• LaternaMagica

Jag är så ensam

Jag skäms mycket för mitt problem. Problemet är att jag är så ensam. Det har blivit så att jag inte har en enda vän...lite beroende på att jag flyttat runt och mycket beroende på att jag hade en sambo som isolerade mig. Nu när jag separerat från honom....så har jag ingen...ingen att prata med, ingen som ringer eller sms:ar. Så tyst. På fre, lör, sönd har jag aldrig något att göra. Försöker hitta på något, åker till stan och går på café eller bio...ensam. Försöker hitta någon på jobbet att umgås med, men alla har redan sitt umgänge, så det är svårt. Den enda som jag umgås lite med är min mamma. Hon är också den enda som ringer och så. Hon var den enda som grattade mig när jag fyllde 30. Och det är så pinsamt på något sätt, att vara så ensam. Tragiskt, jag vet...Har kontaktat gamla vänner, men det bara dör ut, de har sina liv nu och är inte så intresserade av att börja umgås.
    Imorgon är det fredag....igen.....alla är glada och ska hem till sina familjer och ha roligt...och....jag.....ska hem till...ingenting....telefonen blir nog tyst ännu en helg,
    Vet inte vad jag vill med det här inlägget.....känner mig bara ledsen och evigt ensam.

• Svar på tråden Jag är så ensam
  • little miss cherry

Jag känner igen känslan. Jag har visserligen man och ett barn, men som idag fredag är mannen ute och dricker öl igen och jag sitter ensam i soffan och tittar på tv när barnet somnat, inget att göra, ingen att ringa. Det hade räckt om man hade några bekanta, nån att ringa och prata med en stund, eller nån som kunde komma över på ett glas vin en fredagskväll.
    Man kan ju alltid luska på det eviga mysteriet, hur får man nya vänner som vuxen?

• silverff

Håller helt med, varför är det så svårt när man är vuxen? Alla är ju så upptagna hela tiden, men nästan alla känner sig också ensamma ofta. Jag tror ibland att vår besatthet med att vara häftiga gör att vi glömmer det som verkligen är viktigt. Man kan inte ringa någon en fredag om man inte planerat det. Så är det lite pinsamt, som TS skiver, att vara ensam också.

Det enda tips jag någonsin hört som verkar vettigt är att göra som du skulle gjort om du sökte jobb, bjud ut folk du träffar och prata med dom. Tacka aldrig nej till en inbjudan även om den inte är så intressant, kanske träffar du någon där.

• Miss Dee

hej, alla ensamma människor!

Det var ett tag sedan jag svarade i denna tråd, tänkte att det kanske är dax igen!

Det känns ledsamt att läsa om så många som känner sig ensamma! Jag är inte ensam, jag känner mig inte ensam längre heller.... dock fanns en tid, em lång tid då jag oxå kände mig ensam!

Jag tog itu med det och mitt inre, bearbetade det samt min självkänsla och självförtroende. Nu har jag intressen istället. Jag känner mig aldrig ensam! Jag tom tycker om att vara ensam, och det händer ju aldrig längre, med 2 barn!

På helgerna är det wordfeud och sitcoms som gäller, jag orkar inte gå ut och umgås, iaf inte på kvällar!

Nu har jag även fått en ny ide och den tar mkt tid! STARTA E-HANDEL!!!!  dET ÄR JÄTTE KUL! Så alla ni som känner er ensamma, ta tag i er självkänsla och förtroende skaffa intressen samt våga prata med människor! Jag pratar öppet med folk på stan mm. och tack vare det har jag träffat några mammor på mitt barns dagis!

Jag har vänner fast just nu har jag mer gemensamt med mina morsor!

Lycka till allla Ensamma    vänner! kram på er!<3<3<3          

• Syngonium

Sökte på ensam, hittade tråden. 
    Känner mig väldigt ensam. Har man, två barn, jobb. Men dom på jobbet är endast kollegor. Svårt och öppna mig för andra. Har som sagt en egen liten familj men ensamhetskänslan tar över 💔

• Brodern

Hej!,
    Jag som andra sökte någ som kanske skulle kunna passa mig. Jag tror att ensa vara ensam och saknar vänner och bara har bekanta är väldigt vanligt idag och nä jag skriver detta tar man också upp det i Karlavagnen (ett sammanträffande eller?)
    Jag är ensam men känner mig inte direkt ensam men saknar vänner. Bekanta däremot har jag många av och det beror säkert på den nya tekniken, datorn och med allt som följer med. Nu har vi också AI och en mängd olika ?botar?en del fungerar riktigt bra andra hallucinerar rätt mycket (beta versione)

• Anonym (Samma_här)

Samma för mig, är en kvinna på drygt 50 som alltid ställt upp för arbetskamrater, men ingen av dem kontaktar mig när jag sitter hemma i min ensamhet. Jag har dejtat, men de män jag träffat har endast velat ha sex för natten och sen har de stuckit dagen därpå. Min f.d. sambo, som jag lämnade för snart 10 år sen, vill inte veta av mig. Jag har alltid varit den som folk kommit till när de haft det jobbigt och behövt prata av sig, men ingen har funnits där för mig när jag behövr någon.

Jag är även med på några aktiviteter, och de som jag pratar med där är visserligen trevliga och vänliga och så, men inga som verkar känna för att knyta närmare kontakt med mig. Mina barn är utflugna sedan länge och de hör sällan av sig, förutom på Julen eller när jag fyller år, men då blir det mest att de ringer, då de bor för långt bort för att komma och hälsa på, vad de själva anser.

• Freddie K

Jag känner igen mig i det du skriver TS. Jag är också väldigt ensamt. Visst, jag har jobbet, men de är arbetskollegor. Inga som jag umgås med på fritiden, sen när jag kommit hem så sitter jag ensam i min lägenhet. Telefonen är tyst. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Gofrendly)

Testa appen för kvinnor som söker nya vänner, Gofrendly heter den. Faktiskt bra

• Anonym (hmm)

Att känna sig ensam och att vara ensam är två helt olika saker! 

Varför ska alltid trådar där folk skriver att de är ensamma spammas ner av folk som INTE är ensamma utan endast önskar att de hade mer än vad de redan faktiskt har ?

Det finns folk som faktiskt är ensamma på riktigt så sluta förstöra dessa trådar som man alltid gör ! 

• Anonym (Samma_här)
    Anonym (hmm) skrev 2025-05-30 05:50:43 följande:

Att känna sig ensam och att vara ensam är två helt olika saker! 

Varför ska alltid trådar där folk skriver att de är ensamma spammas ner av folk som INTE är ensamma utan endast önskar att de hade mer än vad de redan faktiskt har ?

Det finns folk som faktiskt är ensamma på riktigt så sluta förstöra dessa trådar som man alltid gör ! 

Du bestämmer knappast vem som är ensam. Man kan vara relativt ensam (alltså mer ensam än de flesta) och man kan känna sig väldigt ensam, särskilt om man inte har några riktiga vänner eller lever i ett förhållande där partnern inte bryr sig om en eller ser en. Det är inte din sak att avgöra vem som ska få känna sig ensam.
  • Anonym (Fast)
    Anonym (Samma_här) skrev 2025-05-30 06:43:32 följande:
    Du bestämmer knappast vem som är ensam. Man kan vara relativt ensam (alltså mer ensam än de flesta) och man kan känna sig väldigt ensam, särskilt om man inte har några riktiga vänner eller lever i ett förhållande där partnern inte bryr sig om en eller ser en. Det är inte din sak att avgöra vem som ska få känna sig ensam.
    Fast det är faktiskt stor skillnad på att ha familj med man o barn, släkt och bekanta, men känna sig ensam i det och att inte ha någon alls. Extrem skillnad som man kanske inte kan förstå om man inte varit utan allt det där. 
Svar på tråden Jag är så ensam