• Anonym (seroquel)

Någon som tar Seroquel? Mot vad?

Som rubriken lyder...

jag ska börja med Seroquel på lördag och undrar vad ni andra som äter den har för erfarenhet? Vad tar ni den mot?

• Svar på tråden Någon som tar Seroquel? Mot vad?
  • Schnooglewookiemush
    Anonym (seroquel) skrev 2009-05-18 15:10:37 följande:
    Jag tog min första 100 mg tablett i lördags och däckade totalt... Somnade på soffan och när jag väl försökte resa mig så susade det bara i huvudet. Blev jätteyr och kunde inte stå upp. Igår tog jag en till, men hoppade över min atarax jag tar 2 ggr/dag. Somnade och var däckad halva dagen. Pratade med min läkare idag och han sa att jag skulle sänka till 50 mg och ta den på kvällen... Trötthet och yrsel gör ju inget så länge man ändå ska sova. Vad äter ni för mediciner utöver Seroquel? Vad skiljer depot mot den vanliga Seroquel?
    Samma sak hände mig första kvällen! Fattar inte varför de sätter in sån hög dos, jag blev hög av dosen de satte in från början.
    25 mg räckte för mig.
    Vilken tid ska du ta dem?
  • Anonym (seroquel)

Så skönt att höra! Kände mig lite dum att jag reagerade så starkt på 100 mg, när normaldosen ligger på 400-800 mg.
    Har inte varit känslig mot biverkningar när det gäller t ex SSRI/SNRI.

Kände mig lite klen liksom

Det är en dyr medicin så det är ju tur man inte behöver betala. Läkaren sa att 25 mg kostar 6,5 per tablett.

Började du också med 100 mg eller med 25?

AtroCious skrev 2009-05-18 15:15:43 följande:
    Samma sak hände mig första kvällen! Fattar inte varför de sätter in sån hög dos, jag blev hög av dosen de satte in från början.25 mg räckte för mig.Vilken tid ska du ta dem?
  • Schnooglewookiemush
    Anonym (seroquel) skrev 2009-05-18 15:25:54 följande:
    Så skönt att höra! Kände mig lite dum att jag reagerade så starkt på 100 mg, när normaldosen ligger på 400-800 mg. Har inte varit känslig mot biverkningar när det gäller t ex SSRI/SNRI. Kände mig lite klen liksom Det är en dyr medicin så det är ju tur man inte behöver betala. Läkaren sa att 25 mg kostar 6,5 per tablett. Började du också med 100 mg eller med 25?
    Jag började med 75 mg, det var av det jag blev hög. Att tillägga är att jag inte är ett dugg känslig när gäller mediciner, brukar aldrig känna av nåt.
  • Anonym (bi-po typ2)

Är det nån av er som har ätit seroquel och varit gravida? Jag ska som sagt börja ta den på lördagen men vi ska också hoppa in i barnverkstan till sommaren. Min läkare sa att det inte finns nån forskning på djur som har visats på fosterskador men att de aldrig har genomfört nån stor studie på människor. Har ni hört nått från era läkare?

• Anonym (seroquel)

Ingen aning faktiskt. Vi planerar att försöka med nr 2 i sommar, så den frågan är ju såklart intressant.

Anonym (bi-po typ2) skrev 2009-05-18 16:46:01 följande:

Är det nån av er som har ätit seroquel och varit gravida? Jag ska som sagt börja ta den på lördagen men vi ska också hoppa in i barnverkstan till sommaren. Min läkare sa att det inte finns nån forskning på djur som har visats på fosterskador men att de aldrig har genomfört nån stor studie på människor. Har ni hört nått från era läkare?
  • Schnooglewookiemush
    Anonym (bi-po typ2) skrev 2009-05-18 16:46:01 följande:
    Jag har precis slutat med seroquel, eftersom jag blivit gravid.
  • Anonym (seroquel)

Grattis Var utsättningen jobbig? Äter du ingen medicin alls nu?

AtroCious skrev 2009-05-18 17:19:37 följande:
  • Schnooglewookiemush
    Anonym (seroquel) skrev 2009-05-19 17:27:13 följande:
    Grattis Var utsättningen jobbig? Äter du ingen medicin alls nu?
    Tack.
    Känner inte av några utsättningssymptom av seroquel, har slutat med den förut och jag har aldrig känt något.
    Dock så har jag även slutet med Efexor nu, och det är ett levande helvete.

Äter inget alls nu.
  • Anonym (bi-po typ2)
    AtroCious skrev 2009-05-19 17:29:07 följande:
    Tack. Känner inte av några utsättningssymptom av seroquel, har slutat med den förut och jag har aldrig känt något. Dock så har jag även slutet med Efexor nu, och det är ett levande helvete. Äter inget alls nu.
    Varför har du slutat med dina antidepressiva? Var det på din läkares inrådan? Jag kommer att fortsätta med mina, möjligtvis att jag kommer att trappa ner under de sista tre månaderna, för min läkare säger att det är farligare för både fostret och mig att jag är utan. Jag brukar nämligen få nån sorts tvångstankar om att dö när jag blir riktigt deprimerad och efter min förra graviditet så fick jag en förlossningsdepression.
  • Anonym (seroquel)

Har sänkt dosen till 50 mg nu och blev helt däckad igen. Sambon fick knappt liv i mig och sen var jag deprimerad hela dagen efteråt

Klarar inte av att ta den medicinen. Vad finns då kvar att prova undrar jag?

Kommer jag någonsin att hitta en medicin som fungerar?

• martina21

Jag tar Seroquel sedan 1 år pga att jag är bipolär (manodepressiv). Jag mår mkt bättre sedan jag började med den, dosen har varierat som mest har jag tagit 600 mg per dag, nu tar jag 400 mg. Jag har blivit mkt lugnare känner mig inte speedad på samma sätt längre och min ångest har minskat jätte mkt.

• Anonym (seroquel)

Skönt att du får hjälp av den!

Kom överens med läkaren igår att jag inte ska fortsätta med den. Har bara tagit den 2 ggr, men har inte kunnat stå på benen. Ska jag ta den så måste jag vara sjukskriven första tiden och det fungerar inte.

Jag har bara läkemedelsprovocerad mani. I huvudsak har jag depressioner och ibland hypomani.

martina21 skrev 2009-06-04 21:18:45 följande:
    Jag tar Seroquel sedan 1 år pga att jag är bipolär (manodepressiv). Jag mår mkt bättre sedan jag började med den, dosen har varierat som mest har jag tagit 600 mg per dag, nu tar jag 400 mg. Jag har blivit mkt lugnare känner mig inte speedad på samma sätt längre och min ångest har minskat jätte mkt.
  • Anonym (bi-po typ2)

Jag tycker faktiskt att jag har mått bättre sen jag började med seroquel. Innan var jag djupt deprimerad och ville helst dö, och jag är faktiskt lite rädd för att sluta med den om jag blir gravid.

• ufo25
    AtroCious skrev 2009-05-18 17:19:37 följande:
    Hej!
    Efter hur lång tid in i graviditeten slutade du med seroquel?
  • ufo25

Är det någon som varit gravid och tagit seroquel? Jag är gravid nu och tar seroquel. Jag vill inte göra abort men om det skadar fostret så gör jag det! Finns det ingen som kan svara????

• Schnooglewookiemush
    ufo25 skrev 2009-06-22 14:24:22 följande:
    Hej! Efter hur lång tid in i graviditeten slutade du med seroquel?
    Jag plussade i v.8, och fick sluta på en gång.
  • Bipolen2

Hej!

Fick positivt gravtest i måndags och äter seroquel. Ska trappa ut den fort och har fobi mot kräkningar. Har läst här i tråden och har panik!

Gick på 100 mg per kväll och har fått order om att äta 50 mg per kväll i en vecka o sedan sluta. Tog 50 mg igår och idag. Vaknade med ett extremt illamående nu mitt i natten.

Snälla ni som har liknande erfarenheter! Skriv!!

• Anonym (X)

Någon som äter denna medicin och vill dela med sig av erfarenhete?

Svar på tråden Någon som tar Seroquel? Mot vad?