• M Pax

Fler som plussat efter IVF i feb09? Del 2

Här fortsätter vi vår resa!

"Nu har jag plussat två dagar i rad, och även om jag fortfarande inte förstår eller riktigt vågar förstå att det är sant, så verkar det ju onekligen vara så att jag faktiskt är gravid.
    Jag var helt inställd på att vårt första IVF skulle sluta i minus, men som tur var hade jag fel!

Finns det fler där ute som vill hänga på här?
    Kanske kan vi förstå detta underbara under tillsammans!"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-19 11:47
    Här är länken till listan på oss som plussat!
    www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-7-139/m41613018.html

• Svar på tråden Fler som plussat efter IVF i feb09? Del 2
  • TuWi

Vi har köpt en spjälsäng... en oval, den är så söt och jag längtar tills vi kan börja använda den.

htsny2001

Tiden går så fort, vi är ju inne i tredje trimesten nu ju

• Sylten

Vi fick se vår lill* igår och det var så mysigt. Även om läkaren var sisådär.. Men allt såg bra ut, man kommer nu att göra tillväxtkontroller regelbundet pga min diabetes men än så länge låg den inom normalkurven, ca 10% mindre än förväntat så det var bra. Man har stor risk att få stoooora barn när man har diabetes så så länge det inte är på det hållet är jag väldigt nöjd.

Sen åkte vi och handlade lite kläder till.. hehe.. Tycker dock att det är såååå svårt att veta hur mycket som behövs.. Överallt står det "några" bodysar, men hur många är några???

Vill också ha en spjälsäng nu.. Vi ska "ärva" min systers, som i sin tur har ärvt den av våra yngre bröder. Jag tycker att det är lite mysigt att ärva en del samtidigt som det är roligt att köpa nytt. Men den kommer kanske inte upp ännu, sängen alltså.. =)

Ha en bra dag! Här på västkusten är det sisådär väder. Hann precis äta frukost ute innan regnet kom. Men det kanske klarnar upp igen..

• M Pax

hej igen, nu är jag hemma igen efter en skön och avkopplande vecka på Sardinien. vi var i Alghero men bodde precis ovanför Maria Pia stranden, i en lägenhet. Varje kväll cyklade vi in till stan för att käka mat och massor med glass! Lite läskigt var det att cykla i trafiken måste jag säga, helt plötsligt kom jag på att jag kunde skada någon mer än mig själv.. och italienarna tyckte nog att det såg lite konstigt ut med en gravid kvinna på cykel mitt i trafiken. Nåja. Varmt var det, runt 40 grader hela tiden, men jag tycker det gick riktigt bra. Jag gillar när det är varmt.
    Nu sitter man här igen i renoveringsröran.. nåja badrummer ska väl vaea klart snart hoppas jag.
    Mummel behövde nog vila upp sig och ville nog att jag skulle ta det lite lugnare också för när vi väl kom iväg började h*n kicka igen vilket var skönt såklart.

Säng och så, vi tänkte ha en vanlig spjälsäng men jag har även min gamla vagga hemma hos mamma och pappa som jag är sugen på. Någon som funderat kring vagga?

• Turbon

M Pax: Låter härligt med avkopplande semester på Sardininen! Den första tiden har vi tänkt att använda vagga (och även en korg att ha på nedervåningen). Tycker det är så gulligt när de små liven ligger i en vagga/korg, men sedan byter vi ut den till vanlig spjälsäng. Tror att vi med sonen bytte efter 2 - 3 mån så det är ju inte så länge de ligger i den.

Den lill* har varit helvild i magen i natt och hållt mig vaken rätt många timmar *gäsp*

• Mineko

Hallå!

Idag är jag tillbaka på jobbet efter semestern. Det har verkligen varit skönt med ledighet. Jag föstår inte hur jag ska orka jobba tills dess att det är dags att gå hem. Jag tror jag ska höra mig för om det är ok att jobba hemma en del. Då är det enklare att vila en stund emellanåt.

Nu börjar det bli dags att ta tag i inköpen på allvar. En säng och ett babyskydd är det som står här näst på listan. Vi kommer inte ha en vagga eller dylikt. Om jag hade haft en jag kunnat låna/ärva så hade det kunnat vara ett alternativ, men så är inte fallet.

Lillen har börjat röra sig mycket mer de sista veckorna och magen har växt. Nu har jag blivit tvungen att springa på toa minst en gång per natt, oftast flera gånger, och det är lite jobbigt. Jag kan inte heller gå några längre sträckor utan att få sammandragningar och ont i ryggen. Det känns dock alldeles underbart att vara gravid!

• Sylten

Hej!
    Är också tillbaka på jobbet nu och förstår din känsla Mineko! Hur länge ska ni jobba har ni tänkt? Min BM vill att jag inte jobbar längre än till mitten av september men jag vet inte om försäkringskassan tycker detsamma. Det för att stress gör att mina blodsockervärden ökar även om jag äter och rör mig bra och eftersom jag inte har ett fysiskt krävande arbete så får jag ingen havandeskapspenning. Så vi får se hur länge jag jobbar. Jobba hemifrån hade varit skönt men är inget alternativ för mig. Hoppas att det går att lösa för din del Mineko.

Min mage har också växt de senaste två veckorna tycker jag och jag har blivit mer otymplig. Får oftast upp minst två gånger varje natt och kissa och just nu är det lagom kul då vi renoverar badrum och inte har toalett inomhus... hehe.. Mörkrädd är jag med och då är det inte kul att smyga ner i källaren nattetid. Men men, det får gå. Provisorisk dusch är också uppsatt i trädgården, vattenslang och presenning. Härligt!

Vi ska också ta tag i inköpen mer på allvar snart. Dags för bilstol och annat. Vi får ärva en del, bl.a säng, babysitter och sånt. Men det ska fraktas från Blekinge och till oss i Göteborg.
    Ha en bra dag alla!

• Theorese

Nu var det ett tag sen jag skrev något här. Allt är bra, börjar bara bli så fruktansvärt trött. Har min vikarie på plats på jobbet nu också så jag får en hel del avlastning samtidigt är det krävande eftersom jag måste ha koll på detaljerna ändå och vara den som lär ut hur man har koll på detaljerna. Planerar att jobba till mitten av september och sen vara hemma till bebis kommer. Vi får se om vi börjar plocka ut några föräldradagar eller om vi klarar oss på makens lön, vilekt vi enligt maken ska göra.

De flesta stora inköp är avklarade även om vi inte har fått hem något ännu. Vagnen ska levereras i mitten av september och bilbarnstolen vet vi inte riktigt när den kommer. Mina föräldrar kommer hem med min gamla vagga och mina gamla kläder nu i helgen. Bebisens rum är färdigtapteserat och vi behöver väl egentligen bara köpa lite fler möbler, en bokhylla och en byrå.

Hoppas ni alla har en bra dag!

• Turbon

Här är en till som ständigt måste springa på toa, både på dagarna och nätterna. Min mage har också blivit rätt otymplig och nu är det på sin höjd bara promenader som jag orkar med. Träningen får vänta tills efter förlossningen. Hittills har jag gått upp 12 kg och nu när det har varit så varmt har jag haft väldigt svullna ben och fötter. Tack och lov att det finns stödstrumpor!

Om jag fortfarande mår bra så kommer jag att jobba fram till slutet av september och sedan vara hemma ca 3 veckor innan BF. Jag har fått beviljat ett planerat snitt så jag vet ju exakt när den kommer, om den inte får för sig att titta ut tidigare vill säga...

• htsny2001

Det har varit ett tag sen jag skrev. Jag åxå springer på toa ganska ofta. Tills nu har jag gått upp ca 8 kg, hoppas ska inte gå upp mer. Mina fötter är mkt svulna, ska iväg och köpa stödstrumpor.
    Ska på glukosbelastning imorgon. Är det någon som har gört det?

• M Pax

en till som är tillbaka på jobbet... det kändes helt ok i söndagskväll men nu har jag redan börjat tröttna
    Jag har heller inget fysiskt ansträngande jobb så jag får inte HP, men det som känns lite träligt nu är att jag måste åka över hela stan i en timme för att ta mig till jobbet och T-bana, T'centralen och pendeltåg är inte så himla lattjo i morgon- och kvällsrusning känns det som. Men jag har möjlighet att jobba hemifrån och om det funkar tänker jag göra det måndagar och fredagar för att dra ner stressen lite iaf. Annars är tanken att jabba fram till den 16 oktober, dvs bara en vecka innan due date. Vi får se om det går.

Jag känner mig också rätt tung och långsam, men magen är inte så stor ännu, men jag är rätt lång så det är nog därför. Vi har inte gjort några stora inköp ännu, hittills har fokus varit att få klart badrumsrenoveringen. Så nu är nästa projekt barnvagn. Mycket kan vi låna av min syrra som har tre småttingar, vilket känns skönt.

• Sylten

Har ni blivit kallade till föräldrautbildning än? jag är i v. 30 nu och kan tycka att man i alla fall skulle få en inbjudan snart. Den skulle ju vara i 5 veckor i alla fall har jag för mig och lite framförhållning borde de ju ha..
    är lite orolig över att de missat oss eftersom vi inte går på "vanliga" MVC men det är där vi ska gå på föräldrautbildning. Då jag ringde och kollade i början av sommaren fanns vi med på listan.
    Hur ser det ut där ni bor?

• Theorese

Vår barnmorska sa sist vi var där att vi gärna fick skriva upp oss för att vara med på föräldrautbildning. Anmälningslistor satt på en anslagstavla i väntrummet. Det är ingen inbjudan som skickas ut, men det fungerar säkert olika från olika landsting och olika mvc. Kursen kommer att vara två förmiddagar med start den 3 september, då kommer jag vara i vecka 35. På vårt mvc ingår inte besök på förlossningen vilket det gör på andra mvc i samma stad.

Vi har även anmält oss till en profylaxkurs som börjar nästa vecka. Den är i privat regi. Jag tror vi har högst förväntningar på den, är vid tre tillfällen varav ett på förlossningen.

• M Pax

Vi fick tiderna till vår föräldrautbildning av vår BM i början av sommaren. Det börjar 1/9 och är 4 gånger om 2 timmar vardera.

• Sylten

ok.. tack!

det verkar som att det är lite olika från landsting till landsting.. vi får väl ringa igen.. det är ju lite knasigt när man inte är på den MVC där utbildningen går..

Jag är sååå hungrig! och chokladsugen som en gnu.. vilket är dumt när man är diabetiker.. :-8

• Mineko

Vi fick också skriva upp oss på en lista på MVC. Första tillfället är i slutet av augusti och det är fyra eller fem tillfällen (kommer inte ihåg just nu). Hos oss ingår inte ett besök på förlossningen utan det är något som sker separat. Vi har också anmält oss till ett informationstillfälle på försäkringskassan för att lära oss lite mer om föräldrapenningen.

Svar på tråden Fler som plussat efter IVF i feb09? Del 2