skolkande tonåring
Fick hem ett brev från skolan i dag och det visar sig att min 17-årige son har så mycket frånvaro att CSN är i farozonen. Det är 2 ggn detta läsår. Trodde vi hade pratat tillräckligt om det förra gången , i vintras.
Han har inte IG varning i nåt ämne. Enligt honom har han MVG och VG i flera ämnen. Kan inte riktigt tro på det längre.
Gav honom en morot om han inte skolkade efter förra samtalet. Jag skulle betala en festivalbiljett i sommar, men nu vet jag inte hur det bli med det.
Känner mig så maktlös. Han gör ju som han vill iaf. Finns det någon som känner igen sig och kan ge mig hopp. Vet ej vad jag ska göra längre åt situationen. Är ensamstående och har aldrig känt det som något problem men det blir väldigt märkbart just nu. Han har alltid varit så snäll och duktig förut. Märkte när han började högstadiet att han hade svårt att hitta sin plats i klassen identitetsmässigt. Men det blev bättre med tiden. När han nu började gymnasiet hamnade han i samma sökande märkte jag. Jag vet att han röker och jag har visat mitt ogillande och talat om min stånd punkt, lika vad gäller alkohol. Jag vet att han dricker ibland. Jag är så trött på att tjata och förmana. Inget hjälper. När han gick i högstadiet var han aldrig ute på stan på helgerna med kompisar. Han var hemma eller hos kompisar och LANade. En ny värld öppnade sig för honom när han började gymnasiet. Vissa stunder känner jag att jag bara vill ge upp och be honom flytta. Fast det skulle jag aldrig be honom göra förstås. Men jag känner mig bara så hjälplös.
Jag vet att jag också har svårt att släppa taget därför kan jag känna att jag ibland inte vet om jag reagerar sunt eller för mycket. Har nog svårt att stå fast vid min åsikt och argumentera för den ibland pga att jag inte vet om jag överreagerar.