• kvastfening

Vi med Kronan-vagnar del 10

Välkommen till tråden där vi diskuterar Kronans barnvagn och sulky!

Äldre trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m14600865.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m18237145.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m21548584.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m24500806.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m27558389.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m30279100.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m33847044.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m37074611.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40039830.html

Länk till Kronans webbplats:
    www.kronan.com

Kronan bildtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40293373.html

Kronan på Facebook:
    www.facebook.com/group.php

Ofta förekommande frågor/svar:

*Suffletten viks ner helt genom att man sänker ner den nedre bågen före den övre.

*Det finns en "snara" som man fäster runt handtaget som en säkerhet ifall man skulle råka tappa vagnen. Har man handleden genom öglan har man fortfarande kontroll över vagnen.

*På modeller äldre än -06 fanns en glipa vid sufletten som gjorde att det drog in i vagnen. Många har tidigare klagat över detta, men på alla nyare modeller är felet åtgärdat och sufletten är annorlunda konstruerad.

*Ståbräda som Kronan själv rekomenderar: Lascal, Buggyboard MAXI.

*Pumpslangen ligger i själva pumpen vid leverans.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-24 09:00
    Ny bildtråd!
    www.familjeliv.se/Forum-3-41/m43370973.html
    Har du en bild som du vill ha med men inte har plus, be någon hjälpa dig!

• Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 10
  • minefix
    kvinna79 skrev 2009-07-01 21:41:24 följande:
    Och sen en fråga om det finns någon med kronankontakter här i tråden. jag har hört att det kanske ska komma någon ny kronansuflett så småningom.. är det något man då kan köpa till delar för att göra om sin nuvarande suflett eller måste man köpa en ny vagn från början för att få till den nya sufletten.
    Jag ska kolla, jag har mailat min "kontakt" Och väntar på ett svar, lovar att skriva så fort jag får veta!!!
  • Hallonskrutten
    Pearl22 skrev 2009-07-02 20:42:54 följande:
    Tänk om man vore händig nog att sy en egen klädsel! Då kanske man tillome kunde sy en bättre suflett själv. Men tyvärr kan jag inte sy mer än att på sin höjd lägga upp ett par byxor www.blocket.se/stockholm/Fin_kronan_duo_barnv...
    Jag såg oxå den annonsen på blocket. Jättekul idé men som sagt man har nog inte tålamod till att sy en sådan.
  • RuNdOmMaGeN

Ni som betalat er vagn över internet, hur har det fungerat för er? Jag betalade vagnen i tisdags och fick den i fredags, betalningen var godkännd. Men eftersom kronan inte har tagit sina pengar så kom de tillbaka in på mitt konto och jag väntar fortfarande på att de ska dras.. Vart det så för er också? Vore ju skönt om det blev klart.

Och jag är fortfarande nyfiken på klädslar.. Vet någon något? =)

• tes 75
    RuNdOmMaGeN skrev 2009-07-07 13:01:07 följande:
    Ni som betalat er vagn över internet, hur har det fungerat för er? Jag betalade vagnen i tisdags och fick den i fredags, betalningen var godkännd. Men eftersom kronan inte har tagit sina pengar så kom de tillbaka in på mitt konto och jag väntar fortfarande på att de ska dras.. Vart det så för er också? Vore ju skönt om det blev klart. Och jag är fortfarande nyfiken på klädslar.. Vet någon något? =)
    det låter som om du borde ringa kronan.
  • Norrland78

Hej på er!
    Vi funderar starkt på att köpa oss en kronan duo alltså dem med en liggdel och en sittdel. men jag skulle vilja höra med er vad ni tycker att vi ska tänka på och kanske akta oss för? Finns det några nackdelar med vagnen som ni märkt av. Hade en bekant som tyckte att den lätt blev "ful" efter kanterna när man böjde sig över vagnen - hon tyckte de böjde sig och inte rikgit höll formen - håller ni med om detta?

• Hallonskrutten
    Norrland78 skrev 2009-07-07 13:16:18 följande:
    Hej på er!Vi funderar starkt på att köpa oss en kronan duo alltså dem med en liggdel och en sittdel. men jag skulle vilja höra med er vad ni tycker att vi ska tänka på och kanske akta oss för? Finns det några nackdelar med vagnen som ni märkt av. Hade en bekant som tyckte att den lätt blev "ful" efter kanterna när man böjde sig över vagnen - hon tyckte de böjde sig och inte rikgit höll formen - håller ni med om detta?
    Skulle gärna hjälpa dig men förstår nog inte riktigt problemet. Vad menar du med att "lätt blev "ful" efter kanterna när man böjde sig över vagnen". Vem böjer sig över vagnen du eller barnet? Vilka kanter menar du?
  • Norrland78

Hon pratade om långsidorna på liggvagnen. Hon tyckte att de "böjde sigo ch blev fula när hon böjde sig in i vagnen... Hoppas ni förstår bättre.

• Hallonskrutten
    Norrland78 skrev 2009-07-07 13:39:06 följande:
    Hon pratade om långsidorna på liggvagnen. Hon tyckte att de "böjde sigo ch blev fula när hon böjde sig in i vagnen... Hoppas ni förstår bättre.
    Tycker det verkar som om hon varit lite tung när hon gjort det isåfall. Jag tycker själv att kanterna känns stabila men självklart så går det inte att hänga på dem. Men jag låter någon som använt vagnen att uttala sig. Min vagn står än så länge bara o väntar på lill*n så jag har inga erfarenheter än tyvärr. Men jag är supernöjd med köpet iallafall. Tycker att den verkar rejäl om man jämför med många andra vagnar på marknaden.
  • Norrland78
    Hallonskrutten skrev 2009-07-07 13:43:01 följande:
    Tycker det verkar som om hon varit lite tung när hon gjort det isåfall. Jag tycker själv att kanterna känns stabila men självklart så går det inte att hänga på dem. Men jag låter någon som använt vagnen att uttala sig. Min vagn står än så länge bara o väntar på lill*n så jag har inga erfarenheter än tyvärr. Men jag är supernöjd med köpet iallafall. Tycker att den verkar rejäl om man jämför med många andra vagnar på marknaden.
    Det är precis den uppfattning jag också fått! är därför jag vill veta (läs får veta att hon har fel) =) Så jag inte kommer ångra mig sen. Förresten har du fått någon sele med till liggdelen eller finns det bara till sittdelen?
  • Hallonskrutten
    Norrland78 skrev 2009-07-07 13:46:26 följande:
    Det är precis den uppfattning jag också fått! är därför jag vill veta (läs får veta att hon har fel) =) Så jag inte kommer ångra mig sen. Förresten har du fått någon sele med till liggdelen eller finns det bara till sittdelen?
    Man får sele med till liggdelden också. Jättebra tycker jag så kan man använda liggdelen lite längre tid.
  • Hallonskrutten
    Norrland78 skrev 2009-07-07 13:46:26 följande:
    Köpte du kampanjvagnen eller den nya versionen?
  • Norrland78

Har inte köpt någon än, men funderar på den som är på kampanj nu. Sambon är inte så förtjust i att den är röd men det går ju köpa nya klädsel om det är det som han inte gillar =) Är det olika beroende på vilken man köper?

• Hallonskrutten
    Norrland78 skrev 2009-07-07 14:02:01 följande:
    Har inte köpt någon än, men funderar på den som är på kampanj nu. Sambon är inte så förtjust i att den är röd men det går ju köpa nya klädsel om det är det som han inte gillar =) Är det olika beroende på vilken man köper?
    Ja vagnen som inte är på kampanj har lite nya funktioner som inte finns på kampanjvagnen. T.ex är nog ihopfällningsmekanismen lättare på den nya. Sen är inte klädseln till sittdelen riktigt likadan. Tror att de har gjort förbättringar när det gäller "pösigheten" av skärmen. Så jag vet inte om de nya färgerna på sittdelen passar den gamla sittdelen. Men liggdelen ska gå att använda till båda vagnarna.
  • Hallonskrutten
    Hallonskrutten skrev 2009-07-07 14:16:14 följande:
    Ja vagnen som inte är på kampanj har lite nya funktioner som inte finns på kampanjvagnen. T.ex är nog ihopfällningsmekanismen lättare på den nya. Sen är inte klädseln till sittdelen riktigt likadan. Tror att de har gjort förbättringar när det gäller "pösigheten" av skärmen. Så jag vet inte om de nya färgerna på sittdelen passar den gamla sittdelen. Men liggdelen ska gå att använda till båda vagnarna.
    Jag köpte nämligen till en brun liggdel och då nämnde hon på kundservice att sittdelen var annorlunda och inte gick till kampanjvagnen eller nåt.
  • Norrland78

Okej! Jag ska vara noga med att ringa kundtjänst och göra min beställning så jag får svar på alla frågor innan jag handlar. Hade ni varit och tittat/kännt på vagnen innan ni köpte den?
    Är den svår att fälla ihop?

• Hallonskrutten
    Norrland78 skrev 2009-07-07 14:26:57 följande:
    Okej! Jag ska vara noga med att ringa kundtjänst och göra min beställning så jag får svar på alla frågor innan jag handlar. Hade ni varit och tittat/kännt på vagnen innan ni köpte den?Är den svår att fälla ihop?
    Ja vi var i en butik i Göteborg och klämde och kände i massor. Försökte vika ihop den först och tyckte att det var jättesvårt men vi hade nog bara inte fattat hur man gjorde. Nu tycker jag att det är jättelätt. Vi har inte provat den i bagaget än dock. Vi har mätt så att den ska gå in men vi har int e provat så det e klart att den tar nog ganska stor plats. Däremot är den smalare än många andra vagnar vilket jag tycker gör den smidig. Då går den in i vår hiss också. Det hade inte så många andra vagnar gjort.

Har själv en undran om hur man fäller ihop sittdelen. Vi har faktiskt inte provat det än och undrar om inte den bara är i liggläge som ihopfälld. Så var den när vi fick den nämligen och det är just det kronan ska ha förbättrat med den nya. Att man kan vika sittdelen framåt så att den tar mindre plats. Någon annan som vet?
  • Emelia79

Är det någon här som vet hur man får tar i en ny/begagnad klädsel till sittdelen på en äldre Kronan vagn? Och hur länge har sittdelen sett likadan ut så klädseln passar?

• inessa
    Emelia79 skrev 2013-05-11 22:28:05 följande:
    Är det någon här som vet hur man får tar i en ny/begagnad klädsel till sittdelen på en äldre Kronan vagn? Och hur länge har sittdelen sett likadan ut så klädseln passar?
    Kanske det finns att köpa på Tradera eller Blocket, eller så kan man efterlysa det här på FL :)  
    Ang modell så kanske Kronan själva har svar på det, om du ex har "registreringsnr" på vagnen kan de nog säga vilken modell det är. Vet att de sålde ut klädslar innan deras nya (senaste) modell kom, så det är inte helt omöjligt att det finns klädslar i omlopp där ute i landet.

• kattenjansson

Hur ska hjulen monteras på Kronan sulky 2013? Kan vilket hjul sättas varsomhelst. När jag satt på hjulen sitter de inte helt mot chassit utan drar jag ex höger hjul åt vänster åker det andra hjulet också åt vänster ca2-3cm. Ska muttrarna som sitter på pinnen (hjulaxlarna)skruvas fast? Bromsen tar nämligen inte så nåt har monterats fel. Tycker manualen är lite knapphändig.

Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 10