• Anonym

vem ska ha barnbidraget?

Jag har ganska nyligen separerat och vi har 2 barn. Den äldsta (3år) har bott varannan vecka och den minsta har bott både hos mig och pappan.Första halvåret hos mig sedan pappan.
    Men från i höst ska vi ha honom varannan vecka oxå.

Just nu har vi ett varsit barnbidrag...jag för äldsta och han för yngsta. Jag betalar ut det till honom varje månad eftersom det kommer till mig.
    Men hur blir det sen?

Jag är ensamstående och han har flyttat ihop med en ny partner.

Kan jag få bådas?
    självklart står jag då för barnens utgifter..såsom vardagskläder,dagis mm
    men det skulle hjälpa min ekonomi ändå.

• Svar på tråden vem ska ha barnbidraget?
  • Anonym (...)

Vet att detta inte stämmer. Har en kompis som blev av med barnbidraget helt då pappan gick till fk å sa att barnen bara var hos honom. som ej var sant. Fk drog i bb i 4månader helt å pappan fick de utan att barnen aldrig var hos honom. Just nu har han halva, barnen bor på heltid hos sin mor. Hon skall dra detta ärende längre då fk inte får bara ta bort bidraget helt som dem gjorde utan någon förvaring. hur de blir med att han har halva utan att ha barnen vet hon inte hur de blir än. Sen helt seriöst blir förbannad vadå skall du ha halva för han har träffat en ny. Fy fan va dåligt. Han har barnen lika mycket. Va stolt över att pappan finns för era barn.

• Anonym (Irriterad bonusmamma)

Det är klart som fan att ni ska dela. Ska han straffas för han har träffat en ny och du har det sämre ställt? Men han ska självklart betala sin del med dagis, försäkringar osv. Är själv bonusförälder och det som många biomammor tror är att vi ska betala för era barn.

• FrökenKanSjälv
    Fundersam pappa01 skrev 2013-12-30 00:53:04 följande:
    Jag bara måste få ställa en fråga och jag ska försöka hålla mig så "känslokall" som möjligt, då det verkar vara mycket känskor som styr dessa frågor och svar.

Jag och barnens mor (vi har tre barn) har varit skilda i över tre år och ständigt tjafsat om pengar. Hon har haft hela barnbidraget inkl tillägg på totalt 3754kr/månad. 2 barn bor växelvis 50% hos vardera förälder, det tredje barnet bor tors-söndag hos mig varannan vecka = underhåll på 1300 ytterligare per månad.

Nu har vi varit hos familjerätten (på mitt initiativ) för att förska dela upp kostnaderna. Förslaget som vi nu ska ta ställning till är följande:
    1. jag tar fullt försörjningsansvar för 2 av barnen (de som bor växelvis), dvs mamman behöver i princip bara betala mat och ev nöjen för barnen när dom är där - ALLT annat betalar jag.
    2. Mamman ansvarar för försörjingen av barnet som bor mer hos henne.

I denna uppdelning anser jag att för de barn jag ska ansvara för (jag kommer naturligtvis även fortsätta mitt tredje barn också) ska också deras barnbidrag utbetalas til mig då det ska gå till deras försörjning - som jag nu ska stå för. Mamman vägrar släppa ifrån sig en krona av barnbidraget oavsett vad jag med hjälp av familjerätten kommer med för förslag.

Det ska erkännas att jag tjänar mer än mamman, ungefär dubbelt så mycket med tanke på att hon arbetar ca 80%, men många heltidsarbetande skulle bli avundsjuka på vad hon får ut på dessa 80%. Hon har också haft möjlighet att gå upp i tid men struntat i det.

Och med detta förslag slår faktiskt effekten av att jag tjänar mer igenom då jag tar hela försörjningsansvaret för 2 av barnen och dessutom betalar underhåll för det tredje som faktiskt ändå spenderar en del tid hos mig.

Snälla hjälp mig förstå hur hon kan tycka att hon ska ha samtliga barnbidrag? Det kännsmer som en löneutfyllnad än attd et går till barnen??
    Det finns ett kapitel i Föräldrabalken som handlar om underhållsskyldighet. Där står det att barnets kostnader ska fördelas mellan föräldrarna utifrån deras respektive ekonomiska förmåga. Det står också att underhåll ska betalas om barnet bor varaktigt hos ena föräldern. Dvs, du ska bara betala underhåll för det yngsta barnet. De övriga två barnen betalar ni för när barnen är hos er.

www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Foraldrabalk-1949381_sfs-1949-381/

När ni räknar ut underhållet för det yngsta barnet så tittar ni först på barnets kostnader, det har åtminstone förut funnits tabeller för hur många prisbasbelopp barn kostar i olika åldrar och sen lägger man till barnomsorg och eventuella fritidsintressen. När man har räknat ut barnets kostnad per månad så drar man av barnbidraget och får fram den summa som föräldrarna ska dela på.
    För att få fram hur många procent vardera förälder ska stå för tar man respektive förälders heltidsinkomst efter skatt (oavsett om man valt att jobba deltid eller inte så räknas alltid heltidsinkomsten), drar av boendekostnaden (är man sambo får man bara dra av halva boendekostnaden) samt ett generellt avdrag för levnadskostnader (10% av prisbasbeloppet per månad). Man jämför sedan överskotten, om tex mamman får 3000 över per månad och pappan 5000 så ska pappan betala 5000/(3000+5000) = 62,5% av barnets kostnader. Det här finns beskrivet i en proposition till lagen och åtminstone tidigare har det funnits en räknesnurra på Försäkringskassans hemsida som hjälp.

När det gäller de två äldre barnen är det djungelns lag som gäller. Ingen av er kan tvinga den andra att betala något för barnen (inte ens genom att gå till domstolen) och om ett par månader kan du kräva halva barnbidragen från Försäkringskassan. Om ni båda två är riktigt envisa så kan det sluta med att ni enbart betalar för mat och nöjen hemma hos er själva, och barnen får varken kläder, månadspeng eller fritidsintressen, vilket naturligtvis drabbar barnen hårt. Därför är det bra om ni kan komma överens om vem som står för vilka kostnader. Jag föreslår att ni gör precis som med det yngsta barnet, räknar ut vardera barns kostnad (förutom mat och boende) och sen fördelar procentuellt. På det sättet kan ingen säga att det är orättvist.

Om mamman inte vill fördela kostnaderna på det sätt som lagen beskriver så kan du alltid föreslå att ni går gemensamt till en advokat som hjälper er att räkna ut hur mycket var och en ska betala. De som arbetar på Familjerätten är nämligen socionomer och har enbart några få poäng juridik så de brukar inte vara så duktiga på den juridiska delen, utan mer gå efter sina egna åsikter.
  • Anonym (m)

jag och mitt ex har ett gemensamt bankkonto för just barnbidragen och när vi köper något till barnen så för vi helt enkelt över pengar därifrån och skriver vad det är vi har köpt, tex vinterskor, glasögon osv. strumpor och annat smått räknar vi inte dit, det får man ta av sina egna pengar. Detta funkar superbra för oss och har aldrig varit grund till några diskussioner eftersom man ju skriver vad man har gjort för pengarna. Den andra föräldern lär se om jag tex skriver att jag köpt en vinterjacka och sen kommer barnet utan nämnda jacka så det är självsanerandeGlad

det här bygger förstås på att man kommer överens och har en bra kommunikation

• Anonym (m)
    Anonym skrev 2012-09-01 07:00:23 följande:
    Det är alltid ett himla tjat om detta barnbidrag. Jag har själv varit separerad i snart 12 år och jag har en 13-åring. Vi har varanna vecka (men i verkligheten har jag varje helg, pga att jag bor i en stad några mil från pappan) Det funkar bäst förvårat barn.

Men jag har alltid haft barnbidraget, och pappan men framförallt hans fru sen 10 år, de gapar alltid att jag ska betala så fort det är något som ska handlas eller betalas eftersom jag har barnbidraget.

De betalar ingenting, inte ens läkarräkning från akuten när jag varit in med *** då  h*n gjort sig illa. De skrek sig hesa att jag så skulle betala om det så var det sista jag gjorde. (så det slutade med att min man  betalade den, eftersom han älskar min ***, mer än h*ns pappa gör)

Mitt barns pappa är dessutom chef och jag själv är arbetslös, men vikarierar inom omsorgen. Så det handlar egentligen inte om pengar.

De låter mig betala allt från mediciner, försäkring,klippning,refill på mobilen, fritidsaktiviteter, alla kläder osv.

Och eftersom det är här *** är alla helger, det är ju då man gör alla roliga saker som bio, bowling, bada och restaurangbesök...så det går en del pengar. 

De betalar aldrig något, eller jo de ger h*n månadspeng.  

Dessutom så tvättar jag alla **** kläder varje helg, så de behöver aldrig ens tvätta.(Har gjort det det senaste 5 åren, eftersom de inte klarar av det)

Ska även tillägga att eftersom det var jag som valde att separera och saknade jobb så blev jag den som flyttade från vårat gemensamma hem, och vårat barn blev kvarskriven på pappans adress eftrersom han vägrade skriva under flyttanmälan.

Så under de de 6 år jag varit ensamstående så har jag bara fått 400 kr/månad i bostadsbidrag... tycker det är helknepigt.

Vet också att jag egentligen ska betala underhåll till pappan eftersom jag bara har barnet under helgerna, men enligt mina uträkningar så är måltiderna nästan detsamma + att det kostar mer under helgerna.

Jag tycker iallafall att det är dåligt av pappan att inte betala för sit barn, 1050:- räcker inte långt.

Både han och hans fru tror att jag blir rik på detta bidrag, att jag lägger undan och har det till mig själv...             
    om det är så hemskt hos pappan, att de tex inte ens klarar av att tvätta barnets kläder ,varför ser du då inte till att barnet flyttar till dig? Du verkar själv anse att du klarar allt så mkt bättre?  Men nej visst ja...det blir nog vääääldigt mycket dyrare att ha ett barn på heltid, så kanske är du lite bekväm? 

Jag reagerade på flera saker i din story. Det är inte kul att inte ha så mkt pengar, tro mig, jag vet. Men det blir lite ihåligt när du skriver hela denna långa harang med ganska mkt kritik mot pappan och hans nya och samtidigt beklagar dig över din sämre ekonomi, och säger det inte handlar om pengar?  ge dem barnbidraget då (eller halva åtminstone) med motkravet att de ska sluta tjata på dig om att betala saker, tänk vilket sinnesfrid du skulle få då
  • Anonym (Biobonus)

Det finns ett lagförslag om att vid växelvis boende delas barnbidraget lika om barnen bor lika mycket hos vardera förälder. Det är isåfall tänkt att detta skulle börja gälla från 1 mars 2014.

VI är i en sån sits att min man har två barn sedan tidigare, och mamman till dem köper inte ordentliga kläder (de saknar bl.a  hel vinteruppsättning), skaffar inte utrustning för att ha på skolans idrott osv. saker som ska användas i vardagen. Vi köpte skidutrustning till barnen förra året och byter ut pjäxor efter behov, och sa åt henne att skridskor fick hon köpa (går att köpa begagnat) men de har fortfarande inga skridskor.
    Hon har hela barnbidrag för båda barnen. 
    Men går lagen igenom så blir hon av med halva vardera, hon vill inte betala något viktigt utan vill bara köpa leksaker till barnen, för nya Skylandersgubbar går att köpa åt pojken men inte täckbyxor eller skridskor.
    Någon gräns måste man kunna få sätta som den andra föräldern, för vi ska f-n inte stå och betala allt när hon har hela BB. 
    Får vi halva BB, så får man bestämma vilket av barnen man ska handla åt helt enkelt och då delar man ju faktiskt på det.
    Vi har haft egen barnomsorgsräkning hela tiden och betalt mediciner själv osv. men när det kom till ytterkläder och skol-idrottsutrustning så var det hon som skulle betala det.

Jag hoppas lagen går igenom så vi får lite rättvisa på det hela.

• Anonym (hmmm)
    Anonym (Biobonus) skrev 2013-12-30 10:03:00 följande:
    Det finns ett lagförslag om att vid växelvis boende delas barnbidraget lika om barnen bor lika mycket hos vardera förälder. Det är isåfall tänkt att detta skulle börja gälla från 1 mars 2014.

VI är i en sån sits att min man har två barn sedan tidigare, och mamman till dem köper inte ordentliga kläder (de saknar bl.a  hel vinteruppsättning), skaffar inte utrustning för att ha på skolans idrott osv. saker som ska användas i vardagen. Vi köpte skidutrustning till barnen förra året och byter ut pjäxor efter behov, och sa åt henne att skridskor fick hon köpa (går att köpa begagnat) men de har fortfarande inga skridskor.
    Men går lagen igenom så blir hon av med halva vardera, hon vill inte betala något viktigt utan vill bara köpa leksaker till barnen, för nya Skylandersgubbar går att köpa åt pojken men inte täckbyxor eller skridskor.
    Någon gräns måste man kunna få sätta som den andra föräldern, för vi ska f-n inte stå och betala allt när hon har hela BB. 
    Får vi halva BB, så får man bestämma vilket av barnen man ska handla åt helt enkelt och då delar man ju faktiskt på det.
    Vi har haft egen barnomsorgsräkning hela tiden och betalt mediciner själv osv. men när det kom till ytterkläder och skol-idrottsutrustning så var det hon som skulle betala det.

Har mamman och pappan ungefär samma lön? Enligt lagen ska man försörja barn efter förmåga, och det gäller även vid växelvis boende. Men många vill tro annorlunda.
  • FrökenKanSjälv
    Anonym (Biobonus) skrev 2013-12-30 10:03:00 följande:

Problemet när man har som er är ju att det inte går att tvinga den andra föräldern att betala något. Oavsett hur mycket ni kommer överens så kan mamman fortsätta skita i att köpa det som var överenskommet. Och ni står där och tvingas välja om ni ska betala även mammans del, eller om ni ska låta barnet gå utan.

Jag föreslår att du och din man kommer överens om hemma hos er vad ni tycker är basbehov för barnen och hur mycket pengar ni vill lägga. Sedan köper ni basgrejorna till båda barnen så att de slipper komma i kläm. Sedan skiter ni i vad mamman lägger sina pengar på för det kan ni ändå aldrig påverka.
  • MadHatter

Ni ska dela på barnbidraget men ni ska också dela på kostnaderna. Dvs ni ska båda försörja era barn och köpa kläder, utrustning, leksaker till dem.

Är det så att du tjänar mycket mindre än pappan är det ju rimligt att han står för större del av kostnaderna - men det tror jag inte att du kan tvinga honom till.

Tanken är ju att man ska försörja sina barn efter förmåga.

• MadHatter

Förlåt menade bör inte ska.

Dvs jag tucker att det är rimligt att ni får varsitt (om ni har samma "överskott") men ni ska förstås också försörja era barn båda två.

• Brumma

Spelar ingen roll egentligen om du ändrar det delade barnbidraget till att gå hela till dig istället. Från första mars räcker det nämligen (tack o lov) att en förälder anmäler att de vill ha delat barnbidrag (vid växelvis boende naturligtvis) för att det ska delas. För det verkar som om lagförslaget gått igenom.

I nedanstående länk tar SvD upp nya lagar år 2014.

mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=592A77DF94DE42CC85D54848793F4B0E.sonny4&rssId=&item=http%3a%2f%2fwww.svd.se%2f%3fservice%3dmobile%26amp%3barticleId%3d8853830%26amp%3bnew%3dtrue

Svar på tråden vem ska ha barnbidraget?