• gretagarbo

Hur tidigt finns det överlevnadschans?

Frågar er som har väldigt tidigt födda. När finns det chans att ett barn kan överleva? Har hört lite olika. Jag frågar eftersom jag födde första barnet redan i v21 och är livrädd att samma sak ska hända igen. Har en riskgraviditet nu, men är idag i v23+5 och hoppas det ska gå ett bra tag till..men oron finns hela tiden och man är inställd på att få för tidigt. Ni som fött tidigt, hur har det gått för era barn??

• Svar på tråden Hur tidigt finns det överlevnadschans?
  • Bliglin

Förvisso sant... men det beror också mycket på var man bor och därmed vilket sjukhus man hamnar på.
    '

Katarina76 skrev 2009-05-12 12:26:23 följande:
    Mary Wollstonecraft skrev 2009-05-12 11:08:45 följande: Det är gammal info. Det har hänt så mycket senaste åren att man räddar fler i tidigare veckor (extremt tidiga prematurer) och man är bättre på att förhindra och motverka många "men". Gretagarbo: Jag håller tummarna för att du får en lång graviditet, men om bebisen tittar ut tidigare, så blir det bättre chanser för varje dag som går nu.
  • gretagarbo

Jag bor i skåne så Lund kommer bli sjukhuset för mig om ngt händer. Har hört dom är duktiga där. Men å vad jag hoppas den stannar kvar länge än!

• Bliglin

De är ju bäst i Sverige, kanske i Europa. Jag håller tummarna för att du får gå till åtminstone v 30

gretagarbo skrev 2009-05-12 16:19:24 följande:
    Jag bor i skåne så Lund kommer bli sjukhuset för mig om ngt händer. Har hört dom är duktiga där. Men å vad jag hoppas den stannar kvar länge än!
  • gretagarbo
    Bliglin skrev 2009-05-12 16:24:02 följande:
    De är ju bäst i Sverige, kanske i Europa. Jag håller tummarna för att du får gå till åtminstone v 30
    Tack :) svårt att troi nuläget att man ska klara av att gå länge..man oroar sig hela tiden. Men 23+5 idag...hoppas hoppas hoppas det går länge.
  • Bliglin

Jag lyckades ligga öppen i 17 dagar.. så allt kan gå med lite tur

• Lithe
    gretagarbo skrev 2009-05-12 16:45:19 följande:
    Tack :) svårt att troi nuläget att man ska klara av att gå länge..man oroar sig hela tiden. Men 23+5 idag...hoppas hoppas hoppas det går länge.
    Vi är många som håller tummarna. Försök att inte oroa dig så mycket...
  • gretagarbo
    Lithe skrev 2009-05-12 18:33:15 följande:
    Vi är många som håller tummarna. Försök att inte oroa dig så mycket...
    Tack :) vad gulligt av dig :) ska försöka slappna av lite..är sjukskriven och ligger mest ner, försöker fördriva tid och tankar med film och böcker. Men lätt att hamna på "hemska" sidor på nätet tyvärr :(
  • Full av förhoppning

I Lund låg överlevnadschansen för ett år sedan på 58% i vecka 23+0
    Vecka 25+0 var det ca 90% chans och vecka 28 lika stor chans som en fullgången.
    Från vecka 23 ökar chanserna för överlevnad med ca 3% per dag

Var mot andra som du vill att de ska vara mot dig.
  • Helene100

Vi har erfarenhet av Lund och dom är toppen. Instämmer i föregående inlägg om överlevn chanser, det stämmer med det jag hört. Från v 23 är chanserna stora men varje dag /timme som går är bra. Och man slipper mkt om man föder lite senare.. V28 var min milstolpe eftersom lungorna då sedan länge är klara och dom har immunsystem. Hoppas verkligen att allt går bra. Vill säga att du inte ska oroa dig men det vet jag är lönlöst.. Du har dock gått så långt att du och den lille har bra chanser!! Håller tummarna!! Kram

• Magda73

Hej!

Usch vilken tråkmåns jag är! Men jag måste ju bara säga att man inte kan sätta någon gräns för överlevnad. Och man kan inte heller jämföra barnen, att alla i vecka 28 klarar sig är inte säkert! Mycket hänger på varför de kom tidigt och hur de haft det inne i magen.

Som någon annan skrev så är varje timme och dag värdefull inne i magen och även senare i kuvösen. Vissa barn klarar farorna som blodförgiftningar, hjärnblödningar och de omogna lungorna medan andra inte klarar det. Ett barn som har mått bra i magen och "bara" är tidig gror oftast bra även utanför.

Jag tycker att du ska kontakta neo där du bor, eller detr sjukhus där du kanske kommer att hamna för att få rätt information. Det kan bli väldigt missvisande att fråga noviser på ett forum. Någon har hört och förstått si, andra så. Det bästa är att fråga erfaren personal (sjuksköterska eller läkare) direkt!

Håller, såklart, tummarna för dig!

//Magda

Blogg: magda.nu
  • ääni

gretagarbo: Det är så härligt att läsa om varje dag som går för dig! Jag hoppas så att du får en lång graviditet. Det vore så roligt att få exempel på människor som lyckas efter att ha fått för tidigt. Håller mina tummar hela tiden nu!

Full av förhoppning skrev 2009-05-12 19:36:50 följande:

I Lund låg överlevnadschansen för ett år sedan på 58% i vecka 23+0 Vecka 25+0 var det ca 90% chans och vecka 28 lika stor chans som en fullgången. Från vecka 23 ökar chanserna för överlevnad med ca 3% per dag
    Goda siffror. Men jag har alltid undrat över dessa siffror. Överlevnad hur länge? Ettårsdagen?
  • ginana

Alla barn är ju olika....vissa kan födas efter v28 o få någon infektion och inte klarar sej...man vet aldrig
    mitt vatten gick i vecka 22 o vår tjej föddes i v 25+2
    hade nån millimeter vatten på några ställen bara under dom veckorna.....outvecklade lungor använder syrgas fotfarande

men som tur e har hon inte haft nån infektion (peppar peppar)
    Man vet aldrig hur de kan sluta
    Önskar dej lycka till och hoppas verkligen att den lille stannar kvar i magen e bra tag till

• gretagarbo
    ääni skrev 2009-05-13 23:57:06 följande:
    gretagarbo: Det är så härligt att läsa om varje dag som går för dig! Jag hoppas så att du får en lång graviditet. Det vore så roligt att få exempel på människor som lyckas efter att ha fått för tidigt. Håller mina tummar hela tiden nu! Full av förhoppning skrev 2009-05-12 19:36:50 följande: Goda siffror. Men jag har alltid undrat över dessa siffror. Överlevnad hur länge? Ettårsdagen?
    Tack..jag hoppas med att jag får gå flera veckor till..men det är så svårt att vara positiv när man förlorat ett barn innan, och speciellt när man inte vet säkert varför det hände iheller..tungt :(

Jag vet ju självklart om att det aldrig finns garantier med för tidigt födda..allt kan hända, även efter fullgången tid. Jag undrade mest från vilken vecka läkarna börjar försöka rädda barn. Man hör ju så olika gränser. Men om dom försäker rädda tidigt i Lund är ju det en chans man vill ta och få om den ges. Även om det slutar illa vet man ju att dom gjort allt dom kan. Jag hoppas jag är gravid länge än..24+0 idag....
  • Linnea o Kevin

Har en förtidigtfödd son och läökarna förklarade detta för mig:

From v 23+ gör de ett försök att rädda barnet. I vissa fall om barnet har livsvilja även i v 22+ eftersom man aldrig kan vara helt säker på hur gammalt ett barn eg är är man i v22+ kan man ju kanske eg vara i v 23+. From v 25+ klarar sig de allra flesta. i v28+ klarar sig de allra flesta utan men.

• Linnea o Kevin

Sen så är j usåklart ingenting säkert. Men son föddes i v 34 då det anses rätt så säkert men han fick en infektion då och blev jättesjuk.

• gretagarbo

så glad att ni vill dela med er. Tack. Undrar också lite över detta med större risk att föda för tidigt om man redan drabbats en gång? Som i mitt fall en förlust i v21+5. Vissa läkare menar att det inte finns förhöjd risk och vissa säger det är ökad risk..vad ska man tro..usch vad jobbigt det är att inte veta, tär på psyket verkligen..

• Magda73
    gretagarbo skrev 2009-05-14 11:34:45 följande:
    så glad att ni vill dela med er. Tack. Undrar också lite över detta med större risk att föda för tidigt om man redan drabbats en gång? Som i mitt fall en förlust i v21+5. Vissa läkare menar att det inte finns förhöjd risk och vissa säger det är ökad risk..vad ska man tro..usch vad jobbigt det är att inte veta, tär på psyket verkligen..
    Risken för att föda tidigt 2 gånger är väl beroende på anledningen till den första prematura födseln?

Mitt råd är (fortfarande) att du kontaktar neo på ditt sjukhus eller kuratorn där som kan hjälpa dig med en kontakt så får du riktiga svar.

Och du; jag beklagar barnet som dog. Vad ....hemskt för  dig! Nu kan du tänka att varje dag som går så ökar barnets överlevnadschanser!

Kram!

ps) Men ring neo du!
    Blogg: magda.nu
  • Helene100
    gretagarbo skrev 2009-05-14 11:10:08 följande:
    Tack..jag hoppas med att jag får gå flera veckor till..men det är så svårt att vara positiv när man förlorat ett barn innan, och speciellt när man inte vet säkert varför det hände iheller..tungt :(Jag vet ju självklart om att det aldrig finns garantier med för tidigt födda..allt kan hända, även efter fullgången tid. Jag undrade mest från vilken vecka läkarna börjar försöka rädda barn. Man hör ju så olika gränser. Men om dom försäker rädda tidigt i Lund är ju det en chans man vill ta och få om den ges. Även om det slutar illa vet man ju att dom gjort allt dom kan. Jag hoppas jag är gravid länge än..24+0 idag....
    När vi var på Neo in Lund första ggn förberedde dom sig på att ta emot en baby i v22 (21+?). Det gick inte - men kunde kanske gått teoretiskt beroende på lungmognad. Kan va gott att veta att gränserna med v23 inte är skrivna i sten! Sedan håller jag med Magda73- ta kontakt med förlossningen i Lund. Du kanske tom kan få komma in på Neo och titta. Vet flera som gjorde när vi var där, och vi visade stolt upp våra minisar!!
Svar på tråden Hur tidigt finns det överlevnadschans?