Fundersam pappa01 skrev 2013-12-30 00:53:04 följande:
Jag bara måste få ställa en fråga och jag ska försöka hålla mig så "känslokall" som möjligt, då det verkar vara mycket känskor som styr dessa frågor och svar.
Jag och barnens mor (vi har tre barn) har varit skilda i över tre år och ständigt tjafsat om pengar. Hon har haft hela barnbidraget inkl tillägg på totalt 3754kr/månad. 2 barn bor växelvis 50% hos vardera förälder, det tredje barnet bor tors-söndag hos mig varannan vecka = underhåll på 1300 ytterligare per månad.
Nu har vi varit hos familjerätten (på mitt initiativ) för att förska dela upp kostnaderna. Förslaget som vi nu ska ta ställning till är följande:
1. jag tar fullt försörjningsansvar för 2 av barnen (de som bor växelvis), dvs mamman behöver i princip bara betala mat och ev nöjen för barnen när dom är där - ALLT annat betalar jag.
2. Mamman ansvarar för försörjingen av barnet som bor mer hos henne.
I denna uppdelning anser jag att för de barn jag ska ansvara för (jag kommer naturligtvis även fortsätta mitt tredje barn också) ska också deras barnbidrag utbetalas til mig då det ska gå till deras försörjning - som jag nu ska stå för. Mamman vägrar släppa ifrån sig en krona av barnbidraget oavsett vad jag med hjälp av familjerätten kommer med för förslag.
Det ska erkännas att jag tjänar mer än mamman, ungefär dubbelt så mycket med tanke på att hon arbetar ca 80%, men många heltidsarbetande skulle bli avundsjuka på vad hon får ut på dessa 80%. Hon har också haft möjlighet att gå upp i tid men struntat i det.
Och med detta förslag slår faktiskt effekten av att jag tjänar mer igenom då jag tar hela försörjningsansvaret för 2 av barnen och dessutom betalar underhåll för det tredje som faktiskt ändå spenderar en del tid hos mig.
Snälla hjälp mig förstå hur hon kan tycka att hon ska ha samtliga barnbidrag? Det kännsmer som en löneutfyllnad än attd et går till barnen??
Det finns ett kapitel i Föräldrabalken som handlar om underhållsskyldighet. Där står det att barnets kostnader ska fördelas mellan föräldrarna utifrån deras respektive ekonomiska förmåga. Det står också att underhåll ska betalas om barnet bor varaktigt hos ena föräldern. Dvs, du ska bara betala underhåll för det yngsta barnet. De övriga två barnen betalar ni för när barnen är hos er.
www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Foraldrabalk-1949381_sfs-1949-381/
När ni räknar ut underhållet för det yngsta barnet så tittar ni först på barnets kostnader, det har åtminstone förut funnits tabeller för hur många prisbasbelopp barn kostar i olika åldrar och sen lägger man till barnomsorg och eventuella fritidsintressen. När man har räknat ut barnets kostnad per månad så drar man av barnbidraget och får fram den summa som föräldrarna ska dela på.
För att få fram hur många procent vardera förälder ska stå för tar man respektive förälders heltidsinkomst efter skatt (oavsett om man valt att jobba deltid eller inte så räknas alltid heltidsinkomsten), drar av boendekostnaden (är man sambo får man bara dra av halva boendekostnaden) samt ett generellt avdrag för levnadskostnader (10% av prisbasbeloppet per månad). Man jämför sedan överskotten, om tex mamman får 3000 över per månad och pappan 5000 så ska pappan betala 5000/(3000+5000) = 62,5% av barnets kostnader. Det här finns beskrivet i en proposition till lagen och åtminstone tidigare har det funnits en räknesnurra på Försäkringskassans hemsida som hjälp.
När det gäller de två äldre barnen är det djungelns lag som gäller. Ingen av er kan tvinga den andra att betala något för barnen (inte ens genom att gå till domstolen) och om ett par månader kan du kräva halva barnbidragen från Försäkringskassan. Om ni båda två är riktigt envisa så kan det sluta med att ni enbart betalar för mat och nöjen hemma hos er själva, och barnen får varken kläder, månadspeng eller fritidsintressen, vilket naturligtvis drabbar barnen hårt. Därför är det bra om ni kan komma överens om vem som står för vilka kostnader. Jag föreslår att ni gör precis som med det yngsta barnet, räknar ut vardera barns kostnad (förutom mat och boende) och sen fördelar procentuellt. På det sättet kan ingen säga att det är orättvist.
Om mamman inte vill fördela kostnaderna på det sätt som lagen beskriver så kan du alltid föreslå att ni går gemensamt till en advokat som hjälper er att räkna ut hur mycket var och en ska betala. De som arbetar på Familjerätten är nämligen socionomer och har enbart några få poäng juridik så de brukar inte vara så duktiga på den juridiska delen, utan mer gå efter sina egna åsikter.