• Biancha

väldigt lyhörd lägenhet

kanske lägger jag denna tråden heeelt fel, vet inte vart den passade in bäst.

undrar lite om de är fler som är i min situation eller har synpunkter eller tips eller liknande...

jag och min sambo väntar vårt första barn (bf 15 april) och har nyligen flyttat till större lägenhet på markplan. vi har bott här i ca 1 månad nu.
    detta är ett litet hyreshus av trä med enast två lägenheter nere o två på andra plan. ovanför oss bor det en kvinna (hon flyttade in för ca 2 månader sen) hon har delad vårdnad med sina barn vilka är 2 st pojkar på ca 6 och 11 år (ungefär) de är hos henne varanann vecka.

nu ska jag försöka komma till skott...

det är enormt lyhört i detta huset och man hör varenda fotsteg som familjen tar över oss. de knarrar i taket när de går i vanlig takt liksom. detta är ingenting jag stör mig på utan jag förstår att man måste få röra sig fritt i sitt hem. men när hennes pojkar är hemma så springer de mellan rummen oavbrutet fram till läggdags ( ca kl 21) det pågår från att de kommer hem kl 15 ungefär och ibland även tidigare.

jag står inte ut, jag har ringt på en gång o sagt att de är väldigt lyhört och var trevlig osv men springandet upphörde ej. hon sa bara "de ska snart gå o lägga sig"
    träffade henne på parkeringen en vecka senare o försökte på ett trevligt sätt ta upp ämnet igen "synd att de är så lyhört här"
    men de slutar aldrig springa.. jag blir så nervös, jag tappar humöret. jag o min sambo blir tom ovänner över detta.

nån gång ibland kan jag ha överseende med men absolut inte varje dag de är hemma (även om de är varanann vecka)

vad tycker ni? finns de nått jag kan göra? tycker ni att jag överreagerar?
    tro ni att vår kommande bebis kommer lida över detta bankade i vårt tak?

15 april
  • Svar på tråden väldigt lyhörd lägenhet
  • Nixx

Nope det finns inget att göra.

• a mor

Jag är ledsen men, är det "bara" glada barn som springer runt till ca 21 tiden tror jag inte man kan göra så mycket åt det.

• Nixx

Du kanske kan köpa tofflor till barnen?

Att ha mycket mattor av tjockare typ och tavlor etc dämpar ljud.

• Nixx

Annars kanske ni kan komma överrens med grannen att något rum är "off limits" för barnen så att ni åtminstone får ett tyst rum.

• Biancha

hade ni själva "stått ut"? tro ni man vänjer sig?
    usch mår så dåligt över de, blir stressad i hela kroppen så fort jag ser att de kommer hem =(

15 april
  • Tess 1980
    Biancha skrev 2009-04-07 15:37:43 följande:
    kanske lägger jag denna tråden heeelt fel, vet inte vart den passade in bäst.undrar lite om de är fler som är i min situation eller har synpunkter eller tips eller liknande...jag och min sambo väntar vårt första barn (bf 15 april) och har nyligen flyttat till större lägenhet på markplan. vi har bott här i ca 1 månad nu. detta är ett litet hyreshus av trä med enast två lägenheter nere o två på andra plan. ovanför oss bor det en kvinna (hon flyttade in för ca 2 månader sen) hon har delad vårdnad med sina barn vilka är 2 st pojkar på ca 6 och 11 år (ungefär) de är hos henne varanann vecka.nu ska jag försöka komma till skott...det är enormt lyhört i detta huset och man hör varenda fotsteg som familjen tar över oss. de knarrar i taket när de går i vanlig takt liksom. detta är ingenting jag stör mig på utan jag förstår att man måste få röra sig fritt i sitt hem. men när hennes pojkar är hemma så springer de mellan rummen oavbrutet fram till läggdags ( ca kl 21) det pågår från att de kommer hem kl 15 ungefär och ibland även tidigare.jag står inte ut, jag har ringt på en gång o sagt att de är väldigt lyhört och var trevlig osv men springandet upphörde ej. hon sa bara "de ska snart gå o lägga sig"träffade henne på parkeringen en vecka senare o försökte på ett trevligt sätt ta upp ämnet igen "synd att de är så lyhört här"men de slutar aldrig springa.. jag blir så nervös, jag tappar humöret. jag o min sambo blir tom ovänner över detta.nån gång ibland kan jag ha överseende med men absolut inte varje dag de är hemma (även om de är varanann vecka)vad tycker ni? finns de nått jag kan göra? tycker ni att jag överreagerar?tro ni att vår kommande bebis kommer lida över detta bankade i vårt tak?
    Hej,

Nu när du kommer bli förälder så kommer du förstå att man inte kan göra så mycket åt barnen, framför allt inte en liten som kan skrika närhelst det vill på dygnet pga mat, blöjbyte, kolik mm mm.
    Skulle mina grannar komma och klaga hos oss bara för att lillfisan "väcker" dom på nätterna etc. så skulle jag bli ganska så grinig för det är inget jag kan göra nått åt....

Det jag vill ha sagt med detta är att du förmodligen inte kan göra något, tyvärr....
    Hoppas det löser sig ändå för dig/er.

//Tess
  • a mor
    Biancha skrev 2009-04-07 15:50:28 följande:
    hade ni själva "stått ut"? tro ni man vänjer sig? usch mår så dåligt över de, blir stressad i hela kroppen så fort jag ser att de kommer hem =(
    Jag kan säga att jag förstår dej. Jag började reagera starkt på alla typer av ljud då lillan kom, men samtidigt kan man ju inte stänga av världen utanför. Det går bara inte. Du vänjer dej nog och kommer att hitta lösningar på ditt sätt, helt säkert. Och sen kunde det ju ha varit så att det var fest med dunkadunka musik varje helg till två på natten också. Det är värre, jag lovar. Blir det tyst klockan nio så är det, relativt sett, ganska bra för att vara flerfamiljshus.  
  • Pappatilltwins

Jag tror att antingen accepterar ni detta och slutar bry er eller så flyttar ni.
    Är det lyhört kommer ju mamman ovanför behöva stå ut mer ert barns skrik osv, hur tror du att det känns att kanske tvinga "hålla" stilla sina barn för att det är lyhört.
    När ditt barn skriker/tjuter och skrattar, kommer grannen ner och hyssjar er...

Nä.. Tyvärr så är det faktiskt rimligt att barn springer runt och leker.

• Biancha
    Pappatilltwins skrev 2009-04-08 22:28:56 följande:
    Jag tror att antingen accepterar ni detta och slutar bry er eller så flyttar ni. Är det lyhört kommer ju mamman ovanför behöva stå ut mer ert barns skrik osv, hur tror du att det känns att kanske tvinga "hålla" stilla sina barn för att det är lyhört. När ditt barn skriker/tjuter och skrattar, kommer grannen ner och hyssjar er... Nä.. Tyvärr så är det faktiskt rimligt att barn springer runt och leker.
    jag förstår inte varför du väljer att ta illa upp? gör inte de!! tack

förresten så hörs inga ljud upp, inga röster ner heller då hennes barn skriker o skrattar mycket enligt henne, men de är inget vi hör utan det är när barnen springer, inte när de går.

jag startade denna tråd för att få lite råd eftersom jag vet att jag rent logiskt sätt inte kan göra nått. ville faktiskt bara se om någon hade någon smart idé så att jag kunde bli av med min hysteriska nervositet som är jobbig att gå med så är de sista dagarna i min första graviditet.
    15 april
  • Pappatilltwins
    Biancha skrev 2009-04-08 22:37:55 följande:
    jag förstår inte varför du väljer att ta illa upp? gör inte de!! tack förresten så hörs inga ljud upp, inga röster ner heller då hennes barn skriker o skrattar mycket enligt henne, men de är inget vi hör utan det är när barnen springer, inte när de går. jag startade denna tråd för att få lite råd eftersom jag vet att jag rent logiskt sätt inte kan göra nått. ville faktiskt bara se om någon hade någon smart idé så att jag kunde bli av med min hysteriska nervositet som är jobbig att gå med så är de sista dagarna i min första graviditet.
    Tar illa upp? Nej, det är snarare du som inte får de svaren du var ute efter. Medhåll och tröst kanske var det du ville ha?!
    Du skrev: "vad tycker ni? finns de nått jag kan göra? tycker ni att jag överreagerar?
    tro ni att vår kommande bebis kommer lida över detta bankade i vårt tak?"

Jag skrev vad JAG tyckte, precis vad du efterfrågade. Dvs acceptera eller flytta.

Du frågar efter VAD du kan göra i trådstarten och nu skriver du att du ju logiskt vet att du inget kan göra.....

hmmmm.....
  • Noctis

Jag har det likadant här där jag bor. Skillnaden är den att här springs det VARJE DAG. Det dunkar och har sig från grannens ena barn.
    Jag har pratat med grannarna om det och det blev faktiskt bättre ett tag då dom hörde hur det verkligen lät.
    Men nu har det börjat igen. Får nog ta ett nytt snack med dom.

Mitt tips till dig är att gå upp och prata med henne när hon har barnen där och be henne komma ner så hon får höra hur det verkligen dunkar och har sig.
    Visst, barn är barn och barn ska få leka. Men det måste ju ändå finnas gränser för HUR mycket man får låta(?) Barnen kan faktiskt leka utomhus och behöver inte springa inne varje dag.

Så mitt tips som sagt. Be henne komma ner så hon får höra hur det låter.
    Fungerar inte det så finns det nog inte så mycket annat du kan göra. Antingen så försöker du stå ut eller så flyttar du.
    Din bebis kommer nog inte bry sig så mycket då det är ett ljud som"finns-där" lixom.

• ls66

Jag är exakt i samma situation. Från att tycka att den här lägenheten var jättebra till att vilja flytta härifrån. Själv så kan mina grannar börja hur tidigt som helst till hur sent som helst. Man hör bara hur dom GÅR ovanför oss, när dom drar ut en stol.
    Och jag fattar ingenting, det är tusan betong mellan lägenheterna, dom nedanför oss har aldrig klagat på oss och dom är så förvånade att det inte låter något från vår lägenhet.

Jag har en son på 7 mån, det är jättesvårt, nästan omöjligt att få fungerande kvällsrutiner. Han vaknar typ hela tiden och blir ledsen när det låter och har sig.

Jag blir skitförbannad på dom som säger att det är bara att acceptera det eller flytta därifrån, hur skulle ni själva tycka om att bo i en lägenhet och någon typ står och dunkar på er dörr från morgon till kväll???? När ni har levt så i ett tag och inte tycker det är några problem då kan ni komma med såna kommentarer.

Men lika surt som det är lika surt är det ju att säga att dom har rätt, när man bor i lägenhet behöver man absolut inte ta någon hänsyn till andra, bara det är mellan 08 - 21 typ. Då kan man ge sina grannar ett h-vete bara man själv har det bra.

Kan tyvärr inte ge några tips. om möjligheten fanns skulle jag flytta på en gång, trodde aldrig i min vildaste fantasi att jag skulle hamna i en sån här situation. Jag mår inte bra av det här och jag tror knappast det kommer bli lättare med Leos sömn ju äldre han blir.

Du får iaf ett par styrkekramar från mig.

Mamma till Leo 080909 - älskar dig
  • jullex

Detta skulle kunna vara någon av mina grannar som skrivit denna trådstart!!!
    Jag har 2 barn 4 och 2 år som springer runt och leker från det att de vaknar till det att de nattas runt 21. Jag försöker hindra dom men det är liksom lönlöst, de har helt enkelt spring i benen. Det spelar ingen roll att de har varit på dagis en hel dag eller att vi har varit ute för så fort vi kommer in börjas det å springa. de leker så.

Hos oss är det också lyhört och jag bara vänrtar på att grannarna ska klaga men jag har frågat dom närmaste och de säger "de är ju barn, barn låter" men jag blir själv störd av att hela tiden tysta dom för grannarnas skull inte så mkt för min egen för de leker ju.
    Men eftersom jag tycker att jag gör allt för att få bort springandet så skulle jag bli irriterad om ngn kommer å ringer på eller värre sätter upp en lapp i trappen ANNONYMT. Vad ska jag göra, binda fast dom eller gå ut det första man gör på morgonen och komma hem sent så det bara är att lägga dom.

Tänk om din granne har samma dilemma hon försöker dämpa barnen men utan resultat.

Jag tror inte din bebis kommer bli lidande av ljuden snarare härdad. Det gör ju faktiskt inget om det är lite liv och rörelse det gör ju bara att barnet inte kommer bli så lättväckt vilket kan vara skönt.

Men visst kan jag förstå att du blir lite smått galen av att det aldrig är tyst men tyvärr får du nog stå ut eller flytta.

• Avalanche

Hur kan vi klaga på varandra? Det är väl ett stort samhällsproblem om Vi är många med såna här problem så borde kanske lagen ändras och byggas om, istället för att våra barn ska sluta springa? Det är klart att det är den vä(g)gen hahha vi ska ta.

Tycker att det är ju inte så himla bra att vi tvingar folk att ändra sig själva när det är väl att bara bygga bättre väggar överallt? Vad är enklast och mest humant?

Här var dom och ljudmätte, vi fick negativt. Jag hör det mesta och han hör det mesta av mig. Så kan vi ju inte leva. Ingen bör leva så här och vi borde inte gå på varandra. Vi borde gå mot hyresvärden som vill väl att vi ska ha det bra right? Hyresgästföreningen och sen mot Lagen. Det är oftast där 'Felet' sitter för att tiden ändras men inte LAGEN. Att det är bostadsbrist gör det svårt att hitta nånstans att bo, sen så när du hittat nåt kan du inte leva i det. Really? Och vi betalar Så mycket åt alla håll!

Inte på varandra, gå ihop och gå högre och högre.. tills det blir förändring. Måste gå ihop

• Zebraserbra

Sitter i samma sits sedan 4 år bak. Hör varje steg grannen ovanför tar och när han höjer rösten eller spelar musik. Kan höra vad han säger och vad de sjunger i låtarna så lyhört här är. Huset är byggt 1982 med betongväggar samt golv. Verkar vara obefintlig isolering mellan lägenheterna och golvet är lagt direkt på betongen, alltså varken luftspalt eller något dämpande material.

Det är OLIDLIGT hemskt att bo såhär! Får ångest och undviker att gå hem så mycket jag kan, känns som att vara hemlös. Grannen är ilsken så han får utbrott när jag sagt till och värden gör ingenting och inte miljöförvaltningen heller. Det är så synd på en lägenhet som denna; både central och med en bra hyra men jag står inte ut så jag letar annat boende. Hoppas bara man inte hamnar i samma igen. Hörde med fyra boende här innan jag flyttade hit och tre av fyra sa att här var bra. Det var här INTE.

Svar på tråden väldigt lyhörd lägenhet