Snart vår tur skrev 2009-05-05 22:53:18 följande:
Det är ju kalciumet i sig, inte mjölken, som hämmar järnupptaget. Så det spelar ingen roll om kalket kommer från kalciumberikad havredryck eller från (ko)mjölk. Sen räcker det inte med att bara dricka lite havredryck/mjölk till gröten på morgonen. Säg att du då tar 2 dl havredryck..då får du endast i dig 240 mg kalcium. Det är på tok för lite! Till gravida rek. 800-1000 mg/dag. (1 dl mjölk/havredryck är 120 mg kalcium) Så det krävs lite mer än så alltså. Det är jätteviktigt med kalk under graviditeten, så det är inget man ska undvika bara för att få upp järnvärdet. Det man ska tänka på är att dela upp kalciumintaget från järnintaget. (ett mellanmål som består av frukt kan man ta en hutt blutsaft till, ett annat mellanmål kan bestå av keso=massor av kalk..exempel bara) För att järnet ska fungera optimalt så behövs B12, folsyra o c-vitamin till!
Ok, vet inte - men jag steker i smör till mig, använder på macka och använder mjlökprodukter i såser etc och enligt min dietist är det alldeles tillräckligt. Jag vet att det är kalciumet som hämmar och om man då drar ner på mjölken - utan att komma under dagliga rekommendationer - så kommer man mkt långt.