• svalsta

Planerade ni att bli gravida ??

hej jag har bara en liten fråga.

Ni som är unga mammor (upp till 25 år) som fått barn/ska ha barn, var det planerat för er?

alltså planerade ni med er partner att bli gravida?

slutade äta p-piller/använda annat skydd för att bli med barn ?

Skulle så gärna vilja höra lite hur det varit för alla..!

Det känns som om nästan "alla" yngre föräldrar inte planerade gradiviteten utan att de kanske bara hände (om ni förstår) men att de förstår var lika välkommet för det! =)

Jag själv planerar och har slutat med p-piller förra veckan, så nu återstår att se hur det går! =)

/ skriv gärna! /D.

• Svar på tråden Planerade ni att bli gravida ??
  • MissR

Vi blev gravid när jag var 22 år och min man var 26 år, vi hade precis gift oss då och ja det var plannerat.
    Jag fyllde 23 år precis innan vår dotter föddes

• fliiickaan

Nej, Thindra var inte planerad.
    Men jag var i vecka 18+3 när jag fick veta att jag var gravid, och då kunde jag bara inte göra abort.

• Therese17

It just happened! Haha :p Hade ingen kondom och jag hade slarvat med p-piller några gånger.

• SmileyMalin

Jag är 23 år och sambon 27 år.
    Både våran dotter som nu är 3 år, och lillasyster i magen var planerade
    Jag slutade med p-piller, räknade ut ÄL-dagar och sen körde vi gärnet!

• 3 barns mamma84

jag var 17 och killen 34 blev gravid med en ligg och inte planerad.
    på söndag blir hon 4år
    Pappan är 40år och jag 24år

När jag var 23år blev jag gravid med andra barnet ficken en ''liten'' killen
    jag och min sambo och han är 24år som jag.
    nu planerar vi en tredje

• wiizz

inte planerat, en liten chock när det visa plus och när jag berätta för min pojkvän så sa han:

men varför tog du ett gravilitets test?

hmm undra varför haha!

• Sommarblomma

Ja det var planerat. Är 17 år och har en dotter på 9 veckor. Fast tyvärr visade det sig att det var med fel "man" =/

• Fatima89

ja, både sonen och den lill* i magen var/är planerade.
    är 19år och bor med min man och vårat lilla busfrö

• Mummyfied

När jag var arton år så genomgick jag en ganska stor ryggoperation och fick i samband med det sluta med mina p-piller för att minska risken för blodpropp. Efter operation fick jag även vänta några månader innan risken för detta gått över och under den tiden blev jag gravid. Men jag ser det endå som att det var planerat eftersom vi visste vad vi gjorde och hade pratat mycket om detta ända sedan vi först blev tillsammans.
    Denna graviditet slutade dock i missfall efter åtta veckor. Hamnade då i en depression och orkade inte bry mig om någonting. Men bara två veckor efter missfallet hade jag blivit gravid igen och nu har jag en underbar liten son på tio veckor hos mig :)

• Sofia 1983

Jag var 23 när dottern föddes och hon var planerad, är nu gravid igen (25 år gammal) och det är planerat även denna gång. Sen vet jag inte om jag kände mig speciellt ung som 23-årig mamma egentligen... Det var mest tantarna på jobber som tyckte det;)

• Alvine

Jag är 21, sambon 22 och vi planerade våran dotter, slutade med p-piller i november 07, i februari 08 var jag gravid men fick mf, i maj 08 var jag gravid igen och nu har vi våran lilla tös som är lite mer än 3 månader.

tror jag är gravid igen, skulle haft mens för 3 dagar sen men gravtestet visade neg på ungdomsmottagningen i förrgår. men barnmorskan där sa att dom visar först när det har gått en vecka sen man skulle fått mens så vi får väl se. Isåfall är inte den här graviditen planerad direkt, eller jag har inte skyddat mig, och vi vill ha en till, vi har sagt att det blir som det blir. Men planerad nej ;) Och jag trodde det skulle var svårt att bli gravid (om jag nu är det) men tydligen är det lättare att bli gravid igen efter man har fött ;)

• TannaNystrand
    svalsta skrev 2009-04-02 20:56:48 följande:
    hej jag har bara en liten fråga. Ni som är unga mammor (upp till 25 år) som fått barn/ska ha barn, var det planerat för er? alltså planerade ni med er partner att bli gravida? slutade äta p-piller/använda annat skydd för att bli med barn ? Skulle så gärna vilja höra lite hur det varit för alla..! Det känns som om nästan "alla" yngre föräldrar inte planerade gradiviteten utan att de kanske bara hände (om ni förstår) men att de förstår var lika välkommet för det! =) Jag själv planerar och har slutat med p-piller förra veckan, så nu återstår att se hur det går! =) / skriv gärna! /D.
    Jag och min pojkvän pratade om barn och slutade använda skydd men vi liksom aldrig planerade fullt ut utan blir jag gravid så tar vi det då typ :) Och nu är jag gravid och både jag och min pojkvän är överlyckliga^^
  • 3 barns mamma84

Chocken kom idag
    Svagt +

• noggis

Hej!

Jag och min man pratade om att ha barn i 2 år sen slutade jag med p-piller och det tog ca 1 år innan det blev nåt. och 9månader senare kom lilla Lukas! =)

• Zeera

Vi har hela tiden sagt att "ja, det är klart att vi ska ha barn"
    Vi har varit tillsammans i över 6 år, är 21 år båda o bor ihop i villa med hundar o har jobb båda två.
    Hade p-stav i 3 år, men tyckte inte den funka någe bra, så jag tog ut den o var utan preventivmedel i ca ett halvår för o se om det var min kropp som "krånglade"....blev inte bättre så jag började med p-piller, när det va dags för hormonfria tabl så kom det ingen mens......=o
    Tog grav test o det visade +....Abort har aldrig varit ett alternativ så vi körde på. Det är det bästa vi nånsin gjort! Nu ligger min lilla tös här i vagnen o pratar. Hon blir 4 veckor på torsdag. Är så stolt o älskar henne så mycket!

• Jolina86

Jag är 22 år o planerar nu barn med min sambo.
    Jag slutade med p-piller i mars o fick idag igång min mens. så nu väntar vi ivrigt =)

Svar på tråden Planerade ni att bli gravida ??