• Cico

Flytt med 3-åring vid separation?

Hej,
    Jag har en son som blir 3-år i augusti. Hans pappa och jag står inför en separation och jag kommer inte ha råd att bo kvar i lägenheten utan kommer behöva byta den till en mindre lägenhet, dvs, en 2:a (sonen får eget rum och jag sover i vardagsrummet).

Hur stor betydelse har det för vårt barn om vi bor kvar i samma område som vi bott tidigare? Vi trivs bra i området och umgås mycket med andra barn ute på gården, 2:orna är på ca 50 m2.

Alternativet är att flytta till samma område som dagis ligger, där är 2:orna lite större (ca 65 m2).

Har det betydels för sonens trygghet vilket alternativ vi väljer eller spelar det egentligen ingen roll?

Tacksam för svar från en orolig mamma

• Svar på tråden Flytt med 3-åring vid separation?
  • Barnpsykologen

Hej, i livet får man göra prioriteringar. Att flytta är något man ibland måste. Det viktigaste för din son är att du och hans pappa finns där han är. Kompisar i den här åldern har en underordnad betydelse. Det viktigaste är att du och hans pappa får en tillvaro som fungerar praktiskt och ekonomiskt. Om han också får gå kvar på sitt dagis är det en stor fördel.

Svar på tråden Flytt med 3-åring vid separation?