Alias01 skrev 2011-02-26 04:09:18 följande:
Så du menar att en uppenbart kraftigt depremerad människa skall få bestämma själv utan att samhället ingriper och försöker hjälpa till? Vet du inte att majoriteten av många självmord skulle kunnat förhindrats om en hjälpinsats kom till!
jag har aldrig påstått att samhællet inte skall hjælpa till och ge så god och bra vård som møjligt. Det skall ALLTID erbjudas till alla mænniskor. Det jag menar ær att alla mænniskor har rætt att bestæmma øver sina egna liv. Och som en person hær ovan skrev:
Bella73 skrev 2011-02-26 03:50:17 följande:
Att må riktigt, riktigt dåligt psykiskt kan jämföras med att må riktigt, riktigt dåligt fysiskt.
När man ligger på dödsbädden kan man i ett antal länder få dödshjälp, då är det ok. Men när det är psykiskt lika illa då är det plötsligt själviskt....?? Den som inte har varit där kan inte sätta sig in i hur det är.
Enligt mig är det alltså INTE en självisk handling.
När man har gjort allt, och man fortfarande är lika sjuk, då har det gått så långt att det tragiskt nog känns som om det inte finns någon annan utväg ur helvetet.
Men sjælvklart måste alla ta sitt ansvar och erbjuda den hjælp som finns. Du måste skilja på de två tingen. Rætt till vård och hjælp och rætt till att sjælv bestæmma sitt øde det ær två helt olika ting.
Jag anser inte att man kan kalla en mænnsika sjælvisk før att denna mænniska fattar ett beslut som handlar om en sådan sak. Det finns många olika typer av lidande och smærta. Jag skulle aldrig någonsinn bli arg på någon som fattat ett sådannt beslut, vældigt ledsen sjælvklart och jag skulle sørja denna djupt MEN jag skulle inte kalla dom sjælviska. Man måste ge mænniskor rætten att bestæmma øver sig sjælv