• sofia 82

ni med fler barn, har alla kommit för tidigt ?

Jag väntar mitt tredje barn och undrar hur stor risken är att även detta barn ska komma för tidigt.
    Första barnet kom v 35 pojke och vägde 2320 g och andra barnet v 36 flicka och vägde 2860 g .

• Svar på tråden ni med fler barn, har alla kommit för tidigt ?
  • HelenS

Vår första dotter föddes 30+6

Och andra dottern föddes 34+4

Vet inte varför. Dock har min mamma aldrig gått fullt ut, tror det ligger lite i generna.

• NathalieKristian

sonen kom i v36+4

dottern kom i v34+1

• Sandra  J

Min första son kom i v. 35. Vägde 3300g och var 50 lång.

Andra barnet en dotter i v. 34+6. Vägde 2770 och var 48 lång.

Väntar nu tredje barnet. Är i v.34+1.
    Läkarna säger att risken är väldigt stor att även den här bebisen kommer för tidigt. Så jag är beredd på att hon kan komma närsom hellst. Från v.25 fick jag gå på extra kontroller varannan vecka. Livmodertappen har förkortats varje gång jag varit där.  Sista gången i v.31 var den 19mm. Men behöver inte gå på flera kontroller. Så nu är det bara att vänta och se om hon kommer ut för tidigt eller inte.

• sofia 82

det verkar ju ändå som att de flesta som fått tidigt en gång fortsätter att få tidigt vid fler graviditeter.

Helen S .Både jag och min man är födda ca 3-4 veckor för tidigt men inte våra övriga syskon. Men tydligen kan man inte säga om det kan vara ärftligt eller inte.
    Har hört att om man själv är för tidigt född kan ens egna barn också komma för tidigt men som sagt var finns det inga belägg för det.

• HelenS

sofia 82 skrev 2009-05-18 20:05:18 följande:

det verkar ju ändå som att de flesta som fått tidigt en gång fortsätter att få tidigt vid fler graviditeter.Helen S .Både jag och min man är födda ca 3-4 veckor för tidigt men inte våra övriga syskon. Men tydligen kan man inte säga om det kan vara ärftligt eller inte.Har hört att om man själv är för tidigt född kan ens egna barn också komma för tidigt men som sagt var finns det inga belägg för det.
    Min mamma har fött 3 barn och aldrig gått tiden ut. Jag frågade en överläkare en gång när jag var på extra koll av livmodertappen under andra graviditeten. Han sa att om jag har en syster och hon också skulle föda barn förtidigt så kunde man säga att det är genetiskt. Får väl vänta några år osch se
  • Proletariatet

Min första kom i v.24+1, då trodde de att det berodde på en infektion (hade GBS).
    Under andra graviditeten fick jag lämna urinprover och krävde livmodertappskontroller vilket jag då fick. Allt såg bra ut, fram till v.22+2 då jag fick sammandragningar. Visade inga tecken på infektion, men allt hade gått väldigt fort och tappen var så kraftigt förkortad att jag fick åka ambulans till Uppsala.
    Där blev jag sängliggande och tappen förkortades mer för varje vecka, i v.25+0 sa läkarna till oss att det dröjde dagar innan vi skulle bli föräldrar igen.
    I v.30 var jag öppen fyra centimeter och hinnblåsan buktade ut, när de gjorde gynundersökningar sparkade sonen dem på händerna
    I v.35+1 akutsnittades jag, pga sätesläge och trolig vattenavgång.
    Blev alltså sängliggande (på sjukhus) i tretton långa veckor, men jag är otroligt tacksam för att det gick att hålla kvar honom så länge.

Jag kommer garanterat föda för tidigt igen, och läkarna är oense om vad som skulle kunna tänkas förhindra det. Jag är inget solklart cerklagefall med mina sammandragningar, men en teori är att tappen börjar förkortas och att sammandragningarna då sätter in, men det kan likaväl vara tvärtom. En annan läkare trodde att det kunde vara rent hormonellt, jag lever på hoppet att det forskas inom området, så jag kan få ett tredje barn en dag, utan att riskera det livet eller svåra skador.

• Babe

Det är kanske främst beroende på orsak... om man riskerar att föda premart vid även fler framtida förlossningar. För vår del har doktorerna ingen "orsak", hade bara för tidiga värkar, thats it. Barnen är födda v32, v35 (tvillingar, då jag låg på sjukhus from v27 för att hålla de inne...). En av överläkarna menade att jag nog dessvärre biologiskt tillhör de kvinnor som föder före utsatt tid, men jag vet inte hur han gjorde sin bedömning. Är rätt liten och späd, men det är det ju många som är utan att få problem... Har en hjärtformad livmoder som vissa menar kan vara en bidragande orsak. Har annars gjort allt som varit i min makt att göra för att ha en bra graviditet (mat, motion, inte stressa, inga gifter mm mm), men mer kan man ju inte göra.

• Babe

sofia 82: att din tapp sitter långt bak kanske tom är positivt, men det som egentligen är det avgörande om man föder förtida är ju denna tapps längd... det var det enda de fokuserade sig på när det kollades för oss...

• MammaDiana

jag har fått tre barn för tidigt.

Första kom v 34+5, pga misstanke om att moderkakan lossnat (vilket den sen inte hade, men nåt var ju fel iaf).

Andra kom v 36+0, inte SÅ tidigt, men hon mådde dock sämre än storassyter som ju var en dryg vecka tidigare.

Tredje kom v 30+1.

• sofia 82

MammaDiana . fanns det nån speciell orsak till att 3,an kom tidigare ?

jag är lite orolig att mitt tredje också ska komma mycket tidigare än de andra två.
    hur funkar det när man har två små hemma och måste ligga inne länge med trean ?

jag följer den här tåden hela tiden och läser allt ni skriver...

• Babe

sofia82: förstår din oro.... men som tröst är ju dock förlossningar efter v 32 ofta oki. Vår "storasyster" var 1,5år när tvinsen föddes, jag låg inne 5veckor innan (sängläge!) och ca 6v efteråt på neo med tvinsen. Pappan jobbade och pendlade, vi var tillsammans helger, vissa nätter sov vi tillsammans på sjukhuset, personalen försökte ordna allt efter våra önskemål... men jobbig tid det var det! Vi gjorde allt för att hålla ihop familjen men det är ohållbart att ha en så lite boende i ett litet sjukhus rum hela tiden, men vissa dagar gick bra, med mycket tålamod =)
    Lycka till, försök att inte oroa dig i förväg!!!

• Babe

Fiviva: visst blir jag fundersam och känner oro inför ev syskongraviditeter.
    Just nu är jag nöjd (överlycklig) med dessa tre (3 blöjbarn...under 3år) men inför framtiden vet jag inte om jag vågar. Men kan tänka mig ett barn till, kanske, de är ju så underbara!!!!!!!!!!!

• MammaDiana

Sofia 82 - vi fick ingen direkt anledning till varför han föddes tidigare, ingen infektion eller så. Jag började få sammandragingar väldigt tidigt och på slutet var de riktigt kraftiga, jag knaprade bricanyl men till slut räckte det inte, en dag hade jag två halvkraftigaa sd, tog bricanyl, men ett par timmar senare så bara drog värkarna igång var tredje minut och det gick inte att stoppa.

Ang att ha två barn hemma och ett sjukt på sjukhus... det var nog den värsta tiden i mitt liv, borde väl varit den lyckligaste, men nej. första veckan var riktigt kritisk och vi var så chockade, då var stora barnen hos mormor och morfar, sen var värsta faran över, vi flyttades till hemsjukhuset, barnen kom hem och jag fick då inte heller bo på sjukhuset eftersom han var så liten att han inte ammade. Det kändes riktigt hemskt att åka ifrån honom varje kväll (och jag ska inte ljuga, det var ibland tufft att sätta sig i bilen på morgonen och åka dit också) men det gjorde ändå att vi hade tid för de stora barnen på kvällarna och morgonen. Och på dagarna var det lillebror som gällde för mig, maken började jobba efter ett tag och lillan gick på dagis, stora tjejen var antingen med mig eller maken (frita var stängt, mitt i sommaren) och i övrigt var vi på sjukhuset allihop, när han var större och vi kunde ta med honom till ett eget rum var vi där allihop och de stora barnen var mycket på lekterapin och vi turades om att vara hos dem och hos lillebror.

• Dionadel

Det beror på anledningen varför man födde för tidigt. Min första blev förlöst med akutsnitt i v29+2 pga av proppar i moderkakan.

När jag blev gravid med den andra fick jag ta fragmin-sprutor varje dag fram tills förlossning och han blev förlöst i vecka 38+3 med planerat snitt. Allt gick jättebra och han mådde toppen.

• lindach

Jag fick min första tjej i v 29 och min andra tjej på bf dagen så kan det oxå gå{#lang_emotions_wink}

• Sandra  J

Första kom i v.35. Andra i v.34 och tredje i v.38.

• Jenny N

Vår äldsta dotter kom i vecka 39

Yngsta föddes med akutsnitt i vecka 34 då min moderkaka lossnade.

Läkarna har förvarnat mig på att om vi skaffar ett barn till så kommer jag inte få gå mer än 34 veckor sen blir det snitt

• bobobebis

är super rädd...

mitt första barn som kom v. 34, och nu är jag i vecka 30.. o i går kände jag sånna värkar att jag var tvungen att åka in o få sprutor för att stoppa förlossning...
    ska dit i kväll igen o få ytligare sprutor eller bli inlagd..

Ni som har fått bricanyl sprutor... hur länge har graviditeten förlängts?
    och har ni jobbat samtidigt eller bara varit sängliggande?

ska nämligen börja jobba igen på mån efter 5 veckors semester...

• Dahlia

Första barnet kom i vecka 34 och andra kom i vecka 36

Felicia 1996 och Eddie 2008... Tack för att ivf finns
  • Dionadel
    bobobebis skrev 2009-07-31 09:08:44 följande:
    är super rädd... mitt första barn som kom v. 34, och nu är jag i vecka 30.. o i går kände jag sånna värkar att jag var tvungen att åka in o få sprutor för att stoppa förlossning... ska dit i kväll igen o få ytligare sprutor eller bli inlagd.. Ni som har fått bricanyl sprutor... hur länge har graviditeten förlängts? och har ni jobbat samtidigt eller bara varit sängliggande? ska nämligen börja jobba igen på mån efter 5 veckors semester...
    Jag förstår rädslan och hoppas att dom lyckas hejda förlossningen för er.
Svar på tråden ni med fler barn, har alla kommit för tidigt ?