• Anonym (IBS?)

Har du IBS? Se hit!

Hej!

Jag har en fråga angående IBS, s k irriterad tjocktarm.
    Överallt där man surfar om information kring denna jobbiga sjukdom så står det som symtom "smärtor i magen".
    Ni som nu har IBS, hur yttrar sig era smärtor? Är det magknip?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Har du IBS? Se hit!
  • Mymla X

Jag har också IBS, har haft det sen jag var 12 och fick diagnosen när jag var i 20-års åldern. Gå till en doktor och kolla upp vad det är så att det inte är något annat. IBS är en elak sjukdom men den går att leva med, det bästa tricket som jag har lärt mig är att hitta sin "farliga mat" dvs det som triggar en attack. Obs, detta är svårt då det ibland kan kännas som att allt triggar, men då kan det vara att du har ätit "dåligt" ett tag.

Själv blev jag väldigt hjälpt av tryptizol i låg dos. Fick detta för RLS men det bet bättre på min IBS. :)

• Anonym (IBS?)
    PrettyGirl skrev 2009-05-06 15:54:30 följande:
    Jag har bråck i övre magmunnen och ofta inflammerade tarmar. Verkar vara lite av en röd tråd detta.
    hur känns inflammerade tarmar då? och bråcket?
  • Anonym (K)

Smärtor obeskrivliga, kallsvettas och vill kräkas. Smärtorna skulle jag beskriva som magknip på anabola. Krampsmärtor eller koliksmärtor.
    Ofta blir jag uppblåst, gasig, omväxlande förstoppad och vattninga diarréer. (ursäkta, men det är sant...)

Under skov av IBS får jag problem att äta och är det riktigt illa kan en attack utlösas av lukten av mat.
    Däremellan är jag oftast helt bra, lärt mig leva med det och lärt mig vad jag ska undvika.

• Anonym
    Anonym (IBS?) skrev 2009-05-06 15:50:54 följande:
    Jag har fått diagnosen IBS för ett par år sedan, men har mer molande känslor av knip och ömhet i tarmarna... så det får mig att börja undra. Därav frågan.
    Men som någon skrev så kan det säkert variera med symton, eftersom många får diagnosen då andra sjukdommar/åkomma uteslutits.
  • PrettyGirl

Anonym (IBS?) skrev 2009-05-06 15:55:38 följande:

hur känns inflammerade tarmar då? och bråcket?
    Jag har lätt att få sura uppstötningar för att magmunnen inte är riktigt stängd. Inflammerade tarmar ger smärtor, svullnad, förstoppning och ibland feber. Jag har i omgångar fått antibiotika som hjälpt.
  • Mysgos

Min IBS mage blir värst när det kör ihop sig med för mycket saker som händer omkring mig och som oroar mig. Då får jag mina IBS symptom som ett paket på posten - oavsett vad jag ätit.

Mycket gaser har jag också när IBS magen krånglar förutom knip och diareé som jag skrev tidigare.

♥ (¯`°?.¸ ♥Mamma till Viktor - våran lilla segrare!!♥¸.?°´¯) ♥
  • Anonym (IBS?)
    PrettyGirl skrev 2009-05-06 15:59:56 följande:
    Anonym (IBS?) skrev 2009-05-06 15:55:38 följande: Jag har lätt att få sura uppstötningar för att magmunnen inte är riktigt stängd. Inflammerade tarmar ger smärtor, svullnad, förstoppning och ibland feber. Jag har i omgångar fått antibiotika som hjälpt.
    Blir du öm då?
  • Mysgos
    Mymla X skrev 2009-05-06 15:55:10 följande:
    Jag har också IBS, har haft det sen jag var 12 och fick diagnosen när jag var i 20-års åldern. Gå till en doktor och kolla upp vad det är så att det inte är något annat. IBS är en elak sjukdom men den går att leva med, det bästa tricket som jag har lärt mig är att hitta sin "farliga mat" dvs det som triggar en attack. Obs, detta är svårt då det ibland kan kännas som att allt triggar, men då kan det vara att du har ätit "dåligt" ett tag. Själv blev jag väldigt hjälpt av tryptizol i låg dos. Fick detta för RLS men det bet bättre på min IBS. :)
    Blir nyfiken på vad det är för mat som du tycker triggar din mage?
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Mamma till Viktor - våran lilla segrare!!♥¸.?°´¯) ♥
  • Mymla X
    Mysgos skrev 2009-05-06 16:04:40 följande:
    Blir nyfiken på vad det är för mat som du tycker triggar din mage?
    Rött kött och fett i kompination är oslagbart. Det fick jag alltid ont av innan jag fick piller. Jag är fortfarande väldigt försiktig med dessa speciellt nu när jag inte kan äta medicin. Biff med bearnaissås går bort! :( Jag kan inte heller äta något på pizza hut, jag får ont direkt. Kall mat på morgonen (t.ex. fil) kunde jag sällan äta innan, nu går det hur bra som helst! :)

Många forskare tror att IBS är stressrelaterat, IBS människor har känsligare nerver runt tarmarna så när magen jobbar hårt (som den gör av viss mat) så gör det ont. För mig startade IBSen när jag levde i en väldigt stressig situation och har man fått det så är det ju kroniskt tyvärr.
  • PrettyGirl

Anonym (IBS?) skrev 2009-05-06 16:04:15 följande:

Blir du öm då?
    Ja, mycket! När jag trycker lite lätt på magen, vid tarmarna så gör det jätteont. Tarmarna är svullna och känns tydligt.
  • Anonym (Hej)

Hej,

det finns ju tydligen ingen hjälp mot ibs i vården man har inte lyckats hitta någon behandling för det? men jag kan säga att jag drog ner på koffein samt började äta vegetarisk mat varje dag och sen även lite yoga på det och efter ca 3-4 månader började mina besvär försvinna och känner aldrig av symptomerna längre 😋

Svar på tråden Har du IBS? Se hit!