• sazzia

Sfinkterruptur tråden fortsätter

Den första tråden gick ju så bra så jag tänkte att vi kanske fortsätter här.

Här skriver vi om allt kring SF ruptur, hur vi blivir bemötta under BB tiden och efter åt. Vi disskuterar och hjälper och stöttar varandra

hoppas denna tråd blir lika lyckad och att det kanske hjälper er som drabbats av Sfinkter ruptur.

Gamla tråden:

www.familjeliv.se/Forum-3-149/m39661680.html

• Svar på tråden Sfinkterruptur tråden fortsätter
  • skånetös78
    WhiteAngels skrev 2009-06-18 09:10:42 följande:
    Hellre spricker jag där nere 10 ggr om fast det var bland det värsta jag varit med om.ett snitt hjälpe rinte mig.har aldrig blivit erbjuden det i heller vilket jag än i dag tycker låter konstigt.
    Ja det är ju jättekonstigt att du inte blivit erbjuden snitt. Och ja som sagt så ser vi väldigt olika på saken när det gäller att spricka. Men nog borde väl ett snitt hjälpt dig, du hade ju iallafall sluppit många problem som en sr medför.
    Men visst, är man jätterädd för det så får man ju överväga vilket förlossningssätt man föredrar och i ditt fall gjorde du det som kändes bäst just för dig. Och det måste vi ju alla med sfinkterrupturer få göra utan att få "dåligt samvete" för att vi inte försökte en gång till, stod på oss,fick annan personal osv
    För det är väl egentligen fysiskt möjligt för alla att föda vaginalt igen,hur illa man än spruckit, om man nu ska vara rent krass. Sen hur det går om man ger sig på ännu en vaginalförlossning är det INGEN som kan förutspå. Trots andra BM,andra förlossningsställningar,smärtlindring osv kan det gå lika illa,om inte värre,igen!
    Naturligtvis kan det också gå jättebra andra gången, men det är ju det som är problemet, att man aldrig vet!
    *Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • camillaa87
    DamnCat skrev 2009-06-17 23:08:54 följande:
    Nej, det skrev du inte, men du går på om hur mycket hjälp det finns att få, att man ska försöka om det går, risken är minimal att det händer igen (vilket inte stämmer) osv. I nästa andetag börjar du babbla om att det snittas hejvilt utan större anledningar idag. Allt ovanstående spelar ingen som helst roll då man redan sagt att man aldrig mer vill föda vaginalt! Själv tycker jag snitt ska erbjudas alla med SR, sen är det upp till var och en att bestämma hur man vill göra, snittas eller föda vaginalt igen.
    Instämmer till fullo om att man borde erbjuda snitt till alla som drabbats av SR!
  • DamnCat
    WhiteAngels skrev 2009-06-18 07:28:19 följande:
    Vadå störa??
    Ja, det kan störa så att man inte hittar musklerna/inte kan knipa ordentligt. Det har att göra med att östrogennivåerna är så låga när man ammar, enligt läkaren jag träffade. Hon sa att många kvinnor upplever en klar förbättring när de slutar amma, därför måste vi avvakta tills jag slutat med det och se om jag kan knipa bättre då.
    WhiteAngels skrev 2009-06-18 07:29:36 följande:
    Inte så himmla käckt?Jag gjorde det för jag hade inget annat val!!jag har fortfarande förlossningsrädlsa även om jag tryckt ut unge efter unge..
    NEJ, det är INTE så himla käckt att tvinga någon till att gå igenom det de anser vara något av det de är mest rädda för!!! Reagerade bara på din kommentar om att "vissa helt enkelt får vara livrädda". Nej, de behöver man inte alls. Man kan bli beviljad ks enbart pga förlossningsrädsla, i kombination med en SR är det inget snack om saken anser jag!
    ♥ Lillgomzan 040502 ♥ Lilleman 090402 ♥
  • WhiteAngels
    DamnCat skrev 2009-06-21 21:00:45 följande:
    Ja, det kan störa så att man inte hittar musklerna/inte kan knipa ordentligt. Det har att göra med att östrogennivåerna är så låga när man ammar, enligt läkaren jag träffade. Hon sa att många kvinnor upplever en klar förbättring när de slutar amma, därför måste vi avvakta tills jag slutat med det och se om jag kan knipa bättre då.

NEJ, det är INTE så himla käckt att tvinga någon till att gå igenom det de anser vara något av det de är mest rädda för!!! Reagerade bara på din kommentar om att "vissa helt enkelt får vara livrädda". Nej, de behöver man inte alls. Man kan bli beviljad ks enbart pga förlossningsrädsla, i kombination med en SR är det inget snack om saken anser jag!
    Jag håller fortfarande fast vid att det var mig som person jag pratade om,jag hade inget annat val!förlossningsrädsla ja här kastar dom snitt på en då...men va sjutton hjälper det mig?min rädsla föärsvinner väl inte för det?jag är lika räd dom inte räddare för snitt!
  • DamnCat
    WhiteAngels skrev 2009-06-22 09:12:09 följande:
    Jag håller fortfarande fast vid att det var mig som person jag pratade om,jag hade inget annat val!förlossningsrädsla ja här kastar dom snitt på en då...men va sjutton hjälper det mig?min rädsla föärsvinner väl inte för det?jag är lika räd dom inte räddare för snitt!
    Då får du försöka förtydliga att det är dig själv du pratar om för det framgick inte. Men nu vet jag det så nu lägger jag ner diskussionen.
  • camillaa87

Hej alla kvinns! Hur står det till i värmen? Jag VET att man inte ska klaga men nu jäklar är det olidigt! Blir ju nästan svettig av att ta en dusch!

Går & väntar på kallelsen till Spec-MVC angående återbesöket men den verkar dröja! Någon som varit på återbesök & vet vad de gör då?

• Blicka

jo visst är det varmt - nästan lite för varmt Tycker lite synd om våra små...

Jag har fått kallelsen till sjukgymnast, där vet jag iaf att hon ska kolla min bäckenmuskulatur och att jag ska få tips om knipövningar.

• Wednesday85

När jag låg inne på bb så sa dom att jag skulle bli kallad för efterkontroll och få prata med sjukgymnasten igen, men när jag var på efterkontroll på mvc bad jag om att få journalen utskriven och där stod det att läkare inte behövde närvara vid efterkontrollen!
    Camillaa87, om jag var du skulle jag ringa och kolla varför det dröjer så att du inte behöver gå och vänta i onödan som jag gjorde.

• DamnCat

Hmmm... Jag har fått en tid till läkaren som sydde mig på förlossningen, ska till henne om ca två veckor. När jag födde (början av april) så var rutinen att man skulle på återbesök till läkaren som sytt efter 3 mån. När jag var på återbesök hos min barnmorska på MVC så hade de precis ändrat den här tiden till 6 mån! Så är det alltså där jag bor (Helsingborg), vet inte om det är så i resten av Region Skåne och övriga landet också.

De kommer iaf göra en undersökning för att se så att det läkt bra, och naturligtvis kontrollera knipfunktionen. Sen står det på mitt papper att vi kommer diskutera eventuella framtida förlossningssätt också. Alltså, vaginalt eller kejsarsnitt.

• Blicka

Jag ska på läkarbesök om sex månader, men jag bad min bm på mvc att kolla hur jag läkt när jag var där bara för att lugna mig själv och det såg bra ut.

• skruttis77

Pesco: jag fick en sf för 3,5 år sedan ( jag startade den första sfinktertråden då) jag fick en väldigt stor skada. Så fråga vad du vill!

Jag kikade in i tråden nu tillfälligt eftersom jag går i syskontankar,var gravid men fick ett missfall.

• ET90

Hej alla! Sedan fem veckor tillbaka kan jag ansluta mig till sfinkterrupturklubben.. Fick en partiell, grad 3 med en djup vaginal bristning. Nu undrar jag, helt plötsligt kommer det blod i avföringen, det har det inte gjort förut? Har inte speciellt ont när jag gör nummer två, mer ont när jag går och står och sitter.. Är det stygnen som släpper? Ser inga stygn.. När sker detta? Berätta gärna allihopa för mig när era stygn släppte, hur det kändes, om det gjorde mer ont samt om ni hade blod i avföringen? Stort tack på förhand! Kram Helena

Svar på tråden Sfinkterruptur tråden fortsätter