• kråkbär

vill bli hemma-mamma!

Hej!
    Jag vill bara dela med mig av min stora lycka - att komma på vad roligt det är med barn, familj och att vara hemma. Jag har glädjen över att ha blivit mamma till en alldeles underbar liten flicka som är tre månader nu. Innan jag fick barn tänkte jag mig en "normal" föräldraledighet på sådär 1-1½ år, sedan pappans tur, därefter dagis.

Nu har jag ändrat mig i allt utom att jag vill att pappan ska få vara hemma också framöver. Jag vill nu alltså få fler barn så snart som möjligt (för det är så kul!) och inte alls jobba de närmsta 10 åren. Eller, jo jag kan tänka mig att jobba deltid. Men det ska vara enkelt, okomplicerat, ingen övertid, på deltid osv. Jag vill vara hemma med mitt/mina barn länge!! Helst inget dagis förränn det är dags för lekis, eller vad det nu kallas nuförtiden.

Ni som är hemmaföräldrar, hur tänker ni och hur har ni löst det med vardagen, fördelning av sysslor hemma, ekonomi etc etc. Jag har inga direkta frågor till er egentligen, mer än att höra lite om andras vardag (om någon vill berätta). För mig känns det så pass ovanligt med hemmaföräldrar idag då de flesta barn går på dagis.

Berätta om livet hos er, den som vill!

• Svar på tråden vill bli hemma-mamma!
  • lövet2

Oj, det skulle bli ett ämne för en hel uppsats!
    Men lite kort, så har vi väl löst det olika för varje år nästan. Hur sysslorna har fördelats, har berott mycket på var maken jobbat och med vad. När han t ex körde buss, så satt han nästan hela sin arbetsdag. Då högg han i desto mer här hemma! Men när han jobbade 10 mil bort med hårt kroppsarbete, då orkade han inte mycket efter arbetsdagen. Det blev någon saga, och så sövde han gärna småbarn - och somnade själv på kuppen.

But not because of me - not anymore!
  • Nyckelpigan3

Jag har varit hemma i sju år med tre barn och tycker att livet är behagligt. Vi har dragit ned på boendekostnaden och bor i en hyresrätt. Min man jobbar så vi har bara en inkomst men jag har ju barnbidraget och i dagsläget även vårdnadsbidraget. Efter att vi fick två barn tog vi ut föräldrapenning båda två samtidigt och åkte till Australien i fyra månader. Hyresrätten hyrde vi ut i andra hand och lägenheten vi hyrde i Australien kostade lika mycket som den hemma så vi hade samma kostnader hemma som i Australien. Nu när trean kom hade vi tänkt att göra samma resa igen fast till Thailand istället men sjukdom i släkten fick oss att stanna hemma. Nu kanske du tror att vi badar i pengar men det gör vi inte och min man tjänar inte mycket pengar. Vad som får vår familj att fixa ekonomin är nog att vi handlar mycket begagnat på blocket och tradera samt barnmarknader. När vi är ute och reser bor vi sällan på hotell utan tar in på bondgårdar runt om i landet som hyr ut hela hus för 600 kr. Jag tror också att bo i hyresrätt är billigare, går något sönder ringer man bara vaktmästaren och renoveringar ger man ju sig inte på.

• Anne69

Vi har valt att låta barnen vara hemma lite längre - troligtvis till 3 + 5 år, förhoppningsvis till 4 + 6 år - men varvar ledigheten mellan oss föräldrar. På det viset har vi kvar fotfästet på arbetsmarknaden o får lite vuxenstimulans också. Så vi gillar att jobba båda två - men ääääälskar att vara hemma med barnen. För vem hade kunnat tro att det skulle vara så roligt? O du, det blir bara roligare med åren!

• MrsMia

Jag kommer vara hemma med barnen (tvillingar) tills de fyller 3, om jag då kommer in på den utbildning jag önskar. Annars fortsätter jag vara hemma ett tag till, men överväger då att låta barnen gå några timmar per dag på förskolan för att det kunde vara roligt för dem.
    Min man har inte så långt till jobbet så han umgås med barnen 1-2 timmar på morgonen och likadant när han kommer hem på kvällen, de behöver inte sakna honom i veckorna. Jag får vårdnadsbidraget för båda barnen och jobbar även 25%, min man jobbar heltid, så det fungerar bra ekonomiskt.
    Vi är ute varje dag en stund, är på öppna förskolan på förmiddagarna och gör lite ärenden. Det är mysigt att "bara vara" med barnen, slippa stressa till annat och att få vardagen att gå ihop. Vi brukade storstäda ihop på helgerna, men får numera hjälp med storstädningen för att ha mer tid ihop, vardagsstädningen, tvätt och matlagning sköter jag på dagarna. 2 ggr i veckan kommer en jätterar och duktig 14-åring och leker med tvillingarna 3 timmar efter skolan, då kan jag sy, sortera, ringa lite samtal, ha händerna fria helt enkelt, eller så gör vi utflykter ihop (lättare med ett barn per person ).

Vi trivs med hur vi har valt att ha det, enda negativa är att det börjar bli svårt att hitta jämnåriga lekkamrater på öppna förskolan till barnen.

• Hemmaföräldern
    MrsMia skrev 2009-05-06 12:58:39 följande:
    Vi trivs med hur vi har valt att ha det, enda negativa är att det börjar bli svårt att hitta jämnåriga lekkamrater på öppna förskolan till barnen.
    Är du med i Hemmaföräldrars nätverk? www.hemmaforaldrar.se Du får väl aktivera dig och börja leta upp andra som är hemma Bor du i Stockholmsområdet har du alla chanser. Där försöker hemmaföräldrarna att träffas. Titta in under "aktiviteter" på Hemmaföräldrars forum.
Svar på tråden vill bli hemma-mamma!