• ViljaDrömma

solkräm till mörka barn?

Hej!

Litn fråga till er med afrikanska eller andra mörkhyade barn. Behöver de använda solkräm?

Kan de bränna sig?

Om ni använder solkräm, vilkn faktor har ni då?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden solkräm till mörka barn?
  • stresss

Hej, jag har bara biobarn, men dom är europeisk "mörkhyade" i olika nyanser. Har undrat mycket över detta med solen och också försökt läsa på och informera mig både från Bvc och olika tillförlitliga källor (dvs inte solkrämstillverkarna).

Besked angående solkräm är lite olika, men vad jag har förstått finns det en samsyn kring att det enda som är klart och tydligt bevisat är att om man blir bränd (även lite röd), så ökar risken för hudcancer.

Vad man inte vet är om solbränna (alltså bli brun i långsam takt, utan att bli röd först) ökar risken för cancer. Inte heller vet man om det är ofarligt att vistas länge i solen med solkrämen på (även om risken att få hudcancer minskar om man inte bränner sig). Dessutom finns det risker kopplade till ämnena i solkrämerna...

Nu har mina barn så pass ljus hy att det syns om dom blir röda/brända. Så jag har aldrig solskydd vid vanliga promenader, inte heller speciellt skyddande kläder förutom solhatt. Jag undviker att stanna t ex med vagnen i solen typ 11-15, men låter barnen leka i solen om dom vill. Har solkräm i väskan ifall att det skulle bli långa lekstunder i solen, men den används inte ofta.
    Är vi på stranden är det solkräm som gäller, gärna rätt så hög faktor i början, och sen lite mindre när de har börjat få lite färg.

Ingen av barnen har någonsin blivit vare sig röda eller brända, så jag fortsätter så och hoppas att jag har rätt (bvc håller med).
    Ngt jag har funderat på är att de somrarna som jag inte har varit på stranden mycket och solat (jag är nog ändå ingen pressare ändå) så har jag varit betydligt sjukare under vintern, med längre och envisa influensor och luftrörsbesvär.
    Min egen hudfärg är också ganska ljus, tror typ 3 eller ngt sånt.

• ComEnt

Våra Prinsar är mörka och har - vad vi sett än så länge - ingen tendens till att bränna sig.
    Vi fick rådet från sjukhusets hudavdelning att vi skulle smörja in barnen med solskydd men att det inte var speciellt viktigt att ha en hög faktor utan det viktigaste var UV skydden...

Ja, som ni andra skriver ovan så är råden många och varierande.
    Undra om vi någonsin får ett "rätt" svar...

Ha en bra helg i solen eller i skuggan!

CompleteEntire CompleteEntire CompleteEntire CompleteEntire
  • Zixi
    Samaste skrev 2009-05-10 13:15:33 följande:
    För ett tag sedan fanns här en tråd om att mörkhyade barn i våra nordiska länder får för lite sol
    Vad det handlar om är att solen får kroppen att skapa D-vitamin och om man får för lite sol, eller tar upp solens strålar ineffektivt (pga av bra skydd) så tillverkar man inte tillräckligt mycket D-vitamin, men det är lätt åtgärdat genom att tillsätta det i kosten.

Barn i Sverige har länge fått AD-droppar vilka inte är helt bra pga av mängden A-vitamin, men nu finns rena D-droppar att få tag i, lite dyrare men mycket bättre. Tar själv D-vitamin under vinterhalvåret.
  • Längtande mamma
    Zixi skrev 2009-05-16 12:05:02 följande:
    Vad det handlar om är att solen får kroppen att skapa D-vitamin och om man får för lite sol, eller tar upp solens strålar ineffektivt (pga av bra skydd) så tillverkar man inte tillräckligt mycket D-vitamin, men det är lätt åtgärdat genom att tillsätta det i kosten.Barn i Sverige har länge fått AD-droppar vilka inte är helt bra pga av mängden A-vitamin, men nu finns rena D-droppar att få tag i, lite dyrare men mycket bättre. Tar själv D-vitamin under vinterhalvåret.
    Socialstyrelsen rekommenderar numera endast D-droppar, inte AD-droppar och därför är det endast D-droppar som lämnas ut på BVC. Eftersom barn med mörk hy behöver D-vitamintillskott längre än ljushyade barn ska BVC tillhandahålla dessa droppar längre. (tror det står i nya handboken för adoptivbarn bl a)
    Men det gäller även andra (vuxna) som får för lite sol, antingen genom mörk hudfärg, heltäckande klädsel (tänk kvinnor i slöja/burka) eller de som aldrig kommer ut (äldre på institutionsboenden t ex) och dessa får antingen köpa själva eller få det på recept av läkare.
  • Vimsa2

Jag smörjer min flicka från södra Kina med solfaktor 10. Om jag inte smörjer har jag märkt att hon lätt får ljusare pigmentfläckar..

• Latinomum

Jag kan bara tala för mig själv. Men när jag kom till sverige som 6-åring trodde inte min mamma att jag kunde bränna mig så jag fick cykla utan t-shirt till sjön

Samma sak när vi skulle hem. Jag brände mig. knallräda axlar O mamma la 2 små handukar som var dränkta i filmmjölk på lilla mig.

Men jag tror att det är så olika. jag trodde inte att så pass mörkyhade som jag kunde bränna sig?. Men jag blir mer & mer käsnlig för solen.

• ugnspannkakan
    ViljaDrömma skrev 2009-05-09 19:35:58 följande:
    Tack för alla svar!

Själv är jag rödhårig och bränner mig så fort jag tittar ut, så apotekets barnserie används även av mig.

Det får väl bli så att jag och mini får dela då!

Intressant dock att de bränner sig. Känns som de har så mycket pigment att det borde vara lugnt, men man lär sig nåt nytt varje dag!
    mörkhyade barn bränner sig INTE lika lätt som ljushyade barn. dock KAN de bränna sig, men det ska mycket till.
  • ugnspannkakan

mörkhyade bränner sig inte lika lätt som ljushyade. deras mörka hud förhindrar detta. detta har de fått från evulutionen eftersom solen är stark i deras ursprungsländer, och då har de denna försvarsmekanism mot hudcancer. ljushyade har ljus hud för att då tar den in mer av solstrålarna. solen är oftast svag i ljushyade människors ursprungsländer, och då har de ljus hud för att undvika d-vitaminbrist. Svarta i sverige löper större risk att drabbas av d-vitaminbrist är ljushyade.

• Thalis
    ugnspannkakan skrev 2010-06-09 08:01:48 följande:
    mörkhyade bränner sig inte lika lätt som ljushyade. deras mörka hud förhindrar detta. detta har de fått från evulutionen eftersom solen är stark i deras ursprungsländer, och då har de denna försvarsmekanism mot hudcancer. ljushyade har ljus hud för att då tar den in mer av solstrålarna. solen är oftast svag i ljushyade människors ursprungsländer, och då har de ljus hud för att undvika d-vitaminbrist. Svarta i sverige löper större risk att drabbas av d-vitaminbrist är ljushyade.
    Ok,då vet jag!
    Jag ÄR mörkhyad och har faktiskt bränt mig så pass mycket att jag fick söka vård och detta var Sverige och jag var inte i solen särskilt länge. Läkaren sa att jag i fortsättning skulle använda solskydd .
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Namaste72

Jag smörjer in dottern med solkräm om det gassar ute. Speciellt på händer, fötter och ansikte, då har jag 50 på henne. Hon har alltid solhatt, för jag har sett att hon besväras av solen i ögonen.

{ Mamma till världens finaste dotter }
  • Tap dancing mum

Visst kan mörkhyade också bränna sig, men det varierera säkert hur kännsliga de är, som hos oss bleka. Själv är jag så pass ljus att många frågar mig om jag bränner mig lätt, men det gör jag inte, konstigt nog. Kan också bero på att jag orkar inte sitta i solen så länge...

Det att de mörka människorna kan bränna sig lättare här i norden (nån som undrade om alla som bor i Afrika är brännda hela tiden) har ju samband med att huden exponeras inte på vinterhalvåret och blenknar och blir avsevärd kännsligare än om den utsätts för sol dagligen.

Vi har använt Apolivas solspray med factor 30 (innehåller titanoxid, men inte zinkoxid som är förbjuden sen ca ett år tillbaka). Vi har brukat smörja barnen (från SA) lite grann i början av sommaren, om man går väldigt lättklädd eller till stranden på de områden som annars är täckta med kläder (inte så mycket ansikte och händer), och om barnen är mycket barfota brukar jag smörja fotsolorna hela sommaren. Sen minskar jag smörjningen mot slutet av sommarn, när de fått lite mera färg. Annars låter jag bli att smörja och använder t.ex långärmad och shorts på förmiddagen, och kortärmad med långbyxor på eftermiddagen. Detta för att de skulle få tillräckligt med sol och därmed D-vitamin, som bildas i huden på mörka människor mycket långsammare än hos oss bleka. Man får en del D-vitamin i kosten, och genom D-vitamin droppar (vi kör med droppar året om tills barnen är 5 år) , men det räcker inte. Så man behöver sol också.

• mor till två kina tjejer

Jag smörjer inte in mina barn med solfaktor. Använder inte solfaktor själv utan har alltid valt att anpassa tiden i solen till hur mycket min hud klarar av. Varken jag eller mina flickor har bränt oss. Om vi måste vara ute i solen en längre tid tar vi på oss kläder som täcker istället. 
    Jag är kanske lite löjlig som inte tror inte att krämerna skyddar mot de skadliga strålarna och därför njuter min familj av sommarsolen i skuggan. Vi brukar ändå bli lite mysigt sommarbruna på sommaren.
    Har inte varit på solsemster med barnen utomlands, om jag åkte skulle jag säkert smörjt in dem så att de kunde leka i poolen och annat härligt, trots solen. 

• KimKatt

Har en son som är född i Nigeria; vi använder solskyddsfaktor 50 och solhatt.

• chatnoir

Jag är mycket ljus i hyn, men bränner mig inte särskilt lätt. Det tar bara väldigt lång tid för mig att få någon färg. Sonen får snabbt fin färg och bränner sig inte lätt. Hittills i år har vi inte använt solkräm trots att vi har varit ute en del i solen fina dagar, men nu har jag köpt SPF 30 till honom och 20 till mig (annars får jag verkligen ingen färg alls!). Jag tycker det är lite trist att ungar idag är vita som lakan även på sommaren eftersom de konstant har SPF 50+. Har stor respekt för att solen kan vara farlig, men inte är det väl farligt att få lite färg??

• Emeli

Det är klart att det inte är farligt att få lite färg! Man ska undvika att bränna sig, men det är sällan någon risk på våra breddgrader om man vistas med måtta i solen. Själv är jag blond med ljus hy och brukar vistas i skuggan om solen skulle råka gassa från klar himmel- Använder ytterst sällan solskyddsfaktor hemma i Sverige (vi bor på västkusten). Nere vid medelhavet är det annorlunda, där smörjer jag in mig, och ibland barnen. Mina barn är från Colombia, och vackert bruna i olika nyanser. Ransonera tiden i solen, använd parasoll när de är små och fortfarande åker vagn, tunna täckande kläder och keps eller solhatt är mitt tips. Barnen blir läckert bruna på noll-tid. Människan behöver lite sol för att inte få D-vitaminbrist.

Småbarn som inte har hunnit få så mycket hår bör ha något på huvudet, i synnerhet om fontanellen inte är sluten. Tänk på  att människor med mycket och tjockt svart hår blir fruktansvärt varma om huvudet. Om man sätter upp långt hår blir det lite svalare. En ljus solhatt kan ha svalkande effekt.

• Amy1983

bara läst ts.

Jag är själv från indien och väldigt mörk. När jag var liten brände jag mig om jag inte var insmord. Dock behövdes inte lika hög skyddsfaktor som på ljusare barn, dock hade jag smort ändå. Detta gick om högre upp i åldern och nu bränner jag mig inte ens när jag är utomlands. Huden blev tåligare med åldern liksom.

• Krickita

Hej hej
    Jag smörjer min son från Etiopien om jag smörjer in mig själv, tex om vi är vid vattnet i stekande sol. En svensk försommar eftermiddag med flackt ljus så smörjer jag honom inte allas. oCh inte mig själv heller. Jag är mellanblond, som blir solbränd (inte röd) vid lagom sol. Vid stark sol i medelhavet blir jag röd. Så, jag smörjer in sonen när jag smörjer in mig själv. Han får D-droppar, utom de dagar då han sprungit utan kläder i solen.

När han var bebis var han väldigt ljus, och då fick han inte vara i solen alls och hade kläder/solhatt på sig.

Nu ser vi att han fått "farmers tan" i nacken, dvs en mörk rand efter T-shirten.

vinkevink

• Sally

VI har varit ganska dåliga med att smörja in sonen (från Thailand).  Han har aldrig visat någon tendens att brännas, utan får ännu en finare gyllne-brun färg i solen.  Jag smörjar in honom ibland, f.f.a. när solen är som högst.

Svar på tråden solkräm till mörka barn?