.. Så just nu skulle jag verkligen kunna tänka mig att adoptera om jag ska ha fler barn!!! Orkar inte med det här igen.. Stundens känsla kanske Men det är underbart att det finns alternativ!

• Sanela
    mammamys06 skrev 2009-04-29 20:30:14 följande:
    Jag är gravid och är själv adopterad. Vi kommer få ett vinterbarn om allt vill sig. Jag tycker det är läskigt att vara gravid...känns väldigt....onormalt. Har ju adopterat barn innan och jag vet inte...jag är rätt ensam om at känna så här, jag känner mig verkligen som en alien på något sätt. Många adopterade känner att det är så viktigt att bli gravid och få föda barn och se sig själv i barnet, jag känner inte så...det är knepigt....
    Hej mammamys. Vet inte om du lommer ihåg mig. Var aktiv för ganska länge sedan. du och jag har ganska mycket gemensamt. Vi är båda adopterade och har adopterat själva. Dessutom fick för lite mer än ett år sedan ett bio- barn. Har inte hunnit vara så aktiv efter det.

Jag känner igen mycket av det du slriver. Jag tror att om man själv är adopterad och dessutom har adopterat själv så kan en graviditet kännas som någonting lite "suspekt" om du förstår vad jag menar. För oss är inte det det "vanliga" sätt som man får barn. I vår familj kommer barn genom adoption.
    Jag var livrädd hela graviditeten att något skulle gå fel. Allt kändes så overkligt.

Sanela
    Lycka till med bebisen i magen.
  • mammamys06
    Sanela skrev 2009-05-11 10:41:10 följande:
    Hej mammamys. Vet inte om du lommer ihåg mig. Var aktiv för ganska länge sedan. du och jag har ganska mycket gemensamt. Vi är båda adopterade och har adopterat själva. Dessutom fick för lite mer än ett år sedan ett bio- barn. Har inte hunnit vara så aktiv efter det. Jag känner igen mycket av det du slriver. Jag tror att om man själv är adopterad och dessutom har adopterat själv så kan en graviditet kännas som någonting lite "suspekt" om du förstår vad jag menar. För oss är inte det det "vanliga" sätt som man får barn. I vår familj kommer barn genom adoption.Jag var livrädd hela graviditeten att något skulle gå fel. Allt kändes så overkligt.SanelaLycka till med bebisen i magen.
    Inboxar dig
    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • J o Vs mor

Hej, jag är också adopterad, men från Korea. Jag fick ett barn för tre veckor sedan. En tjej - och hon liknar nog mig som nyfödd, det är mäktigt.

Jag njuter av min lilla tjej och jag hoppas kunna ge henne en bättre start i livet än vad man själv fått.

• mammamys06

Härligt! Det är spännande att se vem av oss som barnet i magen blir likt men också lite läskigt eftersom varken jag eller maken som också är adopterad inte kunnat göra det i våra föräldrar!

Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • J o Vs mor

Det är faktiskt helt fantastiskt att min dotter liknar mig och min man.

Ni har verkligen något häftigt att se framemot. Alla trådar knyts samman i ert barn!

• Nagoyam W

Man får grattulera alla mammor som har fått barn.
    Jag håller med dig Emma Borg. Att det är fantastiskt att ens barn liknar än själv. Och att det där lila livet har växt i ens mage och blivit en lite mäniksa det tycker jag är häftigt.

• J o Vs mor

Hej, hur har ni det med era mammor när era barn föddes? Jag tyckte det var väldigt jobbigt för hon förstod inte att man ville vara ifred och behövde hjälp med lugn och ro efter förlossningen.

För mig fick vår relation distans när jag själv fick ett barn. Jag kände att den till min dotter kommer inte bli den jag har till min mor.

• LCW

Hej,
    Tänkte höra med er som redan är mammor, jag är kort och det är helt omöjligt att lägga ned min lilla tjej (11 mån) i spjällsäng. Botten måste vara längst ned. Som det är nu så liksom släpper jag henne några cm från sängbotten för att jag inte når ned. Självklart snurrar hon runt och illtjuter. Funkar inte så bra med pall heller, jag måste typ lägga magen mot sängsidan och tippa över mig själv och barnet i alla fall. Så hon fortsätter att sova med oss tills jag har kommit på ett bättre sätt.

Hur gör ni? Några tips?

• Smulan1973
    LCW skrev 2009-06-17 09:06:58 följande:
    Hej,Tänkte höra med er som redan är mammor, jag är kort och det är helt omöjligt att lägga ned min lilla tjej (11 mån) i spjällsäng. Botten måste vara längst ned. Som det är nu så liksom släpper jag henne några cm från sängbotten för att jag inte når ned. Självklart snurrar hon runt och illtjuter. Funkar inte så bra med pall heller, jag måste typ lägga magen mot sängsidan och tippa över mig själv och barnet i alla fall. Så hon fortsätter att sova med oss tills jag har kommit på ett bättre sätt. Hur gör ni? Några tips?
    Jag skulle nog skaffa en spjälsäng som man kan fälla ner ena långsidan på. Då når man utan problem.
  • LCW

Det är ju bara det att det känns lite onödigt att köpa en ny spjällsäng när hon är 11 mån. Samt att de spjällisar som jag har sett verkar jättedyra. Alltså dom som man inte behöver montera ned långsidan.

• Smulan1973

Okej, men då kan man i så fall hoppa över spjälsängen och gå dirrekt på en växasäng istället?

• LCW

Kanske man kan göra samt att lägga kuddar på golvet ifall hon nu skulle trilla ur. Man är ju toknojjig

• J o Vs mor

Kanske vill vi ha en tvåa, då rekommenderar jag ikea Gulliver, den kan man använda till större barn OCH ta bort ena sidan.

• LCW

Emma, menar du att man inte behöver montera bort sidan på Gulliver? För en sån spjällsäng har vi redan. Skulle bara vilja ha en typ höj och sänkbar sida. Men de verkar extremt dyra ute på marknaden. Och som sagt lite onödigt att köpa nu när vår tjej snart är ett år.

Svar på tråden Adopterad och gravid