• Doodelidoo

18-månaders som skriker jämt

Vi har en kille på 1½ år som har börjat skrika av alla olika anledningar. Det kan vara när han inte får som han vill, när tålamodet tar slut när han leker, när vi ska ta av jackan, när vi ska ta på jackan, helt utan anledning osv osv. Det är väldigt tärande, särskilt för min man som är pappaledig. Sonen pratar väldigt lite riktiga ord - omkring fem stycken - så jag förstår att det antagligen är hans sätt att kommunicera, men det vi undrar är hur vi ska agera mot honom och hur vi ska få honom att sluta. Vi pratade om att kanske skrika till kort vi också när han skriker för att få det att "väcka upp" honom ur det, men det kanske inte är så bra. Storebror, 4 år, har inte varit någon skrikare så vi står lite handfallna.
    Det vi vill veta är hur vi ska bryta hans beteende.

• Svar på tråden 18-månaders som skriker jämt
  • Doodelidoo

När jag läser mitt eget inlägg låter det som att han är fruktansvärd, men han är också världens goaste och gladaste kille däremellan som älskar att kramas med alla han känner.

• Barnpsykologen

Hej, du beskriver att han inte har så mycket språk. Jag tror du har rätt i att det är ett sätt för honom att uttryck sig på. Ni ska inte skrika, däremot fånga hans uppmärksamhet genom att få ögonkontakt visa och vägled genom att peka och benämn allt som du gör. Prata lugnt och med enkla meningar.
    Barn förstår fler ord än de kan uttrycka. Prata med BVC om hans språk. Har ni kollat hans hörsel?

Anneli

• Doodelidoo

Vi var precis på 18-månaderskontroll. Hon frågade om han förstår vad vi säger till honom (i och med att han inte pratar så mycket) och det gör han. Man kan ge korta instruktioner ex hämta skorna, nu ska vi gå ut, kom så borstar vi tänderna etc. Jag tror inte det är fel på hans hörsel, men vi har inte gjort något test sedan bb.
    Tack för svar.

Svar på tråden 18-månaders som skriker jämt