• silkie

skolkande tonåring

Fick hem ett brev från skolan i dag och det visar sig att min 17-årige son har så mycket frånvaro att CSN är i farozonen. Det är 2 ggn detta läsår. Trodde vi hade pratat tillräckligt om det förra gången , i vintras.
    Han har inte IG varning i nåt ämne. Enligt honom har han MVG och VG i flera ämnen. Kan inte riktigt tro på det längre.
    Gav honom en morot om han inte skolkade efter förra samtalet. Jag skulle betala en festivalbiljett i sommar, men nu vet jag inte hur det bli med det.
    Känner mig så maktlös. Han gör ju som han vill iaf. Finns det någon som känner igen sig och kan ge mig hopp. Vet ej vad jag ska göra längre åt situationen. Är ensamstående och har aldrig känt det som något problem men det blir väldigt märkbart just nu. Han har alltid varit så snäll och duktig förut. Märkte när han började högstadiet att han hade svårt att hitta sin plats i klassen identitetsmässigt. Men det blev bättre med tiden. När han nu började gymnasiet hamnade han i samma sökande märkte jag. Jag vet att han röker och jag har visat mitt ogillande och talat om min stånd punkt, lika vad gäller alkohol. Jag vet att han dricker ibland. Jag är så trött på att tjata och förmana. Inget hjälper. När han gick i högstadiet var han aldrig ute på stan på helgerna med kompisar. Han var hemma eller hos kompisar och LANade. En ny värld öppnade sig för honom när han började gymnasiet. Vissa stunder känner jag att jag bara vill ge upp och be honom flytta. Fast det skulle jag aldrig be honom göra förstås. Men jag känner mig bara så hjälplös.
    Jag vet att jag också har svårt att släppa taget därför kan jag känna att jag ibland inte vet om jag reagerar sunt eller för mycket. Har nog svårt att stå fast vid min åsikt och argumentera för den ibland pga att jag inte vet om jag överreagerar.

• Svar på tråden skolkande tonåring
  • annawall

Som lärare kan jag se att de ser att det går bra i ämnena utan att de behöver vara där. När jag själv gick på universitetet kunde man ju hoppa en hel del och ändå få godkänt på kurserna. Det är helt enkelt annat som lockar. Om det bara är frånvaron och pengarna som är problemet tycker jag att du får ta ett ordentligt snack om att de där pengarna faktiskt behövs i hushållet. Har du fått se hans betyg så att det verkligen inte är betygen som är i farozonen också?

• Louise Hbg

Var uppmärksam på att efter sonen har fyllt 18 år så har du inte längre rätt att få reda på så mycket från skolan. Då blir han myndig...o detta kan i bland ställa till det för engagerade och hjälpande föräldrar!

Ta ett snak med honom. Vad är det som inte fungerar? Hur kommer det sig att det blev så här? Säg att du är bekymmrad och undrar hur du kan hjälpa till. Ta ett snack med klassföreståndaren/mentorn för att få lite riktig fakta från det hållet. Har skolan en bra studie- och Yrkesvägledare kanske denna kan hjälpa till med att fixa lite roligare/lättare kurser att byta ut med eller ta bort någon kurs. Det är ju alltid bättre att ha en gymnasieexamen än stå helt tomhänt.... Nu utgår jag iof att sonen inte klarar sina ämnen...men kolla upp allt innan 18 års dagen!!!

Kämpa på!!!

• silkie

Tack för era inlägg det känns bra att få respons. Jag som inte trodde att han hade Ig varning i nåt ämne, i fredags kom ett trevligt brev från matte läraren om IG varning. Enligt min son är det en inlämningsuppgift han inte gjort ännu. Suck!!
    Vi ska på utvecklinssamtal om 2v och då får jag en hint om hans andra betyg hoppas jag. På tisdag ska han till rektorn och prata om frånvaron. Han själv skyller på att han är lat därför blir det så här. Jag känner att det enda jag kan göra är att prata och fråga hur det är och försöka få honom att tänka om och inse att allt detta bara drabbar honom själv. Men vilken tonåring som är trött tar in det.

• Huskatt

Den där biljetten skulle ju ryka enligt mig.
    Skolka ska man inte. Och om ni kommit överens om att han skulle få biljetten om han INTE skolkade så..nu har han ju skolkat, även om betygen håller sig. Det var ju skolkandet och inte betygen ni var överens om.

• Indillia

Jag var otroligt skoltrött och deppig under gymnasiet och skolkade mycket. Min föräldrar envisades med att jag skulle gå kvar i skolan så jag gjorde det och gick ut med urusla betyg =inget slutbetyg. Jag hade hellre tagit ett sabbatsår och gått ut ett år senare. Tror det hade varit bättre för mig.

• Indillia

Skrev inte färdigt...
    Ta reda på varför din son skolkar. Pusha honom inte att gå dit bara för att. Man behöver motivation också.

• timberhochmandie

Ja, nu har han ju fått hem en IG-varning, annars hade jag tänkt säga att det faktiskt inte är helt ovanligt att duktiga elever som har lätt för sig skolkar. Lektionerna känns helt enkelt meningslösa för de är bara till för alla "sega" klasskamrater som inte har fattat nåt än. :-/ Skolan lägger krut på att identifiera och hjälpa svaga elever, medan begåvade elever som skulle behöva stimulans och utmaningar istället får uppleva att skolan är bortkastad tid.

• Jamson

Jag har samma problem, min son skolkar och har IG varning i nästan alla ämnen, men när jag pratar med honom om det så är det inte hans fel, alla lärare är dumma i huvudet, och bla bla bla.
    Vet inte hur det ska gå, i värsta fall får han väl inte gå kvar, men då är det söka jobb som gäller, vem som nu skulle anställa honom, arbetsskygg som han är.
    Fattar inte vad jag gjort för fel? Jag flyttade hemifrån som 17 åring och har jobbat ända sedan dess, det känns inte som att han ser allvaret i någonting...

• Louise Hbg

Att söka jobb innan man ens är 20 år i dag är nästintill omöjligt. Är det så att man hoppar av skolan finns det inte många andra vägar att gå... I så fall får ni heldre titta på vad det annars finns för alternativa skolvägar. Numera finns det flera gymnasieskolar med mycket större delen praktik, vilketkanske kan vara positivt för de som är lite tröttare på det vanliga pluggandet....

Jag säger det igen....boka in en tid med er vägledarepå skolan!!

• silkie
    timberhochmandie skrev 2009-05-17 21:51:40 följande:
    Ja, nu har han ju fått hem en IG-varning, annars hade jag tänkt säga att det faktiskt inte är helt ovanligt att duktiga elever som har lätt för sig skolkar. Lektionerna känns helt enkelt meningslösa för de är bara till för alla "sega" klasskamrater som inte har fattat nåt än. :-/ Skolan lägger krut på att identifiera och hjälpa svaga elever, medan begåvade elever som skulle behöva stimulans och utmaningar istället får uppleva att skolan är bortkastad tid.
    Han är väldigt ojämn i betygen. I eng har han redan nu i 1 án fått börja med eng B för han har gjort klart A kursen och fått MVG. Jag vet att han är duktig i matte men han har sagt att han lägger mer krut på ämnen han får slutbetyg i nu och höjer matten nästa år. Han har iaf lämnat in uppgiften som gjorde att han fick en varning. I dag var han och pratade med rektorn om frånvaron. Jag hoppas bara han ska inse att det är han själv som skadas.
  • TusseTvå

Hej!
    Jobbar som gymnasielärare. Har man över 15 % ogiltig frånvaro får man en CSN varning. Men denna varningen har inget att göra om han uppfyller målen i de olika kureserna. Han kan alltså ha VG och MVG i det mesta för det. MEN med hög frånvaro kan även leda till att han missar vissa mål.
    Vi betygssätter måluppfyllelsena och inte frånvaron!

Svar på tråden skolkande tonåring