• Melmis

Ännu sämre Hb värde trots fler Niferex, vad gör man????

Förra gången jag var hos bm hade jag ett Hb värde på 105 och då ville hon att jag skulle börja ta 2 Niferex istället för en. Men nu har jag varit idag igen och då var Hb värdet bara 103, ännu sämre alltså...
    Har ätit blodpudding, broccoli och även köpt paltbröd och ätit, men inget verkar hjälpa, vad ska man göra???
    Min bm skulle prata med läkaren om jag skulle få receptbelagd folsyra utskriven och ta det också, nån som fått göra så??

• Svar på tråden Ännu sämre Hb värde trots fler Niferex, vad gör man????
  • Mitt hjärta är hemma

Så var det för mig med förra graviditeten. Proppade i mig Niferex och inget hände. Först när jag kombinerade dem med Blutsaft gick järnvärdet upp. (Hemofer hjälpte inte.)

• annelienuttall

Jag hade 120 någonting när jag skrev in mig men sjönk till 107 och fick nifirex, men inget hände så fick order om att ta 2 tabletter per dag.
    Och igår när jag var där hade det sjunkit till 103. Och då har jag testat allt möjligt. Ätit broccoli bland annat, men inget verkar hjälpa... =/

• xmisty

Jag hade visserligen inget jättedåligt järnvärde men låg ändå strax under gränsen... Började ta niferex men jag blev så otroligt hård i magen av dom... Då fick jag tipset från min mamma att dricka blutsaft och det funkar jättebra! Jag försöker se till att dricka apelsinjuice tillsammans med Blutsaften och jag har inte haft några problem.

• Pebbles82

Men blutsaften är väl väldigt lågt järnvärde i om man jämför mot tabletterna?
    Det var iaf vad min BM sa när jag frågade om jag fick byta över till den istället. Hon menade på att så lågt som mitt värde var så skulle det inte hjälpa överhuvudtaget. Annars hade jag gärna huttat det istället för att få kramper i magen vareviga dag!

• gräddad längtan

Här är en till som också har ätit Niferex utan resultat, fick bara ont i magen. Så jag började att kombinera med blutsaft, och nu tar jag bara blutsaft - hb har fortsatt att stiga ändå!

♥ (¯`°?.¸ ღ gravid ღ ¸.?°´¯) ♥
  • niiiica

Jag har haft ganska lågt Hb hela graviditeten, runt 110. Men för två veckor sen så hade jag typ 112 eller nåt sånt. Då sa de på MVC att jag skulle ta två Niferix varje dag (hade tagit två varannan dag och en varannan dag innan). Så jag tar en på morgonen och en på kvällen. Man ska ta med C-vitamin för det hjälper kroppen att ta upp järnet. Så jag brukar dricka juice till (Brämhults, dyr men god). Nu i måndags hade jag Hb på 124! Så det verkar som att iallfall på mej så hjälper det att ta C-vitamin till. Det gjorde jag inte innan.

Ett tips om du blir hård i magen är katrinplommon. Sen tar jag lite psyllium-frön på morgonen (på gröten) och lite på kvällen (i juicen). Det hjälper till att hålla magen i gång.

• Mitt hjärta är hemma
    Pebbles82 skrev 2009-05-05 15:51:26 följande:
    Men blutsaften är väl väldigt lågt järnvärde i om man jämför mot tabletterna? Det var iaf vad min BM sa när jag frågade om jag fick byta över till den istället. Hon menade på att så lågt som mitt värde var så skulle det inte hjälpa överhuvudtaget. Annars hade jag gärna huttat det istället för att få kramper i magen vareviga dag!
    Det lika sorters järn i de olika produkterna, det är hemjärn i Blutsaft som tydligen tas upp lättare av kroppen. Niferex är mycket långsammare.
  • MiniMej

får du inte öka till 3 tabletter om dagen....?det åt jag dom två sista månaderna....

• Snart vår tur

Ekologiskt Godis skrev 2009-05-05 13:11:00 följande:

Är inte blutsaft jätteäckligt?:D
    Man dricker ju inte det för det är gott heller Det smakar som en stark druvjouice med en eftersmak av järn. Jag tycker den är helt ok. Dricker den och tar 'multivitaminer för gravida' där kalktabletterna är för sig o järnet +folsyran+de andra vitaminerna är för sig (kalk förhindrar järnupptaget) Äter man inga andra multivitaminer rek. jag hellre Ferronol istället för Blutsaft eftersom det Ferronol innehåller folsyra oxå, vilket inte blutsaft gör. Ferronol och Blutsaft köps i Hälsobutiker.
  • Pebbles82

Mitt hjärta är hemma skrev 2009-05-05 18:11:54 följande:

Det lika sorters järn i de olika produkterna, det är hemjärn i Blutsaft som tydligen tas upp lättare av kroppen. Niferex är mycket långsammare.
    Att niferex tas upp för långsamt vet jag, eftersom jag fick byta till Duroferon istället.
    Det var tack vare min IBS som inte gillade niferexen, därför trodde inte BM att kroppen hann ta upp den innan magen spökade ur.

Är nästan så att jag tar till och testar blutsaften med då!
  • Starlight78

Jättebra tips är att dra ner på mjölken drastiskt! Jag har alltid haft dåligt blodvärde och haft problem tidigare graviditeter och så också första 12v i denna (Hb 98). Då min dotter blev mjölkproteinallergiker drog jag ju givetvis också ner drastiskt på mjölken (kalciumet i mjölk hämmar järnupptaget) och VIPS så hade jag 125 UTAN en enda järntablett.

Folsyra och C-vitamin kan också hjälpa dig på traven och något som också är bra är att magen hålls bättre igång eftersom mjölk är stoppande i sig också. Om du inte tror att du får i dig tillräckligt med kalcium via t ex steksmör och matlagningsgrädde så använd ICAs solhavre som är kalciumberikad eller Oatlys specialla havreberikade mjölk! Jag använder dessa till morgongröten eller muslin och mer behövs egentligen inte.

Lycka till!

• Snart vår tur
    Starlight78 skrev 2009-05-05 21:08:23 följande:
    ..Om du inte tror att du får i dig tillräckligt med kalcium via t ex steksmör och matlagningsgrädde så använd ICAs solhavre som är kalciumberikad eller Oatlys specialla havreberikade mjölk! Jag använder dessa till morgongröten eller muslin och mer behövs egentligen inte...
    Det är ju kalciumet i sig, inte mjölken, som hämmar järnupptaget. Så det spelar ingen roll om kalket kommer från kalciumberikad havredryck eller från (ko)mjölk. Sen räcker det inte med att bara dricka lite havredryck/mjölk till gröten på morgonen. Säg att du då tar 2 dl havredryck..då får du endast i dig 240 mg kalcium. Det är på tok för lite! Till gravida rek. 800-1000 mg/dag. (1 dl mjölk/havredryck är 120 mg kalcium) Så det krävs lite mer än så alltså. Det är jätteviktigt med kalk under graviditeten, så det är inget man ska undvika bara för att få upp järnvärdet. Det man ska tänka på är att dela upp kalciumintaget från järnintaget. (ett mellanmål som består av frukt kan man ta en hutt blutsaft till, ett annat mellanmål kan bestå av keso=massor av kalk..exempel bara) För att järnet ska fungera optimalt så behövs B12, folsyra o c-vitamin till!
  • Starlight78

Snart vår tur skrev 2009-05-05 22:53:18 följande:

Det är ju kalciumet i sig, inte mjölken, som hämmar järnupptaget. Så det spelar ingen roll om kalket kommer från kalciumberikad havredryck eller från (ko)mjölk. Sen räcker det inte med att bara dricka lite havredryck/mjölk till gröten på morgonen. Säg att du då tar 2 dl havredryck..då får du endast i dig 240 mg kalcium. Det är på tok för lite! Till gravida rek. 800-1000 mg/dag. (1 dl mjölk/havredryck är 120 mg kalcium) Så det krävs lite mer än så alltså. Det är jätteviktigt med kalk under graviditeten, så det är inget man ska undvika bara för att få upp järnvärdet. Det man ska tänka på är att dela upp kalciumintaget från järnintaget. (ett mellanmål som består av frukt kan man ta en hutt blutsaft till, ett annat mellanmål kan bestå av keso=massor av kalk..exempel bara) För att järnet ska fungera optimalt så behövs B12, folsyra o c-vitamin till!
    Ok, vet inte - men jag steker i smör till mig, använder på macka och använder mjlökprodukter i såser etc och enligt min dietist är det alldeles tillräckligt. Jag vet att det är kalciumet som hämmar och om man då drar ner på mjölken - utan att komma under dagliga rekommendationer - så kommer man mkt långt.
  • emmw

Ett tips är att ta Niferex precis innn man går och lägger sig (eftersom det ofta är en tid på dygnet som du inte har ätit så mycket kalciumrik mat) med ett glas apelsinjuice eller annan c-vitaminrik dryck och sen ett glas vatten på det, så slipper man bli hård i magen.

Ju mer du tar upp (med hjälp av c-vitaminen) desto mindre hård i magen blir du .

• Delfinen

Ta alltid järn med apelsinjuice och undvik mjölkprodukter i nära anslutning till att du tar dem. Men det har nog fler tipsat dig om...??
    Sen sjunker det drastiskt för vissa.. så är det nog bara tyvärr :(

• Gaia81

Be dem göra en blodstatus på dig, det gjorde dem på mig när jag hade hb 98 och då visade det sig att jag hade lågt kobalamin värde (vitamin B12 brist). Har man det spelar det ingen roll hur mycket järn man äter för det tar liksom inte...

• jmynt

Testa att proppa i dig en hel massa C-vitamin, det hjälper kroppen att ta upp järnet och undvik mjölkprodukter två timmar efter att du tagit tabletten, det funkade för mig iaf

• NäringsPappa
    Oj, gammal tråd men en som förtjänar ett svar!

Anledningen är väldigt enkel.
    Månniskokroppen är gjord för att ta upp mineraler och vitaminer från växter och djur.
    majoriteten av tillskott man tilldelas kommer från slagg produkter i petrolium produktion (bensin etc), från tjara eller stenar så kroppen tar inte upp detta eller i minuskula mängder.

Blutsaft eller andra växtbaserade produkter tas om hand på ett helt naturligt sätt och är mindre farliga då det inte krävs lika mycket kemi för att framställa dem.

Det finns helt naturliga versioner på marknaden idag för den som är ute efter det,

Hoppas detta hjälper någon!
Svar på tråden Ännu sämre Hb värde trots fler Niferex, vad gör man????