• Anonym (Orolig)

Socialen, riksnorm, större lägenhet?

Jag var på möte med socialen idag och jag nämnde att jag och min sambo vill ha större lägenhet.
    Handläggaren på socialen sa att "hyrestaket" enligt riksnormen, för en lägenhet ligger på 3000 och det är vad en etta kostar här...
    Min etta på 42 kvadrat kostar ca 2822 i hyra i månaden.
    Vi har kikat på lägenheter några mil utanför stan, hittade fina 2or på +70 kvadrat för ca 4100-4200, men hon sa att nej, det skulle inte socialen bevilja.

Min sambo söker jobb för fullt och VILL verkligen jobba.
    Själv är jag sjukskriven.
    Så det är inte tänkt att vi ska leva på socialen resten av livet överhuvudtaget.

Saken är nu den att vi väntar tillökning, jag har nyligen plussat, men vill inte basunera ut det för allt och alla i min närhet, förrän jag sett att allt är som det ska och vet vilken vecka jag är i.
    (OM jag har räknat rätt är jag i 6-7 veckan nu, men vill till mvc och bekräfta så det blir rätt)

Nu undrar jag om det är så att socialen kan neka oss större lägenhet när vi väntar barn?
    Undrar också vad riksnormen egentligen ligger för när det gäller hyra. Är det bara 3000?
    Vet att ca-kostnaderna för riksnormen (hushållskostnader m.m) för sambos ligger på 5000 ungefär, men inte vad det är specifikt för hyra...
    Vad har vi rätt till?

• Svar på tråden Socialen, riksnorm, större lägenhet?
  • mirre2
    Anonym (ensamtill2) skrev 2009-05-05 21:27:22 följande:
    nix ingen rullstol men ett neuropsykiatriskt funktionshinder.Mitt är Asperger Syndrom och jag har jävligt svårt att hålla ordning och få struktur så varsitt rum till barnen och även mig är nödvändigt. Då har sakerna sin plats och jag får en annan överblick över hela altet. + att lägenheten vi bodde i innan inte var bra för barnen då de blev sjuka av att bo där. De fick båda astma av att bo i lägenheten. Nu mår barnen bättre och jag börjar må bättre och kan kanske återgå till ett någorlunda normalt liv igen.jag tolkade ditt inlägg lite elakt då du skriver att jag bara har 2 barn och behöver bo stort. du har minsann 4 barn och bor i en 4:a. och ville ha en 10:a av soc.. soc säger att jag ska bo i en 2:a! och det kan jag lova går INTE! då blir det kaos kaos och kaos och jag lär hamna på psyket och någon annan får ta hand om barnen som jag annars klarar av själv utan hjälp tack vare vår nya lägenhet.
    ok de e ju din tolkning de isåfall och får stå för dig!  men så klart jag ahde velat ha större om nån annan betalade de vill nog ALLA
  • Anonym

Anonym (ensamtill2) skrev 2009-05-05 21:22:02 följande:

ts: ja jag kommer aldrig klara ett normalt liv/arbetsliv så för mig återstår typ bara socialen. men jag har ju inte valt det själv direkt heller... valde inte att få mitt jäkla funktionshinder som sätter käppar i hjulet för mig dagligen.. så jag vet inte alls hur det blir med ekonomin, den kommer ju inte förbättras och flytta vill jag verkligen inte göra igen..
    Om man inte kommer kunna jobba alls så blir man väll förtidspensionerad?
  • Anonym
    mirre2 skrev 2009-05-05 20:45:52 följande:
    oj en 4a och *bara* 2 barn jag bor i en 4a me 4 barn ( lite OT då jag inte har socailbidrag) tror du soc kan bevilja en 10rum och kök till mig ?
    Ja, jag har en trea och 4 barn. Men eftersom jag inte heller har socialbidrag så får vi väl fortsätta bo trångt. Tycker det är märkligt att man har rätt till så stora lägenheter när man får försörjningsstöd. Jag har en normal lön men som ensam med 4 barn i Stockholm räcker inte lönen till större boende. Men om jag slutade jobba skulle vi alltså få en större bostad?
  • Anonym (ensamtill2)

Spelar ingen roll om jag blir förtidspensionär då jag inte får tillräckligt med pengar för att klara mig.
    Hade jag inte haft mitt funktionshinder hade vi mycket väl kunnat bo i en 2:a eller 3:a men nu funkar inte det (har provat) och då måste vi bo så här, men jag betalar som sagt 2200 kr ur egen ficka som jag sen får dra in på annat (ex kläder och annat till mig själv). Bara barnen har mat och kläder så skiter jag i vad jag själv har.
    Om jag så ska äta nudlar till frukost, lunch och middag. Må så vara för jag behöver den här lägenheten för att ens fungera som människa. Sen vem som betalar skiter jag i. Just nu är det jag och så får det bli.

• mirre2
    Anonym skrev 2009-05-06 07:00:43 följande:
    Ja, jag har en trea och 4 barn. Men eftersom jag inte heller har socialbidrag så får vi väl fortsätta bo trångt. Tycker det är märkligt att man har rätt till så stora lägenheter när man får försörjningsstöd. Jag har en normal lön men som ensam med 4 barn i Stockholm räcker inte lönen till större boende. Men om jag slutade jobba skulle vi alltså få en större bostad?
    Precis så tänker jag oxå.
  • Anonym
    mirre2 skrev 2009-05-06 09:05:48 följande:
    Precis så tänker jag oxå.
    Men, förstår ni inte vad hon säger? Hon har inte fått godkänt av soc till större lägenhet, hon betalar det själv av sina matpengar
  • Anonym (ensamtill2)

precis, har skrivit det många gånger nu, men det verkar inte sjunka in riktigt..

folk tror att man kan flytta hur som helst bara för att soc betalar, men nej nej nej de betalar knappt något.

en sista gång: JAG BETALAR 2200 KR UR EGEN FICKA FÖR ATT KUNNA HA EN LÄGENHET SOM JAG MÅR BRA AV OCH DÄR JAG KAN FUNGERA SOM EN MÄNNISKA!! INTE SOC!!! Även om jag skulle önska att de betalade den åt mig..

• J1983

Vad som räknas som godtagbar hyreskostnad varierar från kommun till kommun beroende på hur bostadsmarknaden ser ut. I er kommun verkar det som att bostadskostnaden för två vuxna max får vara 3000 kronor. Det troliga är dock att bostadskostnaden för en eller två vuxna med 1 barn är något högre. Sedan ökar den godtagbara kostnaden med antalet barn i familjen. Du får fråga din handläggare hur det ser ut i din kommun. Riksnormen har inget med hyra att göra eftersom den räknas utöver normen men som sagt, varierar från kommun till kommun.

• nickibeach

Jag förstår inte det där ... har en bekant som väl aldrig har haft ett riktigt jobb , hon är över 40 nu .

Hon bor i en jättefin stor 4a med öppen spis .. och där ska hon tydligen få bo kvar nu trots att hennes båda barn nu har flyttat hemifrån .

Att vissa kan gå år efter år o slippa jobba eller arbetsträna och få bo så stort , när många idag får tränga ihop sig i små tvåor fast de har två barn .,

• Ckrsw
    Anonym (ensamtill2) skrev 2009-05-06 14:18:29 följande:

precis, har skrivit det många gånger nu, men det verkar inte sjunka in riktigt..

folk tror att man kan flytta hur som helst bara för att soc betalar, men nej nej nej de betalar knappt något.

en sista gång: JAG BETALAR 2200 KR UR EGEN FICKA FÖR ATT KUNNA HA EN LÄGENHET SOM JAG MÅR BRA AV OCH DÄR JAG KAN FUNGERA SOM EN MÄNNISKA!! INTE SOC!!! Även om jag skulle önska att de betalade den åt mig..

Du skriver att du betalat 2200kr ur egen ficka. Var får du dessa pengarna från? Får du även dessa av soc så betalar de ju hela din hyra.
  • Anonym (letade du länge?)
    nickibeach skrev 2020-09-14 19:54:32 följande:
    Jag förstår inte det där ... har en bekant som väl aldrig har haft ett riktigt jobb , hon är över 40 nu .
    Hon bor i en jättefin stor 4a med öppen spis .. och där ska hon tydligen få bo kvar nu trots att hennes båda barn nu har flyttat hemifrån .

Att vissa kan gå år efter år o slippa jobba eller arbetsträna och få bo så stort , när många idag får tränga ihop sig i små tvåor fast de har två barn .,
    11 år senare fiskar du upp en gammal tråd???
  • Anonym (.)
    nickibeach skrev 2020-09-14 19:54:32 följande:

Du letar upp 11 år gamla trådar för att spy galla????

Antar att du är en av alla dem som blir gröna av avund och gör allt för att sätta dit allt och alla. Anmäler hej vilt till alla myndigheter. Försäkringskassorna har stora problem med sådana som dig, som anmäler allt och alla som inte är typ döende.

Vad vet du om din bekante mer än att denne har en öppen spis?

Jobba med din självkänsla och sjukliga avundsjuka så blir världen lite bättre.
  • Anonym (Corinne)
    Anonym (.) skrev 2020-09-19 15:49:39 följande:
    Du letar upp 11 år gamla trådar för att spy galla????

Antar att du är en av alla dem som blir gröna av avund och gör allt för att sätta dit allt och alla. Anmäler hej vilt till alla myndigheter. Försäkringskassorna har stora problem med sådana som dig, som anmäler allt och alla som inte är typ döende.

Vad vet du om din bekante mer än att denne har en öppen spis?

Jobba med din självkänsla och sjukliga avundsjuka så blir världen lite bättre.
    Det är någon som tycks satt det i system att plocka upp gamla trådar. Har varit jättemånga de senaste dagarna från 2009 och 2010. Tror någon gör det för att öka trafiken på forumet. Inget att bry sig om, jag svarar aldrig i sådana trådar.
  • Anonym (.)
    Anonym (Corinne) skrev 2020-09-19 16:00:24 följande:
    Det är någon som tycks satt det i system att plocka upp gamla trådar. Har varit jättemånga de senaste dagarna från 2009 och 2010. Tror någon gör det för att öka trafiken på forumet. Inget att bry sig om, jag svarar aldrig i sådana trådar.
    Ok.
    Tack för att du uppmärksammade mig på det. Solig
    Ska anamma din strategi.
  • Anonym (Tak över huvudet)

Soc är endast skyldiga att se till att barn har tak över huvudet och det betyder inte alltid egen lägenhet ens utan kan handla om hotelljoursboende. Det är en vanlig missuppfattning att man har rätt till egen lägenhet bara för att man har barn, så är det inte. Så borde det kanske vara kan tyckas men soc är ingen bostadsförmedling och har inte ett brett utbud vilket också är en vanlig missuppfattning.

Ni får nog försöka bo kvar till ni har kommit ekonomiskt på fötter och har möjlighet att betala något större själva. Alt vända er till andrahandsmarknaden så ser det ut i stora delar av landet.

• Anonym (panchis)
    Anonym (Tak över huvudet) skrev 2020-09-19 16:36:49 följande:

Soc är endast skyldiga att se till att barn har tak över huvudet och det betyder inte alltid egen lägenhet ens utan kan handla om hotelljoursboende. Det är en vanlig missuppfattning att man har rätt till egen lägenhet bara för att man har barn, så är det inte. Så borde det kanske vara kan tyckas men soc är ingen bostadsförmedling och har inte ett brett utbud vilket också är en vanlig missuppfattning.

Ni får nog försöka bo kvar till ni har kommit ekonomiskt på fötter och har möjlighet att betala något större själva. Alt vända er till andrahandsmarknaden så ser det ut i stora delar av landet.

Det kanske de har...de har ju haft 11 år på sig sedan tråden skrevs...
  • Anonym (Tak över huvudet)
    Anonym (panchis) skrev 2020-09-19 19:09:44 följande:

Det kanske de har...de har ju haft 11 år på sig sedan tråden skrevs...

Såg det när jag postat. Tydligen måste man börja kolla sånt när folk börjar plocka upp gamla trådar
  • Panduro
    Anonym (Corinne) skrev 2020-09-19 16:00:24 följande:

Fl själva brukar väcka liv i gamla trådar, ja. Men då brukar det bara vara en kort mening, inte ett helt inlägg. Men de kanske har bytt strategi och skriver mer provocerande istället.
Svar på tråden Socialen, riksnorm, större lägenhet?