• Kildare

"Alla andra får!" 16-åring sova borta i veckan

Ni som har 16-åringar, hur ofta får de sova hos sina pojkvänner/flickvänner under en vecka?

Jag är bonusmamma till en 16-åring, hon har en pojkvän som är snäll och trevlig och de har varit tillsammans länge, så det är inte det att hon sover hos honom som är problemet, utan det att hon vill sova där JÄMT.
    Som det är nu sover hon hos honom minst fyra nätter i veckan, och de andra nätterna är det ett himla gnällande, grinande, svärande, stampande och den klassiska "Alla andra får ju-kommentaren".

Så är det verkligen så? Får alla andra 16-åringar sova borta hur mycket de vill?

Vad har ni för regler?

• Svar på tråden "Alla andra får!" 16-åring sova borta i veckan
  • kaji78

Rut Blad skrev 2009-05-23 03:01:00 följande:

Alltså, om det är två tonåringar som bor hos sina föräldrar så betyder det att det finns _fler_ än de själva som påverkas av övernattningarna. Som förälder, tonårsförälder, så påverkas man ganska mycket av att ha en extra tonåring hemma dygnet runt. Man kan inte riktigt slappna av som när man bara är med sina egna barn. Det är mer än bara att tänka på hur man klär sig i sitt _egna_ hem, det gäller inköp av mat, planering av måltider, träningstider, ska någon ha skjuts, vem ska se på TV kl 20:00 osv. Eller om jag säger så här. Jag tror det här är svårt att förklara för någon som inte själv varit tonårsförälder. Och det finns vetenskaplig forskning där man kan mäta ego-nivån ända upp till 25-årsåldern. Var på SVT för drygt 2 år sedan. Att du som tonåring tyckte livet var toppen kan jag absolut förstå, för så tänker man i den åldern. Man glömmer bort att det finns en logistik runt sig själv också som någon _annan_ måste fixa. Förstår du bättre nu?
    har full förståelse för det där med att man kanske inte alltid tycker det är så roligt med översovande om det innebär planering, praktiska göromål, känsla av att inte få vara riktigt för sig själv hemma. har nog aldrig riktigt tänkt på det eftersom såväl jag själv som mina stora barn flyttat hemifrån så tidigt att översovandet så gott som aldrig skett i föräldrahemmet.
  • kaji78
    sannispannisen skrev 2009-05-23 05:04:23 följande:
    Alla pratar om skolan, en undran.Eftersom det inte är skolplikt längre, vad hade hänt om era barn bara hade vägrat gymnasiet?7-15 år, man är 15 när man slutar nian.Tycker ni att det är föräldrars skyldighet att tvinga barnen gå i skolan?Med tanke på att man har ansvar över barnet.
    vet inte om jag skulle tvinga dem att gå i skolan. tror inte det, men skulle diskutera mycket med dem, vad de ville med sina liv och hur och försöka få dem att gå i skolan, jobba, praktisera eller någon meningsfull sysselsättning.
  • festia
    kaji78 skrev 2009-05-23 16:36:30 följande:
    Rut Blad skrev 2009-05-23 04:43:12 följande:
    nix,jag är 30 och har två egna tonåringar.
    OJ! Var du 13 när du fick ditt första barn och 14 med andra?! Var in på din presentation och såg åldrarna.
  • kaji78
    festia skrev 2009-05-23 17:06:37 följande:
    OJ! Var du 13 när du fick ditt första barn och 14 med andra?! Var in på din presentation och såg åldrarna.
    nej mina fyra äldsta är fosterbarn, var 19 när de första barnen kom till mig och 24 när jag fick mitt första biologiska barn:)
  • Maskot
    Maskot skrev 2009-05-23 10:28:00 följande:
    Skolplikt eller inte- ett val är gjort och det är väl självklart att den utbildningen och den tiden är viktig för framtiden. Man behöver ta vara på den tid som är. Sen är det inte föräldrarnas ansvar att få dem till skolan- men kanske att få dem att förstå att det är viktigt.Min son träffar tjejjen på helgerna, för att båda pluggar i veckorna och träffar kompisar. Det är inga regler vi har satt utan de har själva valt att ha det så. Tycker att det känns ganska sunt att de ger varandra tid för annat också.
    De bor en bit ifrån varandra och hon får inte träffas alls på vardagarna. Visst tycker jag att de borde få träffas mer, men det har ändå sina fördelar att de får tid för kompisar, intressen och skolan. Livet kan lätt bli väldigt enkelspårigt när man är ung och kär.
  • LykkeLee
    sannispannisen skrev 2009-05-23 04:34:28 följande:
    tonåringar är ju så ansvarslösa vet du väl? har dom sex är det graviditet som gäller, och varför ta den risken? tonåringars hjärnor är inte fullt utvecklade och då måste föräldrarna tänka åt dom.
    Haha.. ja just det.. tänkte inte på det... Bäst jag tar ifrån mina tonåringar allt självbestämmande och tänker åt dom så slipper dom ta ansvar själva.. jösses...
  • LykkeLee
    Rut Blad skrev 2009-05-23 04:43:12 följande:
    Är alla som svarar här tonåringar själva?
    Nope.. men jag har 2 tonåringar och jag har synnerligen gott minne och minns därför exakt hur det var att vara tonåring.
  • LykkeLee

Jag har inget problem med att ha flick/pojkvänner som sover över.. det här är ju inte bara mitt hem utan även mina toåringars hem. Jag har ju min älskling som jag får sova med, varför skulle jag förvägra dom den rätten?

• Cocco

Är 27 år så det är inte såå länge sen jag sjäv var 16 och kär.
    Jag sov i princip all tid tillsammans med pojkvännen då jag hade en under hela tonårstiden. Och om jag inte minns fel så sov jag varje natt hos min numera man från ungefär det vi träffades också(23).

Ja det är väl klart de ska f träffa varandra så mycket de kan.

• Åsa39

Haha... din tråd TS får mig att tänka på min fd svärmor... Hennes son dvs min pojkvän för många herrans år sedan, när jag var ung flyttade i princip in till mig när han var 17 år, sov över hos mig varje natt i princip (jag hade flyttat hemifrån då coh bodde själv... tja vi hade massor med sex, vilket ledde till att vi blev vi barn nästan direkt. (efter 3 månader)

Man måste hålla i sina tonåringar Nog därför jag alltid sett till att mina tonåringar gärna har haft vännerna till att sova hemma hos oss, då har man ju lite koll på läget.

Nej jag har inte haft regler, de har fått sova över och har haft vänner här när de velat.

• festia
    kaji78 skrev 2009-05-23 17:19:12 följande:
    nej mina fyra äldsta är fosterbarn, var 19 när de första barnen kom till mig och 24 när jag fick mitt första biologiska barn:)
    Åh jisses, jag blev lite chockad där ett tag
  • kramizz71

Vi har haft och har flera placerade tonåringar och just nu en 16-åring! Han skulle helst sova över hos flickvännen varje natt om han fick men har fått sova en natt i veckan på helgen! Lite mera på loven. I den åldern och då man är kär tror man inte att man behöver vuxna utan kan leva sitt eget liv vilket inte alla klarar, men vissa är mogna att ta eget ansvar! Men de behöver trots allt vuxna som sätter lite ramar! Har även "egna" tonåringar på 14 o 16 men de är inte så mycket borta och ute och ränner.

• vampyria2
    Åsa39 skrev 2009-05-23 21:56:57 följande:

Haha... din tråd TS får mig att tänka på min fd svärmor... Hennes son dvs min pojkvän för många herrans år sedan, när jag var ung flyttade i princip in till mig när han var 17 år, sov över hos mig varje natt i princip (jag hade flyttat hemifrån då coh bodde själv... tja vi hade massor med sex, vilket ledde till att vi blev vi barn nästan direkt. (efter 3 månader)

Man måste hålla i sina tonåringar Nog därför jag alltid sett till att mina tonåringar gärna har haft vännerna till att sova hemma hos oss, då har man ju lite koll på läget.

Nej jag har inte haft regler, de har fått sova över och har haft vänner här när de velat.

Så om han inte hade fått sova hos dig så hade ni inte alls haft sex och du skulle inte ha blivit gravid? Eh ärligt talat ni hade haft sex i vilket fall som helst och det räcker med en gång för att bli gravid så det känns som en icke lösning på det hela faktiskt.

Min äldsta dotter hade kille i den åldern och han hade det tufft hemma och sov nästan alltid hos oss, jag tyckte det var bra för då fick jag bra kontakt med honom och jag tror att har de respekt för en så tar de bra hand om ens barn också.

Graviditeter kan naturligtvis hända men man får se till att prata med sina barn och ta till saker som förhindrar det.
Svar på tråden "Alla andra får!" 16-åring sova borta i veckan