Rut Blad skrev 2009-05-23 03:01:00 följande:
Alltså, om det är två tonåringar som bor hos sina föräldrar så betyder det att det finns _fler_ än de själva som påverkas av övernattningarna. Som förälder, tonårsförälder, så påverkas man ganska mycket av att ha en extra tonåring hemma dygnet runt. Man kan inte riktigt slappna av som när man bara är med sina egna barn. Det är mer än bara att tänka på hur man klär sig i sitt _egna_ hem, det gäller inköp av mat, planering av måltider, träningstider, ska någon ha skjuts, vem ska se på TV kl 20:00 osv. Eller om jag säger så här. Jag tror det här är svårt att förklara för någon som inte själv varit tonårsförälder. Och det finns vetenskaplig forskning där man kan mäta ego-nivån ända upp till 25-årsåldern. Var på SVT för drygt 2 år sedan. Att du som tonåring tyckte livet var toppen kan jag absolut förstå, för så tänker man i den åldern. Man glömmer bort att det finns en logistik runt sig själv också som någon _annan_ måste fixa. Förstår du bättre nu?
har full förståelse för det där med att man kanske inte alltid tycker det är så roligt med översovande om det innebär planering, praktiska göromål, känsla av att inte få vara riktigt för sig själv hemma. har nog aldrig riktigt tänkt på det eftersom såväl jag själv som mina stora barn flyttat hemifrån så tidigt att översovandet så gott som aldrig skett i föräldrahemmet.