• Anonym

vem ska ha barnbidraget?

Jag har ganska nyligen separerat och vi har 2 barn. Den äldsta (3år) har bott varannan vecka och den minsta har bott både hos mig och pappan.Första halvåret hos mig sedan pappan.
    Men från i höst ska vi ha honom varannan vecka oxå.

Just nu har vi ett varsit barnbidrag...jag för äldsta och han för yngsta. Jag betalar ut det till honom varje månad eftersom det kommer till mig.
    Men hur blir det sen?

Jag är ensamstående och han har flyttat ihop med en ny partner.

Kan jag få bådas?
    självklart står jag då för barnens utgifter..såsom vardagskläder,dagis mm
    men det skulle hjälpa min ekonomi ändå.

• Svar på tråden vem ska ha barnbidraget?
  • Ami84

Ring och kolla för säkerhets skull, e väl försäkringskassan, men det jag vet e ju att där barnet e inskrivet dit ska pengarna gå.

• Tittij

Att han har ny familj har väl inget med saken att göra??
    Han har ju samma kostnader för barnen oavsett. Och att ud är ensamstående har ju inte heller med saken att göra..

Självklart ska ju pengarna gå till barnen, men det gör de ju garanterat. Barn kostar ju i form av hyra och mat oxå, inte bara kläder.

Det bästa är väl att prata med honom och fråga om han tycker det är ok att du behåller båda mot att du står för kläder.

Tjänar du för lite, och han massor kan du kolla upp om du har rätt till underhåll. Kan inte de reglerna, men har för mig att du kan ha rätt till lite mer pengar om ni har väldigt stora skillnader, trots att han har barnen varannan vecka

• Hägris

ts, det kan du, vi har så och jag är i ungefär samma situation som du.

Har beta anorexia?
  • Anonym

om ni delar på summan av barnbidraget så betyder det också att han ska lägga de pengarna på kläder o sånt barnet behöver. är barnen hos er båda så tycker jag att ni kan dela barnbidraget.

• Hägris
    Anonym skrev 2009-05-04 16:50:53 följande:
    för att är ensamstående och han har ny familj och för att jag ser till och köpa kläder och sånt det gör inte han
    Jag VET att du kan behålla båda barnbidragen utan att han kan göra något åt det, det har dom sagt till oss i familjerätten. Att ni kommer överens om att du köper kläder är schysst. Så har vi gjort och det är samma sak för oss han skulle ändå inte köpa det.
    Har beta anorexia?
  • Anonym

Vid växelvis boende kan föräldrarna dela på barnbidraget om de är överens. Men om mamman vägrar dela barnbidraget så betalas hela barnbidraget alltid till henne vid vv-boende.

• Anonym (123)
    Anonym skrev 2009-05-04 16:49:08 följande:
    han kommer bli skitarg?men jag har alltså "rätt" till att ha bådas fast vi har barnen lika mycket?
    Mamman har rätt till hela barnbidraget även vid varannan-veckas-boende. Det finns domar från regeringsrätten som ger mamman rätt till barnbidraget vid växelvis boende.

Om båda föräldrarna är överens om att dela bb så kan man anmäla det till Försäkringskassan och så betalar de ut hälften till varje förälder. Men om mamman vägrar skriva under blanketten så får hon behålla hela bb.
  • Anonym (123)
    Anonym skrev 2009-05-04 16:50:53 följande:
    för att är ensamstående och han har ny familjoch för att jag ser till och köpa kläder och såntdet gör inte han
    Även om du får hela barnbidraget så har du ingen skyldighet att köpa de kläder som barnen behöver hemma hos pappan. Pappan har faktiskt skyldighet att själv köpa de kläder, leksaker, mat, hygienartiklar, etc som barnen använder hemma hos honom.

Dessutom ska föräldrarna enligt lagen (föräldrabalken) bidra till barnets försörjning utifrån sin ekonomiska förmåga. Det innebär att den av föräldrarna som har större överskott (inkomst minus schablonavdrag för personliga kostnader minus boendekostnad) också ska betala större del av barnets kostnader. Om barnens pappa delar bostad men någon så har han förmodligen lägre boendekostnad än du och därmed större överskott. Plus att han med största sannolikhet tjänar mer än du (pga könet). Det är också en orsak till att du ska ha hela bb.

Du kan alltså behålla hela bb själv och enbart köpa de kläder och saker som barnen behöver hos dig. Pappan kan bli hur arg han vill, han kan ändå inte göra något åt saken.
  • Anonym (sara)

Man ska försörja sina barn efter förmåga. Som jag förstår det så har han det ganska bra ställt, delar bostad innebär lägre boendekostnad och tjänar bättre. Om det är du som betalar kläderna också så är det ju inte mer än rätt att du tar barnbidragen.
    Annars borde han betala underhåll till dej, det kan man göra även fast man har vv men då måste man gå via rätten.
    Skälvklart ska man dela bb om man har lika förutsättningar och betalar lika mycke för barnen.

• Anonym (Jobbar på FK)

Har ni någon gån anmält gemensamt vem som ska vara bidragsmottagare?

Mamman hade tidigare första rätten till barnbidraget, mmen det är inte samma idag.
    Har ni växelvis boende, kan ni dela barnbidraget med hjälp av FK.
    Det finns inget samband mellan folkbokföringsadress och vem som ska vara mottagre när det gäller barnbidrag. Dock är det folkbokföringen somm styr när det gäller underhållsstöd.
    Barnbidraget betalas ut till den som försörjer barnet.

Svar på tråden vem ska ha barnbidraget?