• Mammis me Tindra

Hur förklara för 4-åring att mamma har cancer

Förra året fick jag cancer och har genomgått en stor operation, strålbehandling och cellgifter. Jag har även haft peg-sond och näringsdropp dagligen (från ASIH) under en lång period.

Nu är jag färdigbehandlad, men har fortfarande komplikationer.
    Min dotter som är 4 år var väldigt orolig under denna period. Hon har nu blivit extremt mammig och överbeskyddande av mig. Vilket ju självklart är förståeligt.

Hon tänker även mycket på döden och pratar mycket om det (vet inte om det tillhör åldern kanske). Varje gång hon blir förkyld eller får feber så tror hon att hon ska få cancer.

Nu undrar jag hur jag kan hjälpa henne att bearbeta det hon har gått igenom. Jag märker att hon har ett stort behov av att prata om allt som har hänt, hon vill att jag berättar om mina behandlingar om och om igen. Jag har hela tiden försökt berätta vad som händer, är det fel av mig? Känns som att det ibland leder till fler frågor, som jag inte kan svara på.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur förklara för 4-åring att mamma har cancer
  • Barnpsykologen

Hej, er situation är  svår och det finns inga enkla svar. Att din dotter reagerar med oro och och att bli mammig som du beskriver är en en naturlig reaktion precis som du säger. Reaktionen är mest utifrån den förändring som sker i familjen och att det naturligtvis medfört oro hos de vuxna som omger er dotter. Barn i den här åldern har ett konkret tänkande vilket innebär att din dotter inte förstår hela innebörden av attt dö. Att hon lärt sig ordet cancer och kopplar ihop det med att vara sjuk gör att när hon själv blir sjuk så är cancer det som hon kan koppla sjukdom till.
    Vad du kan tänka på är att berätta saker som är konkreta och som kan kopplas till något som din dotter kan uppleva och se. Att din dotter vill att du berättar om det du gått igenom kan vara en del i bearbetningen, använd de här berättelserna som utgång, utveckla dem i positiv riktning, nästan som en saga och låt din dotter vara med och styra berättelsen. Ex. "och när doktorn tog av bandaget såg han att mamma var frisk. När dom åkte hem så.". fråga din dotter vad gjorde dom då? Din dotter kanske säger köpte glass, eller så säger hon attt det hände något hemskt,då kan du vara med  och styra berättelsen.
    Att undanhålla information som hon är för liten att hantera kan innebära små undan flyk¨ter.
    Hoppas det kan hjälpa något.
    Anneli

Svar på tråden Hur förklara för 4-åring att mamma har cancer