• Pelargonen

Du som är hemma med ditt barn, går ni ut varje dag?

Jag funderar lite över det här med att vara ute varje dag eller inte. Hur gör ni andra hemmaföräldrar? Är ni ute varje dag med era barn? Om nej, varför inte?

Skriv gärna hur gammalt barnet är också.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-15 13:22
    Jag menar alltså om ni är UTOMHUS, inte att ni åker till stan och fikar på ett kafé eller hem till en kompis.

• Svar på tråden Du som är hemma med ditt barn, går ni ut varje dag?
  • Pelargonen
    Hemmaföräldern skrev 2009-04-18 20:31:42 följande:
    Nu vet jag inte om du är hemmaförälder "på riktigt" eller bara föräldraledig. Det här är ju en tråd för föräldrar som valt att stanna hemma längre och därmed är hemmaföräldrar :) men lite tips hittar du: www.hemmaforaldrar.se/tips_till_hemmaforaldra...
    Hemmaförälder är väl den som är hemma med sina barn? Dottern blir två år i sommar och jag och maken har valt att prioritera att hon ska få vara hemma länge.
  • kalkprinsessan

Jag är också bara föräldraledig, men för mig är det självklart att vara ute varje dag, oavsett väder. Gör man det till en vana ser man fördelar med alla väder.

• HoneyJ

Ja, det är skittråkigt att bara sitta inne.

• linhen

Ja, minst två timmar om dagen. Har en 4-åring, en 2,5-åring och en 1-åring. Det är lääänge sedan vi inte var ute på en hel dag, minns det inte ens.

• Pelargonen
    Hemmaföräldern skrev 2009-04-18 20:31:42 följande:
    Nu vet jag inte om du är hemmaförälder "på riktigt" eller bara föräldraledig. Det här är ju en tråd för föräldrar som valt att stanna hemma längre och därmed är hemmaföräldrar :) men lite tips hittar du: www.hemmaforaldrar.se/tips_till_hemmaforaldra...
    Tack för länken!
  • vittra

Ja, om det inte har varit full snöstorm eller spöregn, eller om man ligger dödssjuk i sängen

• Pelargonen
    vittra skrev 2009-04-19 22:39:22 följande:
    Ja, om det inte har varit full snöstorm eller spöregn, eller om man ligger dödssjuk i sängen
    Spöregn går bra, snöstorm har vi sällan. Är det dock -30 grader (eller kallare) vilket tyvärr kan inträffa nov-feb så är det svårt att vara ute längre stunder. Det gör så ont i näsan.
  • vittra
    Pelargonen skrev 2009-04-15 13:01:06 följande:
    På vintern kan jag tycka det är svårt. Bor långt norrut och i dec-feb kan det krypa ända ner under -30 grader. Då är det svårt att vara ute en längre stund dock.
    Håller med, blir det så extremt så har vi möjligtvis gått en snabbis till affären, men sådana dagar myser man helst inomhus
    Jag är dock en sån människa som blir lite lätt galen om jag inte får frisk luft haha, så försöker faktiskt vara ute en stund med dottern oavsett väder, hon är 1½ år och så har vi alltid resonerat.
  • vittra
    Pelargonen skrev 2009-04-19 22:43:46 följande:
    Spöregn går bra, snöstorm har vi sällan. Är det dock -30 grader (eller kallare) vilket tyvärr kan inträffa nov-feb så är det svårt att vara ute längre stunder. Det gör så ont i näsan.
    Haha ja då är det lite bitigt!
  • Pelargonen
    vittra skrev 2009-04-19 22:44:08 följande:
    Håller med, blir det så extremt så har vi möjligtvis gått en snabbis till affären, men sådana dagar myser man helst inomhus Jag är dock en sån människa som blir lite lätt galen om jag inte får frisk luft haha, så försöker faktiskt vara ute en stund med dottern oavsett väder, hon är 1½ år och så har vi alltid resonerat.
    Ungefär samma ålder som vår tjej då. Vissa dagar vill man ju aldrig gå in, under sommarhalvåret t.ex. då kan det bli både frukost, lunch och middag utomhus. Och massa lek förstås. Men just vintern tycker jag är svår här uppe.
  • Cissi nu är det dax

Jag försöker gå ut med mina grabbar nån gång om dagen, om vädret tillåter. Dom är snart 1 år och sover två ggr om dan. Fm-luren tar dom i vagnen, medans mamma får lite motion Em-luren tas ofta inne. När dom blir större och gärna vill leka i nån sandlåda eller gunga så blir vi nog ute lite längre stunder.
    Eftersom dom är två så roar dom varandra rätt bra. Ska många inne-dagar till för att dom ska bli uttråkade

• siamusen

På sommaren ja, om det inte är riktigt dåligt väder, men på vintern är vi inne.

• siamusen

Barnen är 4, 2.5 och 7 manader förresten.

• Tyche82

Vi är ute varje dag. Visst finns det dagar då vi inte varit ute men dom är sällsynta och beror oftast på något. (sjukdom tex).

Barnen är snart 4 resp. 2 år.
  • vittra
    Pelargonen skrev 2009-04-19 22:45:24 följande:
    Ungefär samma ålder som vår tjej då. Vissa dagar vill man ju aldrig gå in, under sommarhalvåret t.ex. då kan det bli både frukost, lunch och middag utomhus. Och massa lek förstås. Men just vintern tycker jag är svår här uppe.
    Vart bor ni? Vi bor för tillfället vid kusten, i Sundsvall, och här blir det aldrig så kallt riktigt men däremot väldigt blåsigt och så. Mina föräldrar bor dock i Sollefteå och där blir det inte sällan runt -30, de har dock hundar som måste ut så det blir liksom alltid så ändå. En kortis liksom, man får bara klä på sig ordentligt och sen tar man en snabbis i skogen och kikar på det vackra landskapet täckt av gnistrande snö!
  • Linn Daggert

ja, jag har fått lite tvångstankar att han måste få komma ut varje dag:) så ja det är vi:)

• Forsythia

Om vi är friska är vi i snitt ute 6 dagar i veckan.
    Jag är en sann utomhusmänniska som trivs bäst med luft under vingarna. Men så finns ju dagar då jag bara är för trött eller har alldeles för mycket att göra inne. Och då mår alla bäst av att vara snäll och förlåtande mot sig själv och ta en riktig innedag!

Men om man inte är "bond-trött" utan bara nedstämd känns det alltid bättre efter en stund utomhus, är min erfarenhet.

Svar på tråden Du som är hemma med ditt barn, går ni ut varje dag?