• Kim och Mike

Föräldrar till barn med Hirschsprung/del 10

Dags för en 10:de tråd ,här samlas vi som har barn eller på annat sätt har kommit i kontakt med Hirschsprungs sjukdom

Tidigare trådar

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m13912548.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m16840137.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m20181310.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m23289815.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26448476.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29753379.html
    www.familjeliv.se/Foralder/Forum-3-22/m327739...
    www.familjeliv.se/Foralder/Forum-3-22/m327739...
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m37027077.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m40878625.html

• Svar på tråden Föräldrar till barn med Hirschsprung/del 10
  • Meddelande borttaget
  • Jessica o Rasmus

Lovis: Shit, det låter som riktigt tuffa veckor för er. Imponerad att du ändå kunde fprtsätta amningen! Ja, förhoppningen är ju att jag kan amma Rasmus även efter operationen trots att han e så stor då (många slutar ju amma vid 6-7 mån).

Gbg74: Har det varit mycket kontroller och samtal med Helena o co efteråt? Hur gjorde ni när Einar låg inne, sov en av er på avdelningen? Sov han mycket under sjukhustiden eller var han vaken och ville ha sällskap?
    Varför blir det så många blöjbyten? Byter man så fort det blir något i blöjan? Dum fråga kanske men Rasmus har ju stomi nu och det rinner ju ut i den hela tiden, men är väldigt rinnigt och skulle nog ha sugits upp av blöjan (men det blir väl tjockare och luktar mer sen...).
    Räknas blöjorna som någon slags "sjukhusvårdsartikel" så att det täcks in av högkostnadsskyddet? Det låter ju rätt dyrt.

Det där men mjölken, känns som ganska stora mängder som får ställas i kylskåpet. Antingen använder man väl det senare eller så får man kanske fundera på att ge det till neo-avdelningen om det är lönt de två veckorna...

• Lovis 1

jor: Ja den tiden var överjävlig så här i efterhand, att jag nte kollapsade är ett under!!

blöjorna räknades ej in som sjukvårdsartikel för oss eftersom det är under en begränsad tid. Eftersom det är så frätande o stella hade sår o var skinnflådd i rumpan var vi tvungna o ta det så fort det kom bajs, dessutom blev hon arg om vi ej gjorde det. När man ska amma får man sova över i ett amningsrum som är rätt så litet trist rum med obehaglig säng Där sov jag alldeles för mkt!! Efter ett tag fick jag så ont i ryggen av gallstenen o allt så jag tvingade till mig ett riktigt rum, då förändrades livet lite där, eget rum med egen tv o så, dvs lite bättre privat-liv. När de ej ammas kan man åka hem nder natten vilket jag gjorde för att vila ut. De har ju full övervakning om de ligger i de övervakningsrummen. I annat fall får du o baby ett eget rum ihop, då måste du stanna för det är ingen annan på rummet.
    Leia 060630 min älskade lejonunge, Stella 090325 min älskade stjärna
  • Losa

Jessica o Rasmus

Vi fick blöjor på "recept" eller vad man ska kalla det. De två-tre första månaderna efter op fick vi räkna ut ca vad många blöjbyten man gjorde och de över de normala som jag tror var 5-6 byten /dygn fick vi från centrum för hjälpmedel.

Tarmterapeuten i Uppsala ringde vårt bvc, och talade om att det är väldigt viktigt att man byter blöja för att undvika röd/irriterad stjärt. Kostnaden för blöjor ska inte vara en anledning att inte byta, men man ska inte "tjäna" på det heller.
    Bvc fick sen i sin tur ringa vårt landsting förhemkörning av blöjor. När Oliver sen vart fyra år fick vi alla blöjor gratis till han vart blöjfri.

• Killarnas mamma

Hej!

Är ny på den här tråden. Jag har en pigg och glad liten kille på 3 mån med Hirschsprung i hela tjocktarmen. Han har gjort sin första operation och har nu stomi, i höst ska han göra sin andra operation.

Jag har en fråga till er med barn som har Hirschsprung. Har ni haft problem att teckna vanlig barnförsäkring?

Fick just avslag på min ansökan hos Trygg Hansa. Pga Hirschsprung kan de bara erbjuda olycksfallsförsäkring.

Är det något ni känner igen? Jag tycker det är fel och skulle vilja bestrida beslutet, men vet inte om det tjänar något till.

Någon som har liknande erfarenheter?

• Jessica o Rasmus

Hej Killarnas mamma!

Roligt att du hittat hit. Eftersom min son snart ska opereras för andra gången är jag ofta inne här läser, det är väl nån slags förberedelse antar jag.

Vi fick avslag från Länsföräkringar som bara kunde erbjuda en olycksfallsförsäkring. Vore oxå intresserad av att höra om någon lyckats teckna en barnförsäkring.

• Losa

Killarnas mamma
    Hej o välkommen hit. Vi fick oxå avslag, men hos Folksam när Oliver var liten. Han var då utan försäkring i något år innan jag tog tag i det på allvar. Man vill ju inte att de ska vara oförsäkrade.
    Han fick gå med som medlemsbarn (på folksam oxå, konstigt nog) genom min sambos försäkring genom facket. Minns inte riktigt hur det var,men jag har för mig att han skulle va med tre år innan han hade fullvärdig försäkring. Sen fick vi inte de högre basbeloppet på honom,som vi har på våra två äldre barn.
    Du kan ju kolla om möjligheten finns.

Försäkringen Medlemsbarn finns för dig som är medlem i något av de fackförbund eller någon av de föreningar som samarbetar med Folksam. Du kan teckna den för barn och barnbarn, både dina egna och din makes, sambos eller registrerad partners eventuella bonusbarn eller bonusbarnbarn

• Berni

Hej!

Vi har inte heller fått försäkra våran lille son. Det blev inge när trygghansa först sade att men självklart ni kan det bla bla bla.... bluff!
    Nu är jag gravid ingen och skulle vilja ta en försäkring, såna gravid försäkring som är gratis men jag tror nog att jag får avslag om dem kollar... vad tror ni?

Det är många som har fått avslag om försäkring och tom med läkarintyg att barnen var friska!
    Men men... ångrar att jag inte tog en gravidförsökring första gången... nu är det som det är...

Ha det bra allihopa !

• Jessica o Rasmus

Berni

Jag hade en gravidförsäkring i Länsförsäkringar nu när jag var gravid med Rasmus som har Hirschsprungs sjukdom och det var inget som den försäkringen täckte. Tydligen så gällde det inte för medfödda sjukdomar, utan bara om barnet blir sjukt eller nåt händer vid förlossningen. Men det kanske var just Länsförsäkringar...¨

• Jessica o Rasmus

Jessica o Rasmus skrev 2009-07-24 18:10:51 följande:

BerniJag hade en gravidförsäkring i Länsförsäkringar nu när jag var gravid med Rasmus som har Hirschsprungs sjukdom och det var inget som den försäkringen täckte. Tydligen så gällde det inte för medfödda sjukdomar, utan bara om barnet blir sjukt eller nåt händer vid förlossningen. Men det kanske var just Länsförsäkringar...¨
    Jo, förresten, vi fick en dagersättning under tiden vi låg på sjukhuset, tror det var 120 kr/dag.
  • Luz del Mar

Killarnas mamma: Min son som har Hirschsprung fick inte teckna försäkring via Trygg hansa först, men efter ett år ringde de själva och föreslog att teckna det för det hade fungerat bra för min son i ett år. Däremot backade de igen då han även opererades fören en sjuk njure som togs bort.

• MiaD

Hallå!

Jag har min dotter försäkrad i Trygg Hansa, hel försäkring eftersom vi inte upptäckte sjukdomen förrän hon var 3 år.

Men jag kan säga att det inte hjälper ett dugg eftersom det är en medfödd sjukdom får vi inget på försäkringen inte ens när hon ska ligga på sjukhuset. Vi får betala allt själv...

• Majsan0613

Hej!
    Är ny medlem här. Min dotter Elin, snart 3 månader, har opererats för hirschsprung. Hon föddes i Värnamo den 3 maj. Kräktes bara och ville inte ammas.
    Det första bajset kom inte heller. Två dagar gammal skickades vi upp till Jönköping till neonatalavd. Där gjorde de röntgen och en massa kontraströntgen. Dagen efter fick vi åka till Göteborg och 4 dagar gammal opererades hon. De tog bort hela tjocktarmen och 10 cm på tunntarmen. Idag är hon en pigg och go liten tjej.
    Hon blir dock mycket arg när vi ska ge henne vätskeersättning. Hoppas hon kommer gilla gröt sen så man kan börja ge det i smakportionerna om nån månad.

• Lovis 1
    majsan: Vem opererade henne? Bajsar hon idag av sig själv eller har hon stomi? Har ni någon extra vård för henne? Bara nyfiken vad föräldrar gör o hur dehar det med sina hirschprug barn. Vi ger tarmsond 2 ggr per dag samt hegastift en gång per dag. Och travegyl 1 ml per dag. annars är det "som vanligt". Min stella är 4 mån, helammar fortf och ska så göra tills hon är 6 mån, enl läkarens rek.
    Ni som börjat med smakiskar/har äldre barn, hur gamla var de när de började med smakiskar/började äta mer riktig mat? Innebar det någon förändring i hur de bajsade då? Fick ni ge extra lavemang eller så?
  • Majsan0613

Lovis 1: Det var Helena Borg som opererade henne, och Mats var nog med me.
    Hon har tunntarms-stomi. Vi ger vätske-ersättning två ggr per dag (15*15ml).
    Byter stomipåsen varannan dag och spolning av rumpan 1 gång varannan vecka.
    Vi ska söka vårdbidrag, har inte fått tummarna ur att göra det än.
    Hur mycket av tarmen opererade de bort på din flicka?
    Vad är tarmsond för nåt? Och hegastift?
    Jag är med nyfiken på hur andra har det. Varje fall av hirschsprung är väl unikt på sitt sätt.

• Lovis 1
    majsan: Ja det verkar så att alla typer av hirschprug är unika... tarmsond är en liten plastslang som vi för upp genom rumpan upp i tarmen, då rinner avföring ut Hegastift är metallstavar som vi för upp i rumpan för att det ej ska växa igen eller dra ihop sig där som de opererade. De gjorde en titthålsoperation. Antar att de ej gjorde det på din tjej då?!
    Vad är tunntarmsstomi? Äter hon annars som vanligt, dvs ammar o så? Hur ger ni vätskeersättning då? Förstår att ni ska söka vårdbidrag, se till o gör det kvickt!
    De tog bort 20 cm av hennes tarmar, dock är en hel del grovtarm kvar...
  • Bezzon

Mina två syskon har hirshprungs sjukdomen, den ena upptäcktes efter 2 år, o den yngsta broder upptäcktes direkt. Den yngsta broder opererader bort hela tjocktarmen och 60% av tunntarmen. Han har ingen apetit, han äter inte, han har en sond i näsan Han får all sin peptijuniör mjölkprodukten via sonden. Och så fick han även vätskeersättning. Inlagd i sjukhuset i nästan 3 år, sen han föddes., varken laktilos eller glyx hjälper honom.  Efter att vi kom på ideen, att vi får ta in en sond i rumpan och tömer magen. Det gör vi 2 ggr per dag. Efter att vi har tömt magen så får han apetit igen och vill börja äta och just nu så mår han jätte bra och äter jätte mycket och går upp i vikt varje dag.. Till era barn som inte kan bajsa. Testa med glyx om det inte funkar så är det sond som gäller. 2 ggr per dag och så är det viktigt att ni smörjer rumpan flera gånger per dag så att det inte blir infektion, eller rött på rumpan för det är inte bra. Om det äär något ni undrar efter så kan ni bara fråga mig. Tack

Hirshprungs sjukdomen
Svar på tråden Föräldrar till barn med Hirschsprung/del 10